Avui apareix un`ampli article sobre la prolongació de la L3 a la web de TMB, l'inserto per estar plena de detalls tècnics:
En servei la prolongació de la línia 3 de metro de Canyelles a Roquetes i Trinitat Nova
● Les noves estacions, que donaran servei a 4 milions d’usuaris cada any, incorporen un disseny innovador i funcional i són plenament accessibles
● L’intercanviador de Trinitat Nova, on conflueixen les línies 3, 4 i 11, facilitarà la mobilitat als veïns de Nou Barris i la zona nord de Barcelona
● A Roquetes, la profunditat de l’andana, d’uns 50 metres, fa que la connexió amb els vestíbuls es canalitzi a través de set ascensors de gran capacitat
El president de la Generalitat, José Montilla, i l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, han posat aquest cap de setmana en servei el tram de la línia 3 de metro de Canyelles a Trinitat Nova, un cop finalitzats els treballs que han permès prolongar aquesta línia.
La prolongació de la L3 ha permès acostar el metro a barris que fins ara no hi tenien accés, així com facilitar les comunicacions d’un ampli sector de Nou Barris amb equipaments estratègics com ara el campus universitari de Mundet, l’Hospital de la Vall d’Hebron, i l’eix Lesseps - passeig de Gràcia.
A més, ha suposat la creació d’un potent nus de comunicacions a Trinitat Nova, que es converteix en l’únic punt de tota la xarxa on comencen o acaben tres línies de metro: la L3, la L4 i la L11. Així, es crea un nou intercanviador que facilitarà els transbordaments dels usuaris i ofereix noves possibilitats de mobilitat.
Quatre milions de viatgers anuals
Es calcula que el nou tram donarà servei a uns 14.000 usuaris al dia, uns 9.700 a Roquetes i 4.300 a Trinitat Nova, que suposaran uns 4 milions de viatgers l’any.
Per donar resposta als nous usuaris i augmentar la capacitat de la línia, s’ha incrementat el nombre de trens en circulació. Així, en hora punta dels dies feiners circularan a partir d’ara 27 trens simultàniament, en comptes de 25. D’aquesta manera els intervals seran de 3 minuts i 10 segons en la franja de més afluència.
Des del setembre passat, s’han dut a terme les proves de circulació dels trens de les series 2000, 3000 i 5000 que habitualment s’utilitzen en aquesta línia, per tal de comprovar el correcte funcionament dels sistemes de senyalització i de protecció automàtica de tren i garantir la seguretat.
Construcció d’1,8 quilòmetres de túnel
La prolongació de la L3 ha comprès l’execució d’un nou tram de túnel d’1,8 quilòmetres de longitud des de l’estació de Canyelles, on finalitzava fins ara la línia, així com dues noves estacions: Roquetes i Trinitat Nova.
Ara, amb el nou tram en servei, la xarxa de Metro abasta un total de 87,6 quilòmetres de longitud i 123 estacions. Pel que fa a la L3, amb 18,4 quilòmetres i 26 estacions, es converteix en la segona línia més llarga i amb més estacions, després de la L1.
El nou tram de túnel, de 8,6 metres de diàmetre, s’ha executat mitjançat el mètode de perforació en mina, d’acord amb la morfologia i les particularitats del terreny, a una profunditat variable d’entre 16 i 74 metres, segons l’orografia concreta de cada zona.
El nou túnel disposa de dos pous de ventilació. El més gran, de 14 metres de diàmetre, se situa entre les noves estacions de Roquetes i Trinitat Nova, a 50 metres de profunditat, i el segon, a prop de Canyelles, a la via Favència.
Aquesta obra suposa la culminació del projecte de prolongació de la L3, que en una primera fase va apropar aquesta línia des de Montbau fins a Canyelles, el 2001. La prolongació de Canyelles a Trinitat Nova ha suposat una inversió de prop de 154,7 milions d’euros per part del Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
L’actuació que ara es posa en servei ha inclòs la construcció de les estacions de Roquetes i Trinitat Nova, on finalitzarà ara la línia, amb correspondència amb la L4 i la L11. Totes dues estacions incorporen un disseny innovador, amb elements estètics i alhora, funcionals, i equipaments d’última tecnologia. A més, estan adaptades a persona amb mobilitat reduïda i compten amb un total de 14 ascensors.
Roquetes, l’estació més profunda de la xarxa
La nova estació de Roquetes és l’estació en servei més profunda de tota la xarxa de metro, ubicada a 50 metres de profunditat. Comunica amb l’exterior mitjançant dos grans cilindres, de 18 i 24 metres de diàmetre. El primer se situa a la cruïlla del carrer de Jaume Pinent i el carrer de les Torres i permet l’accés a un vestíbul de 255 m2 de superfície mitjançant un ascensor, escales fixes i mecàniques. A més, compta amb 3 ascensors de gran capacitat per facilitar els moviments entre el vestíbul i l’andana.
El segon vestíbul se situa més proper a la banda muntanya, dins d’un gran cilindre de 24 metres de diàmetre, a l’entorn del carrer de Vidal i Guasch, sota el nou parc de Roquetes. Disposa de dues entrades. La del carrer de Vidal i Guasch permet l’accés directe al vestíbul, mentre que l’entrada ubicada al nou parc de Roquetes, està situada en un nivell superior i compta amb escales fixes, mecàniques i un ascensor convencional. Al vestíbul, de 700 m2 de superfície, s’hi han instal·lat quatre ascensors més de gran capacitat per enllaçar amb els nivells inferiors.
L’estació compta amb una andana central de 8 metres d’amplada i uns 100 metres de llargada.
A causa de la gran profunditat d’aquesta estació, i per donar un servei eficient i ràpid i facilitar la mobilitat dels usuaris entre el vestíbul i l’andana, l’estació de Roquetes compta amb 7 ascensors d’última generació i gran capacitat, que permeten transportar fins a 23 persones a una velocitat de 2 m/s cadascun. L’estació disposa, a més, d’escales fixes d’emergència per facilitar l’evacuació.
La nova estació de Trinitat Nova de la L3 es troba a 30 metres de profunditat i forma part d’un gran intercanviador amb correspondència amb la L4 i la L11 del metro. El nou vestíbul, de 500 m2, s’ubica dins l’àrea del nou parc de Trinitat Nova i compta amb dos accessos des del carrer. Un se situa a nivell del parc i dóna accés directe al vestíbul. L’altre se situa a un nivell superior, al carrer de Chafarinas, i disposa d’un ascensor, escales fixes i una rampa adaptada per a persones amb mobilitat reduïda. Pel que fa a la comunicació entre el vestíbul i l’andana central, de 8 metres d’amplada i 100 de llargada, s’efectua mitjançant escales fixes, mecàniques i un ascensor.
Aquesta estació s’ha dissenyat especialment amb elements i materials translúcids, per tal de permetre el pas de la llum natural fins a la zona d’andanes. Així, la façana principal, ubicada al nivell del nou parc, presenta una estructura de vidre que funciona com un gran finestral.
Arquitectura i art a les estacions
En els darrers anys, la Generalitat ha promogut la participació d’artistes en la construcció d’obra pública, amb l’objectiu de dotar els nous espais públics de personalitat, més enllà de finalitats purament estètiques, i transmetre el llegat social i cultural del seu entorn i la seva singularitat.
Ara, continuant amb aquesta línia, ha impulsat la intervenció de tres artistes de reconegut prestigi en l’arquitectura interior de les estacions de Roquetes i Trinitat Nova, per integrar els espais en el context del barri, promoure la participació ciutadana i mostrar a través de diferents elements simbòlics, l’herència col·lectiva que ha anat configurant al llarg dels anys la identitat d’aquest barri.
En el procés de selecció de les obres hi han intervingut especialment els veïns de l’entorn de les noves estacions, així com els arquitectes responsables de l’execució de cada una de les estacions.
L’artista reusenc Salvador Juanpere ha estat l’escollit per vestir l’estació de Roquetes a través de l’obra anomenada Viatge global, viatge local, viatge personal. Es tracta d’un gran mural compost per línies de plafons rectangulars, inserits a la paret del gran cilindre de 24 metres de diàmetre que acull el vestíbul més proper a la banda muntanya de l’estació. Cada un dels plafons recull impressions individuals aportades pels veïns en un gran procés participatiu, sobre els esdeveniments més importants que han marcat els últims 55 anys d’història, tant des del punt de vista personal, com local i mundial.
Cadascun dels records, noms propis i conceptes, escrits en diferents fons de colors, apareixen ordenats cronològicament, de manera que els quatre grans ascensors que transporten els usuaris des del vestíbul a les andanes, oferiran una panoràmica per endinsar-se en la història personal del barri, mitjançant aquest gran hipertext. L’obra es concep com una creació oberta, per enriquir-la amb records del futur.
La nova estació de Trinitat Nova compta amb dues obres dels artistes Enric Maurí i Antonio Ortega. La primera, anomenada Metamemòria, vol mostrar la suma d’iniciatives i accions veïnals i el compromís ciutadà en la lluita pel progrés del barri. Per fer-ho, l’artista escull la metàfora d’una florida de roselles, quan l’eclosió de la flor mostra tota la seva grandiositat. L’obra fotogràfica utilitza una tècnica dinàmica amb 3D, per tal d’aconseguir aquest efecte, i inclou un resum amb un conjunt d’esdeveniments rellevants dels últims anys.
Per la seva banda, l’artista Antonio Ortega, repassa l’empremta que han deixat durant anys les reivindicacions veïnals al barri a partir de la metàfora d’una esquitxada. Així, una de les parets de l’estació, de vidre retroil·luminat, s’omple de plaques d’alumini que simulen taques negres irregulars, que es converteixen en siluetes que cobren sentit i suggereixen edificis, objectes, i elements que integren la identitat del barri.
Urbanització de l’entorn de les estacions
La prolongació de la L3 fins a Trinitat Nova també ha contribuït a la millora del paisatge urbà a l’entorn de les dues noves estacions. Així, el projecte ha inclòs la construcció de dos nous parcs urbans per dotar la ciutat de nous espais verds i de lleure. D’aquesta manera, es recuperen per a l’ús ciutadà els terrenys fins ara ocupats com a conseqüència de les necessitats d’aquesta obra. Els treballs d’urbanització es van iniciar al maig de 2008 i es preveu que es completin a finals d’octubre, amb una inversió global de 3,9 milions d’euros.
Barcelona, 6 d’octubre de 2008