http://www.eldebat.cat/cat/viewer.php?IDN=61792
Característiques de la transferència del servei de Rodalies de Barcelona
Redacció
Aquí podran llegir uns fragments de les característiques i informacions facilitades per la Generalitat sobre els traspassos de Rodalies.
Plenes competències
Les competències que es traspassen en relació als serveis ferroviaris de Rodalies són la gestió, regulació, planificació, coordinació i inspecció dels serveis i les activitats, i la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna Renfe-Operadora.
En compliment de l’acord signat, la Generalitat:
· Planificarà el servei ferroviari i el gestionarà.
· Decidirà les tarifes aplicables al servei i aprovarà els contractes de transport.
· Formalitzarà els contractes de gestió amb les empreses operadores, farà el seguiment de les obligacions previstes en aquests contractes i adoptarà mesures correctores si cal.
· Determinarà els drets i deures dels usuaris, autoritzarà les condicions d’ús del servei i establirà els procediments de reclamació.
· Regularà i ordenarà el servei.
· Determinarà els nivells de qualitat que ha de complir l’empresa ferroviària que presti el servei.
· Coordinarà els serveis ferroviaris de rodalies amb els restants serveis de transport.
· Podrà inspeccionar el servei ferroviari i els mitjans tècnics i de material mòbil amb els quals es presta aquest servei.
· Determinarà les facultats del personal de les empreses ferroviàries per a l’exercici de les funcions inspectores.
· Podrà verificar el compliment de les condicions de contractació i ús del servei i el respecte al règim i drets i deures dels usuaris.
· Aplicarà el règim sancionador per infraccions, i adoptarà mesures per assegurar el correcte ús dels títols de transport i evitar el frau.
· Fixarà els serveis mínims en cas de conflicte col·lectiu a qualsevol empresa de transport ferroviari.
Desenvolupament del traspàs
L’acord de traspàs estableix que, donat que l’Estat té un contracte programa amb Renfe-Operadora pel període 2006-2010, la Generalitat de Catalunya se subroga en la posició de l’Estat fins al 31 de desembre de 2010. Llavors, la Generalitat serà lliure de negociar un nou contracte –2011-2015– amb la mateixa operadora o triar un nou operador.
Pel que fa a la valoració econòmica del servei, i segons l’acord de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals, l’Estat es compromet a assumir la totalitat del dèficit de Renfe-Operadora, que per a 2010 s’estima en 117’2 milions d’euros. Aquest import inclou el dèficit d’operacions, les amortitzacions de les inversions realitzades i les despeses financeres. L’acord especifica que la Generalitat no assumirà les pèrdues de Renfe-Operadora ni del 2010 ni d’exercicis anteriors.
Quan finalitzi el contracte-programa vigent, el govern català podrà decidir si renova amb Renfe o bé atorga l’explotació de les rodalies barcelonines a una altra empresa operadora. Tant si l’execució del servei continua en mans de Renfe com si no, l’administració de l’Estat transferirà al govern català un import anual equivalent al dèficit associat a la prestació del servei.
En aquest sentit, els increments de cost deguts a decisions de l’Estat o Renfe, ja sigui per increments de cànons d’ús d’infraestructura, nous serveis (per exemple els que es derivin de les obres del Pla de Rodalies) o millora dels estàndards de qualitat, entre d’altres, formaran part del cost a transferir per l’Administració General de l’Estat a la Generalitat de Catalunya. A més, l’any 2011 l’Estat lliurarà a la Generalitat 50 milions d’euros per a millores en el servei.
Per la seva banda, la Generalitat, fent ús de les seves competències, podrà establir uns nivells de qualitat diferents i una política tarifària pròpia. També podrà modificar els estàndards del servei respecte a l’acord del ministeri de Foment amb Renfe (augment de les freqüències de pas, capacitat dels combois, etc.).
L’acord també especifica que si la Generalitat decidís no renovar el contracte amb Renfe Operadora, la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals haurà d’acordar la valoració dels mitjans materials –material mòbil– i personals – uns 900 empleats– a transferir a la Generalitat.
Convenis amb Renfe, MIFO, Adif
L’acord també preveu la subscripció de dos convenis per assegurar la necessària coordinació entre la Generalitat i l’Administració de l’Estat:
1. Conveni entre la Generalitat de Catalunya i Renfe-Operadora:
El conveni preveu la creació d’un Òrgan Mixt de Coordinació i Control Generalitat de Catalunya-Renfe Operadora. L’integraran quatre representants de Renfe-Operadora i quatre de la Generalitat –inclòs el president– que, entre altres funcions, hauran de proposar el nomenament del director del servei. A l’hora d’adoptar acords, el president, nomenat per la Generalitat, tindrà vot de qualitat i, per tant, majoria. El nou òrgan també tindrà entre les seves funcions:
· Adaptar o modificar els serveis programats i assignar recursos materials i humans en funció dels requeriments de la demanda, i valorar la seva repercussió econòmica.
· Proposar les mesures necessàries en cas de problemes greus en el servei, tant si són previsibles –obres– com si no – incidències.
· Formular propostes de millora de la infraestructura i sol·licitar la intervenció dels organismes de regulació ferroviària.
· Determinar els sistemes d’informació immediata als clients de les anomalies i del restabliment dels serveis.
· Definir la via de recepció, canalització i resolució de les reclamacions a nivell comercial.
· Determinar l’objectiu de qualitat i puntualitat del servei.
El conveni també preveu que Renfe-Operadora constituirà una àrea de negoci específica de Rodalies-Catalunya i que la Generalitat podrà determinar el nom comercial del servei de Rodalies de Barcelona.
2. Conveni entre la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Foment i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF):
El conveni estableix les bases de la col·laboració entre Foment, Generalitat i ADIF per a la utilització de la infraestructura ferroviària de Rodalies de Barcelona. L’acord assigna a la Generalitat totes les franges horàries vinculades a la prestació dels serveis ferroviaris de Rodalies. A més, ADIF li comunicarà les franges horàries addicionals lliures per a poder incrementar la capacitat del servei.
A banda, el conveni preveu que, abans de tres mesos, les parts establiran els compromisos de qualitat que assumeix ADIF, com a administrador de les infraestructures ferroviàries. Una comissió mixta controlarà el compliment d’aquests nivells de qualitat i el seu incompliment serà penalitzat econòmicament.
Les inversions a realitzar que no formen part d’aquesta transferència es faran d’acord amb el que estableix el Protocol subscrit el 2006 sobre actuacions en infraestructures ferroviàries a Catalunya, i tenint en compte el nou Pla de Rodalies.