Presento dues propostes per a aquesta línia, una provisional i baratíssima i una d'avançada i cara (tot i que el preu es reduiria en reaprofitar la tuneladora de la L9). Els temps de la primera són a ull, però com he dit és la versió barata i només ha de solucionar el problema en part.
Ràpida:
Reconfiguració de Les Planes per tal que els trens direcció Barcelona passin per l'actual via 3 i la 2 sigui per a avançaments en tots dos sentits.
D'aquesta manera tindríem aquests serveis, on els semidirectes només pararien a Sarrià entre Gràcia i Sant Cugat:
L6 Pl. Cat - Sarrià
L12 Sarrià - Reina Elisenda/Finestrelles (no afecta a la meva proposta)
L7 Pl. Cat - Av. Tibidabo
S1 Pl. Cat - Terrassa
S10 Semidirecte Pl. Cat - Terrassa
S2 Pl. Cat - Sabadell
S20 Semidirecte Pl. Cat - Sabadell
La malla horària seria L6 L7 S10 S1 L6 L7 S20 S2
Un semidirecte surt de Pl. Cat. El Tibidabo surt del mig abans que se salti parades, de forma que té el doble d'espai davant de l'L6. A Sarrià aquest surt del mig just a temps per a que arribi el semidirecte. Finalment, aquest avança el lent de l'altre ramal a Les Planes.
En sentit Barcelona, l'invers: avançament a Les Planes i els urbans s'incorporen just al darrera del semidirecte.
Definitiva:
Com ja es porta molts missatges comentant, l'única solució és un segon túnel. Jo modificaria lleugerament la proposta de fer-lo passar per Mundet, Glòries i el Poblenou; amb les següents parades:
Vall d'Hebron (L3 i L5)
Guinardó | Hospital de Sant Pau (L4, L9 i L10)
Glòries (L1 i TRAM)
Estació de França (L4, R2S i Reg. Sud)
Les diferències amb la proposta anterior són ajuntar els intercanviadors amb L3 i L5 en una sola parada i acabar, com algú ja va comentar en un altre fil, a l'estació de França. Caldria passar-la a ample UIC, però és més barat que fer una terminal soterrada sencera. I, pel que fa als temes administratius, FGC ja utilitza una estació d'ADIF, Lleida-Pirineus.
Més enllà de Sant Cugat, els trens lents es podrien desviar pels nous recorreguts que esteu proposant, molt interessants, probablement amb salts de moltó per a poder mantenir unes bones freqüències sense haver de coordinar els dos sentits.
La gestió de Sant Cugat, punt calent de l'actuació, la solucionaria així:
Abans de l'estació, la tuneladora de la L9 faria dos túnels paral.lels molt junts. Recordem que poden tenir quatre vies cadascun, dues a dalt i dues a baix. A la sortida direcció Barcelona, el túnel esquerre tindria les quatre vies: a baix, Sabadell - Pl. Catalunya, i a dalt, Terrassa - EdF. De cada via direcció Vallès en sortiria una segona que se situaria, en el cas de la de Pl. Cat, a baix a la dreta del túnel dret i, en el cas de la de EdF, a dalt a l'esquerra d'aquest túnel. Llavors, cadascuna per la seva banda, canviaria de pis. Després, les dues se situarien a la dreta. Tot seguit, les vies direcció Sabadell/Terrassa canviarien de túnel i s'ajuntarien amb les que han canviat de pis. Després, s'aprofitaria l'espai central de cada túnel per a fer-hi l'andana. Finalment, a l'altra banda de l'estació es faria un joc de vies simètric per als trens sentit Barcelona.
L'estació quedaria així: Al túnel dret, una via per als trens de Terrassa (via 1) i una altra per als de Sabadell (via 3) . Al túnel esquerre, una via per als trens de Pl. Catalunya (via 4) i una altra per als de l'Estació de França (via 2).
Adjunto un disseny en 3D de l'esquema de vies de l'estació:
Vies Sant Cugat
El codi de colors que he fet servir consisteix en marcar en vermell les vies del túnel esquerre, en verd les del túnel dret, en marró els trams en mina entre túnels i en lila les andanes.
Per a veure bé el disseny heu de clicar "Wiew in 3D". Llavors, amb la rodeta del ratolí o gest equivalent feu zoom, de forma que el punt situat sota el cursor es mantindrà a la mateixa posició, i si moveu el ratolí amb el botó esquerre apretat podreu girar la vista.
Per a desplaçar-vos, haureu d'allunyar la vista amb el cursor situat a la banda oposada del punt al qual voleu arribar i, un cop aquest aparegui en pantalla, situar el cursor a sobre seu i acostar-vos-hi. Pot resultar confús al principi, però al final és intuïtiu.
Espero que us agradin les dues propostes, si teniu algun comentari escriviu-lo. Si domineu aquestes eines, us podeu registrar a la plataforma per copiar i editar el disseny segons el vostre criteri.