Page 3 of 8

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Thursday 18/02/2010 14:48
by marc
Pero tant costaria inventar algun torn o cosa per l'estil per evitar que la gent es coli. Amb la barreres actuals de vidre nomes que pagui un poden entrar 200 persones amb l'unic inconvenient que l'artilugi es fot a pitar com un desesperat. Pel que he vist en les fotos del trenscatintrenacional, a Paris utilitzen uns torns molt curiosos per evitar frau i a la sortida amb les portes com les de Jaume I ja serviria per no entrar per la sortida. A i en cap d'aquests estudis s'especifica el frau a la renfe, perque nomes per posar un exemple, la majoria de trajectes de la C3 es poden fer sense pagar, a excepció dels que tenen inici o final als voltants de Vic i Ribes de Freser on solen passar els revisors.

Sistema millor

Posted: Thursday 18/02/2010 15:04
by Guigui
Un torn no està inventat, però hi ha sistemes que, sense ser necessàriament més efectius, són menys costosos: entrada i sortida oberta, senyalització del límit tarifari amb línies, cancel·ladores al límit, controls massius i multes elevades. Puja la partida de despeses de personal (anatema!) però baixa la de despeses de material, i també puja la partida d'ingressos per sancions.

I no és cap utopia: a Europa Central és pràctica comuna.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Thursday 18/02/2010 17:31
by Redmun
Solo digo una cosa. Si quieren hacer torniquetes o barreras, que los hagan, pero almenos que lo hagan bien.
Lo típico es que se cuelen cuando sale o entra uno, o que se pase por la puerta de los minusválidos, etc. Pero lo que no puede ser, es que en la parada por ejemplo de Maresme|Fòrum (que tiene pocos años además), instalen las barreras separadas de la pared y que por lo tanto, la gente se puede colar "sin problemas" por los lados del vestíbulo... Si no coincide el espacio con lo que ocupan las barreras, que tapen lo que queda, pero que no dejen eso así como así.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Thursday 18/02/2010 20:10
by solde13
Jo crec que posar si posen més revisors pagarà més gent. Jo conec a bastanta gent que des de que hi ha revisors a la R2 paga bitllet només per por a la multa.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Thursday 18/02/2010 22:10
by Nozomi
Estos días por Tokio no me dio la impresión que existiera la multa por viajar sin billete o hacer fraude. Puedes ir con billete mínimo y pagar la diferencia antes de salir. En todo caso, en todas absolutamente todas las filas de canceladoras había personal de ferrocarriles o del metro dentro de una garita desde la que vigilaban o incluso daban paso a personas que llevaban algún tipo de billete que no pasaba por las máquinas.

Pero claro, poner más personal va a ser que no :D y menos que esté en su puesto de trabajo haciendo lo que debe...

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Thursday 18/02/2010 23:09
by wefer
Nozomi wrote:Pero claro, poner más personal va a ser que no :D y menos que esté en su puesto de trabajo haciendo lo que debe...
No home no, posar personal... però quina aberració!!!!

Que a tots els països civilitzats tenen personal a tort i a dret per ajudar els viatgers? Que l'automatització crea inseguretat i mal servei? Que en aquest país estigui tot automatitzat mentre hi ha més de quatre milions de persones a l'atur? Que al final acabin sortint més cares i menys efectives les màquines que el personal? I què?!!!

Visca l'automatització!!! Som els més moderns duropa!!! (encara que a fora no s'ho cregui ningú)

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Saturday 20/02/2010 0:00
by Lluita1714
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/02 ... _88599.php

Noves mesures de TMB per combatre el frau al metro
Els guàrdies de seguretat podrien demanar també el bitllet

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està estudiant incorporar noves mesures de control per evitar que el frau al metro detectat durant el 2009 segueixi augmentant. Al marge de la instal·lació de càmeres de videovigilància, la mesura més coneguda és la substitució dels torns per portes per fer més difícil l’accés sense bitllet a les instal·lacions, que s’està fent de forma esglaonada a les 128 estacions. Altres propostes són la doble cancel·lació de la targeta –a l’entrada i la sortida–, seguint l’exemple de Renfe i els Ferrocarrils de la Generalitat, i la possibilitat que els guàrdies de seguretat també puguin demanar el bitllet. És la doble línia d’inspecció. En total, durant aquest any es preveu invertir 18 milions d’euros en seguretat.

Malgrat que la xifra de persones sense bitllet va augmentar l’any passat un 25%, la regidora de seguretat i presidenta de TMB, Assumpta Escarp, ha tret ferro a la xifra assegurant que és “una conducta minoritària”. La L1 és la que acumula més casos perquè és la que té més usuaris i més parades. Tot i que TMB no té dades sobre les estacions on es comet més frau, Escarp va explicar que acostumen a coincidir amb les que concentren més enllaços, com Passeig de Gràcia, Catalunya, Diagonal i Sants.

Qui si que ho té quantificat són els Ferrocarrils de la Generalitat. El secretari de Mobilitat del govern, Manel Nadal, va assegurar ahir que l’estació que concentra el frau més elevat –tant de Ferrocarrils com de Rodalies– és la de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). “És intolerable i una vergonya per als estudiants d’aquest país”, va declarar Nadal, que va deixar molt clar que la lluita de l’administració contra el frau “és fonamental”.
Les barreres en comptes de torns, no són res nou...
Tot el revolt que fan els FGC per donar un servei als estudiants i ho paguen així. És cert, és una vergonya, però la culpa la té la generalitat si, sabent questa dada, no posen dos Mossos, més si escau, a UAB - FGC.

Despesa

Posted: Saturday 20/02/2010 0:08
by Guigui
En total, durant aquest any es preveu invertir 18 milions d’euros en seguretat.
L'estat catatònic de les cantarelles propagandístiques ha arribat a tal dimensió que tot és "seguretat"? I, ja posats, quines despeses de personal suposaria posar brigades de control massives però suprimint totes les tanques i deixar-ho en unes simples línies de cancel·ladores?

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Sunday 21/02/2010 1:35
by wefer
Malgrat que la xifra de persones sense bitllet va augmentar l’any passat un 25%, la regidora de seguretat i presidenta de TMB, Assumpta Escarp, ha tret ferro a la xifra assegurant que és “una conducta minoritària”.
Puja un 25% el frau en un any i la regidora li treu ferro. Increïble, per no dir indignant.
Com a mínim, hauria de tenir la decència de dimitr després de deixar anar una barbaritat així. I sí, és clar, mentre no sobrepassi el 49%, continuarà essent una "conducta minoritària" i tots tan contents.
S'ha de tenir poca vergonya per deixar anar totes aquestes animalades en públic sense immutar-se.
Tot i que TMB no té dades sobre les estacions on es comet més frau,
Evidentment que les té, i estic segur que la gran majoria dels treballadors de TMb saben perfectament quines estacions són. Altra cosa és que a ningú li interessa esbombar-ho.
És cert, és una vergonya, però la culpa la té la generalitat si, sabent questa dada, no posen dos Mossos, més si escau, a UAB - FGC.
Totalment d'acord. La culpa és de la Generalitat per no fer la seva feina, és a dir, l'obligació de fer complir les normes.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Sunday 21/02/2010 11:39
by Altaria_Trianilla
Lluita1714 wrote: És cert, és una vergonya, però la culpa la té la generalitat si, sabent questa dada, no posen dos Mossos, més si escau, a UAB - FGC.
I a Cerdanyola-UAB Renfe... allà si que fan falta, perque és un coladero. Em sembla que sóc dels pocs que paguen :'( :'(

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Sunday 21/02/2010 12:40
by Trytasa Baldaquino
wefer wrote:
Malgrat que la xifra de persones sense bitllet va augmentar l’any passat un 25%, la regidora de seguretat i presidenta de TMB, Assumpta Escarp, ha tret ferro a la xifra assegurant que és “una conducta minoritària”.
Puja un 25% el frau en un any i la regidora li treu ferro. Increïble, per no dir indignant.
Com a mínim, hauria de tenir la decència de dimitr després de deixar anar una barbaritat així. I sí, és clar, mentre no sobrepassi el 49%, continuarà essent una "conducta minoritària" i tots tan contents.
S'ha de tenir poca vergonya per deixar anar totes aquestes animalades en públic sense immutar-se.
Sense ànim de defensar-la, si la xifra d'origen fos certa tampoc seria per tirar-se les mans al cap. M'explico: si l'any passat es colava un 1% del personal, ara seria un 1,25%. És a dir, de 100 persones cada 10.000 ara en serien 125, una xifra gens exagerada tenint en compte la crisi i l'augment de les tarifes per sobre de l'IPC.

Ara bé, la falsetat és a les pròpies xifres. No s'ho creu ningú, això de que només es coli una persona (ni dues, ni tres) de cada cent. Primer, perquè és una dada que per força han d'extrapolar estadísticament i segon, perquè oscil·la molt d'unes estacions a unes altres, de l'hora i dia de la setmana,.. moltes variables que suposarien una despesa ingent si es volgués calcular els caradures que no paguen.

Es clar que si ara tenen càmeres a totes les barreres, podran comptar quanta gent es cola... perquè per a una altra cosa no serviran. Si ells mateixos reconeixen quan es produeix una agressió (conducta greu) que no poden fer res en el moment, que ha de ser 'a posteriori', millor no imaginar-se el badall que faran cada cop que vegin algú que es cola (conducta menys greu)...

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Sunday 21/02/2010 12:53
by josep_serre
És que molt possiblement el frau no s'hagi incrementat, possiblement ara el comptin una mica millor, d'altra banda penso també que per molt que TMB ho defineixi com una conducta minoritària, la gent en té una clara percepció de conducta generalitzada.

Per cert sense tenir res a veure amb TMB a Renfe on el frau està molt més descontrolat podríem donar unes xifres aproximades del que podria ser:

Estacions sense control d'accés però on els trens que hi passen tenen interventor frau del 30%, concentrat a trajectes curts.
Estacions amb control d'accés però que aquest és franquejable ja que el tancament no és massa eficient, frau del 60% o superior
Estació sense tancament i accés totalment lliure, frau del 80% o superior.
Estació amb un tancament en condicions i torniquets al vestíbul, frau del 25%
Estacions urbanes, frau d'un 10 o 15%

Frau de zona majoritàriament és en els trajectes de sortida de Barcelona i es correspon als que solen fer frau total quan van cap a Barcelona i bona part dels que no en fan al no valdre'ls la pena per utilitzar després un altre mitjà de transport, el frau de zona és majoritari entre els viatgers amb bitllet que no fan transbord a Barcelona i van a estacions sense control de sortida, seria difícil donar un percentatge però us en podríem fer una idea a partir de les dades anteriors.

Per cert fa temps vaig proposar en aquest fòrum fer una trobada consistent en un comptatge de frau al metro, cosa que per diferents motius mai s'ha acabat de fer, podria ser una bona ocasió per deixar en ridícul les triomfalistes dades oficials.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Sunday 21/02/2010 20:01
by metring
josep_serre wrote:És que molt possiblement el frau no s'hagi incrementat, possiblement ara el comptin una mica millor, d'altra banda penso també que per molt que TMB ho defineixi com una conducta minoritària, la gent en té una clara percepció de conducta generalitzada.

Per cert sense tenir res a veure amb TMB a Renfe on el frau està molt més descontrolat podríem donar unes xifres aproximades del que podria ser:

Estacions sense control d'accés però on els trens que hi passen tenen interventor frau del 30%, concentrat a trajectes curts.
Estacions amb control d'accés però que aquest és franquejable ja que el tancament no és massa eficient, frau del 60% o superior
Estació sense tancament i accés totalment lliure, frau del 80% o superior.
Estació amb un tancament en condicions i torniquets al vestíbul, frau del 25%
Estacions urbanes, frau d'un 10 o 15%

Frau de zona majoritàriament és en els trajectes de sortida de Barcelona i es correspon als que solen fer frau total quan van cap a Barcelona i bona part dels que no en fan al no valdre'ls la pena per utilitzar després un altre mitjà de transport, el frau de zona és majoritari entre els viatgers amb bitllet que no fan transbord a Barcelona i van a estacions sense control de sortida, seria difícil donar un percentatge però us en podríem fer una idea a partir de les dades anteriors.

Per cert fa temps vaig proposar en aquest fòrum fer una trobada consistent en un comptatge de frau al metro, cosa que per diferents motius mai s'ha acabat de fer, podria ser una bona ocasió per deixar en ridícul les triomfalistes dades oficials.
Doncs no deixa de ser mala idea. Proposa un dia concret, a veure si ara que tenim més usuaris, la cosa s'anima.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Sunday 21/02/2010 20:12
by marc
Veient que el metro es un coladero, que tal si anessim fent llista dels llocs per on et pots colar "legalment", es a dir sense saltar cap torn o portes d'acces. Que tal creo el fil?

Editat per administració

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Sunday 21/02/2010 20:26
by metring
Mmm, millor que no, encara ens acusarien de fer apologia del T-Cuelas :?

Des del FTC, no podem induïr a fer aquesta mena de pràctiques.

Cas curiós a Drassanes

Posted: Sunday 21/02/2010 21:15
by Guigui
Ahir em vaig trobar amb un cas paradigmàtic. A Drassanes, la comporta per a PMR es trobava oberta i no funcionava la validadora. Però per ser tan honrat, vaig decidir esperar-me juntament amb la gentada que passava pel torn normal i enxubar-hi el cotxet de la meva filla petita.

Ara, curiosament, ningú tampoc se'n va aprofitar mentre era per allí, i això que l'únic membre del personal de TMB que hi havia estava marxant de la guixeta, atrafegat per anar-se'n d'allí.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Sunday 21/02/2010 23:05
by BCN2008
Si hem de parlar de coladeros, vull parlar del vestíbul Industria de l'estació de Camp de l'Arpa de la L5. De les moltes vegades que hi he passat, mai, repeteixo, MAI he sortit d'aquest vestíbul sense veure a algú colar-se. Ja sería hora de que canviessin els torniquets per validadores modernes. És ridícul que es fessin obres d'adaptació a PMR a aquesta estació, es posessin validadores a l'accés als ascensors, i els demés torniquets continuessin als altres accessos.

Enquesta

Posted: Sunday 21/02/2010 23:23
by Guigui
Vist que el tema està creant afició, m'he permès de crear una enquesta perquè digueu quines mesures creieu que podrien servir per a combatre el frau.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Monday 22/02/2010 0:28
by wefer
BCN2008 wrote: Ja sería hora de que canviessin els torniquets per validadores modernes. És ridícul que es fessin obres d'adaptació a PMR a aquesta estació, es posessin validadores a l'accés als ascensors, i els demés torniquets continuessin als altres accessos.
Per l'experiència que tinc d'utilitzar diàriament tant estacions amb validadores noves com estacions amb validadores antigues, no existeix una diferència gaire important entre els que es colen en unes o altres. L'únic que canvia és el mètode, ja que si amb els torniquets antics la gent es cola saltant, ajupint-se, o obrint les portes de sortida, en les portes noves els aprofitats entren darrera d'una persona que pagui.

Les úniques vegades que veig que no es cola absolutament ningú és quan hi ha un vigilant de seguretat a prop. Però això TMB trigarà anys a acceptar-ho, perquè desmunta la seva teoria (sembla que popularitzada en època de Mercè Sala) de que a les estacions no hi ha d'haver personal. Doncs ho sento molt, senyors de TMB, però aquest sistema d'automatització total ha passat a la història demostrant-se un fracàs absolut, com a mínim en països com el nostre. Ha quedat més que demostrat que cal que hi hagi personal tant a les estacions com a dins dels trens, vigilant, demanant bitllets, informant i ajudant a qui ho necessiti. I si no, només cal mirar la flamant nova L9, on tot està automatitzat... però al cap de pocs dies han hagut de posar personal de seguretat a tots els trens, perquè si no els vàndals sabotejaven la línia cada dos per tres.

I així, amb més personal, de pas potser baixaríem una mica l'atur, que bona falta ens fa.

Re: Entre un 10% i un 30% de frau al metro. TMB no hi fa res.

Posted: Monday 22/02/2010 8:53
by victorcasta
Per l'experiència que vaig veure a Berlín, seria més pràctic que la multa mínima fos de 600 euros i fer més controls, aleatoris i amb personal vestit de paisà, que només es posa la identificació quan el tren ha tanca portes. Amb multes com les que tenim aquí, a la gent li surt més barat no pagar i pagar els 25 euros de multa que et claven si t'enganxen i la pagues al moment.