Molta teca avui al Diari de Girona. Ara, però, no tinc temps per a comentar-la.
L´estació del TAV estarà acabada el 2011
Adif reuneix poc més de 40 persones en una jornada tècnica a l'Auditori on els veïns no van poder intervenir
La jornada tècnica que l'Adif va celebrar ahir a Girona va posar noves marques en el calendari. Els responsables de l'obra van informar que la construcció del primer túnel estarà acabada al març de 2010, justa al mateix temps que s'hagi conclòs les parets de l'estació. A partir d'aquell moment es començarà a foradar des de Sarrià en direcció a la nova terminal.
L'Administrador d'Infraestructures (Adif) va anunciar ahir que si es compleixen els terminis l'estructura de l'estació del Tren d'Alta Velocitat a Girona estarà acabada al primer trimestre de 2011. A partir d'aquell moment s'haurà d'equipar i reurbanitzar tot el sector, acabar d'adaptar els aparcaments, ubicar l'estació d'autobusos i construir el vestíbul. El tècnics del TAV van assistir ahir en una jornada tècnica que Adif ha organitzat per a institucions i alguns representants d'associacions veïnals a l'Auditori de Girona, a la qual van assistir una quarantena de persones. Els veïns es van quedar sense poder intervenir ja que no es va preveure un torn obert de paraula, com havien demanat.
El director de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-Figueres, Antonio Fernández Gil, i el responsable d'Infraestructura, Rafael Rodríguez, van posar noves dates al calendari en concretar diversos aspectes. Fernández Gil va explicar en la seva ponència que a finals del 2010 les vies del pas del tren per la ciutat haurien d'estar acabades i que l'electrificació es portarà a terme al llarg de 2011. Pel que fa a l'estació, Fernández va indicar que encara no hi ha novetats pel que fa al concurs que es convocarà per construir la part en superfície de l'estació, que serà el darrer pas a realitzar.
Rafael Rodríguez va detallar que la tuneladora es va encarregar l'abril passat i es preveu que arribi el maig de 2009. Després de muntar-la i preparar-la per als treballs, la perforació no començarà fins a l'octubre de l'any vinent. El primer túnel, entre l'estació de Mercaderies i la plaça d'Espanya es construirà en uns sis mesos, per la qual cosa es calcula que al març de 2010 ja estarà enllestit.
Al mateix temps s'anirà construint l'estació, una feina que començarà aquesta tardor i s'allargarà fins al març de 2010. Llavors es traslladarà la tuneladora i es començarà a foradar des de Sarrià de Ter en direcció a Girona. Els càlculs de l'Adif preveuen que aquesta infraestructura estigui acabada al voltant del primer trimestre de 2011.
Per altra banda, el director també va afirmar que fins ara no s'ha detectat cap irregularitat en les inspeccions d'edificis i façanes que s'estan fent a la trama més propera per on ha de passar el tren i que al Nadal ja estaran acabades.
Més de 3 milions de viatgers
A més, Adif ha elaborat uns estudis de demanda que situen entorn els 3,2 milions el nombre de passatgers que tindrà el TAV entre Girona i Barcelona quan comenci a funcionar el 2012. El director de la línia d'alta velocitat, Antonio Fernández Gil, va indicar que en altres ciutats han comprovat que un cop comença a funcionar l'alta velocitat, aquesta previsió queda superada.
Segons dades d'Adif, actualment hi ha cinc milions de viatgers que anualment usen la línia de Girona a Barcelona i triguen uns 75 minuts per fer el viatge. Amb el TAV en funcionament, Adif calcula que el viatge s'escurça fins als 34 minuts de mitjana i que això farà atreure uns 3,2 milions de passatgers. Això no farà, però, que el tren convencional perdi usuaris ja que, segons les dades facilitades per Adif, aquesta modalitat ferroviària es mantindrà en 4,5 milions de passatgers l'any. Per tant, la suma del tren convencional i del TAV traslladarà fins a 7,7 milions de passatgers, 2,7 més del que actualment està assumint el tren convencional.
El responsable de la línia creu però que la tradició ferroviària consolidada que hi ha a Girona farà que aquestes previsions quedin superades i ha augurat un marge d'error d'un 15%.
Si l'any 2005 circulaven 46 combois per la línia Barcelona-Girona-Portbou, en l'horitzó de 2012 hi haurà 22 trens que circularan per la línia convencional i 46 d'alta velocitat. També augmenten els trens de mercaderies, ja que si el 2002 hi havia 24 trens i la previsió és que al 2010 circulin 43 combois per la línia Mollet-Portbou i que el 2020 arribin als 105.
Un camió cada dos minuts pel centre de Girona a partir de març de 2010
Els treballs per construir l'estació intermodal del Tren d'Alta Velocitat, la xarxa de rodalies i la terminal d'autobusos seran més immediats ja que les pantalles de formigó es començaran a construir aquesta mateixa tardor. Adif preveu que estiguin acabats coincidint amb el final de la construcció del primer túnel, a la primavera de 2010. Serà llavors quan es podrà començar a buidar de terra.
Segons va explicar Rafel Rodríguez, director d'Infraestructura de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-Figueres, es calcula que es terres extretes seran 1,2 milions de metres cúbics només per fer l'estació, mentre que pel conjunt dels túnels serà de 600.000 metres cúbics.
Encara que fa poc l'Ajuntament i Adif van informar que pel centre de Girona passarien uns cent camions diaris en dos viatges d'anada i tornada, la dada d'ahir afegeix vehicles al trànsit. A partir del primer trimestre de 2010, només per treure la terra hauran de passar uns 300 camions diaris, és a dir, un vehicle de 10 metres cúbics cada dos minuts en una jornada laboral de 10 hores. L'Ajuntament ja ha previst un únic recorregut de sortida, passant per la carretera Barcelona i un altre d'entrada per la carretera de Santa Coloma.
A més, el director de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-Figueres, Antonio Fernández Gil, ja va advertir al final de la jornada tècnica que «hi haurà problemes» però per minimitzar-ne l´impacte, Fernández va dir que aniran tapats i que es ruixaran permanentment els carrers amb aigua perquè no hi hagi pols i que les màquines treballaran amb silenciadors.
Reemplaçar l´aparcament
Va explicar que també negociaran el trasllat de les places d'aparcament que es perdin perquè s'hi ubicaran instal·lacions auxiliars, com zones de magatzem , per fer les obres en altres zones pròximes de la ciutat.
De fet des d'ahir, una part de l'aparcament en zona blava que hi ha sota del viaducte, davant de la travessia del Carril, restarà tancada per necessitat d'emmagatzematge de material per les obres de construcció d'un col·lector al carrer Canonge Dorca, que servirà per a les aigües freàtiques.