Page 3 of 4

El Parlament tomba la proposta de la Comissió

Posted: Friday 24/10/2008 16:21
by Guigui
Notícia de l'Avui:

Fre als escàners que despullen viatgers als aeroports

La Comissió assegura que passar-hi serà voluntari i que les imatges dels nus s’esborraran al moment

Albert Segura / Correponsal
Brussel·les
Ult. Act. 23.10.2008 - 23:50 hs


Ens veuran despullats en el control de seguretat dels aeroports, però la nostra radiografia serà eliminada immediatament i no es podrà emmagatzemar. I si ens neguem que ens esborrin la roba a cop d’ona electromagnètica, podrem continuar sent escorcollats per un policia, com ara.

Ni prometent aquestes garanties per protegir la privacitat dels viatgers, la Comissió Europea va aconseguir convèncer ahir l’Eurocambra que cal estendre els polèmics escàners de cos sencer pels aeroports europeus a partir del 2010.

El Parlament Europeu va aprovar ahir –per 361 vots a favor, 16 en contra i 181 abstencions– una resolució que dóna tres mesos de termini a Brussel·les perquè investigui “científicament i mèdicament les possibles repercussions per a la salut” dels passatgers que se sotmetin a aquest aparell, que costa uns 75.000 euros i que ja espia els que s’enlairen de Heathrow (Londres) o d’Amsterdam Schipol. Els eurodiputats també exigeixen que s’avaluï “l’impacte econòmic, comercial i en termes de cost-benefici” d’aquesta tecnologia ona mil·límetre, que en només deu segons ens radiografia per comprovar si amaguem armes o explosius sota la roba interior o si transportem droga adherida a la pell. “Ara promet que serà voluntari, però qui rebutgi passar per l’escàner es convertirà en sospitós, i en pocs anys serà obligatori i s’emmagatzemaran les imatges”, adverteix l’eurodiputada ecologista austríaca Eva Lichtenberger.

El conservador britànic Philip Bradbourn ho qualifica de “peep show” (espectacle voyeur), el comunista italià Giusto Catania de “tortura moderna” i la liberal romanesa Adina-Iona Valean d’exemple “de com s’empeny els europeus a l’euroescepticisme”. La resolució retreu a la Comissió, en paraules de l’eurodiputat de CiU Ignasi Guardans, el seu “abús de poder”, ja que ha intentat imposar la proposta només amb el vistiplau del comitè de Transports de l’Eurocambra, plantejant-la com una simple qüestió tècnica de seguretat aèria per intentar evitar “un debat ampli, transparent i obert”.

Davant l’allau de crítiques, Brussel·les s’ha compromès a consultar el Supervisor Europeu de Protecció de Dades i l’Agència Europea de Drets Fonamentals i a demanar l’opinió de països que ja els utilitzen, com els EUA.

Suspesa la norma sobre objectes prohibits a l'equipatge de m

Posted: Tuesday 10/03/2009 15:18
by Guigui
http://www.avui.cat/article/tec_ciencia ... ge/ma.html

La UE suspèn la norma sobre la llista d'objectes prohibits a l'equipatge de mà

El Tribunal de Justícia europeu assenyala que el llistat no es pot imposar als particulars perquè mai s'ha fet públic

EUROPA PRESS
Brussel·les
Ult. Act. 10.03.2009 - 13:46 hs


El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TUE) ha suspès aquest dimarts l'aplicació de la norma comunitària que detalla els objectes prohibits en l'equipatge de mà dels avions. La sentència assenyala que aquest llistat no es pot imposar als particulars perquè mai s'ha fet públic.

El dictamen es refereix al cas d'un ciutadà austríac, Gottfried Heinrich, que el 25 de setembre del 2005 va ser interceptat en el control de seguretat de l'aeroport de Viena per portar dins el seu equipatge de mà raquetes de tenis, articles suposadament prohibits. Amb tot, va acabar pujant a l'avió amb les raquetes. Posteriorment, el personal de seguretat li va ordenar que abandonés l'aparell. El senyor Heinrich va denunciar el cas davant la justícia austríaca, que va presentar una qüestió prejudicial davant el TUE.

La norma en qüestió és un reglament sobre seguretat aèria que es va aprovar el 2002 i que disposa que algunes de les mesures d'acompanyament no havien de publicar-se, sinó únicament posar-se a disposició de les autoritats apropiades.

El 2003, Brussel·les va adoptar, en aplicació d'aquest reglament, una altra normativa que en el seu annex recollia la llista d'objectes prohibits en l'equipatge de mà, però no la va fer pública, i només en va anunciar el contingut en un comunicat de premsa. La llista s'ha modificat diverses vegades, i en una d'elles, el 2006, es van incloure les restriccions als líquids.

En la seva sentència, el TUE recorda que un reglament comunitari només pot produir efectes jurídics si ha estat publicat en el diari oficial de la UE. A més, un acte que surt d'una institució comunitària no es pot imposar a les persones físiques i jurídiques en un Estat membre abans de conèixer-les a través de la publicació al diari oficial.

Per aquesta raó, segons el tribunal, com que l'annex al reglament no es va publicar al diari oficial de la UE, "les mesures d'adaptació de la llista d'articles prohibits que figuren en aquest annex no poden imposar-se als particulars".

La sentència confirma l'apreciació de l'advocada general del TUE, Eleanor Sharpston, tot i que aquesta també demanava que la normativa s'anul·lés i es declarés inexistent. Arran del dictamen de l'advocada general, l'executiu comunitari va publicar parcialment la llista al diari oficial el 18 d'agost passat, encara que va deixar clar que alguns elements seguirien essent secrets. El TUE no té en compte aquesta iniciativa de l'executiu comunitari.

Re: La UE, contra les normes de control dels aeroports

Posted: Tuesday 10/03/2009 15:21
by metring
:plas )))3 ))) )))2 :festa

Possible modificació de la normativa sobre líquids

Posted: Friday 13/03/2009 10:38
by Guigui
http://www.avui.cat/article/tec_ciencia ... ny/ve.html

La normativa de transport de líquids als aeroports podria modificar-se l'any que ve, segons Brussel·les

El vicepresident de la Comissió Europea i comissari europeu del Transport assegura que la mesura ha quedat obsoleta

ACN
Barcelona
Ult. Act. 12.03.2009 - 16:40 hs


El vicepresident de la Comissió Europea i comissari europeu del Transport, Antonio Tajani, ha explicat aquest dijous al matí que la normativa del transport de líquids podria modificar-se a partir de l'any que ve. Segons Tajani, normatives com aquesta, que estableixen grans restriccions, van ser "eficaces" en el seu moment però en l'actualitat han quedat "superades". El comissari opina que cal garantir la seguretat dels ciutadans però evitant que fer un viatge es converteixi "en un sacrifici".

Tajani, ja hi ha una proposta per modificar la normativa del transport de líquids als avions que podria entrar en vigor a partir de l'any que ve. El comissari ha explicat que aquestes normatives tenien sentit després dels atemptats de l'11-M i l'11 de setembre, però no en l'actualitat, perquè "la tècnica" ja permet detectar quins líquids són perillosos i quins no. "No trobo just obligar una mare a buidar el biberó del seu nadó" quan puja a una avió, ha diti.

Tajani ha explicat que des de la Comissió Europea s'està treballant per oferir un bon servei als ciutadans. D'una banda "cal garantir la seva seguretat" però també "una vida serena" i evitar-los que un viatge es converteixi "en un sacrifici". Per això ha presentat "algunes propostes" per modificar la normativa relacionada amb el transport de líquids, després que el juliol s'aprovés un reglament sobre els drets dels passatgers en el transport aeri.

El comissari europeu és a Barcelona per participar en l'obertura del Fòrum Europeu 2009 del Banc Europeu d'Inversions (BEI), que planteja un doble imperatiu: el finançament de la mobilitat i el foment de les ciutats sostenibles.

Tanta mandanga, i els passa això

Posted: Saturday 26/12/2009 16:23
by Guigui
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/12 ... _82504.php

La UE consulta si les normes de seguretat s'han respectat en el vol procedent d'Amsterdam

La Casa Blanca investiga un intent d'atemptat frustrat en un avió que havia d'aterrar a Detroit. El jove, de 23 anys, ha estat reduït per la resta de passatgers i detingut per l'FBI en aterrar a qui ha declarat que és membre d'Al-Qaida

Agències
Brussel·les
Ult. Act. 26/12/2009 14:07


La Comissió Europea ha emès un comunicat en el que es declara horroritzada per l'atemptat frustrat en un avió que havia d'aterra a Detroit procedent d'Amsterdam.

El comissari europeu de Justícia i Interior, Jacques Barrot, s'ha posat en contacte amb les autoritats holandeses i nord-americanes per saber si les normes de seguretat s'han respectat com tocava. Barrot ha declarat que l'incident "demostra un cop més que la vigilància és necessària en tot moment en la lluita contra el terror".

Les autoritats nord-americanes ja investiguen un intent d'atemptat terrorista en ple vol, dalt d'un avió de la companyia Delta Airlines que cobria el trajecte Amsterdam-Detroit.

Un jove de 23 anys d'origen nigerià ha detonat un explosiu de poca potència a la cabina de passatgers de l'avió. La detonació li ha provocat ferides greus, amb cremades de tercer grau. Dos passatgers més han resultat ferits lleus.

El presumpte terrorista ha volgut activar els explosius quan l'aparell estava a punt d'aterrar i ha estès el pànic entre els 278 passatgers.

Segons les autoritats, l'home, que no figurava a les llistes de sospitosos de l'Agència de Seguretat del Transport, ha passat els controls perquè portava adherida en una cinta adhesiva la substància que volia utilitzar per activar l'artefacte.

Dalt de l'avió, hauria barrejat els productes químics en una xeringa, però quan els intentava encendre, alguns passatgers se li han llançat a sobre i l'han reduït. Quan l'avió ha aterrat, l'FBI l'ha detingut.

El presumpte terrorista ha declarat que manté vincles amb Al-Qaida i que va viatjar al Iemen per aconseguir el material explosiu.

Barack Obama, de vacances de Nadal a Hawaii, ha ordenat que s'extremin les mesures de seguretat.

Per la seva part, les autoritats britàniques han intensificat la seguretat en els aeroport, mentre el govern nigerià s'ha compromès a fer una investigació completa sobre l'estada del sospitós a Lagos, des d'on sembla que va partir a Amsterdam per agafar el vol.

En aquest sentit, el vicepresident de Nigèria, Goodluck Jonathan, ha ofert la seva "total cooperació" a les agències nord-americanes per "verificar la identitat del sospitós i els seus motius".

El detingut cursava estudis d'Enginyeria a la Universitat de Londres, on havia sol·licitat un permís per assistir a un seminari religiós, segons informa Sky News. Segons els primers detalls de la investigació, el detingut va volar des de Lagos fins a l'aeroport de Schipol, a Amsterdam, per enllaçar amb el vol 253, amb destí Detroit, un Airbus 330.

El membre del comitè de seguretat nacional de la cambra de representants dels EUA, Peter King, ha confirmat la relació del sospitós amb Al-Qaida, però ha reconegut que no es trobava a la llista d'individus "no aptes per volar", fet que li hauria impedit pujar a l'avió, sinó que en realitat "va aparèixer en una base de dades amb connexions amb el terrorisme".

King ha indicat igualment que l'explosiu era "bastant sofisticat" i que va aconseguir evadir totes les mesures de seguretat prèvies a l'embarcament.

Com a participant en algunes de les mesures adoptades per reforçar la seguretat dels aeroports, el representant no ha pogut amagar la seva decepció. "La veritat és que hem ficat una mica la pota en aquest cas concret", ha lamentat.

Re: Control als aeroports

Posted: Saturday 26/12/2009 20:48
by metring
Aquesta gentussa no poden deixar en pau a ningú ni en aquestes dates?

Més informació a http://www.lavanguardia.es/internaciona ... nidos.html

Los aeropuertos europeos incrementan la seguridad en los vuelos a Estados Unidos

Las autoridades de EE.UU. han solicitado medidas adicionales para los vuelos con destino a ese país, lo que está causando numerosos retrasos

26/12/2009 | Actualizada a las 19:09h | Internacional

Redacción Internacional. (Agencias).- Los principales aeropuertos europeos han incrementado hoy las medidas de seguridad en los vuelos a EE.UU. tras el intento de atentado llevado a cabo ayer por un ciudadano nigeriano en un avión de la aerolínea norteamericana Northwest que cubría la ruta Amsterdam-Detroit.

Fomento anuncia "medidas excepcionales de seguridad"

El Ministerio de Fomento anunció hoy que se han puesto en marcha "medidas excepcionales de seguridad" para los vuelos con destino Estado Unidos, tal como ha recomendado la agencia de seguridad americana TSA tras el fallido intento de atentado en un vuelo con destino Detroit. En una rueda de prensa, el ministro de Fomento, José Blanco, subrayó que la normativa europea en materia de seguridad es "la misma para todos".
Por ello, tal y como se está procediendo en el resto de aeropuertos europeos, el Gobierno ha establecido un "extra de seguridad" para las compañías que vuelen a Estado Unidos.
En Madrid, los pasajeros fueron retenidos en una zona esterilizada, una medida similar a las adoptadas tras los atentados del 11 de septiembre. Asimismo, se solicitó a los viajantes que redujeran su equipaje de mano lo máximo posible, tal como recomendaron las líneas estadounidenses.

El aeropuerto londinense de Heathrow informó en su página web de que los pasajeros que viajen a EE.UU. tendrán que pasar por "controles de seguridad adicionales". Una portavoz del Ministerio británico de Transportes confirmó que, "en respuesta" a los sucedido, "las autoridades de EE.UU. han solicitado medidas adicionales para los vuelos con destino a ese país".

El primer ministro británico, Gordon Brown, subrayó que el Reino Unido adoptará "cualquier acción que sea necesaria" para proteger a los pasajeros en este país, porque "la seguridad ciudadana debe ser siempre nuestra primera preocupación".

Las autoridades estadounidenses indicaron que el nigeriano llamado Abdul Faruk Abdulmutallab, de 23 años de edad, dijo ser miembro de la organización terrorista Al Qaeda, aunque tampoco se puede descartar que haya actuado en solitario.

En un principio, se creía que el hombre había lanzado unos petardos en el interior del avión, pero las autoridades confirmaron después que el artefacto que intentó activar era un dispositivo incendiario.

El presunto terrorista llevaba adherido en una pierna cierto tipo de material explosivo que intentó hacer explotar inyectando productos químicos con una jeringuilla.

La pista del joven llevó a Reino Unido. Una portavoz de la policía británica señaló que Abdulmutallab estudiaba ingeniería mecánica en el University College de Londres. Scotland Yard está interrogando al entorno del sospechoso y allanó su vivienda, añadió.

El premier británico, Gordon Brown, se refirió a una posible "seria amenaza" y anunció que se tomarán nuevas medidas de refuerzo a la seguridad en caso de que sea necesario. "La seguridad pública debe ser siempre nuestra prioridad superior. Estamos colaborando estrechamente con las autoridades estadounidenses", indicó.

La Casa Blanca considera que el incidente fue un intento de ataque terrorista. El presidente estadounidense, Barack Obama, que se encuentra de vacaciones en Hawai con su familia, fue informado por teléfono del incidente, y pidió que se extremen las precauciones en todos los vuelos, según dijo su portavoz, Bill Burton.

Por ahora, las autoridades estadounidenses no han decidido elevar la alerta terrorista, que está en el nivel naranja, el segundo de cinco. Aunque el nombre del nigeriano no figura en la lista preparada por la Agencia de Seguridad del Transporte de Estados Unidos con las personas a las que les está vetado viajar, sí que aparece en la relación del Gobierno estadounidense de sospechosos de terrorismo.

El nigeriano, que fue reducido y puesto a disposición de la justicia, sufrió quemaduras leves, por las que ha sido tratado en un hospital, en tanto que algunos de los 278 pasajeros del vuelo también sufrieron heridas menores.

El avión pudo aterrizar con normalidad en su destino, si bien el aparato fue desviado a una zona remota del aeropuerto de Detroit para ser inspeccionado.

El aeropuerto parisino de Charles de Gaulle-Roissy reforzó las medidas de seguridad en los vuelos con destino a Estados Unidos, tras conocerse el intento de atentado. La aplicación de esas medidas de seguridad ya ha causado un retraso medio de una hora en los vuelos hacia Estados Unidos, aunque la emisora de radio France Info informó de que la demora alcanza las tres horas.

Las autoridades antiterroristas holandesas aseguraron tras una primer investigación que el supuesto terrorista había pasado los controles habituales sin levantar sospechas.

Un portavoz del aeropuerto de Bruselas explicó a la agencia Belga que, a partir del próximo día 30, los pasajeros con destino a Estados Unidos serán controlados también al llegar a la puerta de embarque y no podrán transportar más de una pieza de equipaje de mano.

Asimismo, las personas que viajen hacia EEUU serán sometidas a un doble control, más estricto que el previsto en los procedimientos estándar. El aeropuerto de Madrid-Barajas activó los protocolos de seguridad en los vuelos que salen desde la capital española hacia Estados Unidos.

La Comisión Europea dijo estar "horrorizada" por el intento de atentado terrorista y "muestra una vez más que la vigilancia es necesaria en todo momento", señaló en un comunicado el comisario europeo de Justicia e Interior, Jacques Barrot. "Estoy horrorizado", admitió Barrot, quien confirmó que la CE está en contacto con las autoridades responsables, tanto holandesas como estadounidenses, para asegurarse de que todas las normas y procedimientos fueron respetado en Europa.

El Gobierno de Nigeria ordenó hoy el inicio de una investigación sobre el intento de atentado, según indicó la ministra de Información, Dora Akunyili.

Yemen-Amsterdam; Amsterdam-Detroit
Abdulmutallab declaró haber recogido en Yemen el explosivo, una mezcla de líquidos y polvo. Desde allí viajó a su país en el oeste de África. En la ciudad de Lagos tomó un avión de la compañía holandesa KLM hacia Amsterdam, donde finalmente abordó el vuelo 253 de Northwest Airlines con destino Detroit. El atacante era conocido por los servicios secretos, pero no estaba considerado como especialmente peligroso y tenía permitido volar.

En el aeropuerto de Amsterdam, el joven superó los controles de seguridad especiales establecidos en los aeropuertos europeos para vuelos transatlánticos después de los atentados del 11 de septiembre.

Testigos relataron que se vivieron minutos dramáticos en el avión. Una joven mujer dijo a CNN que un hombre joven se tiró encima del nigeriano cuando éste intentó encender una "sustancia polvorienta" y que en segundos lo controló. "Todo ocurrió muy rápido", indicó la mujer. Varios pasajeros manifestaron dudas de que se haya tratado verdaderamente de un atentado terrorista.

Contradicció

Posted: Saturday 26/12/2009 21:27
by Guigui
En una rueda de prensa, el ministro de Fomento, José Blanco, subrayó que la normativa europea en materia de seguridad es "la misma para todos".
Por ello, tal y como se está procediendo en el resto de aeropuertos europeos, el Gobierno ha establecido un "extra de seguridad" para las compañías que vuelen a Estado Unidos.
Doble contradicció. La primera, entre les dues frases. La segona, veient el que passa en un vol d'anada i tornada entre Espanya i qualsevol altre estat membre de la Unió Europea.

Torna l'amenaça dels escàners que despullen

Posted: Tuesday 29/12/2009 16:07
by Guigui
I atenció, que l'atemptat fallit del vol Amsterdam-Detroit ha fet que els que es guanyen la vida (o els que es tornen catxondos) venent escàners "nudistes" tornin a la càrrega.

Re: Torna l'amenaça dels escàners que despullen

Posted: Tuesday 29/12/2009 16:25
by Lluita1714
Guigui wrote:I atenció, que l'atemptat fallit del vol Amsterdam-Detroit ha fet que els que es guanyen la vida (o els que es tornen catxondos) venent escàners "nudistes" tornin a la càrrega.
A mi no em sembla malament. Oi que la gent va al metge, i si és necessari, es despullen? doncs jo penso que una persona que signi secret professional i tot això, pot ser observador en un escànner d'aquesta mena.

Re: Control als aeroports

Posted: Tuesday 29/12/2009 16:27
by metring
Però que per viatjar hagis d'aguantar tota aquesta pallissa i en canvi, amb l'AVE no...I lo de treure's les sabates, coi, que les facin treure si piten a l'arc, no abans!!!!

El llautó...

Posted: Tuesday 29/12/2009 16:39
by Guigui
Pel que he llegit, aquell individu tenia prohibit viatjar al Regne Unit i figurava a les llistes de sospitosos de l'FBI. Aleshores, per què el van deixar pujar a aquell avió com si res?

Però ara resulta que tot és culpa de l'absència d'escàners que despullen. Doncs au, els usuaris del cotxe oficial, que vagin fent fila...

Quin serà el següent invent que la lucrativa indústria del terrorisme i la por comercialitzarà a preu d'or?

Re: El llautó...

Posted: Tuesday 29/12/2009 17:08
by Lluita1714
Guigui wrote:Pel que he llegit, aquell individu tenia prohibit viatjar al Regne Unit i figurava a les llistes de sospitosos de l'FBI. Aleshores, per què el van deixar pujar a aquell avió com si res?

Però ara resulta que tot és culpa de l'absència d'escàners que despullen. Doncs au, els usuaris del cotxe oficial, que vagin fent fila...

Quin serà el següent invent que la lucrativa indústria del terrorisme i la por comercialitzarà a preu d'or?
És veritat que fins-i-tot son pare va avisar de la seva radicalització, però es podia haver evitat, també, si haguessin els escànners necessaris. Per sort, el passatge va ser valent. Tal és la mida del nostre orgull que preferim tenir una (petita, però existent) possibilitat de sortir de l'avió en forma de cendres, a sortir despullats en un escànner que només l'observa una persona anònima des de l'altre punta de l'aeroport, que ben segur que no et reconeixerà, ni et coneix?

Conspiració o farsa?

Posted: Tuesday 29/12/2009 17:23
by Guigui
Aquesta història del terrorisme s'assembla cada cop més als virus informàtics i als antivirus. On és l'un, hi és l'altre; i hi ha llocs on no te'n trobes cap.

Per tant, "tranquils". Alguna cosa passarà amb aquests súper-escàners despilotadors, que algun "terrorista" colarà quelcom ficant-s'ho per l'orifici del lloc on l'esquena perd el seu respectable nom, i ja tindrem la "indústria" a punt amb un giny "perfeccionat" (que, en realitat, ja el podrien tenir ara, però han de rendibilitzar tota la gamma). Ah, i els serveis secrets holandesos (aneu a saber si ho són tant, de "secrets") tenen indicis ferms que els "terroristes" ja disposen d'almenys un d'aquests peep-shows ambulants per a descobrir-ne les debilitats. Deu ser per a accelerar la comercialització del producte successor.

En resum: què us jugueu que la següent onada d'atemptats no vindrà fins que tots els aeroports estiguin degudament dotats amb aquests sistemes? No fos cas que l'empresa (sota la marca "metril" L3 ProVision) no pogués exhaurir les existències...

Holanda fa el primer pas

Posted: Wednesday 30/12/2009 20:39
by Guigui
I ja tenim el primer país que decideix introduir els escànners voyeurs: Holanda. En tres setmanes se n'instal·laran quinze a l'aeroport de Schiphol, en una primera fase només per a vols als EUA.

La cosa va massa coordinada amb els esdeveniments recents per a ser "casualitat". I, mentrestant, ningú sembla voler-se preguntar en públic per què aquell individu va poder pujar a l'avió essent com estava fitxat per diverses autoritats policials.

I també sobta que si es cerca pel Google cap notícia al respecte en català o en castellà, no en surti res que no tingui més d'un any d'antiguitat, com si volguessin evitar fins i tot el debat sobre la retallada continuada de les llibertats individuals. La meva font és el diari austríac Der Standard.

"Ho haveu vist?" - quina "casualitat"

Posted: Thursday 31/12/2009 16:23
by Guigui
http://www.elpunt.cat/noticia/article/3 ... nadal.html

Els EUA disposaven de dades del pla del frustrat atemptat contra l'avió abans del dia de Nadal

Obama admet que no es va processar bé la informació

31/12/09 02:00 - Washington - efe

El president dels EUA, Barack Obama, va admetre dimarts que un «error inacceptable» en la cadena de transmissió de dades del servei d'intel·ligència va permetre l'atemptat frustrat de Detroit la nit de Nadal. Els mitjans de comunicació nord-americans afirmen que les autoritats tenien informació, abans del dia Nadal, que Al-Qaida preparava un atemptat des del Iemen.

Obama va saber tot just abans-d'ahir que el seu govern no havia estat informat de les altes probabilitats que es produís un atemptat durant les vacances de Nadal. És més, dos oficials asseguren que els serveis d'intel·ligència del Iemen havien informat el govern dels EUA abans del dia de Nadal que els líders d'una branca d'Al-Qaida parlaven d'«un nigerià» que s'estava preparant per atemptar, segons informava ahir el diari nord-americà The New York Times, que hauria pogut parlar amb aquests dos oficials. A més, les mateixes fonts afegeixen que el govern tenia altres dades sobre els plans d'Umar Karouk Abdul Mutallab, el nigerià de 23 anys detingut per haver intentat atemptar en el vol de Northwest Airlines que cobria la ruta d'Amsterdam a Detroit. Tot i que el seu nom va ser introduït en la base de dades de sospitosos de terrorisme després que el seu pare hagués advertit els EUA de la radicalització del seu fill, no es va incorpor a la llista de persones que no poden viatjar al país.

Però, sempre segons The New York Times, Obama no va ser informat de tot això fins abans-d'ahir, un cop passat l'atac. En saber tota aquesta informació, Obama va voler tornar a comparèixer davant la premsa, per qualificar d'«inacceptable» el que havia passat i admetre que es tractava d'un «error del sistema». Segons la CNN, Obama prepara destitucions per resoldre aquest «error» almenys políticament. Els republicans s'han aferrat a aquest «error» del govern d'Obama per carregar contra l'executiu i intentar desgastar-lo davant l'opinió pública amb un dels temes que més preocupen els nord-americans, la seguretat nacional.

Ensurt a Times Square

El frustrat atac ha creat una certa psicosi als EUA i ahir mateix les autoritats policials de Nova York van desallotjar la zona de Times Square, al centre de Manhattan, per la presència d'una furgoneta sospitosa, que feia dos dies que estava estacionada al mateix lloc. L'alerta també va obligar a ajornar l'assaig del descens de la bola il·luminada a Times Square, que cada any marca el Cap d'Any a Manhattan.

L'escànner corporal

Arran d'aquest frustrat atemptat, el govern holandès va anunciar que els passatgers que volin des d'Holanda als EUA seran sotmesos a partir del gener a escànners corporals.

La Comissió vol despullar tothom a l'UE

Posted: Friday 08/01/2010 18:04
by Guigui
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _83692.php

La Comissió aposta per harmonitzar l'ús dels escàners als aeroports

Brussel·les diu que "és millor tenir un reglament europeu comú que deixar que cada govern faci el que vulgui"

Albert Segura
Brussel·les
Ult. Act. 08/01/2010 08:49


No serveix de res despullar amb escàners corporals tots els viatgers que s'enlairen dels aeroports d'Amsterdam o Heathrow si al de Barcelona només hi ha arcs detectors de metall i és un colador per als terroristes. Aquesta és l'alerta que la Comissió Europea va disparar ahir per intentar convèncer els Vint-i-set que es posin d'acord i harmonitzin l'ús d'aquest impopular aparell que, en només tres segons, esborra la roba dels passatgers a cop d'ona electromagnètica.

Els experts europeus en seguretat aèria, reunits d'emergència ahir a Brussel·les, es mantenen dividits: els governs holandès, britànic i italià han tirat pel dret seguint els passos dels Estats Units mentre l'espanyol o el belga són més escèptics. El ministre espanyol de Foment, José Blanco, farà el que decideixin els seus socis, "perquè no seria raonable" que en una UE sense fronteres els controls aeroportuaris fossin diferents. I el seu homòleg belga, Etienne Schouppe, troba "excessiu" afegir els escàners corporals a unes mesures de seguretat que ara ja són "prou estrictes". França, en canvi, els començarà a provar "com més aviat millor".

Però la Comissió, com l'Haia, Londres i Roma, està decidida a aprofitar l'ensurt dels calçotets bomba de Nadal per treure del congelador la legislació que ja havia intentat imposar el novembre del 2008 i que el Parlament Europeu, en clima preelectoral, va frenar.

Salut i privacitat
El seu vicepresident i comissari de Transports, Antonio Tajani, no va amagar ahir que Brussel·les recuperarà la seva proposta. "És millor tenir un reglament europeu comú que deixar que sigui cada govern el que decideixi si fa servir o no els escàners corporals i de quina forma, perquè correm el risc que s'utilitzin en alguns Estats i no en d'altres", va defensar Tajani. Això "si no atempten contra els drets humans, la salut i la llibertat dels ciutadans i la privacitat de les seves dades".

Els seus nivells de radiació són molt baixos -emeten mil vegades menys que una radiografia de tòrax, per exemple- i es poc probable que provoquin càncer, defensen els experts dels EUA: les ones electromagnètiques permeten veure sota la roba, però després reboten a la pell, a diferència dels raigs X mèdics. El que no està tan clar és si els escàners corporals realment són infal·libles en la detecció d'explosius i si haurien servit per evitar l'atemptat fallit contra el vol Amsterdam-Detroit de la Northwest Airlines.

El comitè de seguretat aèria de la UE es tornarà a reunir els dies 20 i 21 de gener per seguir discutint l'harmonització que vol Brussel·les. Es podria optar perquè l'ús els escàners, que costen fins a 170.000 euros, fos només temporal, mentre el nivell d'alerta terrorista fos elevat, o fins i tot voluntari.

Tripijoc comercial amb mancances tècniques

Posted: Sunday 10/01/2010 12:59
by Guigui
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _83873.php

Escàner: innocu però no infal·lible

Emet molta menys radiació que la que rep en ple vol el passatger

Albert Segura
Brussel·les
Ult. Act. 10/01/2010 09:08


Es venen escàners corporals de segona mà, pràcticament nous, aeroports interessats adreceu-vos al Parlament Europeu. L'ensurt dels calçotets bomba al vol 253 de la Northwest ha estès la psicosi aèria i alguns governs ja despullen els viatgers abans de pujar a l'avió, però l'Eurocambra va contra corrent: vol desfer-se dels sis aparells d'ones electromagnètiques que va comprar el 2005 per 725.000 euros i que mai no ha arribat a estrenar i els ha posat a la venda. I és que no pocs experts qüestionen la utilitat d'aquesta tecnologia tan invasiva i impopular.

Fins i tot la mateixa indústria fabricant, que està fent l'agost amb les comandes del Regne Unit, Holanda, Itàlia o França, reconeix que molt probablement els escàners corporals no haurien servit per trobar l'explosiu que el terrorista nigerià havia cosit als calçotets per atemptar contra el vol d'Amsterdam a Detroit. "No poden detectar els productes químics o de plàstic lleuger, si un explosiu no té prou densitat l'escàner corporal no el veurà", admet a l'AVUI Douglas Millard, portaveu de QinetiQ, fabricant britànic que té 14.000 treballadors i uns ingressos nets de prop de 50 milions de lliures anuals.

Despullar els passatgers "no és la solució màgica, només una eina més de seguretat" i "per prevenir el cent per cent dels riscos caldria que després un policia els escorcollés", explica Millard. Això contradiu el vicepresident de la Comissió Europea, Antonio Tajani, que ven el peep show aeroportuari com l'alternativa "al fet que un policia et posi les mans a sobre".

Embarcament ràpid
Si un terrorista s'amagués l'explosiu dins del cos, com fan els narcotraficants, tampoc no seria detectat: la tecnologia "ona mil·límetre" esborra la roba i permet veure amb total nitidesa els genitals, els implants, les cicatrius o les malformacions, però no té la força dels raigs X mèdics, que traspassen la pell i deixen veure l'interior del cos.

QinetiQ no amaga que el punt fort dels seus escàners corporals és comercial: "La seguretat és important, però ha de ser viable i el millor aparell és el que permet controlar més passatgers per hora, oferir-los un embarcament com més ràpid millor i no obligar-los a arribar tres hores abans a l'aeroport", apunta Millard. Els escàners corporals, que costen uns 170.000 euros, en tenen prou amb tres segons i són molt més ràpids que els arcs detectors de metalls, perquè indiquen exactament quina part del cos detecta un objecte estrany i cal escorcollar. L'únic instrument infal·lible són els aparells mèdics de raigs X, però són massa lents i perillosos per a la salut.

Els escàners corporals emeten mil cops menys radiació que una radiografia -0,1 microsieverts cada cop que hi passem, 100 si ens fem una placa de tòrax-. "És una dosi extraordinàriament baixa, però tot va sumant", assegura a aquest diari el catedràtic de medicina de la UAB i especialista en radiologia i medicina física, el doctor Ignasi Carrió, que recorda que "pel sol fet de volar ja estem rebent radiacions que són molt superiors pels raigs còsmics". Per cada dos minuts que som dins l'avió, volant a 10.000 metres d'altura per exemple, ja rebem la mateixa radiació que si passem per un escàner corporal: cada hora de vol, doncs, equival a passar unes trenta vegades per un escàner.

A Carrió, que també és metge de l'Hospital Universitari de la Santa Creu i Sant Pau, el preocupa "qui controlarà que els aparells estiguin ben calibrats i emetin les dosis de radiació adequades" i recorda que els aparells mèdics han de passar controls i revisions periòdicament.

Pepiño: ara sí als escàners

Posted: Thursday 14/01/2010 16:00
by Guigui
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _84358.php

Blanco diu ara que seran "inevitables" els escàners corporals als aeroports

El ministre espanyol de Foment puntualitza des dels EUA que la intimitat dels passatgers es pot preservar si es destrueixen les imatges immediatament

Efe
Washington
Ult. Act. 14/01/2010 15:00


L'ús d'escàners corporals serà "inevitable" als aeroports, segons el ministre espanyol de Foment, José Blanco. Des dels Estats Units, on és de viatge oficial i s'ha reunit amb la secretària de Seguretat i el secretari de Transports del govern de Barack Obama, Blanco ha començat a modificar el punt de vista més aviat contrari a aquesta tecnologia expressat la setmana passada, quan va dir que no s'implantaria si no hi ha un acord general a la UE i va arribar a assegurar que el tema ni tan sols era a l'agenda per a la reunió que s'ha produït aquesta matinada als Estats Units.

Hagi estat o no a l'agenda i s'hagi tractat o no en la trobada –que era per abordar la segona fase de negociació del tractat Cel Obert entre els EUA i la UE–, Blanco, que representava el govern de torn europeu, ha analitzat el tema posteriorment amb els periodistes. En les seves declaracions, ha repetit que "hi ha un debat molt important entre el dret a la intimitat de la gent i la garantia de seguretat", però ha afegit que també és invasiu l'actual sistema d'escorcoll manual que s'utilitza a vegades actualment, quan el detector de metalls es dispara al pas d'un passatger. Per garantir el dret a la intimitat, Blanco creu que es podrien destruir les imatges dels escàners immediatament, un cop comprovat que el passatger no porta cap material perillós.

Malgrat manifestar aquestes opinions, no ha volgut aclarir quina serà la posició d'Espanya en el consell de transports de la UE.

El negoci, en marxa

Posted: Tuesday 19/01/2010 0:14
by Guigui
Au, que ja tenim qui es frega les mans per un negoci multimilionari:

http://www.guardian.co.uk/business/2010 ... -terrorism

Queixes dels treballadors de la T-1 per excessos en els cont

Posted: Thursday 11/02/2010 10:23
by Guigui
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/02 ... _87507.php

Revolta de treballadors a la T1 per excés de zel als controls

Els empleats de la nova terminal de l’aeroport del Prat denuncien escorcolls continus i tocaments del personal de seguretat privada

Josep Ferrer
Aeroport del Prat-Barcelona
Ult. Act. 11/02/2010 01:54


L’excés de zel dels empleats de seguretat privada contractats per Aena que controlen els accessos a la zona d’embarcament de la nova terminal de l’aeroport de Barcelona, la T1, està provocant la indignació de diferents col·lectius de treballadors d’aquesta instal·lació. La denúncia, elevada ja a la direcció general d’Atenció Ciutadana de la Generalitat, argumenta que en els escorcolls continus el personal de seguretat efectua tocaments que inclouen parts íntimes. Fonts d’Aena han assegurat que només es compleixen estrictament els protocols i procediments que marca la UE en matèria de seguretat aeroportuària.

“No ens neguem que ens controlin i escorcollin, però sí que ens toquin les nostres parts íntimes, pits i cul, davant de tothom”, es queixa una treballadora consultada per l’AVUI. Hi ha col·lectius, sobretot els empleats de companyies aèries, que per la seva feina han de passar un mínim de cinc cops cada dia per aquests controls. “I cada cop que la maquineta sona ens escorcollen i ens toquen”, afegeix la mateixa treballadora .

Els sindicats, que prefereixen no fer declaracions públiques sobre la polèmica, reconeixen que “a la T1 hi ha un rum-rum i malestar per aquest tema”. Ho atribueixen a les directrius que reben els vigilants i a l’increment de plantilles, tant de seguretat com de la resta de serveis aeroportuaris.

La Generalitat té constància d’aquest malestar però, consultada pels treballadors, ha decidit inhibir-se argumentant que “excedeix l’àmbit d’actuació” del govern, ja que la normativa referent a la seguretat als aeroports és competència d’Aena, segons una de les respostes a què ha tingut accés aquest diari.

Fonts d’Aena asseguren que el director de l’aeroport és el primer que se sotmet a aquests estrictes controls de seguretat i que no han rebut formalment cap queixa de treballadors. “No les han rebut perquè es neguen a donar-nos els fulls de reclamació”, diu una empleada.

Fred i picors, l’altra queixa
D’altra banda, Aena, a requeriment de la Inspecció de Treball de la Generalitat, té temps fins al 22 de febrer per solucionar els problemes de corrent d’aire que es produeixen als taulells de facturació de la T1, que provoquen en els empleats fred, picors als ulls i a la gola i fan que els papers surtin volant.

Aena reconeix l’error: “Hem rebut la queixa d’una companyia aèria i hem comprovat que hi ha aquests corrents”. La societat pública apunta que s’està treballant per detectar quin és el problema i trobar-hi una solució ràpida.