Algú pot explicar la restauració de les escales de l'edícula d'Urquinaona? Perquè s'ha fet? què és o que serà? s'hi podrà accedir...
Gràcies!
Re: Imatges per a la història
Posted: Tuesday 20/03/2012 18:22
by davida
Jo penso que la foto es la plaça Virrei Amat, on el trolebus que despres va ser el 4, i ara es el 34 tenia el final.
Juraria que el portal que es veu a la cantonada de dalt a la dreta, era la de la finca del Cinema Virrey.
I la finca semicircular d'abaix a l'esquerra es la tenda del Mariano Gracia.
A la dreta es veu una via de tranvia que podria el bucle que hi havia a Virrei
Re: Imatges per a la història
Posted: Tuesday 27/03/2012 17:31
by metring
davida wrote:Jo penso que la foto es la plaça Virrei Amat, on el trolebus que despres va ser el 4, i ara es el 34 tenia el final.
Juraria que el portal que es veu a la cantonada de dalt a la dreta, era la de la finca del Cinema Virrey.
I la finca semicircular d'abaix a l'esquerra es la tenda del Mariano Gracia.
A la dreta es veu una via de tranvia que podria el bucle que hi havia a Virrei
Jo diria que és Fabra i Puig, la rambla, la part de dalt, però l'alçada no la sabria dir. Perquè em sembla que a l'alçada de Virrei, mai no va ser rambla.
Ningú més sap dir on pot ser?
Re: Imatges per a la història
Posted: Tuesday 27/03/2012 17:45
by davida
La rambla de Fabra i Puig si va arribar a Virrei Amat, pero abans que tu i jo neixessim
Re: Imatges per a la història
Posted: Tuesday 27/03/2012 17:53
by metring
Ualaaaa, no ho sabia! Doncs sí que arribava lluny!!!
Re: Imatges per a la història
Posted: Tuesday 27/03/2012 18:30
by BRILL 18
davida wrote:La rambla de Fabra i Puig si va arribar a Virrei Amat, pero abans que tu i jo neixessim
Cert la rambla acababa just a Virrei Amat, on no va ser mai rambla es a partir de Virrei Amat cap amunt, recordo que just al final de la rambla tenia el final la linea 11 amb els ACLO
Ganz wrote:Efectivamente, y no es photoshop ni nada por el estilo. Real como la vida misma. Un Talgo XXI en Latour-De-Carol/Enveitg. Tal instantánea, así como otras cuantas (realizadas, bien por Ángel Maestro, bien por José Jurado), salen publicadas en la revista HobbyTren nº85 del mes de noviembre del año 2000, que muy afortunadamente logré ayer en Expotren agenciarme. El artículo en sí (De Madrid a Los Pirineos pasando por Albacete), además de otras cosas muy interesantes y recomendables de leer, cito textualmente un interesante fragmento:
"...Y allí mismo empiezan las rampas duras, las curvas de radio reducidísimo para vía 1668 mm, algunas curvas de 101 metros de radio, donde las BT se inscriben perfectamente. Rampas de 38, 39, 40 milésimas, y aún de 42 milésimas, aunque a decir de los expertos conocedores del recorrido, puede haber determinados puntos cercanos a las 45 milésimas..."
"A continuación otra buena prueba para la cabeza tractora, bajar con el freno hidráulico la rampa descendiente de 42 milésimas. Cierta expectación entre los ingenieros y técnicos de la prueba. Las BT, responden perfectamente, sin tocar el freno de aire para nada".
Poca cosa más a comentar ante éstos párrafos sacados textualmente del artículo citado.
446 estacionat a la via 3 de Pinto, realitzant un dels darrers serveis de la línia C3a Pinto - San Martín de la Vega, del nucli de Rodalies de Madrid
CIMG2536 - copia.JPG (110.33 KiB) Viewed 6332 times
446 estacionat a la via 3 de Pinto, realitzant un dels darrers serveis de la línia C3a Pinto - San Martín de la Vega, del nucli de Rodalies de Madrid
CIMG2568 - copia.JPG (127 KiB) Viewed 6332 times
Re: Imatges per a la història
Posted: Wednesday 04/04/2012 13:38
by Adolescent barceloní
No sé si ho sabeu, ni si ja s'ha comentat al fil, però TMB cada setmana penja fotos històriques al seu Facebook i pregunta als usuaris si sabem d'on és la foto.
L'avinguda de la Meridiana al seu pas per La Sagrera-Sant Andreu de Palomar, als anys 60. Foto autor desconegut. Fons Àfrica Sánchez.
Projectada per l’enginyer Ildefons Cerdà en el seu Pla de l’Eixample de Barcelona de 1860. El passeig seguia, si fa o no, el meridià de Greenwich i es conjuntament amb la Diagonal la via més llarga de tot Barcelona. L’avinguda de la Meridiana havia de creuar en un inici part del nucli antic de Sant Andreu de Palomar. Per aquest motiu en arribar a la Sagrera fa una corba.
Per aquesta via hi passaven a cel obert els trens que anaven a Manresa, Puigcerdà, la Tor de Querol i Sant Joan de les Abadesses, aquesta darrera fora de servei actualment. El 1909 s’instal·la un baixador a tocar de la font de Canyelles i el 1955 amb el soterrament de la línia fèrria s’inaugura l’estació de Sant Andreu Arenal molt a prop de la Rambla de Fabra i Puig. Entre 1945 i 1954 en el seu subsòl s’hi va construir la línia 1 del metro. El 15 de maig de 1954 s’inaugura l’estació de Fabra i Puig. No va ser urbanitzada del tot fins l’any 1964, en què s’inaugura el tram final, el de Sant Andreu de Palomar. A resultes d’aquest fet s’enderroquen un conjunt de cases del carrer de Bartrina, la font de Canyelles i les masies de Can Cerdà i Can Magarola.
Dos passos de nivell, del passeig de Fabra i Puig i el del Pons i Gallarza, facilitaven l’accés amb el nord de l’ex-municipi. Un tram del carrer és anomenat Orense, el qual desapareix en urbanitzar-se l’avinguda de la Meridiana. Durant la guerra civil l’avinguda passa a esmentar-se de l’URSS. A l’època del desenvolupament la via s’omple de cotxes particulars i facilita l’enllaç de Barcelona amb el rere país de forma fluïda.
L'antic pont del Dragó i el passeig de Valldaura a principis dels anys 40. Foto autor desconegut. Fons Ernest Àlvarez Seriol
L’antic pont del Dragó en soterrar-se la via del ferrocarril del Nord dóna pas a un nou pont, el qual rep el nom de l’antiga masia de Can Dragó situada a l’extrem oest de la nova avinguda. La reorganització urbanística del passeig de Valldaura així com la possible, no realitzada, ampliació dels Tallers del Nord van provocar l’enderroc de la segona masia de Can Dragó.
En el seu pas per Sant Andreu la Meridiana es troba amb dues fàbriques importants pel nombre de treballadors i de producció: La Companyia Hispano-suïssa, després Pegaso i ENASA i els Tallers del Ferrocarril del Nord. En nacionalitzar-se la xarxa ferroviària de via ampla no europeu, el 24 de gener de 1941, la fàbrica passa a mans de la RENFE (Red Nacional de Ferrocarriles Españoles).
La Meridiana a la cruïlla de Fabra i Puig a la dècada dels anys 60. Foto Eduard Molins. Fons Eduard Molins.
Des del moviment veïnal del Clot, Navas, Sant Martí i Sant Andreu de Palomar se’n demana la seva pacificació en el trànsit rodat. De dur-se a terme la ciutat guanyaria una nova àrea de centralitat urbanística on el vianant és l’eix prioritari.
Pau Vinyes i Roig
Re: Imatges per a la història
Posted: Wednesday 11/04/2012 19:28
by metring
I aquesta fotografia és de Virrei Amat, quan van començar les obres del metro. La masia és on ara es troba l'edifii d'una coneguda entitat bancàriaabanscaixil:
A tocar de les obres del metro la Masia de Can Sitjar i la plaça de Virrei Amat. Circa 1960. Fotografia de Tomàs Fàbregas. Fons Tomàs Fàbregas Catarineu.
Re: Imatges per a la història
Posted: Wednesday 11/04/2012 19:56
by davida
metring wrote:I aquesta fotografia és de Virrei Amat, quan van començar les obres del metro. La masia és on ara es troba l'edifii d'una coneguda entitat bancàriaabanscaixil:
A tocar de les obres del metro la Masia de Can Sitjar i la plaça de Virrei Amat. Circa 1960. Fotografia de Tomàs Fàbregas. Fons Tomàs Fàbregas Catarineu.
Aixó no es exactamente la plaça Virrei Amat sino la cantonada de Felip II amb la Jota. La plaça quedaria al altre costat de la masia.
Avinguda Meridiana
Posted: Thursday 12/04/2012 21:29
by Adolescent barceloní
Compareu la Meridiana com era abans i com és ara... Vaja, el Pont del Dragó no és el que era...
Vàries preguntes:
· El desnivell que hi ha a la Meridiana a Sant Andreu es deu a que el tren passa per baix o és per altres temes?
· Com coi van soterrar el tren estant el tren per sota?
Pregunto ja que no entenc la configuració ferroviària de la Meridiana (Sagrera-Fabra i Puig-Sant Andreu Arenal-Trinitat). És que encara entenc menys com es va soterrar. Pel que m'han explicat (a saber si és veritat o no) és que primer van fer el metro fins a Fabra i Puig i després per sota el tren. No entenc si és que van tant la L1 com el tren en paral·lel, un a sobre de l'altre, o com diantre va. Algú m'ho podria explicar, si us plau?
Re: Avinguda Meridiana
Posted: Thursday 12/04/2012 23:25
by metring
Adolescent barceloní wrote:
Com coi van soterrar el tren estant el tren per sota?
Adolescent barceloní wrote:Pel que m'han explicat (a saber si és veritat o no) és que primer van fer el metro fins a Fabra i Puig i després per sota el tren. No entenc si és que van tant la L1 com el tren en paral·lel, un a sobre de l'altre, o com diantre va. Algú m'ho podria explicar, si us plau?
Edito: és cert, amb un any de diferència, es van inaugurar el metro i la estació soterrada, 1954 i 1955, respectivament.
Sobre el nivell dels túnels, van en paral·lel, fins a La Sagrera, quan es va fer la nova estació de Rodalies. Va ser necessari baixar la quota del túnel de Renfe, per tal d'eliminar aquell enutjós transbordament antic entre les línies de metro L1 i L5, suposo que el recordes.
Re: Imatges per a la història
Posted: Friday 13/04/2012 0:19
by faristol
HUau!! Quin FIL!!!! hi han tantes imatges bonissimes que no es don a l'abast a contestar i comentar...l'edicle d'Urquinaona genial i aquestes de La Meridiana BRU-TALS--BRU-TALs...
Merci per compartir aquestes troballes i fer-ho public.
metring wrote:
La Meridiana a la cruïlla de Fabra i Puig a la dècada dels anys 60. Foto Eduard Molins. Fons Eduard Molins.
Des del moviment veïnal del Clot, Navas, Sant Martí i Sant Andreu de Palomar se’n demana la seva pacificació en el trànsit rodat. De dur-se a terme la ciutat guanyaria una nova àrea de centralitat urbanística on el vianant és l’eix prioritari.
Per a qui li interesi tambe el tema de "cotxes-automovils" de esquerra a dreta:
SEAT 1400 Taxi.
SEAT 600 Comercial.
Autobus que desconec.
Citroen Traction Avant.(conegut popurlament com a "Pato")
RENAULT Floride Descapotable (Tambe Podria ser un RENAULT Caravelle, nomes cambiava el motor i petites coses que no es poden distingir)
metring wrote:I aquesta fotografia és de Virrei Amat, quan van començar les obres del metro. La masia és on ara es troba l'edifii d'una coneguda entitat bancàriaabanscaixil:
A tocar de les obres del metro la Masia de Can Sitjar i la plaça de Virrei Amat. Circa 1960. Fotografia de Tomàs Fàbregas. Fons Tomàs Fàbregas Catarineu.
Tres camions PEGASO "MOFLETES" preciosa instantanea.
Re: Imatges per a la història
Posted: Friday 13/04/2012 10:54
by metring
Doncs el proper dia 20, es fa la presentació de dos llibres en fascicles, sobre història de Sant Andreu del Palomar, amb fotografies com aquestes: I a Sants, també, i és possible que trobem tresors transportils:
Re: Avinguda Meridiana
Posted: Friday 13/04/2012 14:41
by Adolescent barceloní
metring wrote:Sobre el nivell dels túnels, van en paral·lel, fins a La Sagrera, quan es va fer la nova estació de Rodalies. Va ser necessari baixar la quota del túnel de Renfe, per tal d'eliminar aquell enutjós transbordament antic entre les línies de metro L1 i L5, suposo que el recordes.
Vale, ara millor. Però segueix sense quadrar-me una cosa. El tren comença el tram soterrat a la Casa de l'Aigua (entre Torre del Baró i Trinitat Nova, paral·lelament a la Meridiana). Llavors va per la part esquerra de la Meridiana (carril direcció Glòries) (soterrat, clar). Llavors, la L1 del metro ha de passar per la part dreta (carril direcció Montcada).
Però, segons el mapa, la L1 passa per sota del tren, para perpendicularment al tren a Fabra i Puig i passant l'estació va paral·lelament al tren fins a Clot on suposadament torna a entrecreuar-se per sota. O en algun moment es creuen o van en paral·lel o alguna cosa passa aquí. Segurament, el mapa estarà equivocat
A veure si ho entenc:
· Fins a La Sagrera van en paral·lel tots dos túnels,
· A La Sagrera el túnel de Rodalies queda per sota del de la L1
· Des de La Sagrera fins a on sigui circulen un túnel sobre un altre