http://www.ara.cat/societat/Rebuig-poli ... 38868.html
Rebuig polític i social a l'augment de les tarifes de TMB
L'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que l'encariment penalitza els usuaris habituals i no fidelitza els viatgers. La Síndic de Greuges veu l'increment “excessiu” i “desproporcionat”. ICV critica l'afavoriment del transport privat
ARA
Barcelona | Actualitzada el 20/12/2011 16:22
L'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que l'encariment dels bitllets de metro i autobús aprovat aquest dilluns per la Generalitat penalitza els usuaris habituals i no fidelitza els viatgers, reclama un sistema de finançament per al transport públic.
El president de PTP, Ricard Riol, ha explicat en una roda de premsa que la seva entitat va presentar el novembre passat al conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, una proposta de nova tarifació amb la creació d'una T-Ambiental –una T-Mes modificada–, un sistema rendible per als usuaris que realitzen més viatges. Riol ha explicat que la proposta, que funciona amb èxit en moltes ciutats europees, va ser rebutjada per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i ha ressaltat que, en contra, s'ha aprovat una pujada "rècord" en la història i per primera vegada acompanyada de retallades en els serveis.
Riol també ha lamentat que l'usuari no tingui un títol individual de “fidelització”.
L'associació ha elaborat un estudi en el qual subratlla l'encariment d'un 74% de la T-10 en els últims deu anys. La PTP considera que l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat "dissuadeixen" la demanda de transport públic aplicant encariments més elevats en el transport públic que al privat.
La Síndic de Greuges qualifica l'increment “d'excessiu” i “desproporcionat”
La Síndic de Greuges de l'Ajuntament de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, considera "espectacular, excessiva i desproporcionada" la pujada del preu dels bitllets de metro i autobús. En declaracions a Efe, Vilà ha denunciat que aquest augment de les tarifes fomentarà les “desigualtats socials” perquè afecta directament les economies familiars.
Vilà recomana a l'Ajuntament que creï una targeta de transport subvencionada per a les persones en risc d'exclusió social, i alerta que l'encariment pot “afavorir” que la gent no pagui.
ICV acusa Trias de falta de lideratge i de prioritzar el transport privat
El president del grup municipal d'ICV-EUiA, Ricard Gomà, acusa l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, de falta de lideratge i de prioritzar el transport privat per damunt del públic.
En una roda de premsa, Gomà ha subratllat que CiU ha fet retallades en “sanitat, educació i serveis socials” i “ara li ha tocat al transport públic”.
Gomà ha defensat un model de tarifació social i fidelització amb la implantació d'una T-jove i una T-any "amb preus d'accés contingut", i la creació d'una targeta rosa gratuïta per al conjunt de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
El regidor ecosocialista ha acusat l'alcalde de fomentar el transport privat per damunt del públic i li ha recordat que ha apujat un 25% el preu del Bicing, mentre que fa “incentius espectaculars” desgravant l'ús del cotxe, rebaixant un 4 o 5% l'impost de circulació, congelant l'àrea blava i “fent gratis la verda”.
L'Ajuntament ho veu “injust” però “necessari”
El primer tinent d'alcalde i president de TMB, Joaquim Forn, ha reconegut que la pujada de tarifes del transport no és justa, però entra en el terreny del que és “absolutament necessari” per fer sostenible la xarxa de transport públic en el futur, davant la possibilitat que “entri en fallida".
Forns ha justificat l'increment en l'augment dels costos d'un servei que ha "millorat molt" els últims anys, tant en qualitat com en longitud de la xarxa i horaris.
Forn també ha anunciat que s'ha iniciat una negociació amb els treballadors de metro i autobús per a una congelació salarial per a l'any vinent, sense que hi hagi afectació del nombre d'ocupacions.
El tinent d'alcalde ha demanat als partits polítics de l'oposició que "facin menys tacticisme" i que no converteixin "el transport públic en una picabaralla política".