Havia de fer 2a part, i en rogermelcior l'ha fet
Guigui, espero que no t'importi que hagi allargat una mica la teva paraula, però és per una "bona causa"!
http://rogermelcior.wordpress.com/2009/ ... omment-228
Plans alternatius o l’alternativa de no anar en transport públic? (II)
19 Desembre 2009 per Roger
Tornen a haver-hi vacances i, per tant, moment de fer obres a la xarxa de Rodalies. En parlava a l’estiu: aquests plans alternatius es fan pensant amb tot menys amb la gent, els clients.
Aquest nadal, i seguint amb les obres de substitució de catenària als túnels urbans de Barcelona, entre el 25 de desembre i el 3 de gener els trens de les línies R3, R4 i R7 modificaran el seu recorregut quedant sense servei les estacions de Sant Andreu Arenal i Torre del Baró. El pla alternatiu per aquest nadal, presentat divendres passat per Renfe Operadora, Adif i el Ministerio de Fomento té una particularitat: que pitjor no s’hauria pogut fer, pensant des de la perspectiva d’afany de servei públic envers als clients.
La Generalitat, a través del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, inaugurarà la tutela del contracte programa amb Renfe Operadora amb tres dies de vigència d’aquest pla alternatiu, fet que em deixa perplex ja el Conseller Nadal sempre ha destacat que el que s’ha de fer és minimitzar les molèsties als clients i informar-los bé.
D’una banda hi ha errors estructurals en el plantejament. Crec que últimament el Ministerio de Fomento està accentuant les molèsties als clients de Rodalies fent grans obres amb afectacions importants als trànsit ferroviari de forma escalonada, simplement per fer soroll. Aquest mateix tram que es talla aquest nadal es tornarà a tallar a partir de l’abril, i durant 5 mesos, per tal de construir l’intercanviador de Sagrera-Meridiana (R3, R4, R7, L1, L4, L5, L9 i L10), pel que crec que el més racional i eficient hauria estat esperar aquest tancament per substituir la catenària en qüestió.
A més, banda, i seguint en la línia del pla de l’estiu, aquest tampoc optimitza la infraestructura existent per tal de minimitzar les molèsties als clients. Per últim, el passat divendres en roda de premsa, no es van explicar tots els detalls del pla i ni tan sols estaven disponibles els horaris (fet que crea incertesa tenint en compte que hi haurà diverses excepcions a les rutes habituals, com ara trens que seran desviats i altres que no).
Les excuses per legitimar el pla alternatiu sempre les mateixes: millorar la infraestructura aprofitant que hi ha pocs clients durant el període de nadal (obviant que no són bens els pocs clients). Fins i tot atreveixen a dir que la Meridiana va buida i per això posen autobusos…
Aquest pla és molt millorable. A continuació detallo en què consistix i les alternatives factibles:
R3
Els trens acabaran a Montcada Bifurcació. Des d’aquesta estació es podrà arribar al Sant Andreu Arenal mitjançant autobusos i des d’allà es podrà accedir al centre de Barcelona amb la L1 del Metro. Tan hauria costat fer arribar els autobusos fins la Sagrera (uns 600 metres més avall) on es podria enllaçar directament amb la L5, evitant el col·lapse de la L1 i diversificant les maneres d’arribar de forma més directe a Sants? Per arribar a Torre del Baró s’habilita un servei de microbusos.
No es podria haver plantejat els desviaments via Bifurcació Aigües i Clot-Aragó, accedint al centre de Barcelona sense cap transbordament?
R4 Nord i R7
Els trens també acabaran a Montcada Bifurcació, si bé als clients se’ls recomana enllaçar a peu entre les estacions de Montcada i Reixac-Manresa i Montcada i Reixac (5 minuts) on es pot enllaçar amb la R2 Nord que entra a Barcelona evitant el tram afectat per via Clot Aragó i Passeig de Gràcia. El pitjor de tot és que la R2 Nord té una freqüència molt baixa (30 minuts a l’hora vall i 15 a l’hora punta) per tal d’assumir el trànsit de viatgers d’una línia com la R4 i que aquests accedeixin a Barcelona en un temps competiu.
Igual que el que proposo per la R3 es podria haver fet per les R4 i R7, accedir des de Montcada Bifurcació al centre via Bifurcació Aigües i Clot, estalviant transbords i esperes innecessàries. I, òbviament, si s’opta pel pla que s’ha optat caldria haver reforçat la freqüència a la R2 Nord, desviant alguns trens de la R2 Sud que acaben a l’Estació de França cap al Vallès Oriental.
R4 Sud
Acabarà, majoritàriament, a Badalona enlloc de continuar cap al Vallès Occidental i el Bages (hi ha alguns trens que continuaran cap a Terrassa o Manresa per Clot i Bifurcació Aigües). Per tal de prestar servei a aquesta sublínia hauria estat més eficient que els trens de la R1, enlloc d’acabar a l’Hospitalet, continuéssim cap al Baix Llobregat i el Penedès, descongestionant el túnel de Plaça de Catalunya i fent més fluïda la circulació a la R1 (les estacions de Badalona i Montgat no estan preparades, malauradament, per assumir l’arribada de trens “massiva” de la R4 en doble composició).
No obstant això, i mirant-ho des d’un punt de vista corporativista, els clients de l’estació de Badalona durant el nadal disposarem de més trens que mai i que començaran o acabaran aquí i, per tant, ens podrem assegurar un seient.
Tal com diu la dita l’home és l’únic ésser que és capaç d’entrebancar-se dues vegades amb la mateixa pedra. En aquest cas “l’home”, altrament dit
RENFOMENTADIFDPTOP és l’únic ésser capaç de col·lapsar Barcelona les vegades que calgui. Moltes vegades l’home, RENFOMENTADIFDPTOP, és un ésser no racional.