Data: 20/12/2007
La Generalitat adjudica les obres del perllongament de la línia d’FGC a Sabadell
El Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat avui les obres d’infraestructura del perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell per valor de 218 MEUR a la UTE integrada per Acciona Infraestructuras, Comsa i Acsa.
Els treballs inclouen la construcció d’un nou tram de 4,4 quilòmetres de longitud, 4 noves estacions i el soterrament de Sabadell-Estació
Permetrà dotar la ciutat d’una línia de metro urbà que donarà servei a 7 milions d’usuaris cada any
Les obres s’iniciaran a principis d’any, amb una durada prevista de 4 anys
L’actuació es completarà properament amb la col·locació de vies i la catenària, les instal·lacions i les obres d’arquitectura de les estacions, amb una inversió global de 400 MEUR
El nou metro urbà de Sabadell
Les obres que ara s’adjudiquen permetran la creació d’un nou tram de línia amb quatre noves estacions a l’interior del nucli urbà de Sabadell i el soterrament de l’actual Sabadell-Estació. Amb el nou traçat, l’actual estació de Sabadell-Rambla, on ara acaba la línia, serà substituïda per una nova estació a la Plaça Major que donarà servei als usuaris de la zona. Des d’aquí, el traçat continuarà en direcció nord-est fins a les noves estacions d’Eix Macià i de Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe. Més al nord, s’ubicarà la nova estació de Ca n’Oriac i a continuació, com a final de línia, les cotxeres i una cua de maniobres soterrades.
Les obres inclouen la construcció de dos túnels paral·lels de 4,9 quilòmetres de longitud amb dues tuneladores de 6,8 metres de diàmetre, per tal de minimitzar les afectacions en superfície i garantir al màxim la seguretat de l’obra. Les tuneladores s’introduiran pel pou d’atac ubicat a una zona propera al camp de futbol de Ca n’Oriac i avançaran fins al pou de sortida situat a l’actual aparcament en superfície de Sabadell-Estació. La major part de la resta de trams de túnels i pous, així com totes les estacions s’executaran aplicant un sistema constructiu que minimitza l’afectació en superfície, atès que permet construir primer els murs pantalla i la llosa superior, per recuperar l’espai en superfície per a l’ús ciutadà mentre es treballa per sota de la llosa.
D’acord amb les previsions de creixement futur de la comarca i les necessitats de mobilitat exterior, aquest projecte és compatible amb un futur perllongament cap a Castellar del Vallès, així com amb el soterrament cap a Sant Quirze del Vallès.
Quatre noves estacions
El perllongament de la línia d’FGC a Sabadell inclou també la construcció de quatre noves estacions adaptades a persones amb mobilitat reduïda, que comptaran amb escales mecàniques, fixes i ascensors:
Plaça Major: la nova estació se situarà en l’espai ocupat fins fa poc pel mercat provisional de Sabadell al centre de la ciutat en una zona de gran activitat comercial i d’oci. Disposarà de dues escales mecàniques, una estàtica i dos ascensors, per tal d’accedir des de la superfície a un vestíbul soterrat de 650 m2 ubicat a 14 metres de profunditat. Des d’aquí s’accedirà a l’andana central de 120 metres de longitud i 9 metres d’amplada. L’estació és compatible amb l’ampliació de l’aparcament soterrat existent. Aquí, la construcció dels murs i la llosa corresponent a la coberta de l’estació es farà en dues fases, per minimitzar les ocupacions en superfície i compatibilitzar l’obra amb el trànsit de vianants i vehicles.
Eix Macià: s’ubicarà a l’encreuament del carrer de Pi i Margall amb els carrers de Borràs i del Papa Pius XI i permetrà donar servei a l’Eix Macià, que constitueix el principal centre de negocis i d’oci de la ciutat. Comptarà amb dos accessos independents, amb escales fixes i mecàniques, i un altre ascensor per connectar l’exterior amb el vestíbul, que tindrà 522 m2 de superfície. Aquest espai s’ubicarà a 9 metres de profunditat i connectarà amb l’andana central, de 120 metres de longitud i 9 metres d’amplada. Per tal de minimitzar les afectacions al CEIP Creu Alta, ubicat a prop d’aquesta estació, s’han pres mesures especials per corregir l’impacte acústic i ambiental, i garantir la protecció dels accessos al centre, així com el desviament de trànsit.
Plaça Espanya: aquesta estació d’FGC forma part de la futura estació intermodal que permetrà l’intercanvi entre els FGC i la línia C4 de Rodalies de Renfe. L’estació intermodal s’estructurarà en diferents nivells: un vestíbul compartit i soterrat al primer nivell connectarà amb les andanes de Renfe situades en un nivell inferior i amb l’andana central d’FGC, situada en un nivell més profund, sota el túnel de Renfe. L’accés des de l’exterior fins al vestíbul comú es farà mitjançant un ascensor i escales fixes i mecàniques. Igualment, l’enllaç entre el vestíbul comú i l’andana d’FGC es farà per un extrem de l’andana central, de 120 metres de longitud i 9 metres d’amplada, mitjançant un ascensor i escales fixes i mecàniques. El túnel d’FGC que discorrerà per sota del de Renfe, s’executarà amb tècniques tradicionals d’excavació de túnels. Per tal garantir la seguretat dels treballs, es reforçarà prèviament l’estructura del sostre.
Ca n’Oriac: se situa sota el carrer Himàlaia, pròxim al Parc del Nord. Disposarà d’ascensors i escales mecàniques i fixes per connectar l’exterior amb el vestíbul i l’andana central, de 120 metres de longitud i 9 metres d’amplada. L’estació forma part del tram final del perllongament, que acollirà una cua de maniobres de 250 metres de longitud per a l’explotació del servei ferroviari, sota el carrer d’Himàlaia. Al nord de l’estació de Ca n’Oriac, sota el Parc del Nord, es preveu la construcció d’un espai amb dos nivells: en el primer s’ubicaran les cotxeres amb una capacitat per a 8 trens de 100 metres, i el segon nivell acollirà una àrea per a usos vinculats al ferrocarril i un aparcament de cotxes amb capacitat per a 420 vehicles. Per tal de garantir l’accessibilitat al Centre d’Inserció Professional i Ocupacional, ubicat entre les cotxeres i la cua de maniobres, i minimitzar les afectacions, s’ha adequat el mètode constructiu de la cua de maniobres, de manera que s’han programat temporalment els treballs i s’han adoptat les mesures correctores d’impacte acústic i ambiental més adients.
Soterrament de Sabadell-Estació
A l’entorn de l’actual Sabadell-Estació, s’ha augmentat la profunditat del túnel en prop de 5 metres en bona part del tram de 600 metres entre Sabadell-Estació i el carrer Migdia, per evitar l’enderroc de 15 edificis previstos en l’estudi inicial. A més, això permetrà soterrar el corredor ferroviari actual al sud de l’estació, des del carrer Sobarber fins a Sabadell-Estació.
L’execució de la nova estació soterrada, comportarà l’enderroc de l’existent i la construcció d’una estació provisional que permeti mantenir el servei fins a Sabadell Rambla durant pràcticament la totalitat de l’obra. L’estació soterrada disposarà de tres vies i dues andanes, de 120 metres de longitud i 5,5 i 6,5 metres d’amplada, respectivament. Els accessos a la nova estació estaran ubicats a prop dels actuals, tot i que més cap al costat sud, per tal de facilitar l’intercanvi entre el ferrocarril i els autobusos amb parada a l’avinguda Rambla Ibèria. A l’actual aparcament de l’estació s’emplaça el pou de sortida de les tuneladores.
Inspecció d’edificis
Igualment, avui el Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat per valor de 2,6 MEUR, els treballs d’assistència tècnica per a la inspecció prèvia dels edificis propers a les obres, per tal de garantir en tot moment la seguretat en l’execució del projecte.
Així, es revisaran els edificis, locals comercials i soterranis que s’inclouen dins de l’àrea d’influència dels treballs, que comprèn uns 7.660 habitatges i locals i 1.471 edificis.
L’objectiu de les inspeccions prèvies és documentar l’estat actual de conservació de les construccions per a utilitzar-la de referència abans, durant i després de les obres, i garantir als propietaris dels edificis un document fidel de l’estat de les construccions en previsió de qualsevol afecció durant la seva vida útil.
http://www10.gencat.net/ptop/AppJava/ca ... _obres.jsp