http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... glara.html
L'avaria a l'L9 i l'L10 continua i TMB no sap quan l'arreglarà
La companyia és incapaç de resoldre l'incidència i la Generalitat obre un expedient per esclarir-ne les causes
Els sindicats denuncien que no s'opti per la conducció manual dels combois
13/08/10 02:00 - barcelona - Jose G. Navarro
Ahir els usuaris de les noves línies 9 i 10 de metro es van haver d'armar de paciència després que durant tota la jornada es va repetir la incidència tècnica que dimecres va afectar la circulació de combois en aquesta part de la xarxa de transport. Per segon dia consecutiu, i en el que ja es considera la primera gran avaria d'aquesta infraestructura estrenada fa pocs mesos, el pas de combois entre algunes estacions de les dues línies va quedar interromput. Malgrat les molèsties que aquest fet va tornar a generar als usuaris, tot indica que faran bé de no perdre tota la dosi de paciència que ahir ja començaven a esgotar, ja que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), la companyia que gestiona el servei, no va saber fer cap previsió respecte a la recuperació de la normalitat en tot el servei.
Així, a l'L9, l'avaria que el dia abans va inutilitzar l'estació colomenca de Can Peixauet es va ampliar ahir des de primera hora a l'estació de Bon Pastor. Pel que fa a l'L10, el restabliment de la circulació aconseguit dimecres a la tarda no va durar gaire, ja que des de l'inici del servei d'ahir ja no es va poder viatjar pel tram que uneix l'estació de Bon Pastor amb la del barri de la Salut de Badalona. Com a alternativa de transport, TMB va mantenir els autobusos llançadora –un total de 10– que van connectar els viatgers entre les estacions del tram Onze de Setembre i Fondo, d'una banda, i Onze de Setembre i La Salut, de l'altra. Entremig, tres estacions –Can Peixauet, Llefià i Bon Pastor– tancades sense poder rebre ni enviar passatgers. Excepte a primera hora del matí, quan el nombre d'usuaris va ser més gran i molts d'ells desconeixien la nova interrupció del servei, l'ambient dins dels autobusos va ser molt tranquil, un cop més gràcies al baix volum de persones que utilitzen la xarxa a l'agost i per les alternatives de transport properes a l'L9 i l'L10.
I la conducció manual?
Fonts de TMB van reiterar al matí que la interrupció del servei responia a un problema tècnic en el sistema de comunicació entre el centre de control i el sistema de regulació automàtic dels trens. La companyia afegia que el personal tècnic de Siemens –empresa responsable d'aquest sistema– continuava fent les comprovacions tècniques necessàries per poder garantir el bon funcionament de les dues línies, evitant, però, assenyalar un termini per aconseguir-ho. En aquest sentit,
els sindicats integrants del comitè d'empresa de TMB van denunciar que la companyia no optés per restablir la circulació fent moure els combois manualment, amb conductors, una possibilitat tècnicament permesa. “Si l'empresa volgués, incrementaria el nombre de personal i ho faria”, va explicar ahir Àngel González, representant del sindicat CGT, que va assegurar que TMB hauria hagut de recórrer a tècnics francesos per tractar de resoldre l'avaria, que, segons la versió del sindicat, afectaria el servidor que regula el dispositiu i que “s'haurà de fer de nou o reprogramar i provar”. Tot plegat, una tasca que no resultarà “gens fàcil” i que “durarà dies”. Aquest diari, però, no va poder contrastar aquest fet amb la companyia –ni les acusacions de CGT que des que les línies es van posar en servei han estat parades o amb serveis parcials i restringits més del 35% del seu temps– perquè cap portaveu no va estar localitzable en tota la tarda.
Expedient informatiu
La resposta de la Generalitat, a través de la direcció general de Transport Terrestre, es va produir al vespre, amb l'anunci de l'obertura d'un expedient informatiu per esclarir les causes de l'incidència, requerint a Siemens dades sobre l'avaria i urgint-la a solucionar-la. A més, va contradir CGT en dir que les dues línies han funcionat el 99,3% del seu temps des del gener.
Les queixes de CGT –que també va parlar de “degradació” d'un servei “que ha apostat de forma equivocada per l'automatització total”– no van ser les úniques que va despertar l'avaria. Convergència i Unió va considerar “incomprensible i inadmissible” una incidència com aquesta. “Si s'hagués produït en ple mes de setembre, parlaríem d'un autèntic col·lapse del sistema de ferrocarril metropolità”, va dir el seu portaveu d'infraestructures al Parlament, Josep Rull.