La integració tarifària del transport públic a l'Àrea de Lleida es posa en marxa
A partir del proper 31 de març es començarà a aplicar la integració tarifària a l’Àrea de Lleida. L’Autoritat Territorial de la Mobilitat ha presentat avui els seus principals eixos:
• Potenciarà l’ús del transport públic, la intermodalitat, l’eficiència del servei i l’estalvi econòmic per l’usuari
• Es preveu que se’n beneficiïn uns 8 milions d’usuaris i que aquesta xifra s’incrementi fins els 8,5 milions aquest mateix any
• Es començarà a aplicar en 41 municipis, tots els de la comarca del Segrià i 3 municipis de la Noguera i s’estendrà progressivament a la resta de comarques
• Amb un sol bitllet es podran utilitzar les xarxes de bus urbanes, les interurbanes i el servei de Ferrocarril de la Generalitat fins a Balaguer
• S’implantarà gradualment amb una gamma de diferents títols de transport i es preveu que estigui plenament operativa el proper mes de juny
• Lleida es convertirà en la primera àrea on es posa en marxa la integració tarifària després de Barcelona
• En els propers mesos s’iniciarà la integració tarifària a les comarques de Girona i abans de finals d’any a Tarragona, amb l’objectiu d’assolir la integració a tot Catalunya el 2012
L’extensió de la integració tarifària comença per Lleida
El proper 31 de març es posarà en marxa la integració tarifària a l’Àrea de Lleida. Es farà de forma gradual tant en el servei que donarà com en el nombre de municipis que englobarà en aquesta primera fase. D’aquesta manera, Lleida fa un salt endavant i es converteix en la primera àrea on es començarà aplicar la integració tarifària del transport públic fora de la regió metropolitana de Barcelona.
En els propers mesos es preveu la seva implantació a Girona, a finals d’aquest any al Camp de Tarragona mentre que durant el 2009 es farà efectiva al Bages. L’objectiu és que la integració tarifària estigui implantada a tot Catalunya l’any 2012.
Així, els usuaris del transport públic de Lleida disposaran de tota una gamma de títols de transport que els permetrà utilitzar els autobusos urbans, interurbans i els FGC amb un únic bitllet. D’aquesta manera, es potencia l’ús del transport públic, es multipliquen els avantatges de l’intermodalitat, la flexibilitat en l’oferta i les possibilitats tarifàries. En definitiva, es beneficia l’usuari tan econòmicament com en la qualitat del servei prestat.
8 milions de viatgers beneficiats
La integració tarifària es basa en un sistema que permet a tots els usuaris del transport públic moure’s amb un únic bitllet o targeta integrada.
A l’àrea de Lleida es començarà a aplicar a 41 municipis, tots els de la comarca del Segrià i tres de la comarca de la Noguera (Balaguer, Térmens, Vallfogona de Balaguer). Aquesta primera àrea on s’inicien les proves del sistema integrat ha estat delimitada tenint en compte criteris de demanda, connectivitat, fluxos de mobilitat freqüents, així com la xarxa de transport existent. Es calcula que en aquesta àmbit, actualment, hi ha 8 milions d’usuaris de transport públic l’any i una població total d’uns 207.000 habitants.
Pel què fa al servei de transport públic actualment hi operen 17 línies urbanes de Lleida, 14 línies interurbanes del Segrià i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya en el tram de Lleida a Balaguer.
Dues zones tarifàries
És en aquest sentit, que l’àmbit integrat de Lleida divideix en dues zones tarifàries el Segrià i el tram d’FGC entre Lleida i Balaguer. Aquestes dues zones determinaran dos nivells de tarifes diferenciadessota els criteris de distància recorreguda i serveis de transport que les enllacen.
D’aquesta manera, la utilització de tots els modes de transport públic i els intercanvis que es facin entre els diferents operadors de cadascuna de les zones tindran una única tarifa. La tarifa depèn del nombre de zones trepitjades en el desplaçament.
En el mapa següent es pot veure la zonificació del sistema tarifari integrat.
Gamma de títols integrats
Per tal de moure’s en el nou sistema integrat, l’ATM oferirà una àmplia gamma de títols de transport adaptats a les seves característiques de mobilitat. Els diferents títols de transport permeten així un estalvi econòmic més gran en funció del nombre de viatges que es faci amb transport públic, fomentant-ne, d’aquesta manera, el seu ús.
Aquest títols de viatges integrats permeten realitzar fins a tres transbordaments despenalitzats econòmicament, dins d’un mateix desplaçament, sent obligat validar el títol de transport en cada canvi de mitjà.
El període de temps que es disposa per fer el canvi de mitjà de transport és d’1 hora i 15 minuts per als títols integrats d’1 zona i s’incrementa en 15 minuts per a cada zona addicional.
La gamma de títols que s’oferirà gradualment és la següent:
• T-10/30 : 10 desplaçaments integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar. Validesa 30 dies consecutius des de la primera cancel·lació. Títol unipersonal i horari.
• T-10 : 10 desplaçaments integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar. Títol multipersonal i horari. Validesa: durant la vigència de les tarifes en curs.
• T-50/30 : 50 desplaçaments integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar. Validesa : 30 dies consecutius des de la primera cancel·lació. Títol unipersonal i horari.
• T-Mes : desplaçaments il·limitats, a les zones delimitades per a la primera validació, en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-2). Validesa: 30 dies consecutius des de la primera cancel·lació.
Calendari d’implantació
La implantació del sistema tarifari integrat a l’àrea de Lleida s’iniciarà el proper 31 de març i es farà de forma progressiva a la resta del territori. Així, per raons tècniques i de funcionalitat els diferents títols de transport seran operatius correlativament de tal manera que es pugui posar a prova el sistema i consolidar-se en els propers mesos. És preveu que l’1 de juny tots els títols integrats seran plenament operatius.
Xarxa de venda i atenció al client
Els títols de l’ATM de Lleida es podran adquirir en una àmplia xarxa de comercialització i recàrrega en tot els seu àmbit amb aproximadament 150 punts , principalment quioscos i estancs.
L’ATM, compta a més, amb un centre d’Atenció al Client on igualment es podran adquirir, recarregar o personalitzar títols així com facilitar qualsevol informació al client. Aquest centre està situat a la Plaça Espanya 1 de la ciutat de Lleida.
Estalvi econòmic del sistema, un exemple
A més de facilitar l’ús del transport públic, el sistema tarifari integrat incorpora, com s’ha explicat, importants avantatges econòmics que es poden comprovar amb els següents exemples :
Títol sense contacte pioners
L’Àrea de Lleida també serà pionera en utilitzar el sistema de títols sense contacte, que ja s’utilitza en el transport públic urbà de la ciutat de Lleida. Aquest sistema permet utilitzar el transport públic amb un títol recarregable i es valida mitjançant un xip i uns aparells de lectura incorporats en els mateixos vehicles o estacions d’FGC.
Aquest sistema s’estendrà els propers anys a tot Catalunya.
ATM de Lleida
L’Autoritat Territorial de la Mobilitat de l’Àrea de Lleida es va constituir el setembre de 2005 amb la finalitat de coordinar el sistema de transport públic de viatgers en l’àmbit territorial del Segrià. És en aquest sentit que amb la imminent posada en marxa del sistema d’integració tarifària s’assoleix un dels principals objectius pels quals es va crear. Aquesta autoritat serà ara l’encarregada de gestionar, potenciar i estendre aquest sistema.
Actualment, l’ATM l’integra el DPTOP, el Consell Comarcal del Segrià i l’Ajuntament de Lleida. El Govern català assumeix el 85% del seu finançament i les entitats locals el 15%. El pressupost de l’any 2008 arriba als 2,2 MEUR.
Una de les primeres actuacions que ha portat a terme l’ATM ha estat l’estudi de les necessitats de transport públic a Lleida i la posada en marxa d’un pla de serveis que ha incrementat en un 26% el serveis de transport mentre que ha aconseguit augmentar en un 42% els nombre d’usuaris des del 2005.
Així, s’ha potenciat el servei interurbà amb 47 expedicions, s’ha incrementat el servei als polígons, les línies nocturnes i el transport a la demanda, a banda de les millores realitzades a la línia d’FGC en el tram de Lleida-Balaguer.
A banda d’impulsar i consolidar la integració tarifària, els reptes més immediats de l’ATM passen per actualitzar els serveis i introduir millores en el servei del cap de setmana així com en les freqüències de pas. Entre d’altres actuacions, també es preveu incorporar nous serveis a la demanda, potenciar el transport a l’Horta de Lleida i fer un Pla de mobilitat a la zona sanitària (Hospital Arnau de Vilanova, Facultat de Medicina i Hospital Provincial).
L’objectiu és assolir l’objectiu de superar els 8,5 milions de viatgers el 2008.
http://www20.gencat.cat/portal/site/Sal ... 0c1e0aRCRD