Re: Eix transversal ferroviari
Posted: Thursday 07/01/2010 23:15
En aquest link (http://www.gencat.cat/web/multimedia/ca ... ex_htm.htm) he vist que aquests temps de viatge són a una velocitat estimada de 180 km/h. De Lleida a Girona hi haurà 233 km, mentre que passant per Barcelona són uns 285 km.Jordi Freixas wrote:Jo continuo sense creure'm que la diferència de temps entre un Girona - Barcelona - Camp de Tarragona - Lleida, i un Girona - Vic - Manresa - Cervera - Lleida, tot plegat a 250 km/h sigui només de cinc minuts. No té cap mena de llògica.
PD A no ser que de cara a l'EFT, els trens vagin a menys de 250 km/h.
Justifico, amb més dades, que l'EFT no es pot planificar pensant en la demanda de Lleida a Girona. Aquí tenim els resultats en dia feiner de l'Estudi de Mobilitat Quotidiana del 2006, en milers de desplaçaments diaris. A l'esquerra, els desplaçaments generats a la Regió Metropolitana de Barcelona, i a la dreta els que no passen per aquesta (no es representen els fluxos <2.500):Jordi Freixas wrote:S'hauria de notar de manera significativa a l'hora d'unir Lleida i Girona, sense haver de passar per Barcelona.
Suma de desplaçaments entre Ponent, Camp de Tarragona, RMB i Comarques de Girona: 267.500
Suma de desplaçaments entre Ponent, Catalunya Central i Comarques de Girona: 31.800
Desplaçaments entre Ponent i Comarques de Girona: 3.000
Conclusions:
1) Els desplaçaments entre Ponent i Girona representen el només 10% dels desplaçaments conjunts entre Ponent, Catalunya Central i Girona.
2) Els desplaçaments entre les regions per on passa l'ETF suposen el 12% dels desplaçaments entre les regions per on passa la línia Lleida-Barcelona-Figueres.
Ens agradi o no, la població de Catalunya està molt centralitzada. Així doncs, un eix que passi per Barcelona tindrà molta més demanda que un eix que no hi passi.
D'aquí a pocs anys tindrem un eix d'Alta Velocitat que unirà Lleida, Tarragona (ejem), Barcelona, Girona i Figueres. La demanda en aquest eix justifica posar un tren entre Lleida i Figueres cada 30'. Si l'ETF fos d'alta velocitat, quants trens podríem posar entre Lleida i Girona? 3 o 4 al dia com a molt. Justificaria aquesta demanda la construcció d'una línia totalment nova amb paràmetres d'alta velocitat? No. Els lleidatans preferiran agafar un Avant a Girona per Barcelona a qualsevol moment del dia, encara que això els suposi uns minuts més, que no haver de cenyir-se a 3 o 4 horaris fixos pel fet d'estalviar-se uns minuts de viatge. És l'etern dilema entre més freqüència o més velocitat.
Només cal veure un exemple ja existent. Quants trens circulen diàriament entre Saragossa i Còrdova, pel by-pass que evita Madrid-Atocha? Només 2 per sentit: Barcelona-Sevilla i Barcelona-Màlaga. I això que aquest ramal només té 15 km en terreny pla! El nostre ETF ha de tenir 233 km entre Lleida i Girona, amb un terreny molt més difícil...
Conclusió: menys del 10% dels usuaris utilitzaria l'ETF per a la relació Lleida-Girona. Així doncs, cal pensar menys en els extrems, i més en les comarques intermèdies on donarà servei.