http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... tunel.html
Dilluns, 26 de juliol del 2010
La tuneladora de Barcelona ja ha superat deu xamfrans de l'Eixample fins a situar-se entre els carrers Independència i Dos de Maig
Cinc trams dels carrers Mallorca i Provença estan en obres a la superfície
26/07/10 02:00 - barcelona - Xavier Miró El carrer Provença està tallat des de la presó Model fins a l'estació de Sants per les obres del túnel entre pantalles per on sortirà la tuneladora
Barcelona La tuneladora del tren d'alta velocitat (TAV) ja ha excavat un quilòmetre del subsòl de l'Eixample barceloní, al voltant d'una cinquena part del recorregut que ha de fer pels carrers Mallorca i Provença fins a sortir al pou d'extracció del carrer Entença. Avançant pel xamfrà entre el carrer Independència i Dos de Maig, la tuneladora es troba a tres cruïlles del pou del carrer Padilla, on farà una parada de manteniment per abordar el tram següent fins al pou del carrer Bruc, un tram que inclou el pas pel costat de la Sagrada Família. Quan això passi, la pantalla de protecció del temple de Gaudí i el pou de Padilla han d'haver quedat enllestits. Tot i que l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) no dóna terminis, a l'Ajuntament de Barcelona preveuen que les afectacions al trànsit de les obres s'acabaran a mitjan setembre. El pou de manteniment de Padilla està gairebé acabat en espera de l'arribada de la tuneladora. Només hi ha una incògnita: el ministre Blanco està disposat a allargar la parada tècnica a Padilla fins que es rebi l'informe del comitè d'experts internacionals respecte del pas de la tuneladora pel costat de la Sagrada Família. La tardança, però, no podrà ser excessiva perquè el túnel ha d'estar perforat la tardor de l'any que ve per poder muntar les vies i les diverses instal·lacions i fer les proves de circulació durant el 2012, any en què s'ha de posar en servei el TAV fins a la frontera.
Sagrada Família
La construcció de la pantalla de pilons subterranis per separar els fonaments de la Sagrada Família del túnel del TAV i la construcció del pou de manteniment de Padilla afecten el trànsit en cinc xamfrans del carrer Mallorca, des de Castillejos fins a Sicília. L'alternativa per als vehicles privats és baixar per Castillejos fins al carrer Aragó per superar el tram d'obres per aquesta via i un tram de la Diagonal. L'ascens pel carrer Sicília permet recuperar la circulació per Mallorca cap al centre de la ciutat. Es permet la circulació vertical per Sardenya, Marina i Lepant. Els busos i taxis disposen d'un únic carril de pas per Mallorca. La construcció del pou de Padilla va començar ara fa un any. Té una profunditat de 46,5 metres i unes pantalles circulars d'un metre de gruix. Un cop en funcionament el TAV, farà de pou de ventilació i sortida d'emergència del túnel.
Pou de Bruc
Fa cinc mesos que es construeix el pou situat a la cruïlla del carrer Bruc amb Provença. El trànsit ha de salvar la cruïlla pel carrer Mallorca, de manera que els vehicles que baixen per Bruc han d'agafar un tram de la Diagonal per girar cap a Mallorca i poden recuperar el carrer Provença pujant per Roger de Llúria. Amb una fondària de 44,8 metres, el pou de Bruc té un diàmetre més petit que el de Padilla que no arriba als deu metres.
Pou d'Enric Granados
Dues setmanes enrere es van tallar al trànsit el carrer Enric Granados entre Rosselló i Mallorca i el carrer Provença entre Balmes i Aribau. L'alternativa per als que circulen per Granados és baixar dos xamfrans per Balmes per tornar al carrer a la cruïlla amb Mallorca. Els vehicles que volen continuar per Provença han de tornar al carrer pujant per Aribau des de Mallorca. El d'Enric Granados és el darrer pou que s'ha iniciat tot i que s'havia previst que al juliol també s'hagués començat el del carrer Entença, de sortida de la tuneladora.
D'Entença a Sants
De fet, en aquest tram s'ha produït el primer entrebanc de l'obra del TAV al centre de la ciutat. El 6 de juliol havia de començar el tall de la cruïlla de Provença amb Entença per excavar el pou d'extracció de la tuneladora. S'havia previst que es tanquessin al trànsit els quatre carrils d'Entença però hi va haver canvi de plans. Segons fonts d'Adif, l'única explicació és que es va decidir reprogramar l'obra per no haver de tallar tots quatre carrils, de manera que l'obra es farà per fases per tal de tallar-ne només dos. La raó per la qual, però, l'obra no comença ara no s'explica. De fet, no es dóna per fet ni tan sols que la construcció del pou comenci aquest estiu. No se sap si el canvi de plans té a veure amb la construcció del túnel entre pantalles que s'està fent entre l'avinguda Josep Tarradellas i Entença, un tram que permetrà treure la tuneladora quan arribi a Entença i que connecta amb la capçalera de les vies del TAV a l'estació de Sants.
Pou de Trinxant
El primer pou vertical de manteniment que es va acabar és el del carrer Trinxant, a la Sagrera. Té 40 metres de profunditat i es va utilitzar per fer la primera parada per revisar la tuneladora després d'haver perforat 252 metres. El pou d'atac de Biscaia, el primer que es va construir, no es va excavar verticalment sinó en rampa per tal de baixar fins als 20 metres de profunditat la tuneladora perquè comencés a perforar. Entre Biscaia i l'avinguda Meridiana continua tallat al trànsit el carrer Mallorca per fer els acabats del pou de Trinxant, que funcionarà com a sortida d'emergència del túnel i per reurbanitzar el carrer Mallorca en tot aquest tram. Al consistori es preveu que les afectacions en superfície en aquesta zona s'acabaran a finals de setembre. Entre Espronceda i Navas de Tolosa l'obra de superfície va començar ara fa un any i mig.
44,8
metres de fondària
tindrà el pou del carrer Bruc, que també farà de pou de ventilació i sortida d'emergència.
20
metres de fondària
té el pou de Biscaia, on es va muntar la tuneladora per començar a perforar el carrer Mallorca.
5,1
quilòmetres
tindrà el túnel que excavarà la tuneladora. Els 500 metres restants es fan entre pantalles.
46,5
metres de fondària
té el pou del carrer Padilla, que serà de ventilació i de sortida d'emergència del túnel.
29
metres de fondària
té el pou de Trinxant, on la tuneladora va fer la primera parada de manteniment.
Darrera actualització ( Dilluns, 26 de juliol del 2010 10:41 )
Publicat a
El Punt Barcelona 26-07-2010 Pàgina 2