http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... efels.html
La caixa negra de l'Alaris recull que anava a 138 km/h i va xiular en entrar a Castelldefels
El tren circulava a una velocitat inferior a la màxima, que és de 150 km/h, i va alertar amb avisos sonors els que eren a la via
01/07/10 02:00 - Castelldefels - rosa m. bravo
La caixa negra del tren que va atropellar una trentena de persones a Platja de Castelldefels revela que l'Alaris circulava a 138 quilòmetres per hora i que va xiular diverses vegades abans d'envestir la gent que havien baixat a la via per creuar-la. La velocitat màxima en aquest punt és de 150 quilòmetres per hora, i els trens acostumen a circular-hi a 139 quilòmetres per hora. En contra del que van assegurar alguns testimonis, el tren sí que va emetre avisos sonors per alertar els que havien baixat a la via per creuar-la. Però no va poder fer res per evitar l'envestida perquè a aquesta velocitat, un tren necessita almenys 800 metres per aturar-se. L'Alaris ho va poder fer aproximadament un quilòmetre després del punt on va atropellar la multitud.
Després de l'accident ferroviari es va recollir la informació que conté el disc dur de l'ordinador del tren Alaris, que provenia d'Alacant i es dirigia a Barcelona. Aquest ordinador està instal·lat a la part davantera del tren, que es va haver de desmuntar i va requerir de personal especialitzat que va venir de Madrid. La informació que s'ha extret de l'ordinador, així com el material informàtic, estan en mans del jutjat d'instrucció número 1 de Gavà, que ha ordenat la pràctica de diverses proves pericials per establir com va succeir exactament l'accident. A més, les dades que s'han extret de la caixa negra les tenen Renfe i Adif, per tal que els responsables ferroviaris realitzin la seva informació.
La imprudència dels que van travessar la via es perfila, doncs, com la causa de l'atropellament, tot i que serà el jutge qui ho haurà de determinar un cop conclogui la instrucció. El tren circulava a una velocitat adequada i tot i que va avisar repetidament amb el xiulet, no va poder frenar a temps, i no ho va fer fins haver passat un quilòmetre aproximadament del punt de l'atropellament. Aquest es va produir a l'extrem de l'andana més llunyà al pas subterrani, ja que tot apunta que la gent va saltar a la via un cop es va posar en marxa el tren de rodalies d'on acabaven de baixar, i que ho van fer els que descendien dels primers vagons, que queden en el punt de l'andana més proper en direcció a Vilanova. En aquest punt, rams de flors i espelmes recorden els difunts, i s'han penjat fotos d'alguns d'ells, com de Diego Erwin Gutiérrez, amb algunes dedicatòries que el consideren un heroi perquè va salvar la seva xicota de morir atropellada.
El conductor de l'Alaris va rebre tractament psicològic en un hospital i ara descansa al seu domicili, a València. Està de baixa i sota control psicològic, i segons assenyalen des del sindicat UGT, difícilment tornarà a pujar a un tren. Els passatgers de l'Alaris es van adonar que havien topat amb alguna cosa excepcional i, segons relatava un passatger, van romandre dues hores al tren «en silenci sepulcral» fins que van poder baixar del tren i un autobús els va portar a la seva destinació.
Una ferida, donada d'alta
Pel que fa als ferits, la seva evolució continua de manera positiva. Ahir va sortir de l'hospital Sant Joan de Déu una jove de 17 anys que havia ingressat ferit amb una fractura oberta en una extremitat inferior. Queden, per tant, sis persones ingressades, de les quals només una està greu. El Departament de Salut de la Generalitat ha informat que tots els ferits evolucionen favorablement una setmana després de l'accident, i que de la resta de víctimes ingressades, una presenta un estat menys greu i les quatre restants, lleu. La noia de 18 anys amb una fractura de tíbia i peroné ingressada a l'hospital Clínic de Barcelona és la que presenta un estat pitjor, mentre que la de 25 anys amb fractura de pelvis ingressada a l'hospital de Bellvitge ha passat a un estat «menys greu». Diumenge a la nit una noia de 16 anys va ser la primera a abandonar l'hospital, en aquest cas el de Terrassa. La resta de ferits es recuperen de fractures a les cames, contusions i ferides i, en un cas, un traumatisme cranial lleu.
Pel que fa als cadàvers, les famílies no en recuperaran les restes fins que no acabin les tasques de reconstrucció dels cossos, que pot durar alguns dies. Tots estan identificats, però encara no s'ha comprovat de manera fefaent la identitat d'una de les víctimes, una dona romanesa d'uns 30 anys les empremtes de la qual s'han de corroborar.
Blanco ratifica la imprudència
efe
El ministre de Foment, José Blanco, va assegurar dimarts passat que la investigació que està en marxa ratifica la versió inicial de la imprudència dels viatgers en creuar la via com la causa de l'atropellament que va costar la vida a 12 persones i en va ferir 14 més. Segons el ministre, l'informe final estarà enllestit d'aquí a pocs dies. Blanco va aprofitar per insistir a recordar als passatgers dels trens que «mai, mai, mai no es pot creuar la via». El ministre de Foment va insistir en la necessitat d'extremar la precaució per evitar que atropellaments d'aquestes característiques es tornin a produir.
Des del primer moment, els responsables ferroviaris van apuntar a la imprudència com el motiu de la tragèdia. El secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va assegurar l'endemà que l'estació de Platja de Castelldefels «és còmoda i moderna, amb un pas subterrani que té les garanties de seguretat». El pas subterrani és l'única manera segura de creuar les vies, ja que el pas superior, que abans era l'única opció de passar a banda i banda de les andanes, es va tancar fa set mesos, quan es va remodelar l'estació. Ara només es pot fer servir com a pas urbà per passar del passeig de l'Estació a l'avinguda Constitució.