https://beteve.cat/societat/tmb-amiant- ... ssion=true
TMB xifra en 293 tones l’amiant que encara queda per retirar a la xarxa de metro
Des del 2006 s'han retirat 108 tones de planxes, panells i tubs en 298 ubicacions i el que queda es vol retirar en els pròxims tres anys
Carmen Cortés Vidal
TMB ha anunciat que ha finalitzat l’inventari dels elements amb fibrociment que hi ha a la xarxa de metro de Barcelona. En total s’han inventariat 402 tones en 834 ubicacions. D’aquestes quantitats ja s’han retirat 108 tones a 298 ubicacions i per la resta hi ha un pla de retirada que es durà a terme en els pròxims tres anys. En total, queden 293 tones d’amiant per retirar a 536 punts a la xarxa de metro.
La majoria del fibrociment inventariat es troba en planxes, panells, tubs i canalitzacions. TMB cita les dades recollides per l’Institut d’Estudis de la Seguretat a principis del 2017 que xifrava en 4 milions de tones la quantitat de fibrociment present encara a Catalunya. L’empresa trasllada aquestes xifres a la xarxa de metro per dir que la presència del material a les instal·lacions i dependències del metro “representa el 0,007 % del total existent al país”.
Pel que fa a les tones de fibrociment que encara no s’han retirat, TMB assegura que ha establert un pla de tres anys de durada que tindrà un cost d’uns 5 milions d’euros per retirar, almenys, el 95 % del fibrociment existent. Per als elements que es troben “enterrats o encastats i sense possibilitats d’accés s’ha previst encapsular-los i senyalitzar-los”.
En licitació el projecte del taller de la Sagrera
De les obres previstes la de més envergadura i dificultat és la rehabilitació de la coberta del taller de material mòbil de Metro a la Sagrera, que inclou uns 3.000 metres quadrats de planxes de fibrociment. Actualment està en procés de licitació la redacció del projecte constructiu amb l’objectiu que el 2020 amb les “màximes garanties per a les persones que hi treballen i viuen a l’entorn”.
El 87, 2 % del personal potencialment exposat ha passat visita mèdica
TMB també fa balanç del programa de vigilància de la salut del personal de metro que en algun moment de la seva vida professional ha pogut estar exposat a les fibres d’amiant. Amb dades tancades el 20 de juny la companyia assegura que de les 1.064 persones convocades a visita mèdica l’han passat 928. S’han diagnosticat 26 casos de manifestacions pleurals en què s’ha documentat una possible relació amb l’exposició a l’amiant: 23 són casos d’engruiximents pleurals, 2 casos són plaques pleurals no calcificades i 1 dels pacients presenta una placa pleural calcificada. Segons l’informe de TMB “cap d’aquestes afeccions es pot considerar una patologia greu i no han requerit tractament mèdic”.
L’informe conclou que una persona no inclosa en aquest grup de 26 continua “en situació d’incapacitat temporal en període d’observació per possible malaltia professional, i s’espera el resultat de les proves per fer un diagnòstic definitiu”.
Inventari d'amiant al metro
Re: Inventari d'amiant al metro
https://noticies.tmb.cat/sala-de-premsa ... ro-sagrera
23.06.2020
Premsa TMB
Comença la rehabilitació de la coberta del taller central de Metro, a la Sagrera
La retirada de les planxes de fibrociment, que durarà fins a mig setembre, es farà amb estrictes mesures de prevenció i control ambiental consensuades amb Districte, veïns i comunitat escolar
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) executarà a partir de dijous, 25 de juny, l’obra de rehabilitació de la coberta del taller central de material mòbil de Metro, situat entre els carrers Josep Estivill, Sant Antoni Maria Claret, Hondures i Felip II, al barri de la Sagrera. L’actuació s’ha planificat amb el màxim detall pel que fa a les mesures de prevenció i control ambiental, ja que comença amb la retirada segura d’un nombre important de planxes de fibrociment, un procés en què han pogut participar els veïns i el Districte de Sant Andreu.
Així, en paral·lel amb la redacció del projecte i la preparació de l’obra, s’han celebrat diverses reunions entre TMB, el Districte, la direcció i l’associació de famílies de l’escola L’Estel, situada a la mateixa illa de cases, i l’Associació de Veïns i Veïnes de la Sagrera, tant presencials com a distància. Els veïns han conegut amb una setmana d’antelació l’inici de l’obra i disposen d’un canal permanent de comunicació mitjançant una adreça electrònica per plantejar consultes. El procés de participació continuarà el juliol i l’agost, mentre es farà la retirada del material amb contingut d’amiant, a través d’una comissió formada per TMB, el Districte, la direcció i les famílies de l’escola i l’entitat veïnal.
Edifici construït en dues etapes
El taller central de material mòbil de Metro de la Sagrera està format per una nau semisoterrada amb coberta de dents de serra, de formigó armat, suportada en murs perimetrals i pilars. Va ser construït en dues etapes, i en la segona es va incrementar l’alçada de la nau i es va substituir el sistema d’impermeabilització a base de teula plana per planxes de fibrociment.En el projecte que ara comença a executar-se, es realitzarà la retirada controlada dels 3.000 metres quadrats de planxes de fibrociment que formen el sistema d’impermeabilització de la coberta, i dels 3.500 metres quadrats de teula de ceràmica que cobreixen la resta de la nau. Posteriorment es realitzarà la rehabilitació de tota la coberta, la impermeabilització, l’aïllament tèrmic i acústic, les proteccions de seguretat i les actuacions de consolidació estructural necessàries per perllongar la vida útil de l’edifici.
Mostrejos ambientals exhaustius
La retirada del fibrociment ha estat confiada a una empresa amb l’acreditació RERA i es realitzarà segons el pla de treball aprovat per l’administració. Per al control del desamiantatge, a més de les mesures incloses en el pla de treball, TMB compta amb l’assessorament especialitzat de l’empresa ACM 2020, que dirigeix l’expert higienista Lluís Mallart, des de la fase de projecte i durant l’execució. S’han seguit els criteris més exigents de seguretat i higiene, tant per als treballadors com per als veïns i usuaris de l’entorn: confinament estàtic, mostrejos ambientals exhaustius i anàlisi de mostres amb microscòpia electrònica.
Una de les mesures addicionals adoptades és la presa de mostres ambientals en una finca de l’entorn, amb l’autorització del propietari, i a l’exterior d’una dependència de TMB, per verificar el correcte funcionament del sistema de bombolla que protegirà les obres.
En atenció a les condicions d’ús de l’entorn, en el procés de diàleg previ es va consensuar una planificació perquè l’actuació tingués lloc durant les vacances escolars. Per això l’inici serà just passat Sant Joan i el final de la part del desamiantatge s’ha previst per al 13 de setembre, abans que comenci el curs. La rehabilitació de la totalitat de la coberta s’allargarà uns mesos més, fins a l’abril del 2021. El pressupost de l’actuació puja a 2,5 milions d’euros.
Pla integral de desamiantatge
TMB desenvolupa des del 2018 un pla integral de desamiantatge que inclou mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, seguint un ordre de prioritats i posant sempre en primer terme la salut de les persones. La intervenció en la coberta del taller de la Sagrera és la de més abast del pla, en termes de quantitat de material amb contingut d’amiant, i ha estat planificada minuciosament al llarg de l’últim any, en què s’ha redactat el projecte, s’han dissenyat les mesures de prevenció i s’ha desenvolupat un diàleg obert amb les parts afectades.
Dins del pla de desamiantatge, fins ara s’han retirat de manera segura unes 149 tones de fibrociment i se n’han tractat 81 tones més, d’un total de 440 tones inventariades, en forma de planxes, tubs i altres elements constructius de la xarxa de metro. Aquest estiu està previst realitzar altres actuacions de retirada, de menys envergadura, al taller de Vilapicina i a l’estació de La Pau de la línia 4. El pla de TMB és eliminar, tractar o confinar tot el fibrociment de la xarxa en tres anys.
23.06.2020
Premsa TMB
Comença la rehabilitació de la coberta del taller central de Metro, a la Sagrera
La retirada de les planxes de fibrociment, que durarà fins a mig setembre, es farà amb estrictes mesures de prevenció i control ambiental consensuades amb Districte, veïns i comunitat escolar
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) executarà a partir de dijous, 25 de juny, l’obra de rehabilitació de la coberta del taller central de material mòbil de Metro, situat entre els carrers Josep Estivill, Sant Antoni Maria Claret, Hondures i Felip II, al barri de la Sagrera. L’actuació s’ha planificat amb el màxim detall pel que fa a les mesures de prevenció i control ambiental, ja que comença amb la retirada segura d’un nombre important de planxes de fibrociment, un procés en què han pogut participar els veïns i el Districte de Sant Andreu.
Així, en paral·lel amb la redacció del projecte i la preparació de l’obra, s’han celebrat diverses reunions entre TMB, el Districte, la direcció i l’associació de famílies de l’escola L’Estel, situada a la mateixa illa de cases, i l’Associació de Veïns i Veïnes de la Sagrera, tant presencials com a distància. Els veïns han conegut amb una setmana d’antelació l’inici de l’obra i disposen d’un canal permanent de comunicació mitjançant una adreça electrònica per plantejar consultes. El procés de participació continuarà el juliol i l’agost, mentre es farà la retirada del material amb contingut d’amiant, a través d’una comissió formada per TMB, el Districte, la direcció i les famílies de l’escola i l’entitat veïnal.
Edifici construït en dues etapes
El taller central de material mòbil de Metro de la Sagrera està format per una nau semisoterrada amb coberta de dents de serra, de formigó armat, suportada en murs perimetrals i pilars. Va ser construït en dues etapes, i en la segona es va incrementar l’alçada de la nau i es va substituir el sistema d’impermeabilització a base de teula plana per planxes de fibrociment.En el projecte que ara comença a executar-se, es realitzarà la retirada controlada dels 3.000 metres quadrats de planxes de fibrociment que formen el sistema d’impermeabilització de la coberta, i dels 3.500 metres quadrats de teula de ceràmica que cobreixen la resta de la nau. Posteriorment es realitzarà la rehabilitació de tota la coberta, la impermeabilització, l’aïllament tèrmic i acústic, les proteccions de seguretat i les actuacions de consolidació estructural necessàries per perllongar la vida útil de l’edifici.
Mostrejos ambientals exhaustius
La retirada del fibrociment ha estat confiada a una empresa amb l’acreditació RERA i es realitzarà segons el pla de treball aprovat per l’administració. Per al control del desamiantatge, a més de les mesures incloses en el pla de treball, TMB compta amb l’assessorament especialitzat de l’empresa ACM 2020, que dirigeix l’expert higienista Lluís Mallart, des de la fase de projecte i durant l’execució. S’han seguit els criteris més exigents de seguretat i higiene, tant per als treballadors com per als veïns i usuaris de l’entorn: confinament estàtic, mostrejos ambientals exhaustius i anàlisi de mostres amb microscòpia electrònica.
Una de les mesures addicionals adoptades és la presa de mostres ambientals en una finca de l’entorn, amb l’autorització del propietari, i a l’exterior d’una dependència de TMB, per verificar el correcte funcionament del sistema de bombolla que protegirà les obres.
En atenció a les condicions d’ús de l’entorn, en el procés de diàleg previ es va consensuar una planificació perquè l’actuació tingués lloc durant les vacances escolars. Per això l’inici serà just passat Sant Joan i el final de la part del desamiantatge s’ha previst per al 13 de setembre, abans que comenci el curs. La rehabilitació de la totalitat de la coberta s’allargarà uns mesos més, fins a l’abril del 2021. El pressupost de l’actuació puja a 2,5 milions d’euros.
Pla integral de desamiantatge
TMB desenvolupa des del 2018 un pla integral de desamiantatge que inclou mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, seguint un ordre de prioritats i posant sempre en primer terme la salut de les persones. La intervenció en la coberta del taller de la Sagrera és la de més abast del pla, en termes de quantitat de material amb contingut d’amiant, i ha estat planificada minuciosament al llarg de l’últim any, en què s’ha redactat el projecte, s’han dissenyat les mesures de prevenció i s’ha desenvolupat un diàleg obert amb les parts afectades.
Dins del pla de desamiantatge, fins ara s’han retirat de manera segura unes 149 tones de fibrociment i se n’han tractat 81 tones més, d’un total de 440 tones inventariades, en forma de planxes, tubs i altres elements constructius de la xarxa de metro. Aquest estiu està previst realitzar altres actuacions de retirada, de menys envergadura, al taller de Vilapicina i a l’estació de La Pau de la línia 4. El pla de TMB és eliminar, tractar o confinar tot el fibrociment de la xarxa en tres anys.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Treuen les plaques de fibrociment de l'estimat passadís de Pg. Gràcia
12.11.2020
Premsa TMB
Tancament del passadís de l’estació de metro de Passeig de Gràcia per obres, a partir de demà
Durant els quatre dies de l’actuació, que consisteix a substituir les canals de fibrociment ubicades al sostre de l’intercanviador, els usuaris hauran de fer l’enllaç pel carrer
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) executarà, a partir de la pròxima matinada i durant quatre dies, els treballs de retirada de les canals de fibrociment ubicades al sostre del passadís que enllaça les línies de metro 2 i 4 amb la línia 3 i l’estació de Rodalies de Passeig de Gràcia. L’actuació, que comporta el tancament temporal del corredor subterrani, s’ha planificat amb el màxim detall pel que fa a les mesures de prevenció i control ambiental.
Del 13 al 16 de novembre (tots dos inclosos) els usuaris hauran de fer pel carrer el transbordament que se sol fer pel subsòl del passeig de Gràcia. No es descomptarà cap viatge al tornar a validar. La previsió és que dimarts 17 de novembre, a l’inici del servei, els treballs hauran finalitzat i el passadís estarà normalitzat i reobert al públic.
Aquests dies es realitzarà la retirada controlada d’una desena de tubs de canalització de filtracions de fibrociment situats al sostre del passadís d’enllaç i que sumen uns 44 metres de longitud. Els treballs inclouen la substitució per canonades de PVC. La retirada del fibrociment ha estat confiada a una empresa amb l’acreditació RERA i es realitzarà segons el pla de treball aprovat per l’administració. El pressupost de l’actuació és de 10.000 euros.
Retirats dos terços de l’amiant localitzat
TMB desenvolupa des del 2018 un pla integral de desamiantatge que inclou mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, seguint un ordre de prioritats i posant sempre en primer terme la salut de les persones. Actualment ja s’han retirat o tractat dos terços dels materials amb contingut d’amiant identificats a la xarxa de metro.
Dins del pla de desamiantatge, fins ara s’han retirat de manera segura unes 209,3 tones de fibrociment i se n’han tractat 82,5 tones més, d’un total de 440 tones inventariades en forma de planxes, tubs i altres elements constructius de la xarxa de metro. Aquest estiu s’han fet actuacions de retirada al taller de la Sagrera (la intervenció de més abast del pla en termes de quantitat de material amb contingut d’amiant) i altres de menys envergadura, al taller de Vilapicina i a l’estació de La Pau de la línia 4. El pla de TMB és eliminar, tractar o confinar tot el fibrociment de la xarxa en tres anys.
Premsa TMB
Tancament del passadís de l’estació de metro de Passeig de Gràcia per obres, a partir de demà
Durant els quatre dies de l’actuació, que consisteix a substituir les canals de fibrociment ubicades al sostre de l’intercanviador, els usuaris hauran de fer l’enllaç pel carrer
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) executarà, a partir de la pròxima matinada i durant quatre dies, els treballs de retirada de les canals de fibrociment ubicades al sostre del passadís que enllaça les línies de metro 2 i 4 amb la línia 3 i l’estació de Rodalies de Passeig de Gràcia. L’actuació, que comporta el tancament temporal del corredor subterrani, s’ha planificat amb el màxim detall pel que fa a les mesures de prevenció i control ambiental.
Del 13 al 16 de novembre (tots dos inclosos) els usuaris hauran de fer pel carrer el transbordament que se sol fer pel subsòl del passeig de Gràcia. No es descomptarà cap viatge al tornar a validar. La previsió és que dimarts 17 de novembre, a l’inici del servei, els treballs hauran finalitzat i el passadís estarà normalitzat i reobert al públic.
Aquests dies es realitzarà la retirada controlada d’una desena de tubs de canalització de filtracions de fibrociment situats al sostre del passadís d’enllaç i que sumen uns 44 metres de longitud. Els treballs inclouen la substitució per canonades de PVC. La retirada del fibrociment ha estat confiada a una empresa amb l’acreditació RERA i es realitzarà segons el pla de treball aprovat per l’administració. El pressupost de l’actuació és de 10.000 euros.
Retirats dos terços de l’amiant localitzat
TMB desenvolupa des del 2018 un pla integral de desamiantatge que inclou mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, seguint un ordre de prioritats i posant sempre en primer terme la salut de les persones. Actualment ja s’han retirat o tractat dos terços dels materials amb contingut d’amiant identificats a la xarxa de metro.
Dins del pla de desamiantatge, fins ara s’han retirat de manera segura unes 209,3 tones de fibrociment i se n’han tractat 82,5 tones més, d’un total de 440 tones inventariades en forma de planxes, tubs i altres elements constructius de la xarxa de metro. Aquest estiu s’han fet actuacions de retirada al taller de la Sagrera (la intervenció de més abast del pla en termes de quantitat de material amb contingut d’amiant) i altres de menys envergadura, al taller de Vilapicina i a l’estació de La Pau de la línia 4. El pla de TMB és eliminar, tractar o confinar tot el fibrociment de la xarxa en tres anys.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan