Ostres! Dimarts, segons El Periódico, van publicar aquest article, i m'havia passat inadvertit!
http://elperiodico.cat/ca/noticias/soci ... at-1122884
L'estació que mai ho ha estat
Sota el terra d'un centre comercial de Barberà del Vallès existeix un baixador fantasma que es va construir el 1982
La parada, ara a la línia R-8, no va arribar a entrar en servei
Dimarts, 16 de agost del 2011
ALBERT SEGURA (BARBERÀ DEL VALLÈS)
Malgrat que la cultura de la mobilitat distava molt aleshores de la concepció que en tenim ara, als anys 80 ja hi va haver visionaris que van pensar en el tren per minimitzar l'ús del transport privat. Va passar, per exemple, al centre comercial Baricentro, a Barberà del Vallès, on el 1982 es va construir un baixador en una línia ferroviària de mercaderies, paral·lela a l'autopista AP-7. Amb el pas dels anys, la flamant infraestructura s'ha convertit en una estació fantasma, que no ha entrat mai en servei.
L'existència d'una línia de tren que passava per les entranyes del centre comercial més gran que es construïa a Espanya va donar ales al projecte de construcció d'una estació.
Va ser, sens dubte, una inversió pionera, que s'avançava al futur, pensant en una possible allau de clients i preveient que algun dia la línia ferroviària de mercaderies podia acabar acceptant passatgers. Es va construir un accés, des del mateix centre comercial, que arriba a un vestíbul subterrani. D'allà en surten un parell de passadissos que condueixen a les andanes.
I aquí es va quedar tot. Davant les andanes han passat milers de vagons de mercaderies, entre ells el denominat tren nuclear, que transportava residus atòmics, i més tard el tren del gas. El vestíbul de l'estació es va convertir en escenari de ritus pretesament satànics o espiritistes, segons s'intueix de les empremtes que n'han quedat a les parets. Les plataformes han estat i segueixen sent murals idonis per a grafiters que, amb més o menys art, han deixat la seva rúbrica en aquest punt ancorat en el temps.
Amb la posada en marxa de la línia de rodalies R-8 el 26 de juny, l'estació pot arribar a veure la llum. Està situada enmig del recorregut d'una línia que uneix Granollers i Martorell en 45 minuts i sense passar per Barcelona, una localització que pot arribar a ser estratègica.
«Algú amb bon criteri va deixar planejada l'estació perquè si algun dia aquesta línia s'activava pogués acollir passatgers que podrien venir al centre comercial a comprar sense necessitat d'utilitzar el cotxe», explica Albert Turon, membre de la plataforma per a la Promoció del Transport Públic.
Alternativa al cotxe
Turon remarca el fet que la R-8 transcorri en paral·lel a l'AP-7, cosa que la converteix en una alternativa clara al cotxe gràcies a la possibilitat d'arribar, per exemple, a la Universitat Autònoma de Barcelona des de Mollet o Granollers sense necessitat d'envoltar el Vallès. Els veïns d'aquestes localitats i els de Cerdanyola i Sant Cugat podrien desplaçar-se fins a Baricentro si l'estació s'obrís al públic.
«La tendència d'anar a passar la tarda a un centre comercial és creixent i l'estació ho facilitaria», destaca Turon.
El gerent de Baricentro, Lluís Casanovas, assenyala que no només els establiments del centre comercial serien els beneficiaris del servei per l'augment en l'afluència de clients: «També hi sortirien guanyant els hostes dels dos hotels que hi ha al costat i els treballadors dels edificis d'oficines que s'han construït als terrenys adjacents». Casanovas desvela que
està prevista una reunió amb representants de la Generalitat amb l'objectiu d'analitzar la possible posada en funcionament de l'estació.
Tot i així, en tot cas el projecte haurà d'esperar. En el viatge inaugural de la R-8, el director general de Transports, Ricard Font, va assegurar que l
a inclusió de la parada en la línia «està pendent d'anàlisi». S'haurà de fer un estudi sobre el volum de passatgers i la possible demanda de la nova estació.
L'arribada de l'AVE
Al final, l'estació podria exercir una funció clau a la xarxa ferroviària.
Una de les possibilitats que es preveuen és que el tren d'alta velocitat tingui una parada al Vallès. En aquest sentit, Sant Cugat i la zona de Baricentro són fermes candidates a acollir-la. En el cas del centre comercial, es podria ubicar just a la intersecció amb la línia que uneix Terrassa i Barcelona (R-4), de manera que actuaria d'intercanviador entre aquesta, la R-8 i l'AVE.
Mentre el projecte madura, les andanes són espectadors de luxe del trànsit de Rodalies i el punt d'accés des del centre comercial segueix passant desapercebut entre els clients, tapat per un mur de formigó i contenidors de residus que tanquen el pas als curiosos i que allarguen la llegenda de l'estació que ho hauria pogut ser però que no ho ha estat mai.