http://www.diarioadn.com
Transport
Tres milions d'espavilats es colen al metro
TMB Incrementa les mesures per evitar la picaresca dels usuaris però la xifra es manté any rera any
Saltear extras e ir al cuerpo de la noticia
XpresateAñade tu opiniónPublicidad
Redacció, Barcelona
Socialment no està tan mal vist com altres conductes incíviques. En canvi, cada any costa molts diners a la resta de ciutadans. Més de tres milions de viatgers, aproximadament, es colen cada any per agafar el metro.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) incrementa any rera any les mesures per evitar aquesta pràctica però no hi ha gaire espai per a l'optimisme.
Els revisors del metro sorprenen cada any unes 40.000 persones sense bitllet o amb un títol que no es correspon. Tenint en compte que un 1,15% dels viatgers no té el bitllet quan li demanen, es pot considerar que 3,5 milions de ciutadans viatgen de forma iregular. Fonts de TMB van assegurar, però, que la xifra és inferior ja que "els revisors ja saben a qui li han de demanar el bitllet".
Vidres més alts
Des de fa anys, TMB aprofita quan fa obres en alguna estació de metro per millorar la seguretat de les tanques d'accés. Cada cop hi ha més torns que es van substituint per vidres alts que dificulten la picaresca. Són més difícils de burlar. La plaça Catalunya va ser una de les primeres estacions en instal·lar aquest sistema. Tot i així, encara hi ha gent que aprofita per colar-se quan les portes de vidre s'obren per deixar sortir als usuaris que ja han arribat a destí.
Fonts de TMB van explicar que aquest és un problema que afecta a totes les ciutats que tenen metro però va reconèixer que "preocupa" a Barcelona i que cal treballar per reduir-ho. "El cost del transport de qui es cola el paguem entre tots", van explicar des de TMB.
Un altre sistema per evitar que la gent es coli al metro és incrementar la plantilla de vigilants de seguretat i revisors.
Cada any, el nombre de vigilants o persones d'informació creix un 15%, segons TMB. Alguns d'ells, però, tot i l'uniforme de treball, no són vigilants de seguretat ni revisors, sinó personal auxiliar que no està ni tan sols autoritzat per retenir els viatgers que s'han colat.
En el transport en autobús, les xifres es redueixen pràcticament a la meitat. Segons fonts de TMB, entre el 0,5 i el 0,8% de tots els viatgers a qui els revisors els hi demanen el bitllet, el porten. La resta o bé s'han colat o bé han validat un bitllet que no serveix per aquell trajecte.
Les xifres
1,15% és la gent a qui els revisors van enxampar al metro sense bitllet. Els revisors, però, no demanen el bitllet aleatòriament, sinó que acostumen a discriminar.
0,8% són els viatgers d'autobús a qui els revisors van enxampar sense el bitllet. És gairebé la meitat que el nombre de gent que es cola al metro.
2,7 són els milions que va destinar TMB l'any 2006 per netejar les pintades a les parets o les guixades als vidres dels vagons. Cada any es destinen més diners.