Platanito wrote:No es tracta només d'amortitzar les infraestructures, sinò d'aconseguir una disminució en l'ús de l'automòbil. Ni un sol euro dels pressupostos hauria d'anar destinat a vies de comunicació d'alta capacitat, tret d'aquelles que per qualsevol motiu no puguin ésser servides pel transport públic.
Benvinguts siguin, doncs:
* el manteniment i encariment dels peatges actuals
* la creació de peatges a tots els trams actualment gratuits, incloent les autovies
* el peatge urbà
* les àrees verdes
* qualsevol recàrrec sobre la benzina no professional que al Govern li vingui de gust, com més alt millor
* taxa de luxe per la compra d'un vehicle de primera mà (almenys que es reutilitzin més vehicles antics, un altre inmens problema mediambiental del que ningú sembla ésser conscient)
* el manteniment i encariment dels peatges actuals
Així de forma genèrica no hi estic d'acord. Primer de tot una mesura que prendria jo, i que aquí no he sabut llegir-la a ningú, és que els cotxes paguesin segons els ocupants (que pagués molt més un cotxe amb un únic ocupant que no pas amb 5).
Hi ha peatges que sí que estic d'acord amb mantenir-los: aquells que hi hagi una alternativa en transort públic i fins i tot en vehicle privat (exemple: Túnels de Vallvidrera). Altres els trobo totalment injustes (exmple: túnels del cadi). Quines alternatvies de transport hi ha entre el Berguedà i la Cerdanya, tan en transort públic com en privat sense passar per el túnel del Cadi?
* la creació de peatges a tots els trams actualment gratuits, incloent les autovies
Totalment en descarod en la forma indiscriminada en què ho planteges. Això només es pot fer si tens una alternativa eficaç en transport públic.
* el peatge urbà
Hi estic d'acord en les grans ciutats, ja que aquestes acustemen a tenir un bon transport públic (tot i que s'hauria de millorar la capacitat) i a més tenins uns índexs de contaminació (tan atmosfèrica com acústica) molt alts.
* les àrees verdes
Totalment d'acord però ja les posaria toalment gratis per residents. Igualment s'ha d'augmentar la capacitat del transport públic.
* qualsevol recàrrec sobre la benzina no professional que al Govern li vingui de gust, com més alt millor
Això és molt injust, ja que en la major part dels municipis de Catalunya, i lamentablament, si no tens cotxe tens moltes menys oportunitats laborals i d'oci, per tant una qualitat de vida inferior. Hi han casos que és quasi imprescindible el cotxe. Crec que no és just perjudicar les zones rurals.
Un exemple:
Un amic meu vivia a Monistrol de Calders (abans vivia a Barcelona), un poble de 700 habitants del Moianès (Bages). Té carnet de conduir però no té cotxe per motius econòmics.
Va trobar treball a Santpedor, una vila a prop de Manresa.
Transport públic de que disposa Monistrol de Calers:
Autobusos:
Monistrol de Calders - Artés - Manresa:
2 expedicions per sentit els dilluns en període escolar.
1 expedició de dimarts a divendres per sentit en període escolar
1 expedició els dissabtes.
1 expedició per sentit els dilluns, dimecres i divendres no escolars.
0 expedicions els diumenges.
0 expedicions els dimarts i dijous no escolars.
Sabadell - Monistrol de Calders - Sallent:
1 expedició ANUAL per sentit el 1r diumenge del mes de juliol.
Amb aquest trànsport públic creus que una persona pot treballar fora de Monistrol de Calders sinó té un vehicle privat?
Doncs le meu amic ho va intentar. Al anar a treballar l'acampanyava un veï que també treballava a Sanpedor i l'hora d'entrada era semblant.
Al tornar ja ho tenia més difícil: anava en bus de Santpedor a Calders (amb poca freqüència de pas) i allà havia de fer autostop per arribar fins a Monistrol de Calders.
Evidentment va haver de abandonar Monistrol i ara viu a Sabadell i pot anar a la feina en bus.
Un del problems més grans de Catalunya és que vivim més de 3.000.000 d'habitants al voltant de Barcelona.
I en compte de potenciar un reequilibri reterritorial encar vols penalitzar la gent que obte per anar a viure amb entorns rurals?
Si aquest amic meu no tenia cotxe per motius econòmics, encar vols penalitzar més la seva adquisició i ús, fins i tot en casos que és del tot neceessari?
El primer que s'ha de plentejar és la implentació d'un servei de transport públic eficaç a tot Catalunya.
* taxa de luxe per la compra d'un vehicle de primera mà (almenys que es reutilitzin més vehicles antics, un altre inmens problema mediambiental del que ningú sembla ésser conscient)
Has de tenir en compte que els vehicles antics són menys eficients, gastan més combustible i conaminant més. En tot cas faria pagar una taxa segons el nivells d'emissions del vehicle per afavorir que la gent comprés cotxes que gastin menys gravant econòmicament els més inaficients.