http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... alona.html
El metro s'apropa al centre de Badalona
Comencen els darrers treballs perquè d'aquí a un any la línia 2 continuï per Pep Ventura fins a arribar al centre urbà
05/08/09 02:00 - Badalona - jose g. navarro email protegit
És un projecte faraònic, però a partir d'ara comença el compte enrere per a la finalització. L'arribada del metro al centre de Badalona ha de ser una realitat l'estiu que ve, i després de quatre anys d'obres, ara comencen els darrers treballs de perllongament de la línia 2, que actualment acaba el recorregut a la plaça Pep Ventura de la ciutat badalonina. L'extensió d'aquest tram, que inclou la construcció d'un túnel de prop de 700 metres de longitud amb una estació al bell mig del centre urbà, costarà uns 50 milions d'euros, i acostarà la xarxa a una zona poblada i plena d'equipaments. La nova estació de metro serà un dels elements que convertiran aquest espai en un eix neuràlgic badaloní, el contingut i el nom del qual encara es desconeixen.
L'empresa pública Gisa ha adjudicat recentment les dues últimes obres en el llarg periple de treballs que han de fer possible el perllongament de la línia 2 de metro fins al centre de Badalona, concretament des de l'actual estació de Pep Ventura fins a l'Illa Central, un espai de prop de 20.000 m² –popularment conegut com l'Illa Fradera– que fa mesos que està en obres per tal d'esdevenir un punt de centralitat de la ciutat badalonina. Aquests dos darrers paquets d'actuacions, que tenen un cost aproximat de 20 milions d'euros –el cost total del projecte voltarà els 52 milions–, inclouen els treballs d'arquitectura i instal·lacions interiors de l'estació i del tram de túnel, i la instal·lació de la senyalització i les infraestructures necessàries per garantir la seguretat de la circulació dels trens.
Pel que fa a les obres, ara es començaran a revestir les parets de l'estació amb materials de color gris clar perquè aportin lluminositat i amplitud a aquest espai, juntament amb la instal·lació, al llarg de 420 metres, de la via, de la catenària i de totes les instal·lacions necessàries per a la prestació del servei ferroviari. D'altra banda, també es preveu la disposició de quatre ascensors per adaptar l'estació –sense que hagi estat batejada oficialment, té tots els números perquè es digui Badalona Centre– a persones amb mobilitat reduïda. Dos dels ascensors connectaran l'exterior amb cadascun dels dos vestíbuls independents de 1.000 m² que tindrà l'estació, i els altres dos enllaçaran cada vestíbul amb l'andana central, de 100 metres de longitud. Finalment, i a banda d'escales mecàniques per comunicar els diversos nivells del recinte, s'habilitaran les oficines per a les dependències i sales tècniques de l'estació, juntament amb l'adequació de les instal·lacions vinculades amb la seguretat dels trens a les estacions i al túnel, amb la protecció automàtica dels trens i amb la supervisió i regulació dels combois.
Aquest darrer conjunt d'obres tenen un termini d'execució d'un any, fet pel qual es preveu que el tram que arribarà fins al centre de Badalona pugui entrar en funcionament l'estiu que ve, sense que s'hagi precisat si serà abans o després de les vacances d'agost. Si aquest termini es compleix definitivament, la realització del projecte haurà durat prop de cinc anys, gairebé un any i mig més tard del que havien previst inicialment les administracions. Des que l'octubre del 2006 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat engegués el perllongament de la línia 2, s'ha anat topant amb problemes que han fet endarrerir els treballs. El primer, la duresa dels materials que s'han extret en alguns trams del túnel de 644 metres que s'ha projectat per connectar subterràniament la plaça Pep Ventura amb l'Illa Fradera. El segon motiu que ha condicionat el termini d'acabament els treballs són la troballa de restes romanes a la futura plaça central que ha d'acollir l'estació de metro. Concretament, es van trobar tres forns on es feien àmfores i una zona d'enterrament formada per onze urnes amb cossos incinerats i tres més d'enterrats, unes restes que han estat portades i documentades al Museu de Badalona.
Descongestió de la zona
L'inici de les últimes actuacions necessàries per dur el metro al centre de la ciutat arriba un any després que es comencessin a enderrocar les últimes finques que quedaven a l'illa central i que tard o d'hora havien d'impedir la construcció de l'estació del metro i la reurbanització posterior de l'espai. Uns treballs, aquests últims, que en el primer trimestre de l'any que ve hauran de donar el primer fruit: l'habilitació d'un aparcament subterrani de dues plantes al costat de l'avinguda Martí Pujol amb capacitat per a 330 vehicles en places de rotació. Com l'arribada d'aquest servei subterrani de transport públic, el pàrquing contribuirà a descongestionar el trànsit que afecta una zona tan poblada i plena de serveis i d'equipaments com aquesta. Per aquest motiu i per afavorir els comerços del centre que històricament han notat el dèficit d'aparcament dels possibles clients, la voluntat municipal, encapçalada per l'alcalde, Jordi Serra (PSC), és avançar la posada en marxa d'aquest espai sense esperar a la reurbanització final de tota la plaça. Aquests són uns treballs als quals l'Ajuntament badaloní no ha posat data.
El nom i el projecte de la plaça, a debat
Mentre que la prolongació del metro avança, no passa el mateix amb la definició de l'espai de l'Illa Fradera, tant pel que fa a la denominació com al contingut. Així, ja fa més d'un any que està obert el debat social per batejar la plaça, dividit en part entre els que volen que el nom faci honor a la figura de Pompeu Fabra –una trentena d'entitats i prop de 300 personalitats locals i nacionals han donat suport a aquesta opció amb un manifest– i els que volen que es digui plaça Alcalde Xifré, en record del batlle republicà assassinat pels franquistes. Pel que fa al contingut de la plaça, l'Ajuntament vol fer-hi una proposta arquitectònica que sigui i simbòlica i representativa. En aquest sentit, i després d'haver convocat un concurs internacional d'idees, el consistori i un jurat qualificat ja tenen sobre la taula sis propostes urbanístiques. D'aquests projectes finalistes, a finals d'any es triarà el que, a parer municipal, combini més bé la instal·lació d'un equipament referent per a la ciutat amb un espai que també ha de contenir un pàrquing subterrani, habitatge públic i de privat i l'estació de metro.