http://paper.avui.cat/article/barcelona ... obres.html
Els busos creuaran les Glòries per sota l'anella per evitar les obres
Acaba el procés de retirada dels murs del tortell elevat | Cinc línies d'autobusos travessaran la plaça per guanyar velocitat de trajecte i estalviar-se embusos | Es reobrirà l'accés a la L-1 de metro dins de l'anella
Virgínia Mascaró
L'espai lliure sota l'anella viària de la plaça de les Glòries s'utilitzarà perquè hi circulin els autobusos que passen per la Gran Via. L'habilitació d'un pas exclusiu per als busos sota la circumferència farà efectiva una petició veïnal, recollida en el document Compromís per Glòries firmat entre els veïns i l'Ajuntament de Barcelona, i que pretén garantir un transport públic més o menys ràpid quan la circulació es vegi seriosament afectada a la plaça pel trasllat dels Encants, les obres del Museu del Disseny i el soterrament de les vies ràpides de Gran Via i Diagonal.
Actualment, encara hi ha molta runa, màquines i operaris treballant a Glòries, perquè tot just s'acaben d'enderrocar les parets del tortell i encara queda dret un tros de la rampa de baixada. Però una vegada neta i senyalitzada la part inferior de l'anella viària, la faran servir els busos que travessen la plaça actualment. Concretament, les línies 7, 56, 92, 192, i la B21, que enllaça Barcelona i Santa Coloma. La mesura farà realitat una demanda que les quatre associacions de veïns afectades per la remodelació tenen clara des del principi del procés: el transport públic ha de poder travessar la plaça amb rapidesa, durant les obres i un cop enllestides.
"Els autobusos de TMB podran passar per sota el tortell si l'espai s'adapta adequadament, tant pel que fa a la calçada com a la senyalització semafòrica, per entrar-hi i sortir-ne, i s'hi habilita una parada per substituir la que hi ha ara davant els Encants", afirma un portaveu de Transports Metropolitans.
Les tasques de condicionament de la part de sota de l'anella es prolongaran, com a mínim, fins al gener del 2009, segons preveu el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Ramon García-Bragado. En aquest espai sobrer hi havia abans el dipòsit i un aparcament municipals.
Els veïns demanen que a l'interior de la plaça no s'hi faci cap parada de bus i que tampoc es reobri l'accés al vestíbul del metro de la L-1 de dins l'anella, perquè això obligaria a habilitar un semàfor per facilitar-hi l'accés a peu. "L'objectiu és que els autobusos puguin passar per sota l'anella sense haver de fer parades, amb rapidesa", afirma l'assessor de mobilitat veïnal per al pla de Glòries, Manel Ferri.
Els autobusos tindran pas preferent per sota de l'anella només fins que s'enderroqui el pas elevat. Aquest es començarà a treure quan s'hagi acabat el trasllat del Encants al Bosquet, una zona on la setmana passada ja van començar els treballs per traslladar la vegetació del jardí als vivers municipals.
El projecte del nou mercat estarà redactat a finals d'any. L'obra es podria licitar el primer trimestre del 2009, segons el calendari previst per l'Ajuntament. L'espai lliure del mercat s'utilitzarà per desviar-hi la circulació que ara passa per sobre l'anella.
TMB té previst reobrir a primers del 2009 l'accés a la L-1 del metro situat a l'interior de la plaça, que es va tancar l'octubre passat a conseqüència de la desconstrucció del tambor. TMB argumenta que la reobertura és necessària, perquè es tancarà un altre accés a la L-1, el del carrer Badajoz, a conseqüència de l'inici de les obres del Centre del Disseny. El temps que estarà tancada l'entrada sud "dependrà de la durada de la fase inicial de les obres del centre", puntualitzen des de TMB. L'accés per la Meridiana que enllaça amb el Trambesòs es mantindrà obert durant els anys que durin les obres a tota la zona.