Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Posted: Saturday 26/04/2014 23:13
http://www.diaridetarragona.com/ebre/22 ... 44.twitter
Ajut britànic per reparar la 'Mikado'
Mecànics experts del Regne Unit assessoren els voluntaris de l'associació promotora del tren turístic de Móra la Nova en la restauració de la locomotora a vapor que ha de formar part del projecte
Publicado: 21:39 - 24/04/2014
A.Caralt |
Al complex ferroviari de Móra la Nova, a l’interior d’una cotxera per albergar material mòbil, els voluntaris de l’associació impulsora del tren turístic a vapor treballen en un exercici únic. Posar en marxa, després de 39 anys, la unitat Mikado 141F2316, una enorme locomotora a vapor de 23 metres de llargada, 170 tones de pes i 2.000 cavalls de potència.
La Mikado es va construir l’any 1957 per l’empresa Macosa i va operar fins el 1975. L’associació moranovenca, presidida per Jordi Sasplugas, va reclamar durant anys la cessió de la màquina, arraconada en una via de l’estació madrilenya de Delicias.
Avist farà dos anys, després de mesos de tràmist, la cessió amb la Fundación de Ferrocarriles Españoles es va concretar i la Mikado, acompanyada d’una segona i espectacular locomotora a vapor, la Bonita, van arribar remolcades a la Ribera d’Ebre.
El seu estat de conservació era precari, els hi mancaven peces, i no es podien posar en marxa. Els voluntaris van invertir moltes hores en rentar-li la cara a la Bonita per frenar la seva degradació i ara ha arribat el torn de projectar la restauració integral de la seva companya, escollida per encapçalar el tren turístic a vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp.
Móra la Nova havia disposat durant dècades d’un dipòsit de locomotores a vapor, del més importants d’Espanya, «però l’ofici de reparar aquest tipus de maquinària s’ha perdut. Vam haver de recórrer a l’ajuda externa», explica Sasplugas.
L’any passat, voluntaris de l’associació van visitar el taller mecànic d’un ferrocarril turístic a vapor al sud d’Anglaterra, el Bluebell Railway, per aprendre les tècniques. Un cap del taller s’oferí a dur la direcció tècnica de la restauració de la Mikado i fa uns mesos visità Móra la Nova.
Un amic seu, John Smith, expert en reparació de maquinària a vapor, manté vincles amb Miravet i sota els criteris del cap de taller ofereix aquesta setmana una jornada de treball in-situ als voluntaris de l’associació ferroviària.
Smith supervisa els treballs de neteja iniciats fa uns dies per l’associació i analitza l’estat d’alguns dels components fonamentals de la màquina, com els pistons i la caixa de fums o caldera de la locomotora, de la qual se n’estan extraient tots els tubs per a comprovar el seu estat.
A l’espera de finançament
Malgrat la bona voluntat i predisposició de l’entitat i els mecànics britànics, el caràcter voluntari de la reparació pot allargar el procés entre dos i tres anys, fet que retardaria encara més el projecte del tren turístic a vapor. «La locomotora s’ha desmuntar, pràcticament, peça a peça. Són moltes i moltes hores, és un treball molt lent», apunta el president. De fet, el 85 per cent del cost de la restauració són les hores de treball que s’hi han d’invertir.
Per agilitzar els treballs, es sol·licità un ajut específic per a la reparació al programa europeu Leader, valorat en 248.000 euros. En les properes setmanes, s’ha de conèixer el veredicte. «Amb l’ajut, contractaríem personal especialitzat i la restauració finalitzaria en un any». En cas contrari, «seguirem treballant, amb tota la voluntat però habitualment hi treballem només entre una i dues persones i, esporàdicament, cinc o sis».
A banda de tren turístic a vapor, l’associació treballa en la incorporació de material ferroviari d’època per obrir un museu del ferrocarril i en la creació d’un taller de reparació de maquinària. El president de la Generalitat, Artur Mas, va visitar l’any passat l’estat de l’ambiciós projecte.
Ajut britànic per reparar la 'Mikado'
Mecànics experts del Regne Unit assessoren els voluntaris de l'associació promotora del tren turístic de Móra la Nova en la restauració de la locomotora a vapor que ha de formar part del projecte
Publicado: 21:39 - 24/04/2014
A.Caralt |
Al complex ferroviari de Móra la Nova, a l’interior d’una cotxera per albergar material mòbil, els voluntaris de l’associació impulsora del tren turístic a vapor treballen en un exercici únic. Posar en marxa, després de 39 anys, la unitat Mikado 141F2316, una enorme locomotora a vapor de 23 metres de llargada, 170 tones de pes i 2.000 cavalls de potència.
La Mikado es va construir l’any 1957 per l’empresa Macosa i va operar fins el 1975. L’associació moranovenca, presidida per Jordi Sasplugas, va reclamar durant anys la cessió de la màquina, arraconada en una via de l’estació madrilenya de Delicias.
Avist farà dos anys, després de mesos de tràmist, la cessió amb la Fundación de Ferrocarriles Españoles es va concretar i la Mikado, acompanyada d’una segona i espectacular locomotora a vapor, la Bonita, van arribar remolcades a la Ribera d’Ebre.
El seu estat de conservació era precari, els hi mancaven peces, i no es podien posar en marxa. Els voluntaris van invertir moltes hores en rentar-li la cara a la Bonita per frenar la seva degradació i ara ha arribat el torn de projectar la restauració integral de la seva companya, escollida per encapçalar el tren turístic a vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp.
Móra la Nova havia disposat durant dècades d’un dipòsit de locomotores a vapor, del més importants d’Espanya, «però l’ofici de reparar aquest tipus de maquinària s’ha perdut. Vam haver de recórrer a l’ajuda externa», explica Sasplugas.
L’any passat, voluntaris de l’associació van visitar el taller mecànic d’un ferrocarril turístic a vapor al sud d’Anglaterra, el Bluebell Railway, per aprendre les tècniques. Un cap del taller s’oferí a dur la direcció tècnica de la restauració de la Mikado i fa uns mesos visità Móra la Nova.
Un amic seu, John Smith, expert en reparació de maquinària a vapor, manté vincles amb Miravet i sota els criteris del cap de taller ofereix aquesta setmana una jornada de treball in-situ als voluntaris de l’associació ferroviària.
Smith supervisa els treballs de neteja iniciats fa uns dies per l’associació i analitza l’estat d’alguns dels components fonamentals de la màquina, com els pistons i la caixa de fums o caldera de la locomotora, de la qual se n’estan extraient tots els tubs per a comprovar el seu estat.
A l’espera de finançament
Malgrat la bona voluntat i predisposició de l’entitat i els mecànics britànics, el caràcter voluntari de la reparació pot allargar el procés entre dos i tres anys, fet que retardaria encara més el projecte del tren turístic a vapor. «La locomotora s’ha desmuntar, pràcticament, peça a peça. Són moltes i moltes hores, és un treball molt lent», apunta el president. De fet, el 85 per cent del cost de la restauració són les hores de treball que s’hi han d’invertir.
Per agilitzar els treballs, es sol·licità un ajut específic per a la reparació al programa europeu Leader, valorat en 248.000 euros. En les properes setmanes, s’ha de conèixer el veredicte. «Amb l’ajut, contractaríem personal especialitzat i la restauració finalitzaria en un any». En cas contrari, «seguirem treballant, amb tota la voluntat però habitualment hi treballem només entre una i dues persones i, esporàdicament, cinc o sis».
A banda de tren turístic a vapor, l’associació treballa en la incorporació de material ferroviari d’època per obrir un museu del ferrocarril i en la creació d’un taller de reparació de maquinària. El president de la Generalitat, Artur Mas, va visitar l’any passat l’estat de l’ambiciós projecte.