Aquest missatge és ambivalent per aquest tema i el dels talls de metro per obres:
http://rogermelcior.wordpress.com/2009/ ... rt-public/
Plans alternatius o l’alternativa de no anar en transport públic?
8 Agost 2009 per Roger
Barcelona està en obres durant l’estiu i aquestes obres van molt més enllà de l’inútil Fons Estatal d’Inversió Local (FEIL). Durant aquest estiu es fan obres a la xarxa ferroviària de Barcelona que serviran per tal d’augmentar la fiabilitat de la xarxa (com la catenària rígida als túnels urbans d’ADIF, la millora de la infraestructura en el tram de la L2 entre Pep Ventura i La Pau o l’adaptació a la conducció automàtica de la L11) i per deixar a punt prolongacions i intercanviadors com ara la L5 entre Horta i Vall d’Hebron o el nou intercanviador d’Ernest Lluch de la mateixa línia.
És evident que són obres que milloraran la mobilitat. Són necessàries però que comporten molèsties a tots els usuaris del transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona (bàsicament increment de temps de viatge) que s’han de mirar de minimitzar. No obstant, les empreses operadores, i tampoc l’ATM que sembla que en aquests casos també està ‘fora de joc’, no han fet gaire per intentar apaivagar les molèsties els usuaris i s’han dedicat a dissenyar plans “alternatius” que, més que funcionals són una autèntica ruta turística o gimcana urbana.
El Ministerio de Fomento, ADIF i Renfe van apostar per la marca IMPULSA per a “millorar” la comunicació amb els clients. Mitjançant plans d’aquestes característiques els usuaris poden acabar amb “repulsa”
(ei, se li ha acudit el mateix que a mi!!!! ) al transport públic metropolità (i això també ho faig extensible als plans presentats per TMB!).
R1 de Renfe Rodalies
Inicia i finalitza el seu recorregut a Clot Aragó fins el dia 23 d’agost.
Pla “alternatiu” oficial
Per accedir a les estacions de l’Arc de Triomf, Plaça de Catalunya o Sants els usuaris han de fer ús de la L1 de Metro (sí, ara resulta que Plaça de Sants=Sants Estació, malgrat s’hagin de caminar 5 minuts a peu). També es pot fer ús de la R2 Nord per accedir a Passeig de Gràcia o Sants (malgrat que no diuen que la freqüència, durant pràcticament tot el dia, és de 2 trens per hora).
Altres alternatives reals (no proposades per l’operador)
Per accedir a l’estació de Sants sense haver de caminar i de forma ràpida i directe es pot fer ús de la L2 fins a Sagrada Família i d’allà la L5 fins a Sants Estació. També es pot fer ús dels trens MD (sempre que siguin Regionals) procedents de Portbou i Cervera de la Marenda per accedir a Passeig de Gràcia o Sants).
Com es podria haver fet un millor pla?
Costava gaire que els Rodalies de la R2 Sud que acaben a Barcelona Estació de França anessin des de Passeig de Gràcia cap al Clot i d’allà cap a Mataró, Calella, Blanes i Maçanet? Evitaríem una estació caòtica amb aglomeracions.
Es podria haver aprofitat l’avinentesa que Clot Aragó actuava com a terminal de la R1 per obrir les escales que comuniquen les andanes per la part nord, bàsicament per evitar aglomeracions de passatgers sempre en els cotxes del comboi més a prop de les úniques escales de sortida.
R3 i R4 Nord de Renfe Rodalies
Sant Andreu Arenal es converteix en terminal d’ambdues línies.
Pla “alternatiu” oficial
Per accedir al centre de Barcelona es recomana els usuaris fer ús exclusiu de la L1 de Metro.
Altres alternatives reals (no proposades per l’operador)
Per accedir de forma ràpida a Arc de Triomf o Plaça de Catalunya la millor alternativa és la L1 d’FMB. Per accedir a Sants en canvi és millor fer ús de l’intercanviador de Sagrera (Meridiana) on els usuaris poden enllaçar de la L1 a la L5 d’FMB i van el més recte possible a Sants-Estació. Allà poden enllaçar amb els trens de la R4 Sud.
Amb un curt enllaç a peu a l’estació de Montcada i Reixac-Manersa i Montcada i Reixac es pot accedir a la R2 que permet accedir al centre a través de Passeig de Gràcia de forma ràpida i directe.
Com es podria haver fet un millor pla?
Es podria haver optat per fer arribar els trens de la R2 Sud cap a Terrassa, Manresa, Vic, Ripoll i Puigcerdà a través de Clot Aragó i del ramal de bifurcació Aigües, tal i com es fa amb els Regionals de Lleida Pirineus per Manresa.
Observació: hauria estat interessant treballar durant aquests dies en les obres de l’intercanviador de Sagrera Meridiana. Aquestes obres comportaran, de nou, el tall de la R4 Nord, la R3 i la R7 entre abril i setembre de l’any vinent, pel que s’haurien d’aprofitar aquests talls per “avançar feina”.
R4 Sud
Els trens de la R4 en destinació Martorell, Vilafranca del Penedès o Sant Vicenç de Calders inicien o finalitzen el recorregut a Sants.
Pla “alternatiu” oficial
Si es vol enllaçar des del centre de Barcelona amb la R4 Sud s’ha de fer ús de la L1 de Metro fins a Plaça de Sants. No s’avisa que l’estació de Metro és Plaça de Sants i no Sants i tampoc que s’ha de caminar.
Altres alternatives reals (no proposades per l’operador)
Des de Plaça de Catalunya L3. També es pot fer ús de la L1 fins a Rambla Just Oliveras (a 5 parades de Plaça de Sants) i accedir directament a l’estació de l’Hospitalet de Llobregat.
R7
* Servei ferroviari entre les estacions de Martorell i Castellbisbal mitjançant combois de la R4 Sud.
* Servei substitutori mitjançant autobús entre les estacions de Castellbisbal i Cerdanyola Universitat.
* Servei amb tren entre Cerdanyola Universitat i Montcada Bifurcació.
* Accés a Barcelona mitjançant els trens de la R3 i la R4 Nord des de l’estació de Montcada Bifurcació.
* Accés al centre de Barcelona mitjançant les alternatives de les mateixes alternatives R3 i R4 Nord de Renfe Rodalies.
Servei limitat a un comboi per hora entre Cerdanyola Universitat i Montcada Bifurcació.
CONCLUSIÓ: evitar-la de totes totes i fer ús de les línies urbanes de la UAB, Sant Cugat i Rubí per tal d’accedir a FGC.
L2
Està fora de servei el tram entre Pep Ventura (Badalona) i La Pau.
Pla “alternatiu” oficial
Fer ús d’un autobusos llançadora que, en prinicipi, connecten totes les estacions tancades amb La Pau amb un notable increment del temps de viatge.
Altres alternatives reals (no proposades per l’operador)
Fer ús de la T5 de Tram Besós per accedir mitjançant la L1 del Metro a Glòries al centre de Barcelona.
L5 interromput el tram Can Boixeres-Collblanc
Queden sense servei les estacions de Pubilla Cases, Can Vidalet i Can Boixeres.
Pla “alternatiu” oficial
Per accedir a aquestes estacions hi ha servei alternatiu d’autobús des de l’estació de l’Hospitalet de Llobregat de Renfe Rodalies (Rambla Just Oliveras). TMB recomana accedir als busos mitjançant la línia R4 Sud de Renfe Rodalies, obviant que la freqüència no és l’habitual (ara només hi ha 4 expedicions a l’hora contra les més de 10 que hi ha quan no hi ha obres).
Altres alternatives reals (no proposades per l’operador)
Fer ús de la xarxa de Trambaix. Per accedir a l’Hospitalet per tal d’agafar els autobusos substitutoris fer ús de la L1 d’FMB.
L5 interromput el tram Vilapicina-Horta
Pla “alternatiu” oficial
Bus alternatiu entre Vilapicina i Horta.
L11 sense servei
Alternativa “oficial”
Un bus cobreix la totalitat de la línia.
Altres alternatives reals (no proposades per l’operador)
R3 i R4 des de Sant Andreu Arenal fins a Torre del Baró si es té com a destinació la part central de la L11.