L’Autònoma, més a prop
Fins ara anar a la Universitat Autònoma de Barcelona, o fins i tot a Montcada i Reixac, no era gens fàcil. Per solucionar aquesta situació el passat dilluns es va posar en marxa una nova línia d’autobusos, la 648, que connecta el nostre municipi amb Montcada, Cerdanyola, Bellatera i la UAB.
Els ciutadans de Ripollet, Montcada i Reixac i Cerdanyola del Vallés ja tenen un autobús que els connecta amb la Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra i entre ells. Aquesta línia es va fer realitat el passat dilluns 18 de setembre, quan es va posar en marxa el servei, que anirà a càrrec de les empreses concessionàries Martí Renom S.A. SARBUS i Autocars R. Font SA.
Aquest servei, que inicia el seu recorregut a Montcada, tindrà una freqüència de pas d’una hora en ambdós sentits i serà operatiu de dilluns a divendres, de sis del matí fins a les 22 hores. Té un total d’11 parades, de les quals quatre estan ubicades a Ripollet: Rambla Sant Andreu amb carrer Pau Casals, carrer Sant Josep amb Pizarro, carrer Balmes amb Molí d’en Ginestar i Quatre Cantons.
Els usuaris d’aquesta nova línia poden utilitzar les targes integrades del Transport Metropolità de Barcelona (TMB). Destacar que Montcada i Reixac pertany a la primera corona metropolitana, per la qual cosa si es volen desplaçar cap a Ripollet, Cerdanyola, Bellaterra o la UAB han d’utilitzar una targeta de dues zones. En canvi, donat que la resta de municipis estan inclosos a la segona corona, el viatge a la Universitat es pot fer amb una tarja d’una zona. Per anar a Montcada, però, serà necessària una tarja de dues zones.
La línia 648 forma part de la Xarxa de Transports de la Generalitat, qui s’ha fet càrrec de la despesa.
Reivindicació històrica
Al nostre municipi, la petició d'un mitjà de transport que ens connectés amb la UAB era una demanda històrica. Fins el passat dilluns, per a molts estudiants la única manera d'anar a estudiar cada dia a l'Autònoma era el transport privat o desplaçar-se fins a Cerdanyola i utilitzar o bé el tren o bé l'autobús del qual el municipi veí ja disposava.
Però a més, aquesta línia d'autobusos, la 648 de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), també connecta Ripollet amb Montcada i Cerdanyola. Amb aquest darrer municipi ja tenia una comunicació més freqüent però amb Montcada només la línia que va a Barcelona per la carretera nacional tenia parades a Santa Maria de Montcada. Aquesta situació resultava incomprensible pel ciutadans dels tres municipis, que delimiten territorialment.
El passat divendres 15 de setembre va tenir lloc la inauguració de la nova línia d’autobús i en l’acte hi van ser presents l’alcalde de Ripollet, Juan Parralejo; l’alcalde de Cerdanyola i actual president de la Mancomunitat, Antoni Morral; l’alcaldessa accidental de Montcada; M.Carmen Porro; regidors de transport dels municipis; el director general de ports i transports de la Generalitat, Esteve Tomàs; el secretari general de la UAB, Rafael Grassa; el director general de l’Autoritat del Transport Metropolità, Ramón Seró i representants dels veïns i de les empreses concessionàries.
Dèficit de transport
En aquest acte inaugural els tres alcaldes van coincidir en destacar la necessitat que hi havia de la nova línia, sobretot a Ripollet. Segons Parralejo: “Tenim un dèficit de transport públic molt superior als altres municipis. Sabem que a mig termini la solució és la connexió a les vies de comunicació ràpides, com rodalies o el metro. Fins que això no es solucioni, no haurem solucionat el problema del transport públic”. Malgrat que per a ell la nova línia és un pas important perquè també connecta el nostre municipi amb els Ferrocarrils de la Generalitat i la Renfe, “encara ens queda moltíssim per aconseguir allò que nosaltres creiem que ens mereixem com a municipi de gairebé 40.000 habitants”, va afegir.
De la seva banda, l’alcaldessa accidental de Montcada, M.Carmen Porro, va incidir en la paradoxa que anteriorment els veïns de Montcada s’havien de desplaçar a Ripollet caminant perquè no hi havia cap mitjà de transport. En aquest sentit, als tres municipis hi ha més facilitats per desplaçar-se fins a Barcelona que entre ells mateixos. “Aquesta línia trenca la tendència dels eixos, que semblava que només es podia plantejar el transport entre la capital i les poblacions metropolitanes. Ara ja es poden establir eixos transversals, com aquest, que uneix poblacions de la comarca fins ara no comunicades”, va declarar Tomàs. A més, el director general de ports i transports va anunciar que en un futur es continuarà ampliant la connexió del Vallès Occidental amb la incorporació de noves línies transversals. “L’objectiu principal és que el ciutadà de Catalunya pugui anar en transport públic a qualsevol lloc i en un temps raonable”, va afegir.
Per a l’actual president de la Mancomunitat i alcalde de Cerdanyola, municipi al qual pertany la Universitat Autònoma de Barcelona, millorar la connexió amb aquest centre educatiu és fonamental. “Són uns quants milers de persones que van a la UAB cada dia i no pot ser que, els que estan geogràficament més a prop, són els que tinguin més dificultats per accedir-hi, com passava amb Ripollet i Montcada”, va destacar.
En aquest sentit, el secretari general de l’Autònoma considera que hi ha molts problemes de connexió a la zona, per la qual cosa creu que amb aquest nou servei no hi ha prou. “Encara ens queda molta feina per no allunyar-nos de la realitat i per potenciar la connectivitat de la zona. Els alumnes de la Universitat Autònoma de Barcelona estan fortament discriminats per zonificació i altres coses”, va reivindicar. Per a Grassa, la connexió és un tema bàsic per a la relació de la universitat amb la societat i fins ara era un problema per a una universitat que pretén ser “capdavantera i estar perfectament arrelada al territori”.
D’altra banda, els presents en la inauguració de la línia 648 van coincidir en destacar la necessitat d’impulsar el transport públic en contraposició al privat. “Hem d’aconseguir que els ciutadans deixin el cotxe aparcat i utilitzin el transport públic pel bé de tots, per les finances públiques i perquè és més segur i evitaria problemes de trànsit”, va afirmar Tomàs.
Recordem que aquest nou servei d’autobusos no només apropa els ciutadans als municipis veïns i la UAB sinó que també els connecta amb altres mitjans de transport als que fins ara tenien difícil accés. Un exemple són el Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya que tenen parada al mateix campus de la UAB.
Amb la línia 648 d’autobusos de l’ATM els municipis de Ripollet, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac i Bellatera han donat solució a un dels seus principals problemes de comunicació. Les relacions entre aquests municipis fan que cada dia milers de veïns hagin de desplaçar-se d’un poble a l’altre per anar a treballar, estudiar o simplement per raons d’oci. Amb el nou servei aquest trajecte serà més fàcil.
http://a08zz104.eresmas.net/Revista%20464/tema464.htm