http://www.avui.cat/cat/notices/2009/08 ... _68909.php
El túnel del Carmel, acabat
Finalitza l’excavació de la línia 5 entre Horta i la Vall d’Hebron. La prolongació entrarà en servei d’aquí un any, just abans de les eleccions al Parlament
Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 17/08/2009 02:13
Ja no hi ha perill. La constructora encarregada de les obres ha acabat aquesta setmana el túnel del Carmel. Amb la calada entre l’actual cua de maniobres a l’estació d’Horta i el túnel que perllonga la línia 5 fins a l’estació de la Vall d’Hebron es dóna per acabat un malson que va començar el 27 de gener de l’any 2005, quan les obres al túnel van provocar l’ensorrament d’un edifici del Carmel.
Han passat quatre anys i mig des d’aquell dia, encara molt present en la vida del barri, però finalment el gruix de l’obra ja està realitzat. Els treballs que s’han dut a terme d’ençà que fa tres anys es van reprendre les obres s’han fet amb la màxima cura. “Per tot el que va passar, és una obra que ens mirem amb especial atenció”, explica el conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal, que cada setmana rep un informe específic de com avancen els treballs.
L’enfonsament es va produir sobre l’antiga cua de maniobres, sota el carrer de Sigüenza i el passatge Calafell. Aquest túnel, que havia d’utilitzar-se com a aparcament de trens, es va tapar amb formigó per consolidar el subsòl sobre el qual s’aguantaven els edificis afectats per l’esfondrament. Va haver de passar més d’un any, fins al març del 2006, per poder reprendre les obres. Llavors quedava la meitat dels 2,5 quilòmetres que fa el perllongament de la línia, dividits en dos trams.
El primer, de gairebé un quilòmetre de longitud, és el tram entre l’estació del Carmel i la de Taxonera Coll. Es tracta d’un traçat que no va ser especialment difícil per a la constructora, ja que està situat a molta profunditat. La calada d’aquesta part del túnel es va fer fa dos mesos.
Més complicada va ser la realització dels 300 metres que separaven l’estació del Carmel de la cua de maniobres d’Horta. “El pas pel carrer Dant era extraordinàriament complex per la presència d’una falla i perquè ens hem trobat tipus molt diferents de terreny”, explica Jordi Jubany, responsable d’Obres Subterrànies del govern. L’enorme cura amb què es va treballar va fer que l’excavació d’aquests 300 metres durés més d’un any.
Les mesures de seguretat eren extraordinàries. El mètode constructiu que es va utilitzar era el mateix que s’utilitzava abans de l’enfonsament. “Portar una tuneladora era impossible”, explica Jubany, ja que part del túnel ja estava construït i l’heterogeneïtat de materials que hi ha al subsòl d’aquesta part de la ciutat és molt alta. Encara hi havia una raó més potent per mantenir el mateix sistema, i és que fer un pou per muntar una tuneladora en una zona tan densament poblada era pràcticament impossible.
Així doncs, els treballs es van haver de seguir fent amb el mètode d’avanç i destrossa. Però es va millorar la seguretat assegurant l’estructura del túnel cada 80 centímetres. En una obra sense tantes dificultats la consolidació de l’estructura del túnel es fa cada tres metres. A tot això, a més a més, cal afegir-hi el control que es feia en superfície dels possibles moviments del terreny. En aquests tres anys d’obres s’han revisat 525 edificis abans i després de la construcció del túnel per controlar l’aparició de possibles esquerdes.
Ara les obres entren en una fase que ja no constitueix cap perill per als veïns del barri. Durant aquest agost s’està construint la plataforma per on circularan els trens. Les vies es col·locaran sobre una llosa flotant que contribuirà a disminuir les vibracions pel pas dels trens. Paral·lelament a aquests treballs es començaran a fer les instal·lacions del túnel, que podria veure circular els primers trens –en període de proves– abans de l’estiu de l’any que ve. La intenció del govern és poder obrir la línia el setembre de l’any que ve, just abans de les eleccions al Parlament.
El que encara no s’ha acabat, tot i que també està a punt, és l’obra civil de les estacions. En concret aquest agost s’està acabant els llargs accessos –tenen passadissos de més de 100 metres– a l’estació de Taxonera Coll, que serà la més profunda del metro de la ciutat.