http://horapunta.tmb.cat/seccio/mon-met ... ns-4000-l1
Finalitza la rehabilitació dels trens 4000, de la L1
El material mòbil del metro de Barcelona ha culminat una etapa de modernització amb la renovació de tots els trens de la sèrie 4000, perquè estiguin en les millors condicions en els anys que els queden de vida útil.
Oriol Pàmies / 20.04.13 - 23:31h
La setmana passada va arribar al taller de Metro d’Hospital de Bellvitge, de la línia 1, l’últim tren dels 24 que integren la sèrie 4000 que ha passat el procés de remodelació integral, per actualitzar-ne la tecnologia, elevar-ne la fiabilitat i millorar-ne el confort interior. Els cinc cotxes que componen el tren van ser transportats en camions góndola, descarregats i acoblats sobre la via del taller entre dimarts i dijous passat. Eren els cotxes motors 4077, 4078, 4079 i 4080, i el remolc 4320.
Un cop format de nou el tren, de matinada, va ser remolcat al taller de la Sagrera, on s’acabaran d’instal·lar i ajustar alguns elements del comboi. Més endavant viatjarà al taller de Santa Eulàlia, on passarà la revisió oficial i quedarà preparat per a la incorporació al servei amb passatgers, les pròximes setmanes.
La reforma d’aquests trens, iniciada el 2007, ha comportat canvis tècnics, d’estètica i d’equipament per equiparar-los al material més modern de la xarxa. D’entre les accions realitzades, les més visibles són el passadís intercomunicador entre cotxes (que queden units en un grup de tres cotxes i un de dos), que facilita la distribució del passatge, així com la disposició longitudinal dels seients i la nova situació dels agafadors. També s’han habilitat dues zones per a persones amb mobilitat reduïda, situades a cada extrem de la unitat.
Portes més segures i videovigilància interior
Pel que fa a la seguretat, s’ha implantat la funcionalitat antiatrapament en totes les portes dels cotxes i un sistema de videovigilància que permet la gravació de tot el tren en sincronia amb els tiradors interiors d’emergència. També s’ha actualitzat la cabina de conducció, amb equips d’aire condicionat propis, i s’han instal·lat detectors de presència a la cabina contrària, cosa que augmenta la seguretat.
A banda de les feines orientades a millorar la funcionalitat i la seguretat, també s’han fet altres accions a l’interior de les unitats orientades al confort, com la potenciació dels equips de climatització, la substitució del paviment, l’ús d’una nova pintura en els revestiments i la redistribució de les finestres abatibles a l’interior de cada cotxe.
A l’exterior, destaca el característic color vermell aplicat al frontal de la cabina. S’ha procedit a reparar la xapa i s’han introduït petites modificacions estètiques, però alhora funcionals, com la col·locació del número de tren exterior amb tecnologia LED i els pilots exteriors d’il·luminació frontal.
Estrena el 21 d'abril del 1987
Aquesta sèrie, formada per 24 trens quíntuples i destinada a donar servei a la L1, va entrar en funcionament comercial al metro de Barcelona entre els anys 1987 i 1992 per substituir la sèrie 400. La primera circulació oficial amb passatgers va ser el 21 d’abril del 1987, en un trajecte entre la Sagrera i Universitat amb l’assistència de diversos dirigents institucionals. Els trens, construïts per la Maquinista Terrestre y Marítima, CAF i Macosa, tenien característiques semblants als de la sèrie 3000, de la línia 3, però adaptats a l’ample de via ibèric i a la tensió de 1.500 volts. Precisament, els 18 trens de la sèrie 3000 s’han remodelat en paral·lel de manera semblant els últims anys.
En l’actualitat, el material mòbil a la L1 es completa amb deu unitats de la sèrie 6000, de CAF, estrenades entre el 2007 i el 2009.