Page 3 of 3
Posted: Thursday 30/11/2006 13:56
by George85
Jordi Freixas wrote:Però a veure... què vol dir la operadora serà RENFE, si dels trens se n'encarregarà FGC? Quina diferència hi ha exactament entre "operar", i gestionar? A més... se suposa que ara ja, la infraestructura ja no és de RENFE, sinó d'Adif.
La infraestructura és d'ADIF. I ADIF s'encarrega de regular les criculacions i del seu manteniment.
Ara per ara, qui té la concessio dels serveis és RENFE. Com que RENFE és una empresa pública (ara per ara) , depen directament del Ministeri de Foment.
Com que qui té competencies en gestio ferroviaria en ample ibèric és del ministeri de foment i és aquest qui fixa a RENFE les condicions per operar a la xara.
El que el nou estatut diu és que la generalitat serà qui gestionarà el servei ferroviari d'ample ibèric que tingui origen i destinació dins de catalunya. Això comportarà que sigui la generalitat qui passi les condicions d'explotació a RENFE (mentre RENFE sigui a única operadora). En principi li dirà quins serveis li ha de prestar.
Una empresa que gestiona és aquella que coordina, en canvi, la que opera , és la que s'encarrega de prestar el servei.
Amb l'estatut, FGC no farà el manteniment de la infraestructura, ni les estacions serans seves. Segurament, la generalitat delegarà les funcions de gestió de tots aquests serveis a FGC o al DPTOP. I serà la generalitat qui dirà a RENFE que ha de posar un CatExp entre Girona i BCN cada 30min en hora punta i un cada 1h en hores vall. Però seguirà sent RENFE qui ho fagi, ja que serà la única empresa operadora amb llicència concedida per ADIF.
El dia que es lliberalitzi el transport ferroviari de viatgers, la Generalitat podrà treure a concurs els serveis (rodalies, Regionals, ... ) i adjudicar a aquella empresa operadora (RENFE, FGC, SNCF, o qui sigui) que compleixi les millor les condicions imposades.
Naturalment, el servei de rodalies, serà un paquet cencer que s'endurà una sola empresa, o no. Altres serveis els podran prestar empreses diferents, aixi podriem veure que els CatEx Trgna - bcn els fa una empresa i que els de Gi - Bcn una altra.
Posted: Friday 01/12/2006 0:57
by Jordi Freixas
George85 wrote:Amb l'estatut, FGC no farà el manteniment de la infraestructura, ni les estacions serans seves.
Se suposa que tampoc són de RENFE.
Posted: Friday 01/12/2006 12:01
by josep t.
segons l'Estatut, la Generalitat gestionará els serveis ferroviaris que transcorren en el terme del territori català (no es fa cap referència a l'amplada de les vies).
per tant:
1.--a Catalunya hi haurà dues entitats encarregades del manteniment de les infrastructures ferroviaries : Adif i la vinculada a la Generalitat per les actuals línes dels FGC i les futures.
2.-- la Generalitat s'encarregarà de la gestió i planificació del serveis ferroviaris, es a dir, decidirà sobre les línies de rodalies i regionals i, si ho considera convenient, podrà obrir concursos per obrir les línies actuals i futures a altres companyies a més de renfe i fgc. Encara que la privatitzacio, en el conjunt de l'Estat, està fixada pel 2010, no tinc clar si, en us de les seves competencies, la Generalitat decidirà avançar aquesta privatització, que, val a dir, no sembla que tinguin massa interés a fer.
3.-- En aquest sentit, alts responsables de la conselleria defensen l'idea de mantenir algunes línes de Renfe, altres otorgar.les a FGC i plantejar-se acords entre els dues companyies, a l'estil dels internacionals Elipsos, per a fer els serveis regionals de velocitat alta per les línies del TAV.
4. El que haurà de quedar postergat fins el 2010 es la possibilitat de que FGC, per si sola, pugui demanar obrir línes amb velocitat alta cap a França o cap a València. La única possibilitat de fer aixó es que ho faci Renfe o aquesta posible nova empresa mixta Renfe-FGC.
Posted: Friday 01/12/2006 12:23
by Jordi Freixas
Però... ja en el cas d'una futura nova línia d'Alta Velocitat cap a València, no es podria encarregar FGC de construir-la independentment d'Adif en el tram que trancorre dins del territori de Catalunya?
Posted: Friday 01/12/2006 16:41
by josep t.
la generalitat podría fer la lína de l'ave fins a valència en el tram català?
No crec que tingui massa sentit. aixó ho farà l'estat, quan pugui o vulgui, i, en tot cas, hi ha el passadis mediterràni que tindrà com a mínim dues parts d'alta velocitat: bcn-tarragona i castelló-valència.
Tampoc crec que la Generalitat s'hagi d'embrancar en una obra faraònica (pel que son les seves finances) i sobretot quan hi ha altres prioritats ja anunciades com les de crear noves línies transversals a dins de catalunya.
Posted: Friday 01/12/2006 20:54
by 437.001
La generalitat no pot fer una línia fora de catalunya, mo la pot construir, només podría explotarla donat el cas que es convertís en empresa explotadora
Posted: Saturday 02/12/2006 14:52
by Jordi Freixas
Fora no, però jo estava dient dintre. I que així, la línia passés a ser de FGC enlloc d'Adif.
Posted: Saturday 02/12/2006 17:56
by josep t.
torno a insistir:la generalitat no te els recursos necessaris per invertir en aquest tram i, ames, ha de tenir unes altres prioritats en la planificacio de les futures linies ferroviaros. A mes, el tram de tarragona a la frontera amb castello es integrament catala pero forma part d'un pla d'infrastrusures a nivell de tot l'estat. li correspon fer-ho a l'estat, no a la generalitat que altra feina te.