http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
-------------------------------------------------
La tuneladora del TAV es trobarà el mateix terreny que ha aturat la de la línia 9
Els experts asseguren que en foradar el subsòl de Barcelona poden aparèixer imprevistos
PAULA MERCADÉ. Barcelona
El catedràtic de la UPC Josep Maria Mata Perelló assegura que la tuneladora del tren d'alta velocitat (TAV) que perfori el subsòl del centre de Barcelona es trobarà un terreny similar al que va fer aturar la màquina que havia de treballar en el tram central de la línia 9 –de l'estació Maragall a Zona Universitària–. El degà del Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports, Josep Oriol, explica que «és impossible fer una obra i pensar que no hi haurà cap imprevist», ja que per «moltes mostres que es tinguin del subsòl mai representa la totalitat». Per això, «és probable» que a Barcelona apareguin esquerdes, com ha passat al Prat, ja que tota obra subterrània «altera el terreny», diu el catedràtic de càlcul d'estructures de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona, Lluís Moya.
El túnel del tram central de la línia 9 que va des de l'estació de Maragall fins a la Zona Universitària encara no s'ha començat. El govern està elaborant un estudi geològic per determinar com ha de ser la tuneladora per a un terreny que presenta més dificultats del compte. La duresa del terreny d'aquesta part de la línia 9 és el mateix que es trobarà la tuneladora del tren d'alta velocitat (TAV) pel centre de Barcelona. El catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya Josep Maria Mata Perelló explica que el túnel del TAV pel mig de la ciutat travessarà «un subsòl quaternari amb sediments del delta del Llobregat, del Besòs i de la muntanya de Collserola».
Per molts sondejos que es facin del terreny, «la geologia no és una ciència exacta i, tot i que els càlculs poden estar ben fets, potser hi ha un paràmetre que no s'ha tingut en compte perquè es desconeixia». En aquest sentit, el degà del Col·legi d'Enginyers de Caminis, Canals i Ports, Josep Oriol, argumenta que «és impossible minimitzar els riscos a zero», i això fa que «cap obra surti com s'havia pensat». Sempre s'ha de tenir en compte que pot aparèixer algun problema que «els tècnics encarregats de l'obra hauran de solucionar», afegeix Mata Perelló. Els possibles imprevistos, segons Mata Perelló, podrien endarrerir els «ajustats terminis» previstos en l'obra de l'alta velocitat, que el 2009 hauria d'haver arribat a la frontera francesa.
ESQUERDES AL PRAT
El catedràtic de càlcul d'estructures de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona, Lluís Moya, explica que quan es fa una obra subterrània «sempre s'alteren les condicions del terreny», per això «és probable» que a Barcelona apareguin esquerdes, com ha passat al Prat de Llobregat. Moya diu que cal esperar els resultats de l'informe elaborat per tècnics independents de la Universitat Politècnica.
Tot i això, apunta tres causes possibles que han pogut modificar el terreny. D'una banda, «les estructures del túnel han pogut cedir». De l'altra, «les aigües freàtiques del subsòl poden haver tingut un comportament anòmal». I, finalment, pot haver passat que «en foradar el terreny l'aigua hagi buscat altres direccions». A més, caldrà tenir en compte «que potser els edificis tenien poca resistència tècnica».
Tot i el que ha passat al Prat, Moya no veu perill en el fet que el TAV creuï Barcelona: «Cal explicar bé als veïns quines obres es fan perquè a vegades es parla amb desconeixement.» Per Moya, «la solució no és ‘no vull un túnel per les possibles afectacions', perquè si no encara aniríem amb carro».
Oriol tampoc no descarta que apareguin esquerdes quan es faci el túnel del TAV a Barcelona, però «la tècnica pot aconseguir que surtin les mínimes». Recorda que les obres del TAV es faran amb les màximes mesures de seguretat: «Hi haurà una inspecció tècnica a tots els edificis, tot i que no passa per sota de cap immoble; a més, s'instal·laran sensors durant les obres i després», quan ja comencin a circular els trens.
Mata Perelló també confia «en els tècnics» per extremar les mesures de seguretat. Però diu que el preocupen més els veïns que el temple de la Sagrada Família. Afirma que «no estaria tranquil si visqués a l'Eixample» ja que hauria optat per fer passar el TAV pel Vallès.
Els experts tenen un discurs tranquil·litzador pel que fa al pas del TAV pel costat del temple. En aquest tram s'accentuaran les mesures de seguretat. Al carrer Mallorca, quan es passi pel costat de la Sagrada Família, hi haurà pilones de 40 metres de profunditat i 1,50 de diàmetre separades per mig metre. La pantalla protectora farà 125 metres.
----------------------------------
Com un cuc
La tuneladora que es farà servir en el traçat del tren d'alta velocitat en creuar la ciutat de Barcelona «és com una broca immensa que perfora el terreny com si fos un cuc; a mesura que avança es construeix el forat del túnel», explica el catedràtic de càlcul d'estructures de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona, Lluís Moya. Aquest mètode constructiu «no interfereix en la vida del carrer, però és més car». En canvi, el túnel del TAV al Prat de Llobregat s'ha fet «amb un sistema més antic: el mur en trinxera». És a dir, «es construeixen les parets laterals del túnel i es va buidant el terreny, el sostre és el carrer». Això, «tot i ser més barat, hipoteca la vida que es fa al carrer».