http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ ... 0027.shtml
La tuneladora de l'AVE ja és a dos carrers de la Sagrada Família
Estarà tres setmanes parada i, si manté el ritme d'excavació, arribarà al temple per la Mercè
La màquina arriba al pou de Mallorca-Padilla, on serà revisada a fons per afrontar el tram crític
Dimecres, 25 de agost del 2010
RAMON COMORERA
BARCELONA
La tuneladora que obre el tercer túnel ferroviari a través de Barcelona, el d'ample de via europeu que utilitzaran l'AVE i els trens regionals d'alta velocitat, està perforant el cor de la capital sense que es noti. Una altra cosa són les importants i molestes obres a la superfície dels sis grans pous de serveis de la galeria que es construeixen en tot el recorregut. La màquina va iniciar el 26 de març el seu llarg camí de 5,6 quilòmetres des de la Sagrera fins a Sants pel subsòl de Mallorca, Diagonal i Provença. Gairebé cinc mesos després, el 20 d'agost, ha arribat al pou de manteniment de Mallorca-Padilla, a només dos carrers del temple de la Sagrada Família.
En aquests 148 dies ha excavat 1.300 metres a una velocitat mitjana que, a partir de la Meridiana i després de la parada tècnica realitzada al pou de Mallorca-Trinxant, s'ha situat en 14 metres diaris. El talp, al qual s'ha posat el nom de Barcino, ha perforat fins ara aquesta considerable distància sense incidents coneguts o, almenys, sense problemes perceptibles a la superfície. I ho ha fet a un ritme el 40% superior al previst inicialment, quan es va estimar un avanç mitjà diari de 10 metres.
CAPÇAL I ESCUT / Els tècnics de la multinacional germànica Herrenknecht, autors i conductors de la màquina, així com els enginyers del gestor d'infraestructures Adif i de la constructora Sacyr, executora dels treballs, estimen que la inspecció a fons que està a punt de començar durarà unes tres setmanes. Es revisaran el gran capçal de 12 metres de diàmetre que trenca el terreny i el cos o escut on van els motors i dispositius elèctrics que fan girar el primer i que col·loquen les dovelles, les peces prefabricades de formigó que, després de cada avanç, van formant la paret del túnel.
Tot això, com també la resta de mecanismes que completen els 100 metres de longitud de la màquina i les 2.300 tones de pes que fa, ha de quedar com nou per afrontar amb les màximes garanties els cinc-cents metres següents, els més compromesos, atès que s'hi inclou l'illa del temple.
Si no sorgeixen imprevistos, la tuneladora es podria tornar a posar en marxa al voltant del 10 de setembre. Comptant que mantingui la mateixa velocitat de creuer que fins ara, dues setmanes després, és a dir, el 24 de setembre, dia de la Mercè, hauria de plantar-se a Mallorca-Marina, on comença realment el recinte de la Sagrada Família.
Per poder treballar en la revisió del capçal des de la part davantera, la màquina avançarà uns quants metres durant els pròxims dies, un cop s'hagin acabat els treballs de solidificació del subsòl amb injecció de formigó a alta pressió que es realitzen a corre-cuita a l'entorn del pou. Es tracta de la tècnica del jet grouting, que va ser utilitzada massivament per combatre els forats i l'enfonsament del terreny que van col·lapsar a finals de l'any 2007 les obres del túnel de l'AVE a Bellvitge, abans d'arribar a Sants.
La tuneladora perforarà aquest gran bloc prefabricat de terres, roques i ciment fins a trencar la paret del pou i treure-hi el cap. Un cop completada la revisió, el talp serà arrossegat per travessar el pou, travessar la paret oposada i reprendre la perforació.
Els responsables d'Adif insisteixen que l'espessa xarxa de sensors de tot tipus desplegats sota terra, als carrers i a les façanes, incloses les torres de la Sagrada Família, permeten controlar al mil·límetre qualsevol tipus de moviment que hi pugui haver. Als terrats de la gran majoria dels edificis de les cantonades de Mallorca, des de la Meridiana fins a la Diagonal, poden observar-se unes torretes que giren constantment i llancen sense interrupció raigs làser a tots els reflectors del seu entorn per tal de mesurar la distància milions de vegades i transmetre les dades. Ja s'han instal·lat 2.600 dels 7.000 punts de control del pla d'auscultació que dirigeixen experts de l'Escola d'Enginyers de Camins de la Universitat Politècnica de Catalunya i de diverses consultores.
PLA D'AUSCULTACIÓ / Aquest ampli pla d'auscultació i el fort control imposat en la pròpia execució d'una obra en què les diferents administracions, totes governades pels socialistes, es juguen la seva credibilitat és el que porta els seus responsables a dir que és la infraestructura més vigilada de les que es construeixen al país. Després del primer quilòmetre i quart de túnel, diverses fonts tècniques destaquen que les coses van bé. Fins ara, afegeixen, perquè els treballs subterranis són els més complexos de dur a terme.
En el següent pou on recalarà el talp per fer una altra revisió a fons després de superar la Diagonal, el de Provença-Bruc, s'està ara en plena construcció dels murs subterranis. La maquinària pesant que s'hi utilitza, la hidrofresadora i les seves instal·lacions per processar fang, aigua i ciment, provoquen un notable impacte. En l'últim pou d'aquest tipus previst, a Provença-Enric Granados, i en el d'extracció de la màquina, a Provença-Entença, únicament es duen a terme treballs inicials de desviament de serveis.