La [url=http://www20.gencat.cat/portal/site/SalaPremsa/menuitem.342fe4355e0205d607d7ed42b0c0e1a0/?vgnextoid=f60f88c0b0549010VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=f60f88c0b0549010VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=detall&contentid=f4d6ef916c3af110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD]Generalitat de Catalunya[/url] wrote:
Comencen les obres de construcció de la nova estació d’FGC de Vulpalleres
Després dels treballs previs de desbrossat i replanteig, aquesta nit han començat les obres de construcció de la nova estació d’FGC de Vulpalleres, al terme municipal de Sant Cugat del Vallès. La nova estació de la línia del Vallès se situarà molt a prop de l’estació de ferrocarril de Renfe, de manera que facilitarà els intercanvis modals i aproparà el transport públic a aquesta àrea en creixement. Amb un pressupost de 21 milions d’euros, es preveu que l’estació entre en servei a finals de 2010.
Estació Vulpalleres
Durant els 22 de mesos de construcció, ni la circulació normal de trens ni les seves freqüències de pas es veuran alterades. La única intervenció que registrarà una afectació significativa serà el procés d’aixecament de les vies. En aquesta fase, es disposarà d’una via única per a la circulació de trens en el tram entre l’estació actual de “Sant Cugat” i la futura de “Vulpalleres”. Amb la finalitat de minimitzar les afectacions aquesta actuació es realitzarà durant l’estiu, coincidint amb les vacances escolars i de la UAB.
L’actuació que ha començat aquesta nit passada, el pilotatge d’estructures, es durà a terme en horari nocturn per tal de minimitzar les afectacions al servei i es perllongarà fins a finals d’abril. Per evitar possibles molèsties al veïnat proper a la zona d’intervenció, s’han adoptat una sèrie de mesures correctores per minimitzar els sorolls nocturns com la col·locació de pantalles sonorreductores, optimització els mètodes constructius i l’eliminació de fonts de soroll: botzines indicadores de marxa enrere, protecció de la caixa dels camions, conservació de la maquinària, entre altres.
Ubicació estratègia per promoure la intermodalitat
La nova estació de la línia del Vallès s’ubicarà entre les estacions actuals de Sant Cugat, que dóna servei a la S1, la S2 la S5 i la S55, i de Sant Joan, que se situa al ramal de Sabadell i dóna servei a la S2 i la S55.
Així, la futura estació de Vulpalleres servirà per atendre adequadament l’increment de demanda registrat en aquest municipi, que ja compta amb sis estacions d’FGC que concentren en conjunt prop de 4,5 milions de viatgers cada any. S’espera que la nova estació concentri un volum de 850.000 passatgers anuals.
D’aquesta manera, a banda de donar servei a la línia S2 i S55 del Vallès d’FGC, la futura estació s’ubicarà a 500 metres de l’estació de ferrocarril de Coll Favà de la línia C7 de rodalies de Renfe. Això facilitarà la correspondència amb altres mitjans de transport públic des de la nova estació d’FGC, la qual cosa obre noves possibilitats de mobilitat en aquest municipi.
Característiques de la nova estació
La nova estació que ara s’adjudica tindrà una superfície total de més de 1.000 m2, i se situa entre el carrer de Josep de Serrabogunya, el carrer J2, el carrer K2 i la Ronda Nord de Sant Cugat del Vallès, a prop de l’estació existent de rodalies de Renfe.
Disposarà de dues entrades independents, que donaran accés directe als dos nous edificis, de 598,6 m2 i 453,2 m2 de superfície respectivament. Els vestíbuls interiors, de 310 m2 i 230 m2 cadascun, es connectaran mitjançant un pas inferior, que comptarà amb escales mecàniques i ascensors adaptats a persones amb mobilitat reduïda.
Aquest pas, de 15 metres de longitud i 5 metres d’amplada permetrà els canvis de sentit, atès que connectarà amb cada una de les dues andanes laterals, de 120 metres de longitud i 5 metres d’amplada cada una.
Els edificis de l’estació es construiran a nivell de superfície i tindran una única planta per tal d’evitar l’impacte visual. Els vestíbuls s’han dissenyat amb espais lluminosos i murs de cortina de vidre, diàfans, on l’usuari es pugui orientar fàcilment.
Park & ride per potenciar el transport públic
D’altra banda, el projecte inclou a l’entorn d’aquesta estació la construcció de dos aparcaments que donaran també servei a l’estació de tren de Renfe. Els nous pàrkings se situaran al costat est i oest de la nova estació i s’han concebut com espais de park&ride. Així, el Govern continua impulsant actuacions per a la creació de noves àrees destinades a l’estacionament de vehicles privats a punts estratègics de connexió amb la xarxa de transport públic, per tal de potenciar-ne el seu ús.
Els dos nous aparcaments tindran una capacitat conjunta de 409 places per a turismes, de les quals 11 seran reservades per a vehicles de persones amb mobilitat reduïda.
Reinversió dels recursos en obra pública
El projecte que ara s’adjudica forma part de les actuacions incloses en el Pla d’Inversions aprovat pel Govern el març passat, que inclou una fórmula innovadora per al finançament d’obra pública. Aquesta fórmula consisteix en reinvertir els recursos obtinguts pels ingressos dels peatge en l’execució d’altres actuacions de millora de la xarxa de transports del territori.
Amb aquest objectiu, Tabasa, en compliment del Decret 70/2008, està duent a terme una sèrie d’actuacions de millora de les infraestructures de mobilitat dins l’àmbit de la regió metropolitana de Barcelona, amb una inversió inicial de 433 milions d’euros.
A mes, el Govern finançarà amb aquesta fórmula altres actuacions, com ara l’habilitació de carrils Bus-VAO a la C-58 entre Ripollet i Barcelona i la millora de la seguretat i la fluïdesa als túnels de Vallvidrera.