Page 3 of 4

Alguns detalls més

Posted: Thursday 22/07/2010 19:00
by Guigui
http://www.vilaweb.cat/noticia/3757325/ ... encia.html

Dijous 22.07.2010 16:21

Les retallades de Foment afecten sobretot el Principat i el País Valencià

Suspès el TGV entre València i Castelló · Les inversions al Principat, les més afectades de l'estat · S'endarrereix l'accés al Prat amb ferrocarril

El Ministeri de Foment espanyol suspendrà o endarrerirà fins a quatre anys l'execució de dos-cents vint contractes de carreteres i ferrocarrils, el 20% del total de les 1.166 actuacions de més d'un milió d'euros que té actualment en marxa. En concret, preveu rescindir trenta-dos contractes i reprogramar-ne gairebé dos-cents. Ho ha anunciat el ministre José Blanco, que ha atribuït la reprogramació d'obres a la retallada d'inversió de 6.400 milions que experimentarà Foment d'aquí al final de l'any i el 2011, arran de les mesures contra el dèficit aprovades pel govern espanyol. Al país, les obres cancel·lades seran vuit, algunes de les quals cabdals, com el TGV entre València i Castelló. A les Illes, de moment, no hi ha cap obra afectada.

El TGV entre València i Castelló, suspès

Al País Valencià, de vuitanta-vuit grans obres previstes, se'n suspendran tres: el tram de la Font de la Figuera a la A33 i dos trams de la connexió del TGV entre València i Castelló, el d'accés al port de Sagunt i el d'Almassora-Castelló. Blanco ha dit que aquestes obreS seran recontractades, però no n'ha especificat cap termini, per la qual cosa resten suspeses sense cap previsió.

Compromís, indignat

El portaveu de Compromís a les corts, Enric Morera (Bloc), s'ha mostrat indignat per la suspensió de dos trams del TGV. 'Zapatero ha confirmat la voluntat d'incomunicar les valencianes i els valencians i per això no tindrem TGV de València a Castelló, ni s’acabarà l’autovia de la Font de la Figuera ni els accessos als ports de Sagunt i Castelló', ha dit. Per Morera, Blanco no ha fet sinó fer créixer 'la marginació en matèria d'infraestructures que patim els valencians, de nord a sud, d’est a oest.' Morera ha instat el secretari general del PSPV, Jorge Alarte, a pronunciar-se sobre aquestes mesures.

L'arribada del ferrocarril al Prat, endarrerit

A més de les obres suspeses, Blanco ha detallat algunes obres que s'endarriran entre un i quatre anys, moltes de les quals al Principat. No ha especificat, de moment, si hi haurà retards a les Illes, on no s'ha suspès cap obra, o al País Valencià. En total, vint-i-tres obres previstes al Principat per valor de 980 milions d'euros, s'endarreriran entre un i quatre anys, entre les quals l'accés del ferrocarril a l'aeroport del Prat. Blanco ha indicat que la xifra d'obres reprogramades és provisional, perquè Foment encara negocia amb les empreses la i n'hi pot haver que prefereixin rescindir el contracte abans que no pas ajornar-ne l'inici o la finalització.

Al Principat, cinc carreteres suspeses

Al Principat, els contractes rescindits en aplicació del pla d'ajust pressupostari són el tram Medinyà-Orriols de la A-2; el tram Lleida-Rosselló de la A-14; l'enllaç entre l'autovia del Baix Llobregat i l'autopista AP-7 a Castellbisbal; el tram Rosselló-Almenar de la A-14, i el tram de la variant Valls-Montblanc de la A-27. A la supressió d'aquests contractes, s'hi afegeix la reprogramació de molts altres que experimentaran un endarreriment d'entre un any i quatre.

Blanco ha assegurat que els criteris per suspendre o reestructurar les obres són que hagin experimentat modificacions que n'han elevat el cost, que no es justifiquin per la seva rendibilitat social, que es puguin licitar a través de la col·laboració pública i privada, o les paral·leles a vies d'alta capacitat que ja estiguin en servei.

El ministre també ha explicat que no es planteja rescatar cap peatge, i que a més no té previst crear noves autovies a les zones on ja hi ha carreteres de peatge que no estiguin saturades.

Tot plegat, segons Blanco, ha de permetre garantir un escenari de 'sostenibilitat a llarg termini en la construcció, explotació i conservació de les infrastructures i en la previsió dels serveis de transport. 'A cap ministre de Foment li és fàcil dir que es rescindiran alguns contractes i que s'endarreriran obres', ha dit, 'però estem decidits a acordar un marc que garanteixi l'estabilitat en el finançament de les infrastructures'.

El govern català mostra comprensió per la retallada

El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, ha mostrat 'comprensió per la retallada dels pressupostos per part de Foment i altres ministeris', que servirà per 'millorar la imatge internacional de l'economia espanyola'. Nadal ha lamentat que hi hagi 'cinc obres de la xarxa viària amb el contracte rescindit, especialment tres que no sabem què passarà en el futur', que són l'enllaç de l'AP7 i l'A2 a Castellbisbal, i els trams de l'A27 entre Montblanc i Valls, i l'A2 entre Medinyà i Orriols. Així mateix, Nadal ha celebrat que 'des del punt de vista de Catalunya, continuem essent la comunitat de l'estat que rep més inversió' en infraestructures, 'també en matèria ferroviària'.

El PSC veu 'raonable' i 'assumible' la supressió d'obres

El coordinador dels diputats i senadors del PSC a Madrid, Francesc Vallès, ha dit que la supressió de contractes d'obres al Principat anunciada pel ministre de Foment, José Blanco, és 'raonable' i 'assumible', i ha recordat que la tisorada no afecta les grans infrastructures com la Sagrera ni el TGV. 'La retallada no ha estat tan gran com ens esperàvem', ha dit, i 'al cap i a la fi' el principat 'ha de contribuir a la solidaritat'. Segons Vallès, els clarobscurs que hi ha en la supressió de tres de les cinc obres es resoldran en les negociacions que hi haurà entre els governs català i espanyol.

ERC afirma que es 'perpetua el greuge històric' de Catalunya

ERC assegura que el ministeri de Foment està 'discriminant Catalunya i perpetuant el greuge històric' que significa ser la comunitat autònoma que més quilòmetres de peatge té a l'estat i que porta més anys pagant-los. La Federació d'ERC al Camp de Tarragona i Ebre denuncia que l'estat margina la demarcació en infraestructures i 'la condemna a seguir pagant peatge amb l'excusa del pla anti-crisi'.

Polítics i empresaris gironins carreguen contra Foment

Batlles i empresaris gironins han carregat contra el Ministeri de Foment per deixar empantanegada la futura autovia A-2 entre Medinyà (Gironès) i Orriols (Alt Empordà). Les obres de desdoblament ja havien començat, i la rescissió del contracte a la constructora deixa aquest tram de tres quilòmetres amb estructures de formigó a mig fer i grans quantitats de terra moguda. 'Això suposa allargar encara més l'agonia', 'la decisió s'ha pres de manera unilateral' o 'Girona torna a sortir perjudicada, això no ens ho mereixem' són algunes de les crítiques que han etzibat a Foment els representants del territori. L'obra suposava una inversió de 19,4 milions d'euros.

Re: Infraestructures amenaçades

Posted: Friday 23/07/2010 8:57
by wefer
És el mateix de sempre.
En època de vaques grasses, Madrid rebia el triple d'inversió que Catalunya. Després de molt queixar-nos, se'ns va reconèixer aquest fet, i se'ns va prometre que se'ns compensaria invertint més durant els propers anys. Sabien perfectament que s'acostava la crisi, i haurien de retallar... però prometre és barat, sobretot per a caradures com en Zapatero.

I mentrestant, Montillas i Nadals li riuen les gràcies, no fos cas que els renyés el seu amo i els prengués la còmode poltrona i el cotxe oficial, encara que hagin de vendre el seu país a canvi.

Resultat: en períodes d'expansió tots els nostres diners s'inverteixen a Madrid. Quan ens toca a nosaltres com a ciutadans de segona, arriba la crisi i no hi ha diners per invertir. Quan tornin les vaques grasses, tornarem al punt primer ja que farà "massa" temps que no s'invertirà a Madrid. I així anar fent.

Re: Retallada d'inversions de l'Estat a Catalunya

Posted: Friday 23/07/2010 9:13
by wefer
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... lunya.html
Retallada a Catalunya
Foment desfà cinc contractes ja adjudicats, fet que suposa aturar completament quatre projectes cabdals per a la infraestructura viària
Fins a 23 obres es veuran afectades per un ritme constructiu més lent


23/07/10 02:00 - Barcelona - Q. Torrent

Catalunya va rebre ahir un nou cop de tisora. Encara amb la recent retallada del Tribunal Constitucional a l'Estatut a la memòria, ahir va ser el ministre Blanco qui va treure les eines per laminar les inversions a l'Estat a Catalunya. El titular de Foment va anunciar la rescissió de cinc grans contractes a Catalunya que corresponen a quatre obres, una a cadascuna de les quatre demarcacions i totes amb un impacte potencial molt gran sobre l'economia catalana.

La tisora del ministre retallarà obres que eren dèficits històrics. De fet, el conseller Nadal, visiblement molest, va reaccionar a l'anunci de Blanco amb contundència, qualificant de “greu error estratègic” la paralització d'aquests projectes. Nadal, que manté una bona relació amb el seu homòleg espanyol, va criticar sobretot la paralització total del l'enllaç de Castellbisbal, l'A-27 entre Valls i Montblanc i l'A-2 a Girona.

La primera, que és el nou enllaç entre l'AP-7 i l'autovia del Baix Llobregat, havia de servir per descongestionar la B-30 que cada matí queda col·lapsada en el tram entre el Vallès i el Baix Llobregat. Es tracta d'una de les obres que Foment havia de fer a Catalunya més lligades al teixit productiu del cinturó industrial de Barcelona. Blanco va assegurar que la tornarà a licitar quan es refaci el projecte, però poden passar molts anys abans no es reprenguin les obres.

Tres quarts del mateix passa amb l'anul·lació del contracte de l'A-27, una obra llargament reivindicada al Camp de Tarragona. Aquesta nova via havia de donar sortida a les mercaderies de la zona cap al centre de la península a través del corredor de l'A-2. Una altra suspensió que castigarà directament el teixit productiu.

La cosa és potser encara més dura a Girona, que veu com, en poc més de tres anys, els pocs trams que hi havia en obres de la N-II s'han anat aturant. Primer va ser el tram de Maçanet a Sils i, després, el d'aquesta última localitat fins a Caldes els que van quedar aturats. No content amb això, el ministre també ha decidit fer servir la tisora al tram entre Medinyà i Orriols. Un nou greuge per a la ja desgraciada història del desdoblament de l'A-2 a Girona.

Més sort a Lleida

Una mica més de sort han tingut a Lleida. Les obres de l'autovia A-14, que ha d'unir Lleida amb la Vall d'Aran, també es rescindeixen, però entraran al pla de finançament público-privat que el ministre ja hauria d'haver presentat.

La informació dels cinc projectes cancel·lats, però, no és suficient per analitzar la retallada a Catalunya, ja que Blanco va anunciar també l'endarreriment de 23 obres que sumen 980 milions d'euros d'inversió. Tot i les envestides dels grups catalans i del fet que és evident que sap de quins projectes es tracta, Blanco no va voler concretar cap d'aquestes obres ni concretar l'endarreriment. En tot cas, el que ahir va quedar clar és que la tisora de Blanco està més afilada a Catalunya que no pas en territoris on ni tan sols hi ha dèficit d'infraestructures.

Re: Retallada d'inversions de l'Estat a Catalunya

Posted: Friday 23/07/2010 13:06
by metring
Sort que hi ha algú amb sang a les venes...

http://www.lavanguardia.es/politica/not ... ciada.html

Montilla quita hierro al recorte de Fomento y asegura que era una "crónica anunciada" :cop

El conseller ha mostrado una "cierta indignación" por la suspensión de las obras en la AP-7, porque es "escandaloso" que se deje "a medio hacer"

23/07/2010 | Actualizada a las 10:38h | Política
Barcelona. (Agencias).- El presidente de la Generalitat, José Montilla, ha asegurado que era previsible que el Ministerio de Fomento anunciara que cancelará y retrasará la construcción de obras previstas en diversas comunidades, entre las cuales Catalunya, dada la situación de crisis económica. "Era una crónica anunciada", ha indicado.

En total, se suprimen 32 grandes proyectos y se posponen en el calendario 199 más. De todos ello, cinco proyectos viarios serán rescindidos y otros 23 sufrirán demoras de uno a cuatro años en Catalunya.

En una entrevista a una emisora estatal recogida por Europa Press, Montilla ha negado que Catalunya sea la comunidad más afectada por la decisión, y ha insistido en que se trata de una reprogramación de las inversiones "que no se archivan definitivamente sino que se dejan de hacer porque hay menos recursos".

"Igual que ha habido un recorte en los salarios, las inversiones también se ven afectadas. De los 9.800 millones de euros, 1.200 afectan a Catalunya", ha detallado el presidente de la Generalitat, quien ha reiterado que es un momento en el que se deben priorizar y que los citados proyectos se reanudarán cuando se recupere la economía aunque no ha querido aventurarse a determinar una fecha para la reanudación de las obras, y se ha limitado a afirmar que "dependerá de la situación económica".

Por su parte, el secretario de Movilidad de la Generalitat, Manel Nadal, pidió ayer a Fomento la apertura de un proceso de negociación para encontrar pronto una solución a las cinco obras cuyos proyectos se han cancelado en Catalunya.

Montilla se encontrará de nuevo hoy, tras la reunión del miércoles en la Moncloa, con el presidente del Gobierno, Jose Luis Rodríguez Zapatero, que visita Barcelona para pronunciar una conferencia-coloquio bajo el título "Catalunya y España hoy", una intervención que será presentada por el propio presidente de la Generalitat.

Nadal ve "incomprensible" la elección de las obras rescindidas
El conseller de Política Territorial y Obras Públicas (DPTOP), Joaquim Nadal, ve "incomprensible" la elección del Ministerio de Fomento a la hora de determinar las cinco obras rescindidas en Catalunya, argumentando que son carreteras "vitales" para Catalunya.

En una entrevista radiofónica recogida por Europa Press, Nadal ha señalado que el recorte presentado tiene una "doble cara", ya que Catalunya acumula recortes importantes pero que se hacen en el momento en que más se está invirtiendo en infraestructuras. Aún así, ha mostrado una "cierta indignación" por los recortes, sobre todo por la suspensión de las obras en la AP-7 de enlace de ésta en Castellbisbal con la autovía del Baix Llobregat, y ha argumentado que es "escandaloso" que se deja "a medio hacer". "Nos recuerda a todos los ciudadanos que tenemos que hacer colas para entrar en Barcelona cada mañana que durará más y más, y con la obra a medio hacer", ha constatado.

También ha calificado de "muy escandaloso" la rescisión de los trabajos en la A-2, en el tramo correspondiente a Mendinyà-Orriols (Girona), que "añade agravio al agravio y a la suma de incompetencias de los empresarios que han encarecido la obra o que no han podido afrontarla". También ha mostrado su indignación con que haya tres tramos de la vía "reventados, abiertos en canal y parados".

Asimismo, ha puesto de manifiesto que las obras de la Variante de Valls-Montblanc (A-27) son "imprescindibles" para la economía de Tarragona. Por ello, Nadal ha señalado que la "única solución" es que los trabajos se recuperen a través del sistema de financiación público-privado que ya puso sobre la mesa el ministro Blanco, y que está previsto para retomar las obras rescindidas en dos tramos de la A-14 en Lleida. Nadal ha valorado positivamente que el Ministerio se haya "repensado" rescindir las obras en los accesos ferroviarios al Aeropuerto de El Prat, aunque Blanco anunció que el inicio de las obras se retrasará un año.

En materia ferroviaria, Nadal ha insistido en que en Catalunya no habrá recortes, ya que no hay ninguna línea que sea deficitaria. Pese a ello, ha añadido: "Si tienen la tentación de cerrar alguna línea, como la de Manresa-Lleida, que nos la traspasen antes de cerrarla". El conseller ha asegurado que no tiene previstos contactos con Blanco "de forma inmediata", pero que espera tener algún encuentro, "de la misma forma que antes de que se detallaran los recortes".

Re: Retallada d'inversions de l'Estat a Catalunya

Posted: Friday 23/07/2010 13:17
by wefer
Mireu El País que en diu de tot plegat:
http://www.elpais.com/graficos/economia ... eco_1/Ges/

En el gràfic, es veu clarament com Catalunya és la comunitat autònoma més mal parada per les retallades. Mentre aquí es paralitzen totalment fins a 5 obres cabdals, a Madrid només se'n paralitza una, la remodelació d'un simple enllaç entre autopistes, i a Castella La Manxa cap, per exemple. Això, després de més d'una dècada en que Madrid ha rebut el doble d'inversió que Catalunya per habitant.

I sabeu què fa El País? Doncs continua amb un gràfic explicatiu NOMÉS de l'obra que es paralitza a Madrid!!! Total, la resta d'obres a qui l'importen, deuen pensar des d'allà.

Realment, fins a quin nivell d'autisme i de mirar-se el melic estan arribant a la capital d'Espanya? Increïble.

Re: Retallada d'inversions de l'Estat a Catalunya

Posted: Friday 23/07/2010 16:20
by cristian26
És indignant. No sé com després no entenen que creixi l'independentisme a Catalunya...

Ara fan la farina blana

Posted: Friday 23/07/2010 22:15
by Guigui
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... lmlat.html

La Moncloa promet tornar a licitar 3 de les 5 obres que Blanco ha cancel·lat

Zapatero assegura que la inversió prevista per a Catalunya fins el 2012 és “similar”al període de bonança econòmica

23/07/10 17:46 - BARCELONA - ACN

El president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha assegurat aquest divendres que l'executiu tornarà a licitar tres dels cinc contractes que el ministeri de Foment ha hagut de rescindir en les seves inversos a Catalunya com a conseqüència de l'ajust pressupostari.

En una conferència a Barcelona, Zapatero ha destacat la inversió prevista pel seu govern espanyol a Catalunya entre els anys 2009 i 2012, “similar” al de períodes de bonança econòmica. ”Convido a qualsevol a que ens faci una comparació amb qualsevol període anterior de qualsevol govern en inversions en infraestructures de transport a Catalunya”, ha reptat.

“A Catalunya tampoc pararem”, ha assegurat, tot minimitzant les retallades en inversions, perquè suposen una reducció del 0,6% del total de contractes que Foment manté actualment a Catalunya.

Amb el nou escenari pressupostari, el president ha dit que, dels 182 contractes actuals, “se'n rescindeixen 5”, dels quals “tres es tornaran a licitar, un amb càrrec als pressupostos de l'Estat i dos per sistema de col·laboració públic-privat”. “De manera que quedarien dos contractes restringits”, ha deixat clar, “un 1,1% dels contractes vigents, menys que la mitjana espanyola, i el 0,6% de la inversió vigent”.

Zapatero ha fet una repassada als projectes que el govern espanyol està realitzant a Catalunya i s'ha mostrat obert a encarregar al ministre de Foment, José Blanco, que “revisi la importància” d'alguna de les obres afectades pel reajust, com el desdoblament de l'A-2 com a alternativa a l'AP-7.

Ara, l'A-27 no es cancel·la, es retarda

Posted: Tuesday 27/07/2010 13:23
by Guigui
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... rdara.html

Foment rectifica i ara diu que l'A-27 a Lilla només es retardarà

El mateix Zapatero ha donat instruccions perquè l'obra sigui una de les dues úniques que l'Estat reprendrà amb fons propis
Se'n redactarà i licitarà un altre que redueixi els 24 milions de sobrecost dels modificats


27/07/10 02:00 - tarragona - Òscar Palau

“Tindrà retards, és cert, però l'A-27 es farà en tots els trams”. Així anunciava ahir el diputat socialista reusenc Francesc Vallès la “magnífica notícia” de la marxa enrere de Foment en la decisió d'abandonar sine die les obres de l'autovia Tarragona-Montblanc a l'altura dels túnels del coll de Lilla. El subtram entre la variant de Valls i Montblanc serà una de les dues úniques inversions a tot l'Estat, de les 32 que es va anunciar dijous passat que s'aturarien, que el ministeri ha decidit reprendre de seguida i exclusivament a càrrec del pressupost estatal –també n'hi ha 12 més que recuperarà amb la col·laboració privada–. Això sí, ho farà prèvia rescissió de l'actual contracte, reelaboració del projecte per part de tècnics propis i una altra licitació de l'obra per tal que s'abarateixi substancialment, després dels 24 milions de sobrecost que hi havien suposat els successius modificats introduïts en el disseny original.

Sense calendari

Amb tot això, és clar, els treballs “tindran necessàriament retards” i no estaran acabats el 2012, tal com es preveia, si bé Vallès es va resistir ahir a establir un calendari nou. Això sí, va admetre que és “inadmissible que hi hagi un retard de tants anys”, i es va limitar a dir que estarà “vigilant” perquè tot “sigui una realitat el més aviat possible”. El diputat, a més, va dir que els altres tres trams entre Tarragona, el Morell i la variant de Valls “continuaran avançant”, si bé va admetre que “és possible” que hi hagi més retards, tal com ja va manifestar dijous l'alcalde de Valls, Albert Batet.

Els motius de la rescissió

El ministre espanyol José Blanco havia esmentat genèricament dijous els criteris amb què Foment ha passat el sedàs a l'obra pública: que la infraestructura estigui injustificada per la demanda real, que tingui alguna alternativa paral·lela, que hi pugui entrar capital privat o bé que hagi sofert modificats de projecte notables per sobre del 20% del cost inicial. Vallès confirmava ahir, tal com ja havia avançat El Punt, que aquesta darrera era la raó per la qual inicialment el tram de Lilla havia quedat exclòs dels plans de Foment. I és que dels 81,4 milions pels quals va ser adjudicada el juliol del 2008, en la darrera previsió de Foment per a la dotació de partides plurianuals fins al 2013 la suma total ja pujava als 105,4 milions (gairebé un 30% més), a causa dels diversos canvis que s'hi han hagut d'incorporar: per alçar la cota i reduir l'impacte sobre el nucli de Lilla, per evitar l'efecte de les argiles expansives –que tants maldecaps ha provocat, en la mateixa zona, al viaducte del TAV– i, darrerament, per incorporar els reajustaments necessaris als túnels de Lilla perquè hi puguin passar mercaderies perilloses, després que recentment se n'endurís la normativa europea (malgrat que Vallès no va confirmar ahir que el canvi s'acabi introduint).

Decisió de Zapatero

El diputat, en tot cas, assegurava que la priorització ara del projecte per part de Foment no és pas una decisió “presa en un cap de setmana”, i defensava que l'A-27 “ha estat i és una prioritat estratègica per a l'Estat i per al Camp de Tarragona, i per això aquest govern ha estat qui l'ha impulsat”. Això sí, es va contradir una mica en explicar també que ha estat gràcies a les negociacions que “amb discreció” s'han mantingut des del dijous –conduïdes en bona part per ell mateix, si bé el govern “no n'ha estat al marge”– que s'ha pogut reconduir la situació. Vallès explicava, de fet, que ha estat el mateix president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, qui ha pres la decisió, la qual divendres ja comunicava davant de Tribuna Barcelona abans de “donar instruccions a Foment perquè reconsiderés la seva decisió”, cosa que el ministeri finalment ha fet.

Crida a l'empresariat

El diputat també va voler fer arribar ahir un missatge de tranquil·litat als empresaris tarragonins, i va apel·lar a la seva “serenitat i prudència”, després de la indignació generalitzada que va despertar l'anunci que l'autovia quedava paralitzada a Lilla. “No els demano suport incondicional, ni tan sols que no ens critiquin, però sí que entenguin les circumstàncies de la crisi”, va reflexionar, emulant la crida que Blanco havia fet dijous als grups del Congrés. “Hi ha hagut un clam que entenc, però des de la sensatesa cal veure que si manteníem els primers trams era de sentit comú pensar que l'autovia no moriria després de la variant de Valls”, recordava, alhora que anunciava que anirà a veure “tothom qui aquests dies ha qüestionat la decisió”. Això sí, Vallès, que dijous havia fet una primera crida a l'empresariat tarragoní perquè aportés diners a l'obra com a única via possible perquè es reprengués, va admetre ahir que “ara ja no cal”, si bé “tot pot ser benvingut perquè es pugui agilitzar”, i desitjava que “el potencial de sentiment de greuge” que ha aparegut “s'articuli” ara en aquest sentit.

La rescissió costarà més de quatre milions d'euros

El procés que es reobre ara comença amb la negociació amb Acciona, l'adjudicatària del tram de Lilla, per la rescissió del contracte signat el juliol del 2008. El mateix Vallès confia que l'operació serà ràpida, si bé admetia ahir que caldrà indemnitzar l'empresa amb una xifra que es mourà “al voltant del 5 o el 6% del preu d'adjudicació”, que va ser de 81,4 milions. És a dir, que costarà a Foment entre 4,1 i 4,9 milions, que a més preveu una altra despesa “per a la conservació del que ja s'havia iniciat”.

El diputat, malgrat això, recorda que el cost del tram “havia augmentat de manera desproporcionada” i confia que amb la “reformulació” del projecte es trobarà una “solució constructiva més eficient i a un cost menor” –sense que això afecti les “necessitats de trànsit i seguretat”, aclareix–, que farà que la rescissió al final li surti a compte al ministeri. “Cal pensar, també, que les empreses ara cenyeixen molt més els preus de les ofertes, que han baixat de mitjana un 20%”, remarcava Vallès, que creu que l'obra es podrà tornar a adjudicar amb un estalvi important respecte als 105 milions que hi reservava ara Foment. “Ha de sortir tot més barat”, concloïa.

Això sí, un cop redactat el projecte nou haurà de tornar a fer el tràmit d'exposició pública i potser el d'avaluació ambiental, abans de la licitació i adjudicació, amb la qual cosa ja avisa “que ningú s'espanti si el 2011 això no apareix al pressupost general de l'Estat”, tot i que confia que “no calguin dos anys per adjudicar-lo un altre cop”.

Els retrets de Vallès
Òscar Palau

Satisfet per haver pogut salvar almenys els mobles després d'una decisió que dijous era injustificable, Francesc Vallès anava més enllà en la roda de premsa d'ahir i reflexionava sobre les causes que han provocat el reconegut retard de l'autovia. “No es pot parlar de greuge –abans, segurament, sí– però ara ja no som el cul de Catalunya, perquè fa sis anys que s'està invertint més que mai”, es felicitava. Per ell, “no és just carregar tota la responsabilitat en el govern estatal, perquè l'A-27 és estratègica ara tal com ho era fa 20 anys –quan també governava el PSOE–, i llavors ningú ho criticava”. Vallès recordava els anys que l'autovia es va alentir per la discussió de si havia de passar per l'est o l'oest de Valls, i reflexionava –segurament amb raó– que aquests debats s'haurien d'acotar en el temps per evitar que s'eternitzin. El diputat va tenir també un record per a un dels seus blancs preferits, l'alcalde convergent del Morell, a qui va demanar un cop més que no hi posi més entrebancs i permeti signar ja les actes prèvies d'ocupació dels terrenys al seu municipi, a la qual cosa s'hi nega per reivindicar un nou accés per a la petroquímica.

Retallades al Camp de Tarragona

Posted: Sunday 01/08/2010 20:16
by Guigui
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... jecte.html

L'ajust dilatarà l'execució dels plans ferroviaris en projecte

El ministeri ha deixat entreveure que no iniciarà cap obra nova fins després del 2015
Els que es redacten ara al Camp no es començarien a executar fins llavors, si no és que reben diner privat


01/08/10 02:00 - tarragona - Òscar Palau

La contenció del dèficit públic en què s'emmarca la severa tisorada a les infraestructures que la setmana passada va explicar el ministre de Foment no s'aturarà en l'exercici d'enguany, o en les obres que ja s'estaven executant. José Blanco desvelava durant la seva compareixença al Congrés que per dur a terme el present pla d'ajust s'han hagut d'analitzar, d'acord amb el Ministeri d'Economia, “a més de l'exercici del 2010, els exercicis següents fins al 2015 per poder reprogramar les actuacions en un període suficient de temps”, ja que “resulta necessari concretar i quantificar els escenaris pressupostaris de futur”. La interpretació d'aquestes paraules ha encès un altre llum d'alarma, ja que insinua que estarem anys per veure començar cap altra gran obra. I això afectarà directament els molts projectes que estan en fase de planificació al Camp de Tarragona, sobretot en matèria ferroviària.

L'A-7 es farà..., algun dia

“El ministre ha dit que de les obres noves no iniciades, no se'n començarà cap fins després del 2015”, denuncia sense embuts el diputat tarragoní de CiU Jordi Jané. Creu per exemple que això afectarà “de manera terrible” les de l'autovia A-7, tant cap al nord entre Altafulla i Vilafranca, com al sud entre el Perelló i la Jana, trams que Foment fins i tot podria desestimar segons com apliqui el propòsit anunciat d'evitar la construcció d'autovies al costat d'“autopistes de peatge no saturades”. El diputat reusenc del PSC Francesc Vallès, però, ja negava dilluns que sigui el cas de l'A-7. I recordava que si l'obra està “aturada”, sobretot al sud, és perquè “al territori no es posen d'acord per on ha de passar”.

Mercaderies prioritàries

El ministeri, en tot cas, ha repetit que les obres ferroviàries tindran prioritat, però no és menys cert que, al Camp de Tarragona, n'hi ha moltes de pendents i, d'aquestes, Foment ha deixat clar que les de la línia de mercaderies d'ample internacional que comunicarà el port de Tarragona amb França, a través de la connexió amb Castellbisbal, tindran una prioritat absoluta.

En el tram final ja de l'estudi informatiu previ, aquest projecte és l'únic que es podria accelerar i iniciar-se abans del 2015, sempre que s'hi trobi finançament privat, o això és el que es desprèn almenys de les paraules de Blanco.

I la façana marítima?

L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, no ha amagat mai que pensa en la data del 2017 –especialment si concedeixen a la ciutat l'organització dels Jocs del Mediterrani– per tal de tenir enllestit l'anhelat trasllat del tren de la façana marítima a l'interior de la ciutat. Fa poques setmanes, sense anar més lluny, fins i tot avançava el 2012 com l'any del possible inici de les obres. Si li quedava alguna esperança, però, l'anunci de Foment l'ha tallada d'arrel. I és que l'estudi informatiu –que s'ha d'acabar la primavera vinent– es continuarà fent, però és pràcticament impossible, vista la situació, que les obres comencin abans del 2016, i per tant que estiguin acabades l'any següent. Una situació molt similar, per cert, a la que segur que afectarà altres grans obres plantejades a la regió, com les connexions ferroviàries al voltant de Reus, també encara en fase d'estudi previ, o el ramal des de Vila-seca fins a Port Aventura que ha de garantir que Salou no perdi el tren quan li treguin del centre el 2012.

LA DATA
2017
és l'any que l'alcalde de Tarragona s'havia fixat per tenir acabada la reorganització ferroviària al voltant de la ciutat. L'ajust de Foment ho fa gairebé impossible.

Pendents de la llista d'obres amb finançament privat

El mateix ministre José Blanco va voler tranquil·litzar els ànims quan va dir al Congrés que “no s'aturarà la licitació i tampoc l'execució d'inversions”. És referia, això sí, només a les que entraran en el pla extraordinari d'infraestructures (PEI), amb què Foment pretén mobilitzar uns 17.000 milions per a grans inversions mitjançant la col·laboració publicoprivada. El ministre avançava que aquest estiu ja es licitaran algunes obres amb aquesta fórmula, si bé encara no n'ha fet pública la llista sencera, i només ha avançat que hi entraran una dotzena de les 32 que ara ha deixat aturades, com a mal menor. Entre aquestes, per cert, no es descarta que s'hi inclogui, per agilitzar-lo, el darrer tram de l'A-27 entre Valls i Montblanc, atenent almenys al compromís anunciat dijous per Vallès després de reunir-se amb els agents econòmics del territori. El diputat convergent Pere Macias ha anunciat que preguntarà al Congrés pel detall dels projectes que entraran al PEI, incloent-hi el calendari.

Re: Retallada d'inversions de l'Estat a Catalunya

Posted: Sunday 01/08/2010 21:39
by metring
Amb tot això, no només maregen la perdiu i juguen amb el treball de molta gent, sinó que a més, Zapatero queda malament, perquè desautoritza al ministre, ho hagi fet bé o malament. No es poden posar d'acord ABANS, i deixar de dir primer una cosa i després una altre??

Modus operandi

Posted: Sunday 01/08/2010 22:47
by Guigui
Si ja fa temps que es mouen a cop de globus sonda, i segons bufi el vent, tiren endavant o se'n fan enrere. D'exemples no en falten: augment de l'edat de jubilació, 400 euros de devolució de renda (abolit al cap d'un any), "apoyaré...", etc.

Aturada la variant de l'Aldea

Posted: Wednesday 04/08/2010 11:11
by Guigui
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... aldea.html

Indignació a l'Ebre per l'aturada de la variant de l'Aldea

L'alcalde anuncia més mobilitzacions si es confirma la paralització de l'obra
La Cambra diu que és inacceptable


04/08/10 02:00 - L'Aldea - Roser Royo

Com era d'esperar, la paralització de les obres de la variant de l'N-340 a l'Aldea ha aixecat una bona polseguera a les Terres de l'Ebre. “Estem molt tocats perquè no ens ho esperàvem i ens sentim enganyats perquè semblava que les obres avançaven a tot gas”, manifestava ahir l'alcalde de l'Aldea, Dani Andreu (ERC), que precisava que ja hi ha executat entre un 45 i un 50% de l'actuació. Tot i que encara estan pendents de la confirmació oficial del Ministeri de Foment, Andreu anunciava més mobilitzacions si es confirma realment que l'obra queda aturada fins al 2012 o el 2013 com li ha comunicat l'empresa adjudicatària, Sando SA. “Això no és una obra normal d'infraestructures sinó una obra de seguretat, i la seguretat no té preu”, afegia indignat l'alcalde.

“És una ofensa més als ciutadans de Catalunya”, manifestava per la seua banda l'alcalde d'Amposta, Manel Ferré (CiU), que destacava que la variant de l'Aldea i l'autovia de l'interior són “infraestructures bàsiques del territori” i criticava la “mínima influència” del PSC en el govern de l'Estat. Més contundent encara es va mostrar l'alcalde de Tortosa, el també convergent Ferran Bel. “El menysteniment del Ministeri de Foment cap a les Terres de l'Ebre és absolut”, va dir Bel, que, al marge de les crítiques a Foment per no haver comunicat a l'Ajuntament que l'obra s'aturava, va lamentar que el senador socialista Joan Sabaté no s'haja pronunciat sobre el tema i que la diputada Lluïsa Lizárraga no haja sabut concretar els terminis de l'execució. “Això contrasta amb les acusacions que l'autovia A-7 està aturada per culpa de l'Ajuntament de Tortosa”, va cloure Bel.

Per la seua banda, el president de la Cambra de Comerç de Tortosa, José Luis Mora, va qualificar la paralització de la variant d'“inacceptable” per als sectors econòmics i empresarials de les Terres de l'Ebre, un territori, segons va recordar, que acumula “prou anys de retard en moltes obres” i “injustament abandonat per les administracions”, cosa que fa menys competitives les empreses.

Lizárraga admet que es retardarà

La diputada socialista al CongrésLluïsa Lizárraga va admetre ahir en declaracions a l'ACN, que l'execució de la variant de l'Aldea es retardarà tot i que no va saber precisar-ne els terminis. Segons Lizárraga, l'obra no queda “anul·lada”, sinó que simplement el Ministeri de Foment haurà de renegociar amb l'empresa Sando SA nous terminis, amb l'agreujant de que el mes d'agost és totalment inhàbil. Ara bé, les seues declaracions contrasten amb les de l'alcalde, Dani Andreu, que assegura que l'empresa ha plegat, està acomiadant els treballadors i cancel·lant contractes amb els proveïdors.

Re: Retallada d'inversions de l'Estat a Catalunya

Posted: Wednesday 04/08/2010 15:03
by genissimon
He de dir, primerament, que desconec la realitat viària de gairebé totes les obres que l'Estat aturarà a Catalunya.

Però he de manifestar la meva humil però enèrgica protesta per la paralització d'una obra que considero molt important per a relligar dues vies de gran capacitat al Baix Llobregat. Em refereixo a la connexió entre l'AP-7 i l'A-2 a l'alçada de Sant Andreu de La Barca.

Quedarà com un (altre) monument a la incapacitat del govern de l'Estat per acabar allò que comença (i no parlo del Santander-Mediterraneo ni del Saint Girons - Lleida - Teruel - Utiel - Baeza).

Podeu veure una imatge del google street view del google maps a: google street view

Salut !!

Re: Retallada d'inversions de l'Estat a Catalunya

Posted: Friday 13/08/2010 11:12
by Mako448
http://www.digital-h.cat/web/digital-h/ ... 23/1873224

La crisi econòmica endarrereix el soterrament de les vies a L'Hospitalet

La retallada de Foment a Catalunya afecta l'execució d'aquesta obra

L’alcaldessa Núria Marín va asistir a la conferencia a càrrec del president del Govern Jose Luis Rodríguez Zapatero, celebrada divendres a Barcelona. Entre d’altres qüestions Zapatero també s'ha referit a la retallada de Foment a Catalunya. Una retallada que indirectament afecta L'Hospitalet.


El compromís de soterrar les vies es manté, però la crisi econòmica fa que aquest projecte, amb què fa anys que es treballa, encara no tingui data, i és que les retallades d'infraestructures anunciades pel ministeri de Foment podrien retardar encara més l'execució d'aquesta obra.

No obstantaixò, l’alcaldessa ha dit que confia en el compromís entre les dues institucions per tirar endavant aquest projecte que suposarà millores en la connectivitat de la ciutat.

La conferència pronunciada per Rodríguez Zapatero ha convençut la seva companya de partit i alcaldessa de la ciutat, Núria Marín qui considera l'actual president com la millor opció per Catalunya.

Zapatero ha assegurat que, tot i que en xifres absolutes Catalunya és una de les comunitats autònomes on Foment farà més retallades, en realitat la despesa prevista només es reduirà en un 0,6 per cent.

Algunes obres se salven

Posted: Thursday 26/08/2010 23:24
by Guigui
http://www.lavanguardia.es/economia/not ... lunya.html

El Gobierno salva del recorte ocho obras en Catalunya

Entre las infraestructuras salvadas, figuran la autovía A-14 entre Lleida-Sopeira, la A-2 en Girona, y la A-27 entre Tarragona y Montblanc

26/08/2010 | Actualizada a las 19:02h | Economía

Madrid/Barcelona. (EUROPA PRESS).- El Ministerio de Fomento ha salvado del ajuste presupuestario anunciado en julio un total de ocho proyectos programados en Catalunya, entre los que figuran la autovía A-14 entre Lleida-Sopeira, la A-2 en Girona, y la A-27 entre Tarragona y Montblanc.

En una comparecencia en el Congreso, el ministro José Blanco ha dado a conocer el listado de actuaciones que mejorarán su inversión en 2011. En Catalunya, también han indultado del recorte la B-40 (autovía orbital) de Barcelona, la carretera N-230, que son obras complementarias del Túnel de Vielha, la N-340, que corresponde a la variante de L'Aldea, la variante de Vallirana y Variante de Benicarló-Vinarós.

El Gobierno también ha salvado el proyecto Entorno Urbano de Reus, que contempla la reordenación de los accesos del Aeropuerto de Reus (Tarragona), y el puente sobre el río Ter (Girona). Blanco avanzó este jueves que el reajuste del recorte de la inversión en obra pública se elevará a 700 millones de euros, en lugar de los 500 millones de euros anunciados la pasada semana, y que salvará un total de 49 infraestructuras.

El ministro de Fomento explicó que la inversión recuperada se destinará a 49 infraestructuras que corresponden a 98 actuaciones en los próximos dos años. Según el listado, Andalucía es, con un total de 12, la más beneficiada en número de intervenciones en obra pública.

Blanco defiende que Catalunya es la primera comunidad en licitación de obra pública
Por otro lado, Blanco ha señalado que Catalunya ha sido la primera Comunidad Autónoma en licitación y ejecución presupuestaria de obra pública del conjunto del Estado en el año 2009.Durante su comparecencia en la Comisión de Fomento del Congreso, Blanco ha indicado que la inversión en Catalunya representa el 19,3 por ciento del conjunto del Estado. El titular de Fomento ha dicho que este año hay un saldo positivo de 100 millones de euros en relación con la disposición adicional tercera del Estatuto catalán, que obliga al Estado a invertir en Catalunya un porcentaje equivalente al que Catalunya aporta al PIB del Estado.

Blanco ha asegurado que no tiene ningún inconveniente en ofrecer detalles sobre las infraestructuras previstas en el Plan Estratégico de Infraestructuras de Transporte (PEIT), que se van a licitar en 2011 y 2012. Ha destacado el Ministerio de Fomento contempla el acceso ferroviario al aeropuerto de El Prat y ha ratificado que el trayecto ferroviario entre Barcelona y Figueres estará finalizado en 2012, de acuerdo con el nivel de ejecución de las obras.

El portavoz de CiU, Joan Ridao, ha considerado que Catalunya es una de las grandes damnificadas por los recortes adoptados "por decisión unilateral" del Gobierno, a lo que el ministro ha replicado que el pasado mes de julio mantuvo una reunión en el Ministerio de Fomento con representantes de todas las comunidades autónomas, incluida Catalunya.

Tras criticar los "bandazos veraniegos" del Ejecutivo en la programación de las obras públicas, el portavoz de CiU, Pere Macías, ha pedido al ministro que no abandone las inversiones en Catalunya y ha expresado su preocupación por el hecho de que obras estratégicas como el acceso ferroviario

LAS OBRAS RESCATADAS
• Entorno Urbano Reus: Reordenación accesos Aeropuerto de Reus – Tarragona (Tarragona)
• Autovía A-2 (Girona y Barcelona)
• Autovía A-14 (Lleida-Sopeira) – Lleida
• Autovía A-27 (Tarragona-Mont Blanc) – Tarragona
• Autovía B-40. (Autovía Orbital de Barcelona) – Barcelona
• Carretera N-230. Obras complementarias del Túnel de Vielha – Lleida
• Carretera N-340. Variante de L´Aldea, Variante de Vallirana y Variante de Benicarló-Vinarós (Tarragona, Barcelona, Castellón)
• Puente sobre el río Ter (Girona)

Re: Retallada d'inversions de l'Estat a Catalunya

Posted: Thursday 26/08/2010 23:37
by Vilarrubla
A veure que fan amb la N-145... si només la retrassen ja serà alguna cosa.

Això són prioritats?

Posted: Friday 27/08/2010 0:01
by Guigui
A mi em sembla escandalós que es dediquin a desdoblar una carretera perquè es converteixi en alternativa gratuïta a una auopista paral·lela (i gens saturada) abans d'acabar un enllaç ja començat entre dues auovies que sí que ajudaria força a descongestionar el trànsit de la zona. Parlo, evidentment, de l'A-2 a Girona i l'enllaç A-2/B-30.

Madrid també tirarà de peatge a l'ombra

Posted: Saturday 18/09/2010 19:19
by Guigui
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... ectes.html

Foment demana finançament privat per reactivar projectes

El ministeri farà part de l'autovia Lleida-Aran amb el sistema de peatge a l'ombra
Fa un any que Madrid prepara l'operació amb constructores i bancs
Una empresa assumirà l'obra i el manteniment


18/09/10 02:00 - lleida - Joan Tort

L'autovia A-14, entre Lleida, la Vall d'Aran i França, serà la primera i l'única a Catalunya en què el ministeri de Foment “assajarà” el peatge a l'ombra, un sistema de finançament d'obra pública molt habitual a la Generalitat però inexistent en les inversions estatals.

El secretari d'estat de Planificació i Infraestructures de Foment, Víctor Morlán, va confirmar ahir a Lleida que el 2011, un cop acabat el tram Rosselló-Almenar, es licitarà en règim de concessió a un màxim de 30 anys la construcció i conservació dels trams d'aquesta autovia entre Lleida i Rosselló i Almenar i el límit amb la província d'Osca. La resta de l'A-14 encara es troba en fase de projecte.

Aquesta és la fórmula que Foment “copia” per poder reactivar les seves inversions davant la retallada de 3.200 milions imposada pel govern de Zapatero per reduir el dèficit. I fa un any que es prepara, negociant amb bancs i constructores. Morlán va explicar que “el sistema concessional no implicarà cap peatge per als usuaris” i que el pagament a l'adjudicatari permet que es facin obres sense computar-les al dèficit. Aquesta retribució a la concessionària, va afegir, es farà en funció d'uns barems de qualitat en la construcció i conservació de l'autovia i no es descarta que s'inclogui també el pagament en funció de la densitat de trànsit, com ha fet la Generalitat, per exemple, a l'Eix Transversal.

El secretari d'Estat va manifestar que davant “una situació econòmica molt dura”aquest sistema fins i tot podria escurçar terminis d'execució. Igualment va donar a entendre que és l'única solució per mantenir l'obra pública, ja que “licitar obra nova enguany és impossible i el 2011 serà molt difícil”.

Foment ja va anunciar que una dotzena de projectes aturats per la retallada inversora es podran reprendre amb aquests acords entre sector públic i privat.

Entre les fórmules alemanyes i els peatges encoberts

La mala salut econòmica de les administracions els fa aguditzar l'enginy o l'enginyeria financera. Així, del pagament plurianual i el sistema alemany d'abonament ajornat de les obres es passa ara, almenys pel que fa a la inversió estatal, al peatge a l'ombra o sistema concessional.

El precedent

La Generalitat fa anys que finança obres amb aquest sistema i ha construït escoles, presons, hospitals o carreteres a través de concessions de drets de superfície o bé d'explotació dels equipaments o vies. Els terminis d'aquestes concessions són d'entre 25 i 30 anys.

El finançament

Per poder aconseguir adjudicataris, tant empreses com administració han de trobar bancs i caixes disposats a prestar els diners i recuperar-los amb els anys. Les negociacions són dures, perquè les entitats financeres busquen viabilitat i rendibilitat en aquests crèdits. Al govern li ha costat molts mesos aconseguir 3.000 milions per a l'Eix Transversal i obres en diversos trams i estacions de la Línia 9 del metro. Les operacions es tanquen amb diversos bancs, per repartir riscos i càrregues.

Això no és tot

Posted: Wednesday 24/11/2010 9:51
by Guigui
Ara que és més o menys oficial que Espanya ja ha tret torn a la cua dels països que hauran de demanar rescat a la UE, podem començar a pensar en quines altres obres quedaran en suspens.

Això sí, el rescat a les radials, que no els hi toquin...

Ara sí que retallaran

Posted: Monday 25/07/2011 12:15
by Guigui
http://www.avui.cat/noticia/article/2-s ... oment.html

Girona i Tarragona s'enduen la pitjor retallada de Foment

Blanco ha paralitzat obres pendents des de fa dècades
L'anunci que es deixarà estar el desdoblament de l'N-II indigna les comarques gironines
No s'ha trobat cap constructor disposat a avançar l'obra del túnel


25/07/11 02:00 - girona / tarragona - O. Mas / Ò. Palau

La retallada en infraestructures anunciada fa un any pel Ministeri de Foment ha acabat afectant de manera molt diversa les obres que l'Estat fa a Catalunya. Mentre que Girona clama al cel per la marxa enrere en l'ampliació de l'N-II, i Tarragona per l'aturada de l'autovia A-27, Lleida ha salvat les obres pendents, sobretot l'autovia cap a Osca, i Barcelona ha pogut reprendre la connexió entre l'A-2 i l'AP-7 a través del faraònic pont de Castellbisbal, que havia quedat a mig fer.

El cas de Girona és particularment greu, perquè les novetats dels últims dies apunten que l'Estat descartarà definitivament la represa del desdoblament de l'N-II entre Medinyà i Orriols, amb un pressupost de cap a disset milions d'euros, que havien de representar l'ampliació del primer tram entre Girona i la frontera. De fet, les obres ja estaven avançades, i s'hi poden comprovar els treballs de desforestació i construcció de les primeres obres de serveis. L'Estat va justificar l'abandó perquè l'obra coincideix amb l'ampliació a quatre carrils de l'autopista al mateix tram, però l'aturada afectarà precisament un enllaç que s'ha d'habilitar entre les dues vies. Fa poques setmanes, Foment va comunicar als propietaris que la seva intenció és tornar-los els terrenys expropiats.

No gaire millor estan les coses a l'A-27, que ha d'unir Tarragona i Montblanc. Les obres avancen a pas de tortuga als tres primers trams, fins a la variant de Valls, si bé el ministeri assegura que l'any vinent el primer, fins al Morell, estarà llest. El problema, però, rau al darrer tram fins a Montblanc, bàsic per connectar cap a Lleida, que ha de superar el coll de Lilla amb un túnel del qual ja s'havia desbrossat l'entrada. Tot i que manté que és un projecte prioritari, l'Estat va anunciar fa un any que rescindiria el contracte, però encara no ho ha fet, tot i que fa uns dies s'hi va refermar en una resposta parlamentària. I és que Foment ha buscat la manera de fer-hi entrar finançament privat, però no ha trobat ningú disposat a perforar un túnel en uns terrenys amb argiles expansives, que ja van provocar un forat econòmic descomunal a les obres del TAV, que hi passa a prop. El malestar per l'aturada i pel perill de l'obra a mig fer és gran a les comarques implicades i entre els sectors econòmics –amb el port de Tarragona al davant–, i no es descarten noves mobilitzacions a la tardor.

LA XIFRA
3,2 quilòmetres
entre Medinyà i Orriols són els que l'Estat ha deixat a mig fer del desdoblament de l'N-II a Girona.

81,4 milions
és la xifra d'adjudicació a Acciona del tram d'A-27 entre Valls i Montblanc, si bé el sobrecost puja a 24 milions.

Suport del CCN a la Unió de Pagesos

El Cercle Català de Negocis (CCN) ha mostrat el seu suport a la Unió de Pagesos davant la reclamació que el ministeri pagui els 30 milions que deu als propietaris, uns diners pactats en les expropiacions dels terrenys per ampliar carreteres. El Cercle recorda que en alguns casos el deute es remunta al 2006 i en una nota hi ha afegit que “la pagesia catalana ja pateix prou la crisi per haver de pagar de la seva butxaca la creació d'infraestructures viàries”, un fet que considera “immoral” i que els “condemna a l'extinció”. Per això dóna suport a les mesures de pressió i denúncia que va fer el sindicat agrari el cap de setmana passat, amb talls puntuals en algunes de les vies afectades, com ara les autovies N-II al Baix Llobregat i a les comarques gironines, l'A-27 entre Tarragona i Montblanc o l'A-22 a Almacelles. En total, hi ha 2.000 propietaris pendents de cobrar la major part de les expropiacions. Tot i que l'Estat assegura que no posarà a licitació obra nova sense abans haver pagat les pendents, ja s'han presentat iniciatives parlamentàries al Congrés i el Senat per insistir, i ara s'aprovaran mocions en molts dels municipis afectats.