Posted: Wednesday 28/03/2007 9:45
http://www.avui.cat/
-----------------------------------
Llum verda a una gran estació d'enllaç al passeig de Gràcia
Unirà les línies L2, L3 i L4 del metro i l'estació de Renfe que hi ha a Aragó amb els metros de la plaça Catalunya, Ferrocarrils i Rodalies
La complicada reforma està lligada a la prolongació del túnel de FGC fins a la Gran Via
Quim Torrent
Un gran intercanviador al centre de Barcelona unirà tres línies de metro, les línies urbanes i del Vallès de FGC i les estacions de Passeig de Gràcia i Catalunya de les línies de rodalia. GISA, l'empresa del govern que promou l'obra pública, va licitar ahir la redacció de dos estudis informatius que permetran la construcció d'una cua de maniobres a l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat a la plaça Catalunya i la millora dels enllaços amb les línies 2, 3 i 4 del metro i les estacions de Renfe. A banda de totes aquestes línies, mitjançant aquesta gran estació d'enllaç també es podrà accedir a la L1 per la plaça Catalunya.
L'intercanviador, per on passaran centenars de milers de persones cada dia, serà el més important de la ciutat i superarà el que s'està construint a la Sagrera, per on està previst que el 2011 hi passin 110.000 persones. Tal com ja va avançar l'AVUI, la construcció de la cua de maniobres obre la porta a la realització d'una nova línia de FGC al Vallès i obliga el departament d'Obres Públiques a millorar l'accessibilitat i la interconnexió entre les parades de les diferents línies de metro a l'estació de Passeig de Gràcia.
Exemple paradigmàtic de la dificultat de moure's actualment per Passeig de Gràcia és el llarg passadís, de més de 250 metres, que uneix les línies 2 i 4 amb la 3. Doncs bé, en el projecte inicial es preveu la reducció d'aquest passadís i la col·locació de cintes mecàniques per millorar la velocitat d'enllaç en el tram que quedi. Per aconseguir aquest objectiu s'ampliarà el vestíbul de la banda mar de la L3, que quedarà unit per un túnel subterrani directament al nou vestíbul de la banda muntanya de la L4, que es construirà a la cruïlla de Diputació amb el passeig de Gràcia.
Futura estació de FGC
El nou vestíbul permetrà construir també un nou accés des del carrer a la línia groga, que ara només en té a l'alçada de la Gran Via. Precisament aquesta entrada també es reformarà per millorar els enllaços entre la L2 i la L4, que es creuen perpendicularment en aquest punt. S'excavarà un pou que simplificarà l'ara laberíntic intercanvi entre aquestes dues línies, que estan situades a diferent profunditat.
La reforma es completarà amb un nou vestíbul per a la L3, banda muntanya, que serà de planta i superfície similar a l'actual de l'estació de Renfe. Precisament des d'aquest vestíbul es podrà accedir tant a les andanes del metro com a les vies de Rodalies i Regionals de la companyia espanyola. No està descartat que en un futur no gaire llunyà hi hagi també una parada de FGC en aquest mateix espai si al final es construeix un nou túnel entre Barcelona i el Vallès per Collserola; aquest túnel està pendent de definició del traçat.
La realització d'aquest intercanviador serà un gran repte per als enginyers que l'acabin portant a terme, ja que planteja dues grans dificultats. D'una banda, s'haurà de fer sense alterar el servei de cap dels transports ferroviaris que passen pel centre de la ciutat, que són de vital importància per garantir la mobilitat ciutadana. D'una altra, també caldrà minimitzar l'impacte en superfície d'unes obres extremadament complicades, a causa dels nombrosos pàrquings i túnels subterranis que hi ha en aquesta zona.
Afectació i tall de trànsit
L'estudi informatiu també haurà de definir els desviaments provisionals de trànsit que s'hauran de fer a la superfície, que seran especialment complicats al passeig de Gràcia entre la ronda Universitat i la Gran Via. El tronc central d'aquest tram s'haurà de tallar a la circulació durant força temps, ja que s'hi construirà el pou d'atac per construir els túnels de la cua de maniobres.
La prolongació de Ferrocarrils es farà a través de les vies 1 i 2 de Catalunya i vorejarà la plaça pel carrer Fontanella fins a arribar a la Gran Via. El traçat tindrà un pendent descendent per poder passar per sota de la línia verda i evitar topar amb la groga a l'alçada de la Gran Via. L'estudi també haurà d'avaluar el possible impacte del túnel, que es construirà utilitzant el sistema de mina, a tots els edificis de la zona.
-----------------------------------
Llum verda a una gran estació d'enllaç al passeig de Gràcia
Unirà les línies L2, L3 i L4 del metro i l'estació de Renfe que hi ha a Aragó amb els metros de la plaça Catalunya, Ferrocarrils i Rodalies
La complicada reforma està lligada a la prolongació del túnel de FGC fins a la Gran Via
Quim Torrent
Un gran intercanviador al centre de Barcelona unirà tres línies de metro, les línies urbanes i del Vallès de FGC i les estacions de Passeig de Gràcia i Catalunya de les línies de rodalia. GISA, l'empresa del govern que promou l'obra pública, va licitar ahir la redacció de dos estudis informatius que permetran la construcció d'una cua de maniobres a l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat a la plaça Catalunya i la millora dels enllaços amb les línies 2, 3 i 4 del metro i les estacions de Renfe. A banda de totes aquestes línies, mitjançant aquesta gran estació d'enllaç també es podrà accedir a la L1 per la plaça Catalunya.
L'intercanviador, per on passaran centenars de milers de persones cada dia, serà el més important de la ciutat i superarà el que s'està construint a la Sagrera, per on està previst que el 2011 hi passin 110.000 persones. Tal com ja va avançar l'AVUI, la construcció de la cua de maniobres obre la porta a la realització d'una nova línia de FGC al Vallès i obliga el departament d'Obres Públiques a millorar l'accessibilitat i la interconnexió entre les parades de les diferents línies de metro a l'estació de Passeig de Gràcia.
Exemple paradigmàtic de la dificultat de moure's actualment per Passeig de Gràcia és el llarg passadís, de més de 250 metres, que uneix les línies 2 i 4 amb la 3. Doncs bé, en el projecte inicial es preveu la reducció d'aquest passadís i la col·locació de cintes mecàniques per millorar la velocitat d'enllaç en el tram que quedi. Per aconseguir aquest objectiu s'ampliarà el vestíbul de la banda mar de la L3, que quedarà unit per un túnel subterrani directament al nou vestíbul de la banda muntanya de la L4, que es construirà a la cruïlla de Diputació amb el passeig de Gràcia.
Futura estació de FGC
El nou vestíbul permetrà construir també un nou accés des del carrer a la línia groga, que ara només en té a l'alçada de la Gran Via. Precisament aquesta entrada també es reformarà per millorar els enllaços entre la L2 i la L4, que es creuen perpendicularment en aquest punt. S'excavarà un pou que simplificarà l'ara laberíntic intercanvi entre aquestes dues línies, que estan situades a diferent profunditat.
La reforma es completarà amb un nou vestíbul per a la L3, banda muntanya, que serà de planta i superfície similar a l'actual de l'estació de Renfe. Precisament des d'aquest vestíbul es podrà accedir tant a les andanes del metro com a les vies de Rodalies i Regionals de la companyia espanyola. No està descartat que en un futur no gaire llunyà hi hagi també una parada de FGC en aquest mateix espai si al final es construeix un nou túnel entre Barcelona i el Vallès per Collserola; aquest túnel està pendent de definició del traçat.
La realització d'aquest intercanviador serà un gran repte per als enginyers que l'acabin portant a terme, ja que planteja dues grans dificultats. D'una banda, s'haurà de fer sense alterar el servei de cap dels transports ferroviaris que passen pel centre de la ciutat, que són de vital importància per garantir la mobilitat ciutadana. D'una altra, també caldrà minimitzar l'impacte en superfície d'unes obres extremadament complicades, a causa dels nombrosos pàrquings i túnels subterranis que hi ha en aquesta zona.
Afectació i tall de trànsit
L'estudi informatiu també haurà de definir els desviaments provisionals de trànsit que s'hauran de fer a la superfície, que seran especialment complicats al passeig de Gràcia entre la ronda Universitat i la Gran Via. El tronc central d'aquest tram s'haurà de tallar a la circulació durant força temps, ja que s'hi construirà el pou d'atac per construir els túnels de la cua de maniobres.
La prolongació de Ferrocarrils es farà a través de les vies 1 i 2 de Catalunya i vorejarà la plaça pel carrer Fontanella fins a arribar a la Gran Via. El traçat tindrà un pendent descendent per poder passar per sota de la línia verda i evitar topar amb la groga a l'alçada de la Gran Via. L'estudi també haurà d'avaluar el possible impacte del túnel, que es construirà utilitzant el sistema de mina, a tots els edificis de la zona.