Posted: Friday 30/12/2005 11:36
Convertir l'estació de tren convencional en baixador és un error gravíssim que hipotecarà la creació d'un possible nucli de rodalies gironí.
Fòrum del transport català
https://transport.cat.marguas.com/
Diari de Girona wrote:El nou projecte de Foment permet reduir en 2 anys el retard de l´arribada del TAV a Girona
DDEG, GIRONA.
Els canvis en el projecte de la línia d´alta velocitat permetran reduir el retard acumulat i avançar-ne la inauguració dos anys. Segons l´estudi informatiu, els primers combois del TAV en proves començaran a circular a finals de 2008 o principis de 2009. Si s´hagués mantingut la primera proposta de Foment, l´estudi informatiu situava el període de proves a finals de 2010. És a dir, no hi hauria TAV fins al 2011.
L´avançament s´explica perquè en la primera proposta -presentada fa dos anys- el traçat obligava a construir primer la línia convencional mentre en el projecte actual es pot executar, en primer lloc, el traçat de l´alta velocitat.
Segons l´estudi informatiu, amb la solució adoptada ara «es fan primer les actuacions sobre la línia d´alta velocitat, que poden fer-se sense suspendre el servei per la línia actual per a posteriorment soterrar la línia convencional». L´informe actual indica que «per la construcció de l´alta velocitat és necessari demolir parcialment el viaducte ferroviari existent, en veure´s afectat per l´execució de les pantalles de la nova estació de viatgers».
Segons el calendari previst, les primeres màquines s´haurien d´haver vist ja passat l´estiu de 2006. Com que tot depèn de l´aprovació de l´estudi informatiu -que és el que s´acaba de presentar i que no estarà ratificat definitivament abans de març- ara mateix ja s´acumula un nou retard de cinc mesos. Per tant, el Ministeri de Foment calcula que l´obra real començaria a principis de 2007.
Tot i això, la part més important és l´execució de la plataforma -construcció de túnels i pendent pel pas del tren- que s´allargaria fins dos anys després, al setembre de 2008. Atès que cal garantir la seguretat ni en el cas del TAV ni en el cas del tren convencional es podrà estalviar temps mentre es fan les obres. Mentre es fan els treball dels túnels de l´alta velocitat, es podrien executar la construcció dels trams sense tuneladora per a la línia convencional.
El calendari inicial previst assenyala que la tuneladora es traslladaria a la primavera de 2008 per fer el pas per sota el Barri Vell del trens de Renfe. A partir d´aquets moment, en la línia del TAV s´estarien executant els treballs per fer la terminal de viatgers i arranjant totes les zones urbanes incloses en el projecte.
Els trens arribaran el 2009
El període de proves començaria a finals de 2008, però amb el retard acumulat ara mateix ja s´ha de preveure que els primers trens avançaran per les vies a principis de 2009. El subdelegat del Govern, Francesc Francico-Busquets, manté que el tren arribarà a la frontera amb França a finals de 2009.
Els últims treballs en la xarxa ferroviària es faran al voltant de 2009 per la línia convencional. Una vegada s´hagin acabat les proves i la xarxa funcioni completament s´enderrocarà el viaducte.
Aquest nou traçat del Tren d´Alta Velocitat dóna també solució als problemes plantejats pels ajuntaments de Girona, Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis. El tram passarà més allunyat del Barri Vell de Girona i per sota de carrers de menys habitatges i travessarà Sarrià i Sant Julià també per sota terra.
Les modificacions suposaran un augment del pressupost de 70 milions d´euros i el cost total és de 669 milions d´euros pel tram entre Fornells de la Selva i Sant Julià.
Diari de Girona wrote:La nova proposta del pas del TAV rebaixa en nou milions d´euros les expropiacions
TAPI CARRERAS, GIRONA.
La nova proposta del pas del Tren d´Alta Velocitat (TAV) i el tren convencional per l´àrea urbana de Girona (des de Vilobí d´Onyar fins a Sant Julià de Ramis) rebaixa en uns nou milions d´euros el cost de les expropiacions respecte al plantejament de l´any 2002. L´estudi del Ministeri de Foment elaborat fa tres anys fixa en 22.282.916 euros els diners destinats a indemnitzacions, mentre que el nou informe presentat fa pocs dies situa la xifra en 13.657.527 euros.
En gran part, aquesta rebaixa es deu al fet que el traçat de la nova proposta té una menor afectació en les construccions. S´evita, per exemple, un seguit de naus de lloguer, la de Pecades de Girona i l´edificiació coneguda com Vila Trinitat. No obstant, es manté l´afectació a les naus industrials de les empreses Pintures Bosch, Gerió Caramels, Taller Julià i una quarta de la qual es desconeix la propietat i ús en l´estudi presentat.
Valoració segons el tipus de sòl
Cada metre quadrat d´edificació s´ha estimat en 2.105 euros i és l´aspecte que més farà apujar les indemnitzacions, ja que s´han comptabilitzat 6.017,27 metres quadrats. Per aquest concepte s´ha previst un import global de 12.666.353 euros, mentre que la proposta de fa tres any la situava en pràcticament 21 milions d´euros.
Dels 13.657.527 euros previstos per expropiacions, els 943.975 euros restants es destinaran sobretot a indemnitzacions per apropiació de sòl urbà. En concret s´ha estimat en 727.210 euros. Per les zones de secà es reserven 155.925 euros. En l´informe elaborat l´any 2002 no s´afectava cap espai d´aquesta tipologia. Per espais forestals hi ha una previsió de 60.840 euros. Una partida de 47.199 euros apareix sota el concepte d´«altres» despeses i fa pujar la suma final fins als citats 13.657.527 euros.
La zona de secà i vinyes es pagarà a 1,35 euros el metre quadrat. La terra de regadiu (cereals, lleguminoses o fruiters) tindria un preu de tres euros el metre quadrat, tot i que finalment no hi ha cap espai d´aquesta tipologia afectat. En l´estudi de l´any 2002 hi havia 6.720 metres quadrats afectats. El sòl urbà, urbanitzable o industrial es pagarà a 30,05 euros per cada metre quadrat afectat -amb independència de si hi ha una edificació al cim- i els espais forestals es valoren en 2,6 euros per cada metre quadrat.
Segons s´explica en un dels annexos de l´estudi elaborat pel Ministeri de Foment de l´Estat es considera com a espai afectat el que està situat a menys de vuit metres d´amplada de cada costat de la línia fèrria projectada, com a caràcter general, així com on calguin plataformes i a cel obert. En les zones urbanes aquest marge es redueix fins als cinc metres per cada costat.
En el cas dels túnels s´ha considerat que caldrà l´expropiació dels primers cinquanta metres respecte de la boca d´entrada al túnel. La resta de túnel no requerirà cap expropiació. En els casos dels falsos túnels es consideraran com a plataformes a cel obert.
Totes aquestes quantitats però, encara podrien patir alguna modificació si s´estimen possibles al·legacions dels afectats, ja que l´estudi encara ha de passar el període d´exposició pública. L´àrea d´Urbanisme de l´Ajuntament de Girona està pendent d´habilitar un espai per a tots aquells qui estiguin interessats a consultar l´extens informe on s´inclou el nou traçat.
Comentari personal: això confirma la meva idea que no es pensa en el transport públic per a aquelles persones que no disposen de vehicle privat. Tot i que per l'Ajuntament de Figueres pot suposar una gran alegria desempallegar-se de les vies del tren, suposo que també tindran perfectament estudiada una llançadora gratuïta entre el centre de la ciutat i l'estació ferroviària. Perquè de no ser així suposarà, a banda de les incomoditats addicionals per a prendre el tren, una despesa addicional pels viatgers arran d'una decisió política més que absurda.Diari de Girona wrote:Figueres disposarà d´una nova estació de ferrocarril als afores i eliminarà l´actual
MARC ESTARRIOLA, FIGUERES
L´alcalde de Figueres, Joan Armangué, va anvançar ahir que el Ministeri de Foment li va comunicar que es construiria una nova estació de ferrocarril intermodal als afores de Figueres, més concretament dins el terme municipal de Vilafant. La notificació va arribar ahir a l´Ajuntament de Figueres per carta, signada pel secretari de l´Estat d´Infrastructures i Planificació, Victor Morlán. Allí s´especificava que durant el primer trimestre d´aquest any, es presentarà l´estudi informatiu, que es podrà sotmetre immediatament a informació pública. De la mateixa manera, una vegada finalitzat l´estudi, es podran començar les negociacions per estudiar el finançament de l´actuació i també preparar la signatura d´un possible conveni.
La construcció de la nova estació de ferrocarril, que enllaçarà amb el traçat del tren d´alta velocitat (TAV), permetrà eliminar els actuals 6 quilòmetres de via que divideixen la ciutat en dos. De la mateixa manera, també permetrà treure l´actual estació ubicada al centre de la ciutat. En total es podran recuperar prop de 90.000 metres quadrats, que es destinarien a futures zones verdes, nous equipaments i habitatges.
El nou traçat del tren convencional passaria per la zona oest de la ciutat, enllaçant amb la via del TAV -passant per darrere el castell de Sant Ferran- i tornant-se a ajuntar amb l´antiga línia a Santa Llogaia d´Àlguema. D´aquesta manera el traçat augmentarà quant a distància es refereix, però no haurà de passar per dintre la ciutat de Figueres com passa en l´actualitat.
Armangué va aprofitar ahir per tornar a explicar la necessitat que comporta per a la ciutat la construcció de l´avinguda Nova Estació i, a la vegada, va mostrar la seva preocupació davant la necessitat d´eliminar alguns «guetos ètnics» a la ciutat.
Segons Armangué, aquests tipus de concentracions són «perjudicials per a la ciutat i també per al seu desenvolupament», va dir. En aquest sentit el convergent va proposar ahir distribuir de forma més equilibrada aquest tipus de barris, en concret, el situat al Culubret, on acutualment hi resideix una àmplia comunitat de persones d´ètnia gitana.
Un altre dels barris de la ciutat que està experimentant un elevat nivell de marginalitat és el de la Marca de l´Ham, on hi ha l´índex d´immigració més elevat de tota la ciutat. Aquest problema, però, es pensa solucionar amb la implementació del nou programa de rehabilitació integral i les tasques de la nova policia de barri.
Com es pot apreciar, parla dels accessos per carretera però no fa cap esment de solucionar la mobilitat d'aquelles persones que vulguin desplaçar-se al centre de la ciutat sense fer ús del vehicle privat, talment com si aquest tipus de població no existís.Diari de Girona wrote:Diversos accessos facilitaran l´arribada fins a l´estació
MARC ESTARRIOLA, FIGUERES.
Un dels punts forts que apuntava l´alcalde a l´hora de col·locar la nova estació de ferrocarrils als afores de Figueres serà la millora que comportarà per als seus usuaris a l´hora d´accedir-hi. En aquest sentit s´hi podrà arribar a través de la N-II i la N-260, fet que facilitarà molt accedir-hi a diferència d´ara, ja que l´estació es troba al bell mig de la capital altempordanesa.
Armangué va explicar que el desdoblament de la N-260 (A-26) al seu tram comprès entre Olot i Figueres convertirà aquesta nova estació en «l´estació de la Garrotxa», ja que serà possible accedir des de la capital garrotxina a Figueres en tan sols 30 minuts. De la mateixa manera, el nou traçat de l´A-2 passarà pel costat de la via, i evitarà haver d´entrar dins Figueres. En ambdós casos s´habilitarà una sortida per a tots aquells vehicles que vulguin accedir a la nova estació. D´altra banda, Armangué també va entrar a detallar el traçat de la nova variant A-26, que permetrà als usuaris dirigir-se cap a Roses o França sense necessitat de creuar l´interior de la ciutat.
Futura estació del TAV
Joan Armangué va destacar la importància de la nova estació intermodal davant la possibilitat d´aconseguir una nova estació per al tren d´alta velocitat (TAV). «El fet de tenir aquesta nova infraestructura ens servirà per tenir més força a l´hora de demanar una nova estació per al TAV», va explicar Armangué.
L´alcalde va aprofitar per comentar que a l´any 1995 encara no s´havia plantejat res sobre el TAV ni tampoc la supressió de les tanques dels passos a nivell a la ciutat de Figueres. «Des d´aleshores ha evolucionat tot molt i ens vam adonar que aquesta era una solució òptima: unir la xarxa convencional amb la del TAV, i és precisament aquest fet el que permetrà la creació d´una nova estació intermodal», va explicar l´alcalde.
Armangué va qualificar l´eliminació de la via com la solució de «l´etern problema de Figueres», va dir.
Sí! Correcte! Diari de Girona wrote:Nadal diu que es complirà el calendari del TAV a la frontera
EFE/E.PRESS/ACN/DDEG, GIRONA.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, Joaquim Nadal, es va mostrar ahir convençut que la construcció de la línia del tren d´alta velocitat -TAV- fins a la frontera francesa complirà el calendari previst. Segons Joaquim Nadal, el Ministeri de Foment ha complert el compromís de treure a informació pública abans de finals de 2005 l'estudi informatiu del pas per Girona i va assegurar que «estem en un punt en què falten molt poques coses per garantir que estigui completada la línia des de l'entrada a Barcelona per Sants fins a la frontera francesa».
Pel que fa al pas del TAV per la ciutat de Girona, Joaquim Nadal va recordar que la seva conselleria busca que els túnels de la línia convencional i del TAV «coincideixin en longitud», però va afirmar que aquesta circumstància es desvetllarà en el tràmit d'informació pública.
El Ministeri «ha esmentat una cosa molt sensata que és que començarem pel TAV i després farem la línia convencional, per garantir calendaris, cosa que és molt important perquè l'obra del túnel transfronterer va per davant d'aquestes obres intermèdies», va afirmar el conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, qui va considerar «subsidiari» saber quina longitud han de tenir a Girona els túnels de la línia convencional i del tren d´alta velocitat.
El conseller va recordar que el ministeri de Foment ha complert el compromís de treure a informació pública l'estudi informatiu del pas de l'alta velocitat per Girona abans que finalitzés l'any després de la inauguració de l'ampliació de la línia T3 del Trambaix.