Dins la sèrie "Xarxa Metropolitana", una proposta de freqüències a les hores vall (la hora punta és un tema diferent). Aquesta proposta no demana vies ni infrastructura nova (més enllà del que ja s'està implementant). El concepte xarxa inclou Rodalies i FGC.
La idea aquí és que les principals branques haurien de tenir una freqüència constant que et permetés dependre del tren sense haver-te de preocupar dels horaris. Donat que la capacitat està una mica limitada pels dos túnels, diré "a ojímetro" que són un tren cada 10 minuts (6 trens per hora) fins a Mataró, Granollers, Terrassa, Martorell i Vilanova (les dades de demanda posen Vilanova i Sitges com dos ciutats molt importants de la xarxa). Ara no estem tant lluny, compte, en hora vall ara tenim 6 trens per hora fins Mataró i Castelldefels, totes les altres capçaleres de Rodalies que he dit es queden en 4 trens per hora. Els FGC del Vallès tenen ja 6 trens per hora, amb espera màxima de 11 minuts. Els FGC del Llobregat tenen un horari molt poc regular, suposo que hi haurà alguna raó que desconec (mercaderies i serveis especials?). La proposta idealitzada per FGC LL-A seria trens cada 10 minuts a Martorell, entre els quals un R5 i un R6, més un R50 i un R60 extres que permetin fer node a Martorell com parlàvem en un post anterior (coordinats amb un R8/R80). Per la R2 la proposta seria unir R2 nord i sud (Granollers - Vilanova quedaria per sota de l'hora i mitja de trajecte).
Trens sortint de Plaça Espanya:
Trens per Plaça Catalunya:
Trens per Passeig de Gràcia:
Per rematar la xarxa, el problema és connectar els corredors entre ells, no tenim línia orbital i ara mateix sembla una quimera. La meva proposta és fer-la en bus (tot i que també està sobre la taula el tren Terrassa - Granollers). La temptació inicial era fer línies orbitals completes, però tenint en compte que serien molt llargues com per fer-les freqüents, ho deixaré en els següents trajectes cada 10 minuts per poder transbordar fàcilment també:
Aeroport T1 - Aeroport T2 - El Prat Renfe - Sant Boi FGC - Cornellà Centre Renfe - Pont d'Esplugues Trambaix
Molins de Rei - Can Vallhonrat - Hospital General - Sant Cugat Centre - Cerdanyola Universitat
Martorell Central - Abrera - Terrassa Nord
Mataró Renfe - Argentona - La Roca - Granollers Centre - Granollers Canovelles
No sóc expert en operacions de tren, pel que tinc llegit, el cost de manteniment de trens i infraestructura depèn molt més del temps que del ús, per tant si tens un material car, el millor és treure'n profit al màxim (per això moltes fàbriques treballen 24 hores en torns rotatoris). D'altra banda, he sentit campanes de que els Regionals de Tarragona van curts per falta de trens en bones condicions de manteniment. Potser els nous trens que arribaran no haurien de substituir els Civia sinó complementar-los? Caldrien més tallers de manteniment? El que segur que calen són més hores de maquinista treballant, aquí no em fico en com s'organitza perquè no vull jugar amb els llocs i les condicions de treball de ningú.
Intentant calcular el cost extra en hores de circulació, em surt que la R1 i R2 combinades de fet porten una mica menys de feina, però només perquè faig la trampeta de comptar la línia de l'aeroport com una línia a part. Quasi tot el cost extra és Aeroport i R4.
R1:
Sentit Arenys
- Allargar fins a Arenys 25 trens, són 10 minuts més d'anada i 10 més de tornada. Aixó són poc més de 4 hores extra de circulació.
- Sentit Arenys calen 9 trens extra (1:04 de recorregut), de 10:30 a 14:30, 9 hores extra de circulació.
- Sentit l'Hospitalet calen 9 trens extra en tot el dia (com es gestiona que al final d'hora punta del matí acabem amb trens aparcats a l'Hospitalet?).
R2
Aquí l'horari és tant complicat que simplement m'he copiat l'horari de fora d'hora punta en un Excel (considerant els R2 que passen per Passeig de Gràcia entre 9:30 i 22:00). En sentit Granollers -> Castelldefels, em surten que actualment passen 95 trens, fent un total de 6584 minuts de circulació.
Amb la meva proposta, la R2-S12 em surten 76 trens per un total de 6530 minuts (S12 de 80 minuts, i R2 de 98 minuts), i la línia de l'aeroport de 9:15 a 23:15 em fa 29 trens per un total de 1305 hores.
R4: Sentit Martorell - Terrassa, caldria treure els 6 l'Hospitalet - Terrassa (1 hora exacta), i a canvi posar dos trens més per hora entre les 9 i les 20, 2*12=24 trens extra d'hora i mitja de recorregut. Això fa 1800 hores més de circulació.
- En el sentit oposat, caldria treure els 4 Terrassa - l'Hospitalet, i a canvi posem 24 trens més Terrassa - Martorell.
R3, R7: Queden igual
R8: Això és una altra proposta, compto amb la R80 per passar a dos trens per hora.
Al ser la cadència cada 5 minuts, i ERTMS permetre cada 2,5 minuts, això vol dir que un tren que vingui fora d'hora encara es pot encabir entre qualsevol altre parell de trens. Si no tenim ERTMS i cal mínim 3 minuts entre trens, els trens que arriben en algun minut acabat en 5 s'haurien de planificar dos minuts abans, per com a mínim deixar un solc lliure abans del tren següent.
Vistes les dades de demanda, m'agradaria allargar la S11 fins a Calella, però al haver-hi la via única ho veig problemàtic.
Per demanda i distància, la S12 podria acabar a Les Franqueses o Cardedeu, però no sé si tenen prou vies d'apartat per una rotació tant freqüent?
Els RG1 em deixen dubtant. Amb els horaris actuals, són un cas particular de R1 de Maçanet. Al ser un trajecte tan llarg, no sé si no és millor que siguin un tren independent, semidirecte des de Mataró, que arribi menjant el cul al tren de davant seu per entrar en un solc després d'un S11 i abans d'un S14. El fet de ser semidirecte no li faria guanyar gaire temps, més aviat assegurar-se que arriba als túnels en un solc lliure. Els R12 tres quarts del mateix.
Hi ha molts trens amb capçalera a l'Hospitalet, no sé si valdria la pena fer acabar la S11 o la R3 a Molins o Sants.
Només he posat dos trens a l'aeroport per hora, però amb la llançadora de la Generalitat que podrà explotar amb els seus trens nous. S'hauria de fer alguna ampliació (Torrassa? Morrot? Tercer túnel? Tinc moltes idees aquí) si volem passar-ho a 4 trens i encaixar la R3 d'una manera menys apretada.
L'Estació de França queda sense Rodalies, només els Regionals, que podrien acabar fàcilment a Montcada Bifurcació, així que es pot començar a pensar en idees per aprofitar el ramal per fer l'ampliació.
Només hi ha dues línies amb més d'una capçalera per punta (R1 i R3), i en particular les línies S són totes fixes, així que per l'usuari és més fàcil de navegar.
Si un dia amb un tercer túnel ens podem permetre separar les línies de Terrassa i Mataró (i el coll d'ampolla Regionals + R2 + Aeroport), podríem fer una nova versió en la que les línies S tinguin tots els trens de la freqüència base, sense que es trenqui per una incidència en una punta d'una línia R, i les línies R poden ser totes semidirectes.