http://www.avui.cat/article/tec_ciencia ... ranca.html
Brussel·les renya Foment pel retard de la connexió del TGV amb França
Proposa com a solució transitòria equipar la línia històrica d'un tercer carril per tenir trens directes de Barcelona a París el 2010 o el 2011
ACN
Brussel·les
Ult. Act. 12.11.2008 - 12:10 hs
La Comissió Europea ha renyat els governs espanyol i francès pel retard en la seva interconnexió ferroviària d'alta velocitat i proposa "com a solució transitòria, equipar la línia històrica d'un tercer carril" per oferir "a finals del 2010 o el 2011 trens directes de Barcelona a Montpeller, Marsella, Lió i París".
Pel coordinador europeu, l'eix ferroviari no podrà atendre l'augment de la demanda potencial de transport d'aquesta línia fins el 2013
Segons un informe del coordinador europeu encarregat d'accelerar la connexió del TGV amb la frontera francesa, Etienne Davignon, critica que la comissió intergovernamental de Madrid i París "no ha servit per evitar el retard" i que "la seva utilitat s'ha revelat escassa o fins i tot nul·la".
Retards fins el 2013
Davignon ha qualificat de "molt lamentable" que els governs no hagin reconegut el retard abans, "que probablement hauria permès adoptar mesures complementàries" a la Comissió. Pel coordinador europeu, l'eix ferroviari no podrà atendre l'augment de la demanda potencial de transport d'aquesta línia fins el 2013.
El coordinador de la interconnexió ferroviària entre els estats espanyol i francès cita la connexió de Figueres com a "punt més crític" del projecte. "Sembla poc probable que les connexions directes des de França puguin anar més enllà de Figueres, i els trens procedents d'Espanya hauran de limitar-se a Perpinyà, per la incompatibilitat entre el sistema d'alimentació de l'actual línia i els combois", constata el seu informe. Per tant, "gestionar els retards registrats al sud de Figueres" és la "prioritat immediata", defensa.
La solució
Davignon proposa que "com a solució transitòria" s'estudiï
"la possibilitat d'una prolongació fins a Barcelona Sants equipant la línia històrica d'un tercer carril". El responsable comunitari pensa que "això podria permetre preveure a finals de 2010 o de 2011, serveis directes des de Barcelona fins a Montpeller, Marsella, Lió o fins i tot París, sense ruptura de carga a Perpinyà".
"Els retards registrats a la sortida de Barcelona i entre Girona i Figueres perjudiquen considerablement el rendiment d'aquest eix principal de la xarxa transeuropea de transport, sembla difícil que es pugui disposar de servei, fins i tot mínim, en el túnel abans de finals de 2010 o principis de 2011", critica el coordinador.