http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/pt ... #more-4182
La circulació ferroviària al tram Sant Andreu Arenal – Arc de Triomf es restablirà el 6 de setembre vinent
Les línies R1, R4 i R7 de Rodalies de Catalunya recuperaran el seu recorregut habitual una setmana abans del previst per l’òptim desenvolupament de les obres que executa Adif a l’estació de Sagrera - Meridiana
El projecte, que compta amb un pressupost de 34,3 MEUR, convertirà la futura estació en un dels principals intercanviadors de Barcelona
La circulació ferroviària entre les estacions de Sant Andreu Arenal i Arc de Triomf es restablirà el 6 de setembre vinent, després que Adif hagi executat les obres per a la construcció de la futura estació de Sagrera - Meridiana que afectaven el tram de túnel situat entre ambdues estacions. D’aquesta manera, les línies R3 (l’Hospitalet - Puigcerdà per Vic), R4 (Sant Vicenç de Calders - Manresa per Vilafranca del Penedès) i R7 (l’Hospitalet - Martorell per Cerdanyola Universitat) de Rodalies de Catalunya recuperaran el seu recorregut habitual una setmana abans de la previsió inicial i coincidint amb l’inici del curs escolar.
Gràcies a l’òptim desenvolupament dels treballs i a l’esforç d’empreses i Administracions, ha estat possible avançar la data de reobertura del trànsit ferroviari en el trajecte Sant Andreu Arenal - Arc de Triomf. Així, a principis d’estiu el Govern de la Generalitat i el Ministeri de Foment, a través d’Adif i Renfe, van considerar necessari avançar uns dies la recuperació dels serveis de Rodalia per tal de facilitar el retorn a la plena activitat després de les vacances i van dur a terme un intens esforç de planificació de les obres per assolir aquest objectiu.
En aquests moments, les obres es concentren en ultimar l’estructura de l’andana, el muntatge de la via, la col•locació dels elements de la catenària rígida i els dispositius i cablejat de les instal•lacions de seguretat i comunicacions. Els nous plans d’execució facilitaran que els treballs restants a la plataforma ferroviària es duguin a terme en horari nocturn, evitant afectacions importants al servei.
A causa d’aquestes obres, des del 28 de març passat es va modificar el servei de les línies R3, R4 i R7 de Rodalies de Catalunya.
Durant l’execució dels treballs ha estat necessari establir una programació de serveis que facilités la connexió dels serveis de Rodalies de Catalunya a la resta de l’àrea metropolitana. D’aquesta manera, les línies R3, R4 nord i R7 iniciaven i finalitzaven el seu recorregut a Sant Andreu Arenal, on els viatgers comptaven amb enllaç amb Metro o un servei d’autobusos de reforç a primera hora del matí. Per la seva banda, la R4 sud iniciava i finalitzava el seu recorregut a Badalona.
A més, tot i haver reforçat les alternatives de servei a l’arribada a Sant Andreu Arenal, es va establir una campanya d’informació per als viatgers de les línies afectades de les alternatives de què disposaven en les poblacions d’origen, tant d’altres serveis de línies de Rodalies de Catalunya, com altres sistemes ferroviaris com FGC.
Informació i Atenció al Client
Per atendre les necessitats d’informació dels viatgers, la Generalitat de Catalunya, Adif i Renfe han reforçat els equips d’atenció al client i de seguretat a les estacions afectades. Així mateix, s’ha comptat amb diversos suports d’informació.
330.000 fulletons horaris
71.500 díptics a estacions d’origen amb alternatives de servei
Cartells a trens i estacions
Missatges a la megafonia de trens i estacions
Màquines autovenda
Pantalles informatives
Servei SMS
Telèfon d’informació: 902 41 00 41
http://www.gencat.cat/rodalies
Un dels principals intercanviadors de Barcelona
La nova estació de rodalies de Sagrera - Meridiana, la construcció de la qual representa una inversió superior a 34,3 MEUR, serà un dels principals intercanviadors de transport de la ciutat. La seva execució s’emmarca en l’acord signat el 17 de maig de 2007 entre el Ministeri de Foment i la Generalitat per a la realització d’obres de millora de la xarxa d’ample convencional a Catalunya.
Les noves instal•lacions, amb una superfície de 4.843 m2 , s’ubiquen dins del túnel que discorre sota l’avinguda Meridiana, entre les línies L1 i L5 de Metro, junt a l’estació de la Sagrera. La seva posada en servei permetrà l’intercanvi de viatgers de les línies R3, R4 i R7 de Rodalies amb les línies L1, L5, L9 i L10 de Metro, millorant així la intermodalitat entre serveis de transport públic a Barcelona.
Avenç de les obres
Adif ja ha finalitzat els treballs per adaptar la configuració del túnel, l’estructura en calaix de la qual s’ha perllongat en 114 metres, fins assolir els 370 metres de longitud. D’aquesta manera, s’ha culminat la demolició de 10.000 m3 al llarg de 680 metres de la volta de l’antic túnel i el rebaix de la rasant ferroviària, mitjançant la retirada de 35.000 m3 de terres.
Gràcies a aquestes actuacions, s’està executant l’estructura de l’andana central, de 200 metres de longitud i 6,4 d’amplada, i que estarà situada a 68 cm respecte de la cota de carril.
També s’estan duent a terme els treballs en els accessos al vestíbul de l’intercanviador i a l’específic per a Rodalies, emplaçat al carrer de Martí Molins. Ambdós accessos, situats als extrems de l’andana, estaran dotats d’escales fixes i mecàniques, a més d’ascensors, facilitant així, els desplaçaments a les persones amb la mobilitat reduïda.
L’estructura de l’andana es completarà amb la construcció d’una sortida d’emergència en la part central i la instal•lació d’un fals sostre i revestiments als laterals formats per planxes d’acer.
El desenvolupament de les obres també està permetent avançar en el muntatge de la superestructura. D’aquesta manera, durant els pròxims dies culminarà la col•locació de 1.300 metres de via en placa, formada per carril i travesses sobre una llosa de formigó.
Així mateix, s’està col•locant una manta elastomèrica a les zones properes als habitatges situats entre els carrers de Garcilaso i d’Olesa. La instal•lació d’aquest element i l’adopció del sistema de via en placa contribuiran a la reducció de l’impacte acústic i les vibracions generades pel trànsit ferroviari.
També s’estan muntant els sistemes d’electrificació, mitjançant la col•locació de les fixacions per als perfiles de la catenària rígida en una longitud total de 1.350 metres. El muntatge d’aquests sistemes completarà, a més, el projecte d’instal•lació de la nova catenària als túnels de Barcelona.
En paral•lel, s’està efectuant l’estesa de cablejat per a les instal•lacions de seguretat i comunicacions.
Una vegada culminats els treballs a l’entorn de la infraestructura, les obres de construcció de la nova estació continuaran amb la finalització de les infraestructures i l’arquitectura interior dels vestíbuls i dels accessos.