Imatges per a la història

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
xevi
N7
N7
Posts: 608
Joined: Wednesday 05/10/2005 18:43

Re: Imatges per a la història

Post by xevi »

Algú pot explicar la restauració de les escales de l'edícula d'Urquinaona? Perquè s'ha fet? què és o que serà? s'hi podrà accedir...
Gràcies!
davida
N9
N9
Posts: 1800
Joined: Wednesday 04/05/2005 15:46
Contact:

Re: Imatges per a la història

Post by davida »

Jo penso que la foto es la plaça Virrei Amat, on el trolebus que despres va ser el 4, i ara es el 34 tenia el final.
Juraria que el portal que es veu a la cantonada de dalt a la dreta, era la de la finca del Cinema Virrey.
I la finca semicircular d'abaix a l'esquerra es la tenda del Mariano Gracia.
A la dreta es veu una via de tranvia que podria el bucle que hi havia a Virrei
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Imatges per a la història

Post by metring »

davida wrote:Jo penso que la foto es la plaça Virrei Amat, on el trolebus que despres va ser el 4, i ara es el 34 tenia el final.
Juraria que el portal que es veu a la cantonada de dalt a la dreta, era la de la finca del Cinema Virrey.
I la finca semicircular d'abaix a l'esquerra es la tenda del Mariano Gracia.
A la dreta es veu una via de tranvia que podria el bucle que hi havia a Virrei
Jo diria que és Fabra i Puig, la rambla, la part de dalt, però l'alçada no la sabria dir. Perquè em sembla que a l'alçada de Virrei, mai no va ser rambla.

Ningú més sap dir on pot ser?
davida
N9
N9
Posts: 1800
Joined: Wednesday 04/05/2005 15:46
Contact:

Re: Imatges per a la història

Post by davida »

La rambla de Fabra i Puig si va arribar a Virrei Amat, pero abans que tu i jo neixessim
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Imatges per a la història

Post by metring »

Ualaaaa, no ho sabia! Doncs sí que arribava lluny!!!
User avatar
BRILL 18
N7
N7
Posts: 632
Joined: Thursday 20/04/2006 13:42
Location: Sant Quirze del Valles

Re: Imatges per a la història

Post by BRILL 18 »

davida wrote:La rambla de Fabra i Puig si va arribar a Virrei Amat, pero abans que tu i jo neixessim
Cert la rambla acababa just a Virrei Amat, on no va ser mai rambla es a partir de Virrei Amat cap amunt, recordo que just al final de la rambla tenia el final la linea 11 amb els ACLO
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Imatges per a la història

Post by metring »

User avatar
UT440_132M
N10
N10
Posts: 3951
Joined: Monday 03/03/2008 17:18
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contact:

Re: Imatges per a la història

Post by UT440_132M »

Talgo XXI a LaTour de Carol, extret de http://www.forotrenes.com/foro/viewtopi ... &start=140
Us poso l'escrit que hi ha:
Ganz wrote:Efectivamente, y no es photoshop ni nada por el estilo. Real como la vida misma. Un Talgo XXI en Latour-De-Carol/Enveitg. Tal instantánea, así como otras cuantas (realizadas, bien por Ángel Maestro, bien por José Jurado), salen publicadas en la revista HobbyTren nº85 del mes de noviembre del año 2000, que muy afortunadamente logré ayer en Expotren agenciarme. El artículo en sí (De Madrid a Los Pirineos pasando por Albacete), además de otras cosas muy interesantes y recomendables de leer, cito textualmente un interesante fragmento:
"...Y allí mismo empiezan las rampas duras, las curvas de radio reducidísimo para vía 1668 mm, algunas curvas de 101 metros de radio, donde las BT se inscriben perfectamente. Rampas de 38, 39, 40 milésimas, y aún de 42 milésimas, aunque a decir de los expertos conocedores del recorrido, puede haber determinados puntos cercanos a las 45 milésimas..."
"A continuación otra buena prueba para la cabeza tractora, bajar con el freno hidráulico la rampa descendiente de 42 milésimas. Cierta expectación entre los ingenieros y técnicos de la prueba. Las BT, responden perfectamente, sin tocar el freno de aire para nada".
Poca cosa más a comentar ante éstos párrafos sacados textualmente del artículo citado.
I una altra foto de l'usuari Pacheco, en aquest cas un tren de vapor sobre el pont de Planoles http://www.forotrenes.com/foro/download ... ?id=137357
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a
RogerHernan95
N5
N5
Posts: 117
Joined: Tuesday 16/08/2011 20:34
Facebook: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000309752594
Location: Segur de Calafell

Re: Imatges per a la història

Post by RogerHernan95 »

Aquestes fotos seran històriques des d'avui:
446 estacionat a la via 3 de Pinto, realitzant un dels darrers serveis de la línia C3a Pinto - San Martín de la Vega, del nucli de Rodalies de Madrid
446 estacionat a la via 3 de Pinto, realitzant un dels darrers serveis de la línia C3a Pinto - San Martín de la Vega, del nucli de Rodalies de Madrid
CIMG2536 - copia.JPG (110.33 KiB) Viewed 6325 times
446 estacionat a la via 3 de Pinto, realitzant un dels darrers serveis de la línia C3a Pinto - San Martín de la Vega, del nucli de Rodalies de Madrid
446 estacionat a la via 3 de Pinto, realitzant un dels darrers serveis de la línia C3a Pinto - San Martín de la Vega, del nucli de Rodalies de Madrid
CIMG2568 - copia.JPG (127 KiB) Viewed 6325 times
User avatar
Adolescent barceloní
N9
N9
Posts: 2377
Joined: Saturday 25/02/2012 15:00
Location: Entre el Barcelonès i Osona
Contact:

Re: Imatges per a la història

Post by Adolescent barceloní »

No sé si ho sabeu, ni si ja s'ha comentat al fil, però TMB cada setmana penja fotos històriques al seu Facebook i pregunta als usuaris si sabem d'on és la foto.

Busqueu-les: http://www.facebook.com/TransportsMetro ... Barcelona/ N'hi ha d'històriques i de recents.
Potser al Flickr de TMB trobeu algo: http://www.flickr.com/photos/tmbarcelona/
Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Imatges per a la història

Post by metring »

Si, ja ho vam comentar.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Imatges per a la història

Post by metring »

RogerHernan95 wrote:Aquestes fotos seran històriques des d'avui:
Per als qui no sàpiguen el per què, llegiu un exemple més de malbaratament a http://www.20minutos.es/noticia/1361155 ... rtin-vega/
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Imatges per a la història

Post by metring »

Llegiu l'article i quines fotos!!!

http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... o-dun.html

L'AVINGUDA DE LA MERIDIANA


Image

L'avinguda de la Meridiana al seu pas per La Sagrera-Sant Andreu de Palomar, als anys 60. Foto autor desconegut. Fons Àfrica Sánchez.

Projectada per l’enginyer Ildefons Cerdà en el seu Pla de l’Eixample de Barcelona de 1860. El passeig seguia, si fa o no, el meridià de Greenwich i es conjuntament amb la Diagonal la via més llarga de tot Barcelona. L’avinguda de la Meridiana havia de creuar en un inici part del nucli antic de Sant Andreu de Palomar. Per aquest motiu en arribar a la Sagrera fa una corba.

Per aquesta via hi passaven a cel obert els trens que anaven a Manresa, Puigcerdà, la Tor de Querol i Sant Joan de les Abadesses, aquesta darrera fora de servei actualment. El 1909 s’instal·la un baixador a tocar de la font de Canyelles i el 1955 amb el soterrament de la línia fèrria s’inaugura l’estació de Sant Andreu Arenal molt a prop de la Rambla de Fabra i Puig. Entre 1945 i 1954 en el seu subsòl s’hi va construir la línia 1 del metro. El 15 de maig de 1954 s’inaugura l’estació de Fabra i Puig. No va ser urbanitzada del tot fins l’any 1964, en què s’inaugura el tram final, el de Sant Andreu de Palomar. A resultes d’aquest fet s’enderroquen un conjunt de cases del carrer de Bartrina, la font de Canyelles i les masies de Can Cerdà i Can Magarola.

Dos passos de nivell, del passeig de Fabra i Puig i el del Pons i Gallarza, facilitaven l’accés amb el nord de l’ex-municipi. Un tram del carrer és anomenat Orense, el qual desapareix en urbanitzar-se l’avinguda de la Meridiana. Durant la guerra civil l’avinguda passa a esmentar-se de l’URSS. A l’època del desenvolupament la via s’omple de cotxes particulars i facilita l’enllaç de Barcelona amb el rere país de forma fluïda.

Image

L'antic pont del Dragó i el passeig de Valldaura a principis dels anys 40. Foto autor desconegut. Fons Ernest Àlvarez Seriol

L’antic pont del Dragó en soterrar-se la via del ferrocarril del Nord dóna pas a un nou pont, el qual rep el nom de l’antiga masia de Can Dragó situada a l’extrem oest de la nova avinguda. La reorganització urbanística del passeig de Valldaura així com la possible, no realitzada, ampliació dels Tallers del Nord van provocar l’enderroc de la segona masia de Can Dragó.

En el seu pas per Sant Andreu la Meridiana es troba amb dues fàbriques importants pel nombre de treballadors i de producció: La Companyia Hispano-suïssa, després Pegaso i ENASA i els Tallers del Ferrocarril del Nord. En nacionalitzar-se la xarxa ferroviària de via ampla no europeu, el 24 de gener de 1941, la fàbrica passa a mans de la RENFE (Red Nacional de Ferrocarriles Españoles).

Image

La Meridiana a la cruïlla de Fabra i Puig a la dècada dels anys 60. Foto Eduard Molins. Fons Eduard Molins.

Des del moviment veïnal del Clot, Navas, Sant Martí i Sant Andreu de Palomar se’n demana la seva pacificació en el trànsit rodat. De dur-se a terme la ciutat guanyaria una nova àrea de centralitat urbanística on el vianant és l’eix prioritari.

Pau Vinyes i Roig
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Imatges per a la història

Post by metring »

I aquesta fotografia és de Virrei Amat, quan van començar les obres del metro. La masia és on ara es troba l'edifii d'una coneguda entitat bancàriaabanscaixil:

http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... barri.html

Image

A tocar de les obres del metro la Masia de Can Sitjar i la plaça de Virrei Amat. Circa 1960. Fotografia de Tomàs Fàbregas. Fons Tomàs Fàbregas Catarineu.
davida
N9
N9
Posts: 1800
Joined: Wednesday 04/05/2005 15:46
Contact:

Re: Imatges per a la història

Post by davida »

metring wrote:I aquesta fotografia és de Virrei Amat, quan van començar les obres del metro. La masia és on ara es troba l'edifii d'una coneguda entitat bancàriaabanscaixil:

http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... barri.html

Image

A tocar de les obres del metro la Masia de Can Sitjar i la plaça de Virrei Amat. Circa 1960. Fotografia de Tomàs Fàbregas. Fons Tomàs Fàbregas Catarineu.
Aixó no es exactamente la plaça Virrei Amat sino la cantonada de Felip II amb la Jota. La plaça quedaria al altre costat de la masia.
User avatar
Adolescent barceloní
N9
N9
Posts: 2377
Joined: Saturday 25/02/2012 15:00
Location: Entre el Barcelonès i Osona
Contact:

Avinguda Meridiana

Post by Adolescent barceloní »

Compareu la Meridiana com era abans i com és ara... Vaja, el Pont del Dragó no és el que era... :)

Vàries preguntes:
· El desnivell que hi ha a la Meridiana a Sant Andreu es deu a que el tren passa per baix o és per altres temes?
· Com coi van soterrar el tren estant el tren per sota?

Pregunto ja que no entenc la configuració ferroviària de la Meridiana (Sagrera-Fabra i Puig-Sant Andreu Arenal-Trinitat). És que encara entenc menys com es va soterrar. Pel que m'han explicat (a saber si és veritat o no) és que primer van fer el metro fins a Fabra i Puig i després per sota el tren. No entenc si és que van tant la L1 com el tren en paral·lel, un a sobre de l'altre, o com diantre va. Algú m'ho podria explicar, si us plau? :) ;)
Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Avinguda Meridiana

Post by metring »

Adolescent barceloní wrote: Com coi van soterrar el tren estant el tren per sota?
Comorl?



A la Wiki hi han més fotos: http://www.transport.cat/wiki/index.php ... reu_Arenal

http://www.transport.cat/wiki/index.php/Fabra_i_Puig
Adolescent barceloní wrote:Pel que m'han explicat (a saber si és veritat o no) és que primer van fer el metro fins a Fabra i Puig i després per sota el tren. No entenc si és que van tant la L1 com el tren en paral·lel, un a sobre de l'altre, o com diantre va. Algú m'ho podria explicar, si us plau? :) ;)
Edito: és cert, amb un any de diferència, es van inaugurar el metro i la estació soterrada, 1954 i 1955, respectivament.

Sobre el nivell dels túnels, van en paral·lel, fins a La Sagrera, quan es va fer la nova estació de Rodalies. Va ser necessari baixar la quota del túnel de Renfe, per tal d'eliminar aquell enutjós transbordament antic entre les línies de metro L1 i L5, suposo que el recordes.
User avatar
faristol
N8
N8
Posts: 769
Joined: Friday 05/01/2007 20:20
Location: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Re: Imatges per a la història

Post by faristol »

HUau!! Quin FIL!!!! hi han tantes imatges bonissimes que no es don a l'abast a contestar i comentar...l'edicle d'Urquinaona genial i aquestes de La Meridiana BRU-TALS--BRU-TALs...
Merci per compartir aquestes troballes i fer-ho public.

metring wrote: Image

La Meridiana a la cruïlla de Fabra i Puig a la dècada dels anys 60. Foto Eduard Molins. Fons Eduard Molins.

Des del moviment veïnal del Clot, Navas, Sant Martí i Sant Andreu de Palomar se’n demana la seva pacificació en el trànsit rodat. De dur-se a terme la ciutat guanyaria una nova àrea de centralitat urbanística on el vianant és l’eix prioritari.
Per a qui li interesi tambe el tema de "cotxes-automovils" de esquerra a dreta:

SEAT 1400 Taxi.
SEAT 600 Comercial.
Autobus que desconec.
Citroen Traction Avant.(conegut popurlament com a "Pato")
RENAULT Floride Descapotable (Tambe Podria ser un RENAULT Caravelle, nomes cambiava el motor i petites coses que no es poden distingir)

metring wrote:I aquesta fotografia és de Virrei Amat, quan van començar les obres del metro. La masia és on ara es troba l'edifii d'una coneguda entitat bancàriaabanscaixil:

http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... barri.html

Image

A tocar de les obres del metro la Masia de Can Sitjar i la plaça de Virrei Amat. Circa 1960. Fotografia de Tomàs Fàbregas. Fons Tomàs Fàbregas Catarineu.

Tres camions PEGASO "MOFLETES" preciosa instantanea.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Imatges per a la història

Post by metring »

Doncs el proper dia 20, es fa la presentació de dos llibres en fascicles, sobre història de Sant Andreu del Palomar, amb fotografies com aquestes:
Benvolguts amics i benvolgudes amigues,

Ens plau convidar-vos a l'acte de presentació del primer fascicle i de les cobertes del llibre L'Abans de Sant Andreu de Palomar. Recull gràfic, 1880-1976. Editat per l'editorial Efados amb la col·laboració del Districte de Sant Andreu-Ajuntament de Barcelona.

En aquest llibre hi ha han col·laborat més d'un centenar de famílies i arxius públics i particulars així com un consell assessor format per historiadors, documentalistes, fotògrafs i veïns. El pròleg ha anat a càrrec del doctor en Història i professor de la Universitat de Barcelona Carles Santacana i Torres.

La presentació serà el proper divendres dia 20 d'abril -115è aniversari de l'annexió de Sant Andreu de Palomar a Barcelona-, a les 20 hores, a la Fàbrica de Creació de la Fabra i Coats (carrer de Sant Adrià, 20). Adjuntem invitació.

Per a més informació:

Facebook: Sant Andreu de Palomar Abans
Twitter: AbansSantAndreu

Us hi esperem

--
Jordi Rabassa Massons i Pau Vinyes i Roig
Historiadors
"L'Abans de Sant Andreu de Palomar"
I a Sants, també, i és possible que trobem tresors transportils:
http://w110.bcn.cat/portal/site/Sants-M ... lang=ca_ES

A finals d'abril sortirà el primer número dels fascicles "L'Abans Barcelona Sants-Hostafrancs-La Bordeta, Recull gràfic"

Publicat el 29/03/2012

Participeu amb les vostres imatges de casa

Albert Torras i Corbella, peridosita vinculat a la tradició associativa i festiva de Sants, conjuntament amb el seu col·laborador, César Cárdenas Pérez estan elaborant un llibre de fotografies de Sants - Hostafrancs - la Bordeta que s'editarà en 50 fascicles col·leccionables. Mil imatges il·lustraran les 824 pàgines del llibre, que formarà part de la col·lecció d'història gràfica dels districtes de Barcelona. El volum recollirà la història dels barris des de l'aparició de la fotografia fins a l'any 1975.

L'autor cerca imatges a particulars i a entitats que il·lustrin el passat de Sants, Badal, Hostafrancs i la Bordeta en qualsevol vessant: familiar, associativa, esportiva, agrícola, industrial, urbanística, educativa i festiva. Podeu cedir fotografies de qualsevol mida per digitalitzar-les; se us retornaran en la màxima brevetat. Podeu posar-vos en contacte amb:

Albert Torras Corbella

César Cárdenas Pérez

A partir del dia 20 d'abril es regalarà el primer fascicle a la majoria de quioscs, llibreries i papereries dels barris de Sants, Hostafrancs i la Bordeta.
User avatar
Adolescent barceloní
N9
N9
Posts: 2377
Joined: Saturday 25/02/2012 15:00
Location: Entre el Barcelonès i Osona
Contact:

Re: Avinguda Meridiana

Post by Adolescent barceloní »

metring wrote:Sobre el nivell dels túnels, van en paral·lel, fins a La Sagrera, quan es va fer la nova estació de Rodalies. Va ser necessari baixar la quota del túnel de Renfe, per tal d'eliminar aquell enutjós transbordament antic entre les línies de metro L1 i L5, suposo que el recordes.
Vale, ara millor. Però segueix sense quadrar-me una cosa. El tren comença el tram soterrat a la Casa de l'Aigua (entre Torre del Baró i Trinitat Nova, paral·lelament a la Meridiana). Llavors va per la part esquerra de la Meridiana (carril direcció Glòries) (soterrat, clar). Llavors, la L1 del metro ha de passar per la part dreta (carril direcció Montcada).

Però, segons el mapa, la L1 passa per sota del tren, para perpendicularment al tren a Fabra i Puig i passant l'estació va paral·lelament al tren fins a Clot on suposadament torna a entrecreuar-se per sota. O en algun moment es creuen o van en paral·lel o alguna cosa passa aquí. Segurament, el mapa estarà equivocat :)

A veure si ho entenc:
· Fins a La Sagrera van en paral·lel tots dos túnels,
· A La Sagrera el túnel de Rodalies queda per sota del de la L1
· Des de La Sagrera fins a on sigui circulen un túnel sobre un altre
Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”