http://www.naciodigital.com/gironainfo/noticia/19055
ACN / Redacció | Actualitzat el 08/11/2011 a les 07:44h
ICV creu que l'eix transversal ferroviari ha de ser inversió prioritària
El candidat ecosocialista per Lleida assegura que la infraestructura descongestionaria el tràfic de mercaderies per carretera
El candidat d'ICV-EUiA per Lleida al Congrés, Josep Maria Carles, considera que la inversió més important ha de fer l'Estat és l'eix transversal ferroviari de Lleida a Girona ja que, tot i que els vagons i l'explotació dependria de la Generalitat, la construcció de les vies és competència del govern espanyol. Carles considera que aquesta infraestructura, que hauria d'incloure una ramificació entre Cervera i Igualada, permetria oferir un servei de rodalies als municipis del voltant. A més, ha destacat, permetria descongestionar l'intens trànsit de mercaderies de l'A-2, milloraria la qualitat ambiental i permetria estalviar en combustible, ja que es preveu una gran pujada del preu del petroli. ICV-EUiA aposta pels mitjans de transport menys contaminants, amb menys impacte econòmic i que pugui utilitzar la majoria de la població. Per això aquest dilluns han defensat el Pla Ferroviari Català, conegut com Pla Tren 2014, promogut per la PTP Associació per a la Promoció del Transport Públic que pretén que la prioritat de l'Estat ha de ser la construcció de l'eix transversal ferroviari entre Lleida i Girona. Els ecosocialistes ho consideren "factible" ja que "es pot desenvolupar en uns 6 anys aprofitant els recursos ja existents". El candidat d'ICV-EUiA per Lleida al Congrés, Josep Maria Carles, ha explicat que aquesta infraestructura disminuiria els actuals temps de trajecte, es baixarien les emissions de CO2 i el consum de petroli i contribuiria a reactivar l'economia i generar ocupació. A més, expliquen, seria també viable econòmicament ja que el seu cost calculen que estaria al voltant dels 7.000 milions d'euros, uns diners que representen el 21.4% de les inversions previstes a l'Addicional 3a de l'Estatut o el que és el mateix, la meitat del cost de la línia Madrid-Barcelona-Frontera Francesa. Amb aquesta infraestructura, es calcula que el 94% de la ciutadania de Catalunya tindria accés a rodalies i totes les comarques de més de 50.000 habitants i municipis de més de 30.000 habitants tindrien estació ferroviària. Hi hauria servei de rodalies a Tarragona, Girona i Lleida, a més de Barcelona amb 16 línies de rodalies. A més, impulsaria el servei ferroviari de mercaderies ja que uniria les zones mes industrialitzades i l'interior del Catalunya amb els ports de Tarragona i Barcelona, amb França i amb el Corredor Mediterrani.