A veure si els qui enteneu sobre aquests temes podeu dir què tal funcionen:
http://www.convergencia.org/fitxa_notic ... s_ID=22841&
CiU proposa incorporar nous sistemes de control i senyalització a la xarxa de rodalies per augmentar la freqüència de pas i reduir els temps de viatge a curt termini
Rull: “amb els sistemes de conducció automàtica ERTMS o LZB, que ja funcionen amb èxit a Madrid, s’aconseguirien els màxims nivells de seguretat i una millora substancial del servei de Rodalies de Catalunya”
Josep Rull, diputat de CiU al Parlament, ha presentat una proposta de resolució, per tal d’instar el Govern a “acordar amb el Govern de l’Estat la incorporació dels sistemes de conducció automàtica ERTMS (European Rail Traffic Management System) o LZB (Linienzugbeeinflussung), indistintament, a Rodalies de Catalunya, per tal que puguin començar a ser operatius a partir de 2011”.
El diputat nacionalista ha insistit en moltes ocasions sobre “el greu problema de capacitat que impedeix que es pugui fer un increment substancial dels serveis que circulen a la xarxa de Rodalies de Catalunya”. A pesar que el Pla d’infraestructures ferroviàries de rodalies de Barcelona, aprovat per l’Estat darrerament, pot ajudar a pal·liar aquesta situació, “la solució tampoc és suficient, ja que no preveu la quadriplicació de vies en els accessos nord i sud de Barcelona, i es limita a plantejar duplicacions de vies allí on encara hi ha via única, després de més d’un segle (Montcada - Vic i Arenys de Mar - Blanes)”.
A més, Josep Rull ha destacat, que “aquestes millores de la infraestructura es plantegen a mig termini i no podem ser optimistes amb els terminis, tenint en compte el baixíssim nivell de compliment de l’Estat amb Catalunya”. En efecte, tal com ha recordat Rull, “el Ministeri de Foment només ha estat capaç de finalitzar un 2,40% de les actuacions a què es va comprometre, el setembre de 2006, en el protocol que va signar amb del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, la vigència del qual fineix de setembre de 2012”.
És per tot això que, segons Josep Rull, “la solució a la gran saturació de la nostra xarxa de Rodalies passa per millorar els sistemes de control i senyalització, incorporant sistemes que ens permetin treure el màxim nivell de rendiment a les infraestructures, a curt termini”.
Josep Rull ha explicat, que “els sistemes proposats són LZB i ERTMS, noves tecnologies que ja han estat incorporades amb èxit en el sistema de rodalia de Madrid, on ha proporcionat diversos avantatges, com un millor funcionament de les estacions, una notable descongestió de les andanes en hora punta, una apreciable disminució en els temps de viatge, l’ampliació en les opcions d’interconnexió entre rodalies i la xarxa de metro i la duplicació de la capacitat de circulació de trens en direcció nord - sud, entre d’altres”.
L’LZB (en alemany Linienzugbeeinflussung, influència lineal en el tren) és un sistema en què la informació es transmet via cable el qual porta totes les dades d’una determinada àrea d’influència. Les dades es transmeten a l’equip de conducció del tren, que actua en conseqüència. El sistema ajusta la distància de seguretat entre trens, prescindint de la senyalització tradicional semafòrica. Això garanteix una freqüència màxima de pas de trens.
L’ERTMS (European Rail Traffic Management System, Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu), per la seva banda, és un sistema de comandament i control de trens per aconseguir l’interoperabilitat entre diferents xarxes ferroviàries. Aquest sistema atorga els mateixos avantatges que l’LZB en l’àmbit de freqüències de trens i minimitza les eventuals errades humanes.
Josep Rull ha destacat, que “amb la instal·lació del sistema ERTMS, que es pot considerar entre els més moderns d’Europa en les línies de rodalies, s’aconseguirien els màxims nivells de seguretat i una alta freqüència de serveis. Juntament amb el sistema LZB, permetrien una millora substancial en el funcionament del servei de Rodalies de Catalunya”.
Segons el diputat nacionalista, “ara que la Generalitat té traspassades, per bé que parcialment, les competències en matèria de transport ferroviari de rodalies, caldria liderar aquesta millora en la tecnologia emprada a la nova Rodalies de Catalunya”.