http://www.avui.cat/noticia/article/2-s ... -vies.html
Foment conclou que la causa de l'accident de Castelldefels va ser la invasió de les vies
Segons l'informe, les víctimes van irrompre “massivament” a la via 2 quan s'acostava el tren de llarg recorregut “sense visibilitat i sense que el maquinista pogués reaccionar”
“No hi va haver mal funcionament dels trens implicats ni de la senyalització i les portes de sortida de l'estació estaven obertes”
06/04/11 11:41 - Madrid - EFE
La causa de l'accident ferroviari ocorregut el 23 de juny de 2010 al baixador de Platja de Castelldefels i que va costar la vida a dotze persones va ser la invasió de les vies per part de les víctimes, que van creuar per un lloc no autoritzat.
Aquesta és la conclusió de l'informe final elaborat per la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris del Ministeri de Foment sobre aquest succés, en què van morir set equatorians, dos bolivians, dos colombians i una jove romanesa. Hi va haver, a més, deu ferits greus i set lleus.
L'accident es va produir a les 23:23 hores quan un tren de llarga distància que circulava per la via 2 en sentit Barcelona i que no tenia prevista parada en aquest baixador va atropellar diverses persones que acabaven de baixar-se d'un altre tren a la via 1.
Segons les conclusions de l'informe, aquestes persones, que es dirigien a una revetlla amb motiu de la nit de Sant Joan en una platja pròxima, van decidir creuar les vies per dirigir-se a la sortida de l'estació en comptes d'usar el pas inferior situat uns metres més lluny.
Les víctimes van creuar per darrere del tren aturat i van irrompre “massivament” a la via 2 quan s'acostava el tren de llarg recorregut a 139 quilòmetres per hora, velocitat inferior a la permesa en aquella zona.
“En aquestes circumstàncies les víctimes no tenen visibilitat per poder adonar-se de la proximitat del tren i el maquinista d'aquest no té temps de reacció, ni distància suficient per evitar l'atropellament”, indica.
L'informe conclou que no hi va haver mal funcionament dels trens implicats ni de la senyalització i afegeix que les instal·lacions del baixador, inclòs el pas inferior, estaven activades, il·luminades, amb els cartells ben visibles i les portes de sortida de l'estació obertes per agilitar el pas de persones.
L'informe recull part del testimoni del maquinista i de les converses que va mantenir amb el centre de control de trànsit en el moment del succés.
En un primer moment, el maquinista va avisar el centre de control: “han creuat aquí quaranta mil per la via i he... he agafat algú”.
Pocs minuts més tard, el centre de control va preguntar al maquinista, que havia aturat el seu tren, si hi havia més d'una persona atropellada, a la qual cosa aquest va respondre: “Jo crec que sí (...) és que era una multitud creuant...”.
El jutge que es va fer càrrec de la investigació va decidir arxivar les diligències el 30 de juliol de 2010 per entendre que el sinistre es va deure a una actuació “imprudent i temerària” de les víctimes.
Després que els advocats de diverses de les víctimes recorregués aquesta decisió, l'Audiència de Barcelona va acordar el gener del 2011 reobrir la causa i va acceptar practicar diverses proves pericials i testificals noves.
Entre elles va acceptar prendre declaració de nou al conductor del tren, encara que en qualitat de testimoni i no com a imputat, tal com demanaven les víctimes.