Page 29 of 43

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/04/2013 0:12
by Toni
alf_ wrote:
oriolp13 wrote:
Toni wrote:Carta oberta al Sr. Alcalde de Torelló:

Sr. Alcalde,

Segur que l´estació de Torelló està millor amb personal. Jo crec que amb un venedor de bitllets no hi ha prou, caldria un senyor a l´andana que informés als viatgers dels horaris i ajudés a baixar a les persones grans i una altre persona que s´ocupés de la neteja de l´estació per tal de que estigui en perfecte estat. Un bar també està molt bé, per prendre un cafè a l´hivern mentre arriba el tren, que a Torelló fa molt fred a l´hivern. Torelló ho mereix i no importa si hi han molts o pocs viatgers. No s´entén doncs que els gestors de la línia no vulguin donar el servei que els ciutadans es mereixen ja que els arguments son molt clars:

- L´ADIF i la RENFE tenen personal de sobra i si no tenen que contractin més. Evidentment si ho fan a Torelló, que ho facin també a tota la resta d´estacions, que els ciutadans ho podem pagar amb els nostres impostos sense cap problema.
- És evident que tenir una persona o més a l´estació garanteix el millor servei. Res de poder automatitzar les coses i res de màquines de bitllets, un senyor a la guixeta que ens digui bon dia cada matí. El que s´ha fet a altres línies molt més perfectes i també properes no cal esmentar-ho.
- Encara que no té res a veure amb la presència d´un venedor de bitllets a l´estació com és evident, fa molt bé d´intoxicar a l´opinió pública i mobilitzar als veïns dient que els senyors de la Renfe no volen que els trens s´aturin a Torelló (encara que això ho decideixi la Generalitat). Fa bé de dir que si no es venen bitllets els trens no s´aturaran a l´estació ja que evidentment ambdues coses estan molt relacionades.
- No cal ser responsables i contribuir a estalviar diners públics on es pot fer, sobretot si son diners públics d´aquells d´allà, els que estan a 600 km d´aquí, que es gastin els diners que aquells diners no son nostres...
Et felicito, has arribat a nivells que ni em podia imaginar. Degagògia, de la més barata, la teva.

- Primer, no cal mantenir un bar obert, estic segur que si als viatgers els deixes la sala d'espera de l'estació oberta (tancant-la per la nit) ja estaràn més que contents, i no els caldrà cap bar.
- Segon, la gent gran (la majoria que utilitza el transport públic per desplaçar-se en aquests pobles) probablement ni sàpiguen fer anar una màquina autovenda, i si en saben, puguin tenir molts problemes, cosa que una persona a la guixeta soluciona, a part de donar un tracte molt més proper.
- Tercer, del tram Vic-Ripoll, Manlleu i Torelló són les dues úniques estacions que no poden quedar-se totalment automatitzades, sense cap persona atenent, ja que tant per el tamany de la població com per la gent que mouen (hi puja i baixa més gent de la que et puguis pensar), mereixen mantenir el personal.
- Quart, fes-te mirar la obsessió malaltíssa enfront la Generalitat per un psicòleg, perquè els teus nivells d'obsessió són alarmants.
Estoy contigo... es un punto absurdo a defender. Tener a una persona en la taquilla no es ningun desperdicio, y menos si se aprovecha el bar como ventanilla (cosa que me parece un invento fantástico para mantener tanto taquillero como bar de la estación en estaciones con pocos viajeros). Yo diría que tener las estaciones con personal es un cierto atractivo para el tren, por varias razones, por seguridad, por humanidad, y si, por asistencia a todo tipo de pasajeros que lo requieran, y esto puede significar perfectamente ayudar a un discapacitado si hiciera falta, y también ayudar al viajero a comprar el billete o la oferta que le hiciera falta.

El ahorro que conlleva suprimir al vendedor de billetes en su totalidad no compensa por el gasto en las máquinas autoventa y su mantenimiento, y la pérdida de pasajeros que conllevará la automatización.
Hombre, que tener personal da un trato más humano es evidente. La cuestión es que no hay dinero para pagarlo. Es fácil de entender.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/04/2013 0:23
by Toni
oriolp13 wrote:
Toni wrote:Carta oberta al Sr. Alcalde de Torelló:

Sr. Alcalde,

Segur que l´estació de Torelló està millor amb personal. Jo crec que amb un venedor de bitllets no hi ha prou, caldria un senyor a l´andana que informés als viatgers dels horaris i ajudés a baixar a les persones grans i una altre persona que s´ocupés de la neteja de l´estació per tal de que estigui en perfecte estat. Un bar també està molt bé, per prendre un cafè a l´hivern mentre arriba el tren, que a Torelló fa molt fred a l´hivern. Torelló ho mereix i no importa si hi han molts o pocs viatgers. No s´entén doncs que els gestors de la línia no vulguin donar el servei que els ciutadans es mereixen ja que els arguments son molt clars:

- L´ADIF i la RENFE tenen personal de sobra i si no tenen que contractin més. Evidentment si ho fan a Torelló, que ho facin també a tota la resta d´estacions, que els ciutadans ho podem pagar amb els nostres impostos sense cap problema.
- És evident que tenir una persona o més a l´estació garanteix el millor servei. Res de poder automatitzar les coses i res de màquines de bitllets, un senyor a la guixeta que ens digui bon dia cada matí. El que s´ha fet a altres línies molt més perfectes i també properes no cal esmentar-ho.
- Encara que no té res a veure amb la presència d´un venedor de bitllets a l´estació com és evident, fa molt bé d´intoxicar a l´opinió pública i mobilitzar als veïns dient que els senyors de la Renfe no volen que els trens s´aturin a Torelló (encara que això ho decideixi la Generalitat). Fa bé de dir que si no es venen bitllets els trens no s´aturaran a l´estació ja que evidentment ambdues coses estan molt relacionades.
- No cal ser responsables i contribuir a estalviar diners públics on es pot fer, sobretot si son diners públics d´aquells d´allà, els que estan a 600 km d´aquí, que es gastin els diners que aquells diners no son nostres...
Et felicito, has arribat a nivells que ni em podia imaginar. Degagògia, de la més barata, la teva.

- Primer, no cal mantenir un bar obert, estic segur que si als viatgers els deixes la sala d'espera de l'estació oberta (tancant-la per la nit) ja estaràn més que contents, i no els caldrà cap bar.
- Segon, la gent gran (la majoria que utilitza el transport públic per desplaçar-se en aquests pobles) probablement ni sàpiguen fer anar una màquina autovenda, i si en saben, puguin tenir molts problemes, cosa que una persona a la guixeta soluciona, a part de donar un tracte molt més proper.
- Tercer, del tram Vic-Ripoll, Manlleu i Torelló són les dues úniques estacions que no poden quedar-se totalment automatitzades, sense cap persona atenent, ja que tant per el tamany de la població com per la gent que mouen (hi puja i baixa més gent de la que et puguis pensar), mereixen mantenir el personal.
- Quart, fes-te mirar la obsessió malaltíssa enfront la Generalitat per un psicòleg, perquè els teus nivells d'obsessió són alarmants.
No sé perquè dir el que no voleu sentir és fer demagògia. Evidentment, no cal un bar si la demanda no ho justifica (el propi mercat afavorirà on toqui que s´implanti un bar o el que sigui). Això del tracte més proper del personal és també evident, el que passa és que no hi ha diners per pagar-ho. Demagògia és dir que és molt millor que hi hagi personal quan ningú vol pagar més impostos que paguin aquestes coses. Sobre l´automatització, podem esmentar 200 estacions amb més viatgers que Torelló totalment automatitzades (al Metro les que vulguis i a FGC totes). El que més m´agrada és això de l´obsessió... no tinc cap obsessió, només dic el que no m´agrada. Si hi hagués un xat que deixés verda a la Generalitat segurament diria el que sí m´agrada del que fan (que son poques coses). En aquest cas:
- Que vagi un alt càrrec de la Generalitat allà per dir que tranquils, que no permetran que el tren deixi d´aturar-se a Torelló. Faria riure sino fos perquè és totalment intoxicador si tenim en compte que son ELLS els que decideixen si el tren para o no.
- Que el mateix alt càrrec digui que no es retirarà el senyor dels bitllets quan la Generalitat fa no sé quants anys que ha retirat a tothom de les seves estacions, fa pena més que riure.
Aquí tenim alguns exemples de veritable demagògia. Sort que hi ens defensen d´aquests tant i tant dolentots.....

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/04/2013 1:00
by oriolp13
Toni wrote:
oriolp13 wrote:
Toni wrote:Carta oberta al Sr. Alcalde de Torelló:

Sr. Alcalde,

Segur que l´estació de Torelló està millor amb personal. Jo crec que amb un venedor de bitllets no hi ha prou, caldria un senyor a l´andana que informés als viatgers dels horaris i ajudés a baixar a les persones grans i una altre persona que s´ocupés de la neteja de l´estació per tal de que estigui en perfecte estat. Un bar també està molt bé, per prendre un cafè a l´hivern mentre arriba el tren, que a Torelló fa molt fred a l´hivern. Torelló ho mereix i no importa si hi han molts o pocs viatgers. No s´entén doncs que els gestors de la línia no vulguin donar el servei que els ciutadans es mereixen ja que els arguments son molt clars:

- L´ADIF i la RENFE tenen personal de sobra i si no tenen que contractin més. Evidentment si ho fan a Torelló, que ho facin també a tota la resta d´estacions, que els ciutadans ho podem pagar amb els nostres impostos sense cap problema.
- És evident que tenir una persona o més a l´estació garanteix el millor servei. Res de poder automatitzar les coses i res de màquines de bitllets, un senyor a la guixeta que ens digui bon dia cada matí. El que s´ha fet a altres línies molt més perfectes i també properes no cal esmentar-ho.
- Encara que no té res a veure amb la presència d´un venedor de bitllets a l´estació com és evident, fa molt bé d´intoxicar a l´opinió pública i mobilitzar als veïns dient que els senyors de la Renfe no volen que els trens s´aturin a Torelló (encara que això ho decideixi la Generalitat). Fa bé de dir que si no es venen bitllets els trens no s´aturaran a l´estació ja que evidentment ambdues coses estan molt relacionades.
- No cal ser responsables i contribuir a estalviar diners públics on es pot fer, sobretot si son diners públics d´aquells d´allà, els que estan a 600 km d´aquí, que es gastin els diners que aquells diners no son nostres...
Et felicito, has arribat a nivells que ni em podia imaginar. Degagògia, de la més barata, la teva.

- Primer, no cal mantenir un bar obert, estic segur que si als viatgers els deixes la sala d'espera de l'estació oberta (tancant-la per la nit) ja estaràn més que contents, i no els caldrà cap bar.
- Segon, la gent gran (la majoria que utilitza el transport públic per desplaçar-se en aquests pobles) probablement ni sàpiguen fer anar una màquina autovenda, i si en saben, puguin tenir molts problemes, cosa que una persona a la guixeta soluciona, a part de donar un tracte molt més proper.
- Tercer, del tram Vic-Ripoll, Manlleu i Torelló són les dues úniques estacions que no poden quedar-se totalment automatitzades, sense cap persona atenent, ja que tant per el tamany de la població com per la gent que mouen (hi puja i baixa més gent de la que et puguis pensar), mereixen mantenir el personal.
- Quart, fes-te mirar la obsessió malaltíssa enfront la Generalitat per un psicòleg, perquè els teus nivells d'obsessió són alarmants.
No sé perquè dir el que no voleu sentir és fer demagògia. Evidentment, no cal un bar si la demanda no ho justifica (el propi mercat afavorirà on toqui que s´implanti un bar o el que sigui). Això del tracte més proper del personal és també evident, el que passa és que no hi ha diners per pagar-ho. Demagògia és dir que és molt millor que hi hagi personal quan ningú vol pagar més impostos que paguin aquestes coses. Sobre l´automatització, podem esmentar 200 estacions amb més viatgers que Torelló totalment automatitzades (al Metro les que vulguis i a FGC totes). El que més m´agrada és això de l´obsessió... no tinc cap obsessió, només dic el que no m´agrada. Si hi hagués un xat que deixés verda a la Generalitat segurament diria el que sí m´agrada del que fan (que son poques coses). En aquest cas:
- Que vagi un alt càrrec de la Generalitat allà per dir que tranquils, que no permetran que el tren deixi d´aturar-se a Torelló. Faria riure sino fos perquè és totalment intoxicador si tenim en compte que son ELLS els que decideixen si el tren para o no.
- Que el mateix alt càrrec digui que no es retirarà el senyor dels bitllets quan la Generalitat fa no sé quants anys que ha retirat a tothom de les seves estacions, fa pena més que riure.
Aquí tenim alguns exemples de veritable demagògia. Sort que hi ens defensen d´aquests tant i tant dolentots.....
Toni, no crec que sigui comparable l'automatització de les estacions de metro amb les de Renfe, en nuclis de no-rodalia. I, per mi, ja és un error treure personal de les estacions de FGC a venda de bitllets (estacions grans com Igualada o Manresa, per exemple), tot i que encara conserven personal algunes estacions (vegi's per exemple a Provença que durant el dia es pot veure personal d'FGC al taulell d'atenció. A Torelló es vol treure del tot el personal, sense deixar-hi ningú. I això de les maquines de venda automàtica és paper mullat, ja que quatre dies després es tanca el vestíbul i les màquines es queden mortes de riure (no és el primer cop que es veuria...)

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/04/2013 1:34
by alf_
Toni wrote:Hombre, que tener personal da un trato más humano es evidente. La cuestión es que no hay dinero para pagarlo. Es fácil de entender.
Igual de fácil es entender que la supresión del personal conlleva un coste en maquinaria y un descenso de viajeros, que anularán ese ahorro, al menos buena parte del miso, además de dañar más la pésima imagen del ferrocarril que hay en Barcelona.
¿Por qué esa mentalidad de mejorar la balanza económica con menos gasto? ¿Por qué no haces una propuesta que traiga un mayor ingreso? Parece que eso para ti no es opción, a ver si superas esa mentalidad de que el transporte público no puede ser rentable porque pierda dinero. El beneficio económico de no usar el coche sino el transporte público está en la mejora de la economía individual, y un mayor consumo por parte de la ciudadanía con el dinero que hasta ese momento se iba en coches. Además de que reducimos tráfico, contaminación, estrés, ruido, etc.. Con cada medida de ahorro de este tipo (suprimir personal, p. ej.) en el transporte público, la consecuencia es una pérdida de ingreso, lo cual inicia un círculo vicioso hacia la progresiva reducción del transporte público, dejándolo castrado y mutilado, un servicio completamente mínimo y básico, para los pobres. ¿No te das cuenta que esa es la mentalidad que se ha cargado el transporte público en España, mientras que en Alemania o Suiza éste florece en toda su gloria? Si en lugar de reducir el gasto lo mantienes o aumentas, puedes conseguir un aumento del ingreso y una rentabilidad mucho mayor del medio de transporte, siempre y cuando esta se haga con seny. Claro que el estúpido desarrollismo Español no es la respuesta, y ya de juzgado de guardia es hacer pagar los trenes con el mayor potencial, para mantener a unos con ningún potencial. ¡Estás reproduciendo la crisis de los bancos! Unos de arriba toman decisiones de simio, y como se les acaba la pasta hay que ahorrar en el gasto para los de abajo. Olvidándos de que los de abajo, regionales y cercanías, son los únicos que aún mantienen la cosa en pie, porque ahí está el único ingreso. Si ahora empiezas a rematar estos servicios quitando personal, poniendo trenes que no son apropiados, reduciendo frecuencias, pues los ingresos bajarán en proporción igual sino mayor. Eventualmente la línea no será rentable, y estarás aqui dándonos el sermón sobre como esta línea no es rentable porque no la usa nadie. Me siento trasladado medio siglo atrás.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Saturday 06/04/2013 0:47
by Toni
alf_ wrote:
Toni wrote:Hombre, que tener personal da un trato más humano es evidente. La cuestión es que no hay dinero para pagarlo. Es fácil de entender.
Igual de fácil es entender que la supresión del personal conlleva un coste en maquinaria y un descenso de viajeros, que anularán ese ahorro, al menos buena parte del miso, además de dañar más la pésima imagen del ferrocarril que hay en Barcelona.
¿Por qué esa mentalidad de mejorar la balanza económica con menos gasto? ¿Por qué no haces una propuesta que traiga un mayor ingreso? Parece que eso para ti no es opción, a ver si superas esa mentalidad de que el transporte público no puede ser rentable porque pierda dinero. El beneficio económico de no usar el coche sino el transporte público está en la mejora de la economía individual, y un mayor consumo por parte de la ciudadanía con el dinero que hasta ese momento se iba en coches. Además de que reducimos tráfico, contaminación, estrés, ruido, etc.. Con cada medida de ahorro de este tipo (suprimir personal, p. ej.) en el transporte público, la consecuencia es una pérdida de ingreso, lo cual inicia un círculo vicioso hacia la progresiva reducción del transporte público, dejándolo castrado y mutilado, un servicio completamente mínimo y básico, para los pobres. ¿No te das cuenta que esa es la mentalidad que se ha cargado el transporte público en España, mientras que en Alemania o Suiza éste florece en toda su gloria? Si en lugar de reducir el gasto lo mantienes o aumentas, puedes conseguir un aumento del ingreso y una rentabilidad mucho mayor del medio de transporte, siempre y cuando esta se haga con seny. Claro que el estúpido desarrollismo Español no es la respuesta, y ya de juzgado de guardia es hacer pagar los trenes con el mayor potencial, para mantener a unos con ningún potencial. ¡Estás reproduciendo la crisis de los bancos! Unos de arriba toman decisiones de simio, y como se les acaba la pasta hay que ahorrar en el gasto para los de abajo. Olvidándos de que los de abajo, regionales y cercanías, son los únicos que aún mantienen la cosa en pie, porque ahí está el único ingreso. Si ahora empiezas a rematar estos servicios quitando personal, poniendo trenes que no son apropiados, reduciendo frecuencias, pues los ingresos bajarán en proporción igual sino mayor. Eventualmente la línea no será rentable, y estarás aqui dándonos el sermón sobre como esta línea no es rentable porque no la usa nadie. Me siento trasladado medio siglo atrás.
Si pensara que la línea de Puigcerdà no debe existir si no es rentable pediría su cierre. No es el caso. La línea de Puigcerdà creo que tiene mucho sentido (no así otras líneas) y como nunca aun así va a ser rentable lo que debemos hacer es minimizar las pérdidas. Esto se hace efectivamente aumentando los ingresos o reduciendo los gastos. Los ingresos vienen vía pago de billetes y evidentemente nadie está dispuesto a pagar más por su billete. Un aumento de los viajeros podría ser otra solución pero me temo que eso no es esperable ni por la población a la que sirve la línea ni por el servicio que se da. Queda entonces reducir los costes. Ir contra la automatización, me perdonaréis, es algo que hoy en día no se aguanta. Esta es una tendencia universal y hoy en día absolutamente todo está automatizado o en vías de automatización. Decir lo contrario es volver a discursos antiguos (la Renfe llegó a tener más de 100.000 trabajadores y entonces había gente para tener en todas las estaciones sin problema). Así pues, como tampoco queremos que nos aumenten los impuestos para pagar a los 100.000 trabajadores, parece del todo lógico automatizar mientras que eso no perjudique al servicio. Se decía por aquí que la gente mayor no sabe utilizar las máquinas y que por eso era mejor tener a un señor.... bueno, debe ser el mismo problema que tiene el Metro o FGC y la gente mayor van en tren. Hay que ir hacia delante y no cerrarse a la mejora del rendimiento de NUESTRO dinero, el de nuestros impuestos. Y eso no es ir en contra del transporte público, es ir a favor ya que hacerlo más sostenible es la mejor garantía de futuro que tiene.

Atención a eso de invertir más y así tendremos mejor transporte. Primero demanda y después inversión. Otra cosa nos lleva a donde estamos ahora.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Saturday 06/04/2013 3:13
by alf_
Toni wrote: Si pensara que la línea de Puigcerdà no debe existir si no es rentable pediría su cierre.
Hombre, si seguimos con medidas impopulares el pasaje bajará cada vez más en favor del coche. Eventualmente dirás que es más barato un Bus...
Toni wrote: No es el caso. La línea de Puigcerdà creo que tiene mucho sentido (no así otras líneas) y como nunca aun así va a ser rentable lo que debemos hacer es minimizar las pérdidas. Esto se hace efectivamente aumentando los ingresos o reduciendo los gastos. Los ingresos vienen vía pago de billetes y evidentemente nadie está dispuesto a pagar más por su billete. Un aumento de los viajeros podría ser otra solución pero me temo que eso no es esperable ni por la población a la que sirve la línea ni por el servicio que se da.
Y esto lo dices basándote en qué? Tal vez en la estadística que muestra que alrededor del 90% de los trayectos Barcelona - periferia se hacen en coche? De la cantidad de tráfico que hay en las carreteras paralelas a esta línea de tren? En ejemplos de líneas en vía única que mantienen una buena frecuencia mediante una buena coordinación de los cruces? Remitiendote a líneas que sirven a menor población pero llevan más viajeros?
Aparte de que ninguna línea de tren jamás es rentable (con contadas excepciones). Los FGC del Vallès llegan al 95% de rentabilidad, y ven una cantidad de viajeros bestial para el tamaño del sistema. Pero tu estas convencido de que las carreteras, en cambio, sí son rentables, o gratis, o no se. Las carreteras cuesta dinero mantenerlas. Y los buses dan mucho desgaste a las carreteras (el desgaste de la calle aumenta al cuadrado respecto al peso del vehículo). ¿Que es para ti una línea rentable? Las líneas de bus también reciben una subvención, a veces parece que piensas que la operación de buses no es deficitaria, cuando funcionan todas con subvenciones, igual que el ferrocarril! Tus cálculos los haces totalmente por encima, comparas el coste de operación, mantenimiento y mantenimiento de infraestructura en el tren, con el coste de operación y mantenimiento de buses, sin tener en cuenta el coste de desgaste de la infraestructura viaria y el coste de paradas y estaciones de bus, que no las paga el operador y por tanto no se incluyen en el billete. Si hacemos las cuentas a tu manera, es más barato cerrar la R3 y reemplazarla con buses.
Me canso de intentar dejarte claro que el ferrocarril en España, y más todavía en Catalunya, tiene un inmenso potencial si comparamos que porcentaje de los desplazamientos que pertañan al ferrocarril con respecto a la población, con otros países. Creo que estas completamente equivocado, y la línea de Puigcerdà en su tramo hasta Vic, al igual que muchas líneas de Rodalies exceptuando tal vez la R1, son aún muy poco utilizadas por las poblaciones a las que dan servicio, se siguen haciendo muchísimos trayectos paralelos al tren en coche, y tu no aceptas que una buena parte de los que ahora utilizan el coche se pasarían al tren si se hiciera un esfuerzo para hacerlo atractivo y competitivo. Insisto, tu error es caer en la mentalidad de que el transporte público no puede y no debe ser competitivo con el coche, sino ser un servicio social que cumpla necesidades básicas, y eso no es así. Como tu mismo has visto en Suiza, se trata de tomar medidas que hacen atractivo el uso del tren, y no de minimizar los daños que nos causa mantener este horrible desperdicio que son los trenes. Los ferrocarriles en Suiza también son deficitarios, por cierto.
Toni wrote:Queda entonces reducir los costes. Ir contra la automatización, me perdonaréis, es algo que hoy en día no se aguanta. Esta es una tendencia universal y hoy en día absolutamente todo está automatizado o en vías de automatización.
Puede ser. Pero Torelló tiene 13.000 habitantes, eso justifica plenamente tener una persona en la taquilla. O necesitas que te haga una lista de estaciones en otros países que sirven a poblaciones menores y no se les piensa suprimir el personal?
Toni wrote:Hay que ir hacia delante y no cerrarse a la mejora del rendimiento de NUESTRO dinero, el de nuestros impuestos. Y eso no es ir en contra del transporte público, es ir a favor ya que hacerlo más sostenible es la mejor garantía de futuro que tiene.
Mejorar el rendimiento de NUESTRO dinero pasa por que NOSOTROS usemos NUESTROS trenes, y que eso se fomente. Eso es ir hacia delante. Y cerrarse a la mejora del rendimiento de nuestro dinero es aplicar al ferrocarril una mentalidad de "reducir gastos" que, en un servicio de por si deficitario, acaba por narices por aumentar el gasto y el déficit. Es verdad que no tiene sentido tener estaciones que sirvan a pueblos muy pequeños con un agente en taquilla, pero no tiene nada de malo que esto se haga para poblaciones con mas de 10.000 habitantes. Este factor humano añade algo que las máquinas no dan, y eso es otro incipiente más para el transporte público, y por consecuente rendimiento de los impuestos. La idea sería que este personal se haga rentable por el aumento tanto en número de viajeros como en satisfacción de los mismos.
Toni wrote: Atención a eso de invertir más y así tendremos mejor transporte. Primero demanda y después inversión. Otra cosa nos lleva a donde estamos ahora.
Totalmente cierto, pero esto no aplica en el caso de Torelló. La demanda está ahí, repito, 13.000 habitantes no es ninguna tontería si sabemos jugar nuestras cartas. Un vendedor en la taquilla no es ninguna inversión exagerada, es un servicio a favor de la conveniencia del tren, y un atractivo para usarlo. Sí, te lo digo así de burdamente, tener vendedores en taquilla atrae viajeros. Lo cual no servirá de mucho en estaciones que sirven a poblaciones muy reducidas, pero no es el caso de Torelló!
El vendedor en taquilla para pueblos a partir de una cierta población es una de muchas medidas, que tampoco siempre tienen que costar mucho dinero, es parte de un fomento consecuente del ferrocarril, y serían los pasos a tomar si queremos que el ferrocarril sea mejor para todos, que sea una alternativa atractiva y competitiva con el coche. Si sólo nos preocupa minimizar el gasto de algo a lo que no le adjudicamos ningun potencial, se convertirá en un servicio social con una ocupación mínima, que acabaría por hacer innecesaria la línea de tren en su totalidad. Dicho de otra forma, es más caro un transporte que busca minimizar el gasto, que uno que busque la mayor competitividad. Véase los FGC Llobregat-Anoia, donde se fue en contra de la mentalidad de reducir gasto, que llevó a la línea al borde del cierre.
Insisto, la mentalidad de "reducir gasto" ha ayudado a desmoronar el transporte público en España desde los años 50 hasta hoy. Quitar los tranvías fue reducir gasto. Pero en Suiza, me afirmas, esta bien que no los hayan quitado. Pues resulta que hicieron muy bien al no reducir el gasto suprimiéndolos, porque ese pequeño gasto de más ha hecho que Zurich tenga un medio de transporte hoy considerado vanguardista y que a la vez por medio de su "estorbo" ha prevenido que la ciudad acabe engolfada en el tráfico rodado como ocurrió con Barcelona.

L'ou o la gallina?

Posted: Saturday 06/04/2013 15:38
by Guigui
Toni wrote:Primero demanda y después inversión. Otra cosa nos lleva a donde estamos ahora.
Com a què? Com la línia Xàtiva-Alcoi, que l'estan deixant morir de fàstic, precisament amb l'excusa de la falta de demanda, causada precisament per la deixadesa?

La demanda hi és. El que passa és que cal invertir-hi adequadament. En aquest país, sembla que la inversió ferroviària hagin de ser LAV i líniesdemetrosubterràniesiautomàtiquesmésllarguesdeuropa o res.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Sunday 07/04/2013 13:23
by victorcasta
Primer demanda i després inversió? Amb aquest comentari t'has quedat retratat.

La demanda hi és, i s'agafaria el tren si tingués una infraestructura com cal. Això sí, una inversió feta per la demanda. És a dir, és innecessari fer doble via fins a Puigcerdà, però imprescindible fins a Vic, i potser fins a Torelló o Ripoll. Una doble via faria més atractiu el tren enfront del cotxe, que de Ripoll a Vic no et cal ni mitja hora i de Vic a Barcelona pots fer-ho en una hora o menys.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Monday 08/04/2013 1:07
by Toni
victorcasta wrote:Primer demanda i després inversió? Amb aquest comentari t'has quedat retratat.

La demanda hi és, i s'agafaria el tren si tingués una infraestructura com cal. Això sí, una inversió feta per la demanda. És a dir, és innecessari fer doble via fins a Puigcerdà, però imprescindible fins a Vic, i potser fins a Torelló o Ripoll. Una doble via faria més atractiu el tren enfront del cotxe, que de Ripoll a Vic no et cal ni mitja hora i de Vic a Barcelona pots fer-ho en una hora o menys.
En la duplicació de la línia fins a Vic tothom està d´acord i està clar que seria una gran millora. Ja tinc més dubtes de la duplicació fins a Ripoll, que no crec que sigui prioritària ni molt menys. L´obra fins a Vic té dos problemes: la orografia del tram La Garriga - Centelles i els Ajuntaments. Si no fos per la nefasta gestió dels Ajutaments, sobretot del tram Montcada - La Garriga, segurament ja tindriem algun tram fet. Encara avui hi ha Ajuntaments que demanen soterraments, no han entès res de res.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Monday 08/04/2013 1:17
by Toni
alf_ wrote:
Toni wrote: Si pensara que la línea de Puigcerdà no debe existir si no es rentable pediría su cierre.
Hombre, si seguimos con medidas impopulares el pasaje bajará cada vez más en favor del coche. Eventualmente dirás que es más barato un Bus...
Toni wrote: No es el caso. La línea de Puigcerdà creo que tiene mucho sentido (no así otras líneas) y como nunca aun así va a ser rentable lo que debemos hacer es minimizar las pérdidas. Esto se hace efectivamente aumentando los ingresos o reduciendo los gastos. Los ingresos vienen vía pago de billetes y evidentemente nadie está dispuesto a pagar más por su billete. Un aumento de los viajeros podría ser otra solución pero me temo que eso no es esperable ni por la población a la que sirve la línea ni por el servicio que se da.
Y esto lo dices basándote en qué? Tal vez en la estadística que muestra que alrededor del 90% de los trayectos Barcelona - periferia se hacen en coche? De la cantidad de tráfico que hay en las carreteras paralelas a esta línea de tren? En ejemplos de líneas en vía única que mantienen una buena frecuencia mediante una buena coordinación de los cruces? Remitiendote a líneas que sirven a menor población pero llevan más viajeros?
Aparte de que ninguna línea de tren jamás es rentable (con contadas excepciones). Los FGC del Vallès llegan al 95% de rentabilidad, y ven una cantidad de viajeros bestial para el tamaño del sistema. Pero tu estas convencido de que las carreteras, en cambio, sí son rentables, o gratis, o no se. Las carreteras cuesta dinero mantenerlas. Y los buses dan mucho desgaste a las carreteras (el desgaste de la calle aumenta al cuadrado respecto al peso del vehículo). ¿Que es para ti una línea rentable? Las líneas de bus también reciben una subvención, a veces parece que piensas que la operación de buses no es deficitaria, cuando funcionan todas con subvenciones, igual que el ferrocarril! Tus cálculos los haces totalmente por encima, comparas el coste de operación, mantenimiento y mantenimiento de infraestructura en el tren, con el coste de operación y mantenimiento de buses, sin tener en cuenta el coste de desgaste de la infraestructura viaria y el coste de paradas y estaciones de bus, que no las paga el operador y por tanto no se incluyen en el billete. Si hacemos las cuentas a tu manera, es más barato cerrar la R3 y reemplazarla con buses.
Me canso de intentar dejarte claro que el ferrocarril en España, y más todavía en Catalunya, tiene un inmenso potencial si comparamos que porcentaje de los desplazamientos que pertañan al ferrocarril con respecto a la población, con otros países. Creo que estas completamente equivocado, y la línea de Puigcerdà en su tramo hasta Vic, al igual que muchas líneas de Rodalies exceptuando tal vez la R1, son aún muy poco utilizadas por las poblaciones a las que dan servicio, se siguen haciendo muchísimos trayectos paralelos al tren en coche, y tu no aceptas que una buena parte de los que ahora utilizan el coche se pasarían al tren si se hiciera un esfuerzo para hacerlo atractivo y competitivo. Insisto, tu error es caer en la mentalidad de que el transporte público no puede y no debe ser competitivo con el coche, sino ser un servicio social que cumpla necesidades básicas, y eso no es así. Como tu mismo has visto en Suiza, se trata de tomar medidas que hacen atractivo el uso del tren, y no de minimizar los daños que nos causa mantener este horrible desperdicio que son los trenes. Los ferrocarriles en Suiza también son deficitarios, por cierto.
Toni wrote:Queda entonces reducir los costes. Ir contra la automatización, me perdonaréis, es algo que hoy en día no se aguanta. Esta es una tendencia universal y hoy en día absolutamente todo está automatizado o en vías de automatización.
Puede ser. Pero Torelló tiene 13.000 habitantes, eso justifica plenamente tener una persona en la taquilla. O necesitas que te haga una lista de estaciones en otros países que sirven a poblaciones menores y no se les piensa suprimir el personal?
Toni wrote:Hay que ir hacia delante y no cerrarse a la mejora del rendimiento de NUESTRO dinero, el de nuestros impuestos. Y eso no es ir en contra del transporte público, es ir a favor ya que hacerlo más sostenible es la mejor garantía de futuro que tiene.
Mejorar el rendimiento de NUESTRO dinero pasa por que NOSOTROS usemos NUESTROS trenes, y que eso se fomente. Eso es ir hacia delante. Y cerrarse a la mejora del rendimiento de nuestro dinero es aplicar al ferrocarril una mentalidad de "reducir gastos" que, en un servicio de por si deficitario, acaba por narices por aumentar el gasto y el déficit. Es verdad que no tiene sentido tener estaciones que sirvan a pueblos muy pequeños con un agente en taquilla, pero no tiene nada de malo que esto se haga para poblaciones con mas de 10.000 habitantes. Este factor humano añade algo que las máquinas no dan, y eso es otro incipiente más para el transporte público, y por consecuente rendimiento de los impuestos. La idea sería que este personal se haga rentable por el aumento tanto en número de viajeros como en satisfacción de los mismos.
Toni wrote: Atención a eso de invertir más y así tendremos mejor transporte. Primero demanda y después inversión. Otra cosa nos lleva a donde estamos ahora.
Totalmente cierto, pero esto no aplica en el caso de Torelló. La demanda está ahí, repito, 13.000 habitantes no es ninguna tontería si sabemos jugar nuestras cartas. Un vendedor en la taquilla no es ninguna inversión exagerada, es un servicio a favor de la conveniencia del tren, y un atractivo para usarlo. Sí, te lo digo así de burdamente, tener vendedores en taquilla atrae viajeros. Lo cual no servirá de mucho en estaciones que sirven a poblaciones muy reducidas, pero no es el caso de Torelló!
El vendedor en taquilla para pueblos a partir de una cierta población es una de muchas medidas, que tampoco siempre tienen que costar mucho dinero, es parte de un fomento consecuente del ferrocarril, y serían los pasos a tomar si queremos que el ferrocarril sea mejor para todos, que sea una alternativa atractiva y competitiva con el coche. Si sólo nos preocupa minimizar el gasto de algo a lo que no le adjudicamos ningun potencial, se convertirá en un servicio social con una ocupación mínima, que acabaría por hacer innecesaria la línea de tren en su totalidad. Dicho de otra forma, es más caro un transporte que busca minimizar el gasto, que uno que busque la mayor competitividad. Véase los FGC Llobregat-Anoia, donde se fue en contra de la mentalidad de reducir gasto, que llevó a la línea al borde del cierre.
Insisto, la mentalidad de "reducir gasto" ha ayudado a desmoronar el transporte público en España desde los años 50 hasta hoy. Quitar los tranvías fue reducir gasto. Pero en Suiza, me afirmas, esta bien que no los hayan quitado. Pues resulta que hicieron muy bien al no reducir el gasto suprimiéndolos, porque ese pequeño gasto de más ha hecho que Zurich tenga un medio de transporte hoy considerado vanguardista y que a la vez por medio de su "estorbo" ha prevenido que la ciudad acabe engolfada en el tráfico rodado como ocurrió con Barcelona.
Dudo que sea tan fácil atraer a muchos viajeros si no se duplica la vía. Sobre FGC que tiene tantísimos viajeros en relación al tamaño del sistema, resulta que una línea que va de Sabadell a Barcelona lleva muchos viajeros. La línea Mataró - Barcelona también lleva muchos viajeros. Claro, no todos lo sitios son tan favorables para llevar viajeros como el trayectos Sabadell - Barcelona. El tramo Vic - Ripoll no es tan favorable para tener muchos viajeros, lamentablemente, y le podemos poner vendedores de billetes o incluso podríamos poner los billetes gratis, que nunca habrían muchísimos viajeros (simplemente porque no hay población).

No, yo no creo que la carretera sea gratis y tampoco que le ferrocarril deba ser rentable. Lo que sí creo es que debe tener estudios de viabilidad muy bien hechos que acoten el resultado económico y que deben tomarse medidas para que cuesten el menor dinero posible a los ciudadanos. En esta línea, automatizar me parece una buena idea, tal y como les ha parecido a TMB o FGC antes.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Monday 08/04/2013 2:18
by alf_
Toni wrote:
Dudo que sea tan fácil atraer a muchos viajeros si no se duplica la vía. Sobre FGC que tiene tantísimos viajeros en relación al tamaño del sistema, resulta que una línea que va de Sabadell a Barcelona lleva muchos viajeros. La línea Mataró - Barcelona también lleva muchos viajeros. Claro, no todos lo sitios son tan favorables para llevar viajeros como el trayectos Sabadell - Barcelona. El tramo Vic - Ripoll no es tan favorable para tener muchos viajeros, lamentablemente, y le podemos poner vendedores de billetes o incluso podríamos poner los billetes gratis, que nunca habrían muchísimos viajeros (simplemente porque no hay población). No, yo no creo que la carretera sea gratis y tampoco que le ferrocarril deba ser rentable. Lo que sí creo es que debe tener estudios de viabilidad muy bien hechos que acoten el resultado económico y que deben tomarse medidas para que cuesten el menor dinero posible a los ciudadanos. En esta línea, automatizar me parece una buena idea, tal y como les ha parecido a TMB o FGC antes.

No cabe duda en que haya que duplicar hasta Vic, pero aún funcionando en vía única se puede ver de sacar el mejor provecho, cosa que ahora mismo no ocurre principalmente por problemas de fiabilidad (que resultarían menos graves con doble vía). Si el funcionamiento de la línea fuera impecable, incluso se podrían aumentar las frecuencias de paso. Pero esto ya depende de muchos factores, como la congestión en Barcelona, el estado de la vía, etc.
Otra vez vienes con el mantra de la poca población potencial. ¿Como tengo que explicarte que en España el tren está globalmente infrautilizado? Manlleu tiene 20.000 habitantes, Torelló 13.000 y Ripoll 11.000. Que me parta un rayo si eso no es mucha población potencial. Si la gente no usa el tren es porque no se les hace atractivo, con malos transportes de aportación a la estación, malas frecuencias, trenes incómodos, mala información y demás deficiencias en lo más básico para el buen funcionamiento de una línea de tren. Pero no entiendo en qué te basas para decir que la línea de Vic a Ripoll no tiene muchos pasajeros. Si estaría más cuidada los trenes irían mucho más llenos de lo que van ahora.
Yo tampoco estoy en contra de la automatización. Pero te repito que no es buen criterio automatizar la estación de poblaciones de más de 10.000 habitantes, yo incluso diría de 5.000 si en lo demás estuviera debidamente fomentado el tren. Es absurdo querer automatizar al 100% la red ferroviaria, hay que tener un criterio de que estaciones dotar de personal, y no creo que el criterio debería ser dejar un pueblo de 13.000 sin vendedor en taquilla. Si quieres reducir el coste a las arcas públicas de la R3 la solución pasa por darle un mayor provecho. Piensa que los costes base son una enorme parte del coste total, y cosas como tener vendedores en taquilla, o informar debidamente sólo son peanuts como dirían los ingleses. Por tanto, si me gasto 10 millones por narices en operar la R3, y es una diferencia de 2 millones que me cuesta el fomento de esta línea (vendedores, buses de aportación, información), tal vez los ingresos puedan subir de 3 a 6 millones, de forma que la línea pasa a costar 8 y no 9 millones.

No entiendo por qué estás empeñado en creer que el déficit del ferrocarril origina del gasto de calderilla en detalles como éste. Es de una ceguera impresionante. El déficit del ferrocarril viene de que se gasta un dineral en líneas de alta velocidad, construcción y operación, lo cual no sólamente tiene un déficit mucho mayor, ademas no tiene ni de lejos la rentabilidad social que tiene un funcionamiento adecuado de líneas de carácter más local, con sus vendedores en algunas estaciones, por qué no. Son esos pequeños lujos, como horarios regulares que no erráticos, estaciones atendidas, asientos cómodos, transporte de aportación, las que hacen atractivo el tren, y la falta de las mismas corroe el uso del mismo. Sin embargo, se invierte horrores en las líneas de alta velocidad que son extremadamente deficitarias y le pesan al erario público. No viene de que se gaste 10 millones en dar un servicio decente en una línea, sino de que se gaste 1000 millones en un servicio de alta velocidad completamente desmesurado para la población. Según tu criterio de cerrar líneas que no son rentables, te diré que el la UE sugiere que líneas de AV vienen al caso con una demanda potencial de unos 9 millones, 6 como mínimo. Para toda la red de AV en España la demanda potencial son 5 millones, menos de lo que haría falta para rentabilizar una sóla línea. Con el dinero que se gasta en estas líneas se podría poner vendedores los 24 horas en todas las estaciones de la R3. Pero tu crees que lo importante son dos duros que nos ahorraremos de quitar a este vendedor, sin importar que estas castigando severamente a la demanda potencial.
Siento mucho decirlo, pero parece que tengas una mentalidad completamente atorada en los años 50, cuando el transporte público para muchos era algo para quien no tenía dinero para un coche, y por tanto algo básico que haya que sufragar con la más mínima inversión. ¿Por qué directamente no vacíamos los trenes por dentro y que la gente vayan tirados por el suelo? Sería mucho más barato, y transportaría a la gente también. Porque tu pareces pensar que la gente son ganado y que no hay que ofrecer ni la más mínima comodidad que cueste dinero, como si de tan enorme coste se tratase. Todos estos gastos que tu acusas suponen una cantidad absolutamente ínfimaen la factura de Renfe operadora. Si te molesta gastar mucho dinero de los impuestos en la Renfe, lo que debería importarte es que se mantengan un montón de líneas de AV que son un agujero negro del dinero, y no los servicios básicos que debe ofrecer el ferrocarril. Entiende de una vez por todas que el recorte en esas tonterías acaba reduciendo el ingreso en mayor medida, y por tanto no es conveniente. Entiende de una vez que regionales como la R3 podrían aumentar sus ingresos si se invirtiera debidamente en ellas. Y entiende de una vez que nunca se ha despilfarrado en regionales, nunca jamás desde hace doscientos años, así que no está justificado querer reducir aún más la calidad de los regionales para encima ahorrar una cantidad tan ridícula de dinero, cuando todo servicio decente de ferrocarril mantiene vendedores en estaciones que sirven poblaciones de un cierto tamaño. El único sitio donde en el ferrocarril en España ha habido y hay despilfarro es en LAVs y soterramientos, y ahí es el único sitio donde debe haber recortes!

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Saturday 11/05/2013 18:24
by UT440_132M
http://www.naciodigital.cat/osona/notic ... /cara/tren

Municipis Redacció Osona.com | Actualitzat el 10/05/2013 a les 12:48h

L'estació de Torelló busca gent que «doni la cara pel tren»

El col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” impulsa una original campanya.



El col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” ha engegat aquesta setmana la campanya “Jo dono la cara pel tren / Nosaltres donem la cara pel tren”. La iniciativa busca ampliar el suport i la complicitat de persones a títol individual però també de comerços, restaurants i bars, entitats i associacions, persones significatives de Torelló i la Vall del Ges...

La campanya s’emmarca en les activitats reivindicatives impulsades pel col·lectiu des de fa uns mesos, per tal de protestar contra l’automatització de l’estació de Torelló i per demanar la seva inclusió a la zona de Rodalies. Tothom qui vulgui pot participar-hi fent arribar la seva foto, individual o de grup, amb els cartells que trobareu aquí. Les fotos es difonen a través del Facebook del col·lectiu.

A més, amb la col·laboració de l'Agrupació Fotogràfica de Torelló, el pròxim diumenge, dia 12 a la plaça Vella (al davant de Can Parrella), entre les 9 i la 1 s'instal·larà un espai on, a banda de les persones que passin per la plaça, també s'hi han convidat a fer-se la fotografia els presidents de les entitats de Torelló (més d'un centenar), empresaris, metges, representants de sindicats, alcaldes i regidors de la Vall del Ges i Orís, exalcaldes, exdiputades...

Està previst que la campanya estigui activa durant tot el mes de maig i que els suports recollits es presentin a la pròxima concentració que tindrà lloc el dia 31 de maig a les 20:15.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Wednesday 03/07/2013 21:51
by UT440_132M
http://www.naciodigital.cat/osona/notic ... leu/ripoll
El col·lectiu de suport a l'estació de Torelló amplia les demandes a Manlleu i Ripoll

“Perquè no ens fotin el tren” vol convertir la capital de la Vall del Ges en un punt estratègic

Redacció Osona.com | Actualitzat el 03/07/2013 a les 18:50hArxivat a: Municipis, Perquè no ens fotin el tren, Rodalies, estació de Torelló, tren

El col·lectiu ““ Perquè no ens fotin el tren ” continua les cassolades de caràcter mensual a l’estació de Torelló, per tal de protestar contra l’automatització de l’estació de Torelló i per demanar la seva inclusió a la zona de Rodalies, entre d’altres aspectes. El passat divendres es van reunir una trentena de persones. A l’acte es va llegir un manifest, que us reproduïm íntegrament a sota.

La campanya ha anat evolucionant i ara, el que bàsicament es persegueix, és que es millorin molts aspectes de la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà, especialment en el tram nord, a partir de Vic, i que l’estació de Torelló es converteixi en un dels centres neuràlgics de la zona.

El col·lectiu, davant “el maltractament continuat” que pateixen els usuaris del tren i “les continues amenaces d’abandonament del servei i de les infraestructures”, reivindica la incorporació de Manlleu, on es pensa activar un grup, Torelló i Ripoll a la sisena corona de Rodalies per tal que els usuaris d’Osona Nord, la Garrotxa i el Ripollès es puguin beneficiar dels avantatges de la tarifa integrada, de l’augment de la freqüència de pas dels trens i de la combinació que aquesta integració permetrà conjugar amb altres mitjans de transport públic.

“La inversió que implicarà aquesta integració com la millora de les tarifes tindran com a conseqüència un clar augment dels usuaris i dels ingressos de la línia, ja que actualment un nombre important d’usuaris d’aquesta zona opten per desplaçar-se a Vic”, explica el col·lectiu en el manifest.

Pel que fa a l’estació de Torello, es reclama que esdevingui un punt estratègic d’enllaç entre Barcelona i la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura. I per què això pugui ser possible caldria, segons el col·lectiu, establir una tarifa integrada amb el transport públic de carretera de la Garrotxa i la Vall del Ges, potenciar o incorporar la parada de bus de l’estació de Torelló com a punt de destinació del transport públic rodat de la Vall del Ges i la Garrotxa, i estudiar la possibilitat de fer-hi arribar, en hores puntes, un servei des del Bisaura. A més, consideren que s’hauria d’habilitar un aparcament de cotxes amb un nombre important de places prop de l’estació de Torelló.

El col·lectiu, en el manifest, convida els diferents agents socials, econòmics i polítics de la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura i el Ripollès a fer-se seves aquestes reivindicacions.

------------------
MANIFEST

ELS USUARIS DE TREN D’OSONA NORD I EL RIPOLLÈS PER UN SERVEI DE QUALITAT I INTEGRAT A RODALIES

El col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” defensem que el transport públic és un dret que Hauria de garantir la igualtat d’oportunitats per a les persones que necessitem desplaçar-nos de forma continuada i no volem o no podem optar per un mitjà de transport privat. Considerem que la xarxa de transport públic és un patrimoni col·lectiu que hem construït entre tots, que com a tal ens pertany i ens sentim nostre i que no estem disposats a deixar-nos prendre. Igualment, defensem que la mobilitat sostenible forma part de les solucions als problemes de congestió, contaminació local, canvi climàtic i dependència energètica exterior, i que en aquest sentit l’aposta pel tren esdevé cabdal i prioritària. Per tot això i davant el maltractament continuat que patim com a usuaris de la línia Puigcerdà-Barcelona, i més concretament en el tram que va més enllà de Vic en direcció nord, així com també davant les continues amenaces d’abandonament del servei i de les infraestructures:

1. Reivindiquem la incorporació de Manlleu, Torelló i Ripoll a la sisena corona de Rodalies per tal que els usuaris d’Osona Nord, La Garrotxa i el Ripollès ens puguem beneficiar dels avantatges de la tarifa integrada, de l’augment de la freqüència de pas dels trens i de la combinació que aquesta integració ens permetrà conjugar amb altres mitjans de transport públic.

2. Reclamem el desenvolupament de la llei del finançament de transport públic per tal que les poblacions de menys de 50.000 habitants deixem de veure’ns clarament perjudicades per la manca o migradesa de recursos econòmics. Igualment, demanem el desenvolupament de la llei per frenar les retallades actuals i l’endeutament creixent de les empreses de transport públic.

3. Defensem que tant la inversió que implicarà la concreció del punt 1 com la millora de les tarifes tindran com a conseqüència un clar augment dels usuaris i dels ingressos de la línia, ja que actualment un nombre important d’usuaris d’aquesta zona opten per desplaçar-se a Vic, gairebé sempre amb transport privat, per fer ús des d’allà, del servei integrat de Rodalies. Igualment, són molts els usuaris d’aquest àmbit geogràfic que han deixat d’utilitzar el tren per desplaçar-se pels condicionants econòmics, d’una banda, i, especialment, de freqüència, que comporta el servei actual.

4. Reclamem que es compleixin els compromisos i intencions manifestades per diferents governs, comissions tècniques, etc. sobre la incorporació de Torelló, Manlleu i Ripoll a la sisena corona de Rodalies.

5. Convidem les institucions a apostar pel territori i a convertir Torelló en una estació estratègica d’enllaç entre Barcelona i la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura. Perquè això pugui ser possible caldrà:

a. Establir una tarifa integrada amb el transport públic de carretera de la Garrotxa i la Vall del Ges.

b. Potenciar/incorporar la parada de bus de l’Estació de Torelló com a punt de destinació del transport públic rodat de la Vall del Ges i la Garrotxa. I estudiar la possibilitat de fer-hi arribar, en hores puntes, un servei des del Bisaura.

c. Habilitar un aparcament amb un nombre important de places als terrenys de darrere l’Estació, amb la finalitat principal de posar a l’abast dels usuaris de Torelló un espai on deixar al cotxe quan es faci ús del tren (aparcament de baix cost i estacionament limitat lligat al servei --o estudiar altres fórmules).

6. Convidem als diferents agents socials, econòmics i polítics de la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura i el Ripollès a fer-se seves aquestes reivindicacions, reclamant alhora per a la ciutadania del seu àmbit territorial, la incorporació a la tarifa integrada tal i com, per exemple, s’aplica actualment en zones com el Bages Nord.

7. Exigim que s’amortitzi i s’augmenti la rendibilitat de la inversió de 2,3 milions de fons públics que el 2012 es van destinar a l’Estació de Torelló.

8. Reivindiquem que es dignifiqui i recuperi el servei ferroviari a Manlleu, una població de més de 20.000 habitants i, per tant, cabdal per a la viabilitat econòmica de la incorporació a rodalies del nou tram. Aquesta dignificació inclou també la recuperació dels espais de l’estació així com la millora en l’atenció dels usuaris.

9. Exigim que es garanteixi als usuaris d’Osona Nord i Ripoll els següents drets:

a. La possibilitat de comprar i validar el bitllet en el punt d’origen.

b. La possibilitat d’escollir si es vol pagar amb targeta de crèdit o en efectiu.

c. La possibilitat de seguir gaudint dels descomptes habituals a l’hora de realitzar la compra del bitllet.

d. La possibilitat d’esperar el tren amb unes condicions de seguretat, comoditat i salubritat adequades (informació permanent i actualitzada, accés a una sala d’espera interior, accés als VC, accés als ascensors, etc.)

e. La preservació i manteniment dels espais i l’entorn de les estacions.

10. Manifestem que, en contra del que defensa ADIF, l’automatització barroera de les estacions, que no té en compte els drets descrits en el punt anterior, lluny de contribuir a la sostenibilitat de la línia Puigcerdà-Barcelona és un pas més cap a l’abandonament progressiu de la línia.

11. Suggerim a les institucions locals, comarcals i nacionals que es recopilin les dades dels diferents estudis que s’han encarregat en els últims anys i que s’utilitzin per assolir els objectius que ens proposem.

12. Finalment, reclamem la millora del servei de la línia Puigcerdà-Barcelona en general i que es facin les actuacions previstes en els combois així com que es treballi per al desdoblament de la via.

Col·lectiu #pqnoensfotintren
Torelló, 5 de juny de 2013

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/07/2013 0:30
by Toni
Fem un petit anàlisis del manifest:

MANIFEST

ELS USUARIS DE TREN D’OSONA NORD I EL RIPOLLÈS PER UN SERVEI DE QUALITAT I INTEGRAT A RODALIES

El col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” defensem que el transport públic és un dret que Hauria de garantir la igualtat d’oportunitats per a les persones que necessitem desplaçar-nos de forma continuada i no volem o no podem optar per un mitjà de transport privat. Considerem que la xarxa de transport públic és un patrimoni col·lectiu que hem construït entre tots, que com a tal ens pertany i ens sentim nostre i que no estem disposats a deixar-nos prendre. Igualment, defensem que la mobilitat sostenible forma part de les solucions als problemes de congestió, contaminació local, canvi climàtic i dependència energètica exterior, i que en aquest sentit l’aposta pel tren esdevé cabdal i prioritària. Per tot això i davant el maltractament continuat que patim com a usuaris de la línia Puigcerdà-Barcelona, i més concretament en el tram que va més enllà de Vic en direcció nord, així com també davant les continues amenaces d’abandonament del servei i de les infraestructures:

1. Reivindiquem la incorporació de Manlleu, Torelló i Ripoll a la sisena corona de Rodalies per tal que els usuaris d’Osona Nord, La Garrotxa i el Ripollès ens puguem beneficiar dels avantatges de la tarifa integrada, de l’augment de la freqüència de pas dels trens i de la combinació que aquesta integració ens permetrà conjugar amb altres mitjans de transport públic. Sembla raonable definir con a rodalia un radi màxim. No tot és ni pot ser rodalia ja que en cas contrari el servei de rodalia no compliria amb la seva funció. Si Ripoll és rodalia, demà ho serà Puigcerdà.... i ja posats, no sé perquè hem de discrimiar a Calaf o a Reus. No sembla que tingui gaire sentit com a idea en sí mateixa. A partir d´un punt, i Vic sembla un de molt raonable, sembla que el servei que hi ha d´haver és de Regionals. El problema en aquesta línia és que explota rodalia de Barcelona, seria molt millor diferenciar el servei i fer trens regionals de Vic cap amunt.

2. Reclamem el desenvolupament de la llei del finançament de transport públic per tal que les poblacions de menys de 50.000 habitants deixem de veure’ns clarament perjudicades per la manca o migradesa de recursos econòmics. Igualment, demanem el desenvolupament de la llei per frenar les retallades actuals i l’endeutament creixent de les empreses de transport públic. La idea d´una llei per frenar les retallades ja m´agrada. Suposo que al President també li agradaria. El problema és on estan els diners. No entenc això d´estar tant perjudicats... posem Metro a Torelló?.

3. Defensem que tant la inversió que implicarà la concreció del punt 1 com la millora de les tarifes tindran com a conseqüència un clar augment dels usuaris i dels ingressos de la línia, ja que actualment un nombre important d’usuaris d’aquesta zona opten per desplaçar-se a Vic, gairebé sempre amb transport privat, per fer ús des d’allà, del servei integrat de Rodalies. Igualment, són molts els usuaris d’aquest àmbit geogràfic que han deixat d’utilitzar el tren per desplaçar-se pels condicionants econòmics, d’una banda, i, especialment, de freqüència, que comporta el servei actual. És possible que ajustant les tarifes augmentés l´utilització.... possible només.... caldria preguntar a la Generalitat de Catalunya si podem baixar ingressos.

4. Reclamem que es compleixin els compromisos i intencions manifestades per diferents governs, comissions tècniques, etc. sobre la incorporació de Torelló, Manlleu i Ripoll a la sisena corona de Rodalies. No procedeix. No hauria d´estar Ripoll si no està Sant Guim de Freixenet, que també tenen dret a tenir freqüències de 5 minuts.

5. Convidem les institucions a apostar pel territori i a convertir Torelló en una estació estratègica d’enllaç entre Barcelona i la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura. Perquè això pugui ser possible caldrà:

a. Establir una tarifa integrada amb el transport públic de carretera de la Garrotxa i la Vall del Ges.

b. Potenciar/incorporar la parada de bus de l’Estació de Torelló com a punt de destinació del transport públic rodat de la Vall del Ges i la Garrotxa. I estudiar la possibilitat de fer-hi arribar, en hores puntes, un servei des del Bisaura.

c. Habilitar un aparcament amb un nombre important de places als terrenys de darrere l’Estació, amb la finalitat principal de posar a l’abast dels usuaris de Torelló un espai on deixar al cotxe quan es faci ús del tren (aparcament de baix cost i estacionament limitat lligat al servei --o estudiar altres fórmules).

6. Convidem als diferents agents socials, econòmics i polítics de la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura i el Ripollès a fer-se seves aquestes reivindicacions, reclamant alhora per a la ciutadania del seu àmbit territorial, la incorporació a la tarifa integrada tal i com, per exemple, s’aplica actualment en zones com el Bages Nord.

7. Exigim que s’amortitzi i s’augmenti la rendibilitat de la inversió de 2,3 milions de fons públics que el 2012 es van destinar a l’Estació de Torelló.

8. Reivindiquem que es dignifiqui i recuperi el servei ferroviari a Manlleu, una població de més de 20.000 habitants i, per tant, cabdal per a la viabilitat econòmica de la incorporació a rodalies del nou tram. Aquesta dignificació inclou també la recuperació dels espais de l’estació així com la millora en l’atenció dels usuaris.

9. Exigim que es garanteixi als usuaris d’Osona Nord i Ripoll els següents drets:

a. La possibilitat de comprar i validar el bitllet en el punt d’origen.

b. La possibilitat d’escollir si es vol pagar amb targeta de crèdit o en efectiu.

c. La possibilitat de seguir gaudint dels descomptes habituals a l’hora de realitzar la compra del bitllet.

d. La possibilitat d’esperar el tren amb unes condicions de seguretat, comoditat i salubritat adequades (informació permanent i actualitzada, accés a una sala d’espera interior, accés als VC, accés als ascensors, etc.)

e. La preservació i manteniment dels espais i l’entorn de les estacions.

10. Manifestem que, en contra del que defensa ADIF, l’automatització barroera de les estacions, que no té en compte els drets descrits en el punt anterior, lluny de contribuir a la sostenibilitat de la línia Puigcerdà-Barcelona és un pas més cap a l’abandonament progressiu de la línia.

11. Suggerim a les institucions locals, comarcals i nacionals que es recopilin les dades dels diferents estudis que s’han encarregat en els últims anys i que s’utilitzin per assolir els objectius que ens proposem.

12. Finalment, reclamem la millora del servei de la línia Puigcerdà-Barcelona en general i que es facin les actuacions previstes en els combois així com que es treballi per al desdoblament de la via.


Sobre el punt 10, voldria fer una reflexió: aquest d´ADIF son molt barruers i volen deixar la Garrotxa com un dessert traient al senyor de venda de bitllets. La qüestió que potser cal fer és.... què fa ADIF venent els bitllets de la Generalitat de Catalunya?. Ven AENA els bitllets d´Iberia o Ryanair?. Potser seria hora de demanar les coses a qui li toquin.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/07/2013 3:02
by oriolp13
Toni wrote:Fem un petit anàlisis del manifest:

MANIFEST

ELS USUARIS DE TREN D’OSONA NORD I EL RIPOLLÈS PER UN SERVEI DE QUALITAT I INTEGRAT A RODALIES

El col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” defensem que el transport públic és un dret que Hauria de garantir la igualtat d’oportunitats per a les persones que necessitem desplaçar-nos de forma continuada i no volem o no podem optar per un mitjà de transport privat. Considerem que la xarxa de transport públic és un patrimoni col·lectiu que hem construït entre tots, que com a tal ens pertany i ens sentim nostre i que no estem disposats a deixar-nos prendre. Igualment, defensem que la mobilitat sostenible forma part de les solucions als problemes de congestió, contaminació local, canvi climàtic i dependència energètica exterior, i que en aquest sentit l’aposta pel tren esdevé cabdal i prioritària. Per tot això i davant el maltractament continuat que patim com a usuaris de la línia Puigcerdà-Barcelona, i més concretament en el tram que va més enllà de Vic en direcció nord, així com també davant les continues amenaces d’abandonament del servei i de les infraestructures:

1. Reivindiquem la incorporació de Manlleu, Torelló i Ripoll a la sisena corona de Rodalies per tal que els usuaris d’Osona Nord, La Garrotxa i el Ripollès ens puguem beneficiar dels avantatges de la tarifa integrada, de l’augment de la freqüència de pas dels trens i de la combinació que aquesta integració ens permetrà conjugar amb altres mitjans de transport públic. Sembla raonable definir con a rodalia un radi màxim. No tot és ni pot ser rodalia ja que en cas contrari el servei de rodalia no compliria amb la seva funció. Si Ripoll és rodalia, demà ho serà Puigcerdà.... i ja posats, no sé perquè hem de discrimiar a Calaf o a Reus. No sembla que tingui gaire sentit com a idea en sí mateixa. A partir d´un punt, i Vic sembla un de molt raonable, sembla que el servei que hi ha d´haver és de Regionals. El problema en aquesta línia és que explota rodalia de Barcelona, seria molt millor diferenciar el servei i fer trens regionals de Vic cap amunt.

2. Reclamem el desenvolupament de la llei del finançament de transport públic per tal que les poblacions de menys de 50.000 habitants deixem de veure’ns clarament perjudicades per la manca o migradesa de recursos econòmics. Igualment, demanem el desenvolupament de la llei per frenar les retallades actuals i l’endeutament creixent de les empreses de transport públic. La idea d´una llei per frenar les retallades ja m´agrada. Suposo que al President també li agradaria. El problema és on estan els diners. No entenc això d´estar tant perjudicats... posem Metro a Torelló?.

3. Defensem que tant la inversió que implicarà la concreció del punt 1 com la millora de les tarifes tindran com a conseqüència un clar augment dels usuaris i dels ingressos de la línia, ja que actualment un nombre important d’usuaris d’aquesta zona opten per desplaçar-se a Vic, gairebé sempre amb transport privat, per fer ús des d’allà, del servei integrat de Rodalies. Igualment, són molts els usuaris d’aquest àmbit geogràfic que han deixat d’utilitzar el tren per desplaçar-se pels condicionants econòmics, d’una banda, i, especialment, de freqüència, que comporta el servei actual. És possible que ajustant les tarifes augmentés l´utilització.... possible només.... caldria preguntar a la Generalitat de Catalunya si podem baixar ingressos.

4. Reclamem que es compleixin els compromisos i intencions manifestades per diferents governs, comissions tècniques, etc. sobre la incorporació de Torelló, Manlleu i Ripoll a la sisena corona de Rodalies. No procedeix. No hauria d´estar Ripoll si no està Sant Guim de Freixenet, que també tenen dret a tenir freqüències de 5 minuts.

5. Convidem les institucions a apostar pel territori i a convertir Torelló en una estació estratègica d’enllaç entre Barcelona i la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura. Perquè això pugui ser possible caldrà:

a. Establir una tarifa integrada amb el transport públic de carretera de la Garrotxa i la Vall del Ges.

b. Potenciar/incorporar la parada de bus de l’Estació de Torelló com a punt de destinació del transport públic rodat de la Vall del Ges i la Garrotxa. I estudiar la possibilitat de fer-hi arribar, en hores puntes, un servei des del Bisaura.

c. Habilitar un aparcament amb un nombre important de places als terrenys de darrere l’Estació, amb la finalitat principal de posar a l’abast dels usuaris de Torelló un espai on deixar al cotxe quan es faci ús del tren (aparcament de baix cost i estacionament limitat lligat al servei --o estudiar altres fórmules).

6. Convidem als diferents agents socials, econòmics i polítics de la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura i el Ripollès a fer-se seves aquestes reivindicacions, reclamant alhora per a la ciutadania del seu àmbit territorial, la incorporació a la tarifa integrada tal i com, per exemple, s’aplica actualment en zones com el Bages Nord.

7. Exigim que s’amortitzi i s’augmenti la rendibilitat de la inversió de 2,3 milions de fons públics que el 2012 es van destinar a l’Estació de Torelló.

8. Reivindiquem que es dignifiqui i recuperi el servei ferroviari a Manlleu, una població de més de 20.000 habitants i, per tant, cabdal per a la viabilitat econòmica de la incorporació a rodalies del nou tram. Aquesta dignificació inclou també la recuperació dels espais de l’estació així com la millora en l’atenció dels usuaris.

9. Exigim que es garanteixi als usuaris d’Osona Nord i Ripoll els següents drets:

a. La possibilitat de comprar i validar el bitllet en el punt d’origen.

b. La possibilitat d’escollir si es vol pagar amb targeta de crèdit o en efectiu.

c. La possibilitat de seguir gaudint dels descomptes habituals a l’hora de realitzar la compra del bitllet.

d. La possibilitat d’esperar el tren amb unes condicions de seguretat, comoditat i salubritat adequades (informació permanent i actualitzada, accés a una sala d’espera interior, accés als VC, accés als ascensors, etc.)

e. La preservació i manteniment dels espais i l’entorn de les estacions.

10. Manifestem que, en contra del que defensa ADIF, l’automatització barroera de les estacions, que no té en compte els drets descrits en el punt anterior, lluny de contribuir a la sostenibilitat de la línia Puigcerdà-Barcelona és un pas més cap a l’abandonament progressiu de la línia.

11. Suggerim a les institucions locals, comarcals i nacionals que es recopilin les dades dels diferents estudis que s’han encarregat en els últims anys i que s’utilitzin per assolir els objectius que ens proposem.

12. Finalment, reclamem la millora del servei de la línia Puigcerdà-Barcelona en general i que es facin les actuacions previstes en els combois així com que es treballi per al desdoblament de la via.


Sobre el punt 10, voldria fer una reflexió: aquest d´ADIF son molt barruers i volen deixar la Garrotxa com un dessert traient al senyor de venda de bitllets. La qüestió que potser cal fer és.... què fa ADIF venent els bitllets de la Generalitat de Catalunya?. Ven AENA els bitllets d´Iberia o Ryanair?. Potser seria hora de demanar les coses a qui li toquin.
Crec que, només amb el fet de comparar Ripoll i Sant Guim de Freixenet, el teu anàlisi ja queda amb bastanta poca credibilitat. No sé com pots comparar la població que utilitza el tren a Ripoll amb la que l'utilitza a St. Guim.

Per altra banda, trobo molt interessant el punt que tracta de fer de Torelló estació d'enllaç amb la Vall del Ges i la Garrotxa. Amb els túnels de Bracons a tocar, per anar de BCN a Olot actualment és el més ràpid, i el fer un punt intermodal a on canviar a l'autobús o vehicle privat per a fer els desplaçaments a/desde BCN ho trobo una idea potencialment bona si té suficient públic.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/07/2013 20:15
by Ecomobisostrans
Toni wrote:Sobre el punt 10, voldria fer una reflexió: aquest d´ADIF son molt barruers i volen deixar la Garrotxa com un dessert traient al senyor de venda de bitllets. La qüestió que potser cal fer és.... què fa ADIF venent els bitllets de la Generalitat de Catalunya?. Ven AENA els bitllets d´Iberia o Ryanair?. Potser seria hora de demanar les coses a qui li toquin.
Aquest es el problema de fragmentar-ho tot cada cop més enlloc d'anar cap a la unificació, i a sobre que es fragmenta es fa de manera barroera.
A Holanda l'empresa que té les vies de tren es NS, i la majoria de trens son de NS, però n'hi ha bastants d'altres empreses, i en qualsevol estació pots comprar un bitllet a qualsevol altra, independentment de l'empresa del/s tren/s que hagis d'agafar. A la web de NS consultes qualsevol trajecte, i als mapes tambe hi ha integració I a Alemanya, França i Luxemburg crec que es igual. Però aquí som més xulos i fem una empresa per cada cosa, cada una s'encarrega d'una cosa mirant-se el melic i passant olímpicament de la resta. Així ens va.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/07/2013 20:19
by Ecomobisostrans
Toni wrote:Sembla raonable definir con a rodalia un radi màxim. No tot és ni pot ser rodalia ja que en cas contrari el servei de rodalia no compliria amb la seva funció. Si Ripoll és rodalia, demà ho serà Puigcerdà.... i ja posats, no sé perquè hem de discrimiar a Calaf o a Reus. No sembla que tingui gaire sentit com a idea en sí mateixa. A partir d´un punt, i Vic sembla un de molt raonable, sembla que el servei que hi ha d´haver és de Regionals. El problema en aquesta línia és que explota rodalia de Barcelona, seria molt millor diferenciar el servei i fer trens regionals de Vic cap amunt.
Holanda té el doble i mig d'habitants que Catalunya i un territori similar crec que una mica mes gran, i esta tota sencera integrada, això no es problema. Pitjor es tenir 4 ATM's + 1 de fantasma (la de la Catalunya Central) que la "A" nomes la tenen per fer bonic.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/07/2013 23:02
by Toni
Ecomobisostrans wrote:
Toni wrote:Sobre el punt 10, voldria fer una reflexió: aquest d´ADIF son molt barruers i volen deixar la Garrotxa com un dessert traient al senyor de venda de bitllets. La qüestió que potser cal fer és.... què fa ADIF venent els bitllets de la Generalitat de Catalunya?. Ven AENA els bitllets d´Iberia o Ryanair?. Potser seria hora de demanar les coses a qui li toquin.
Aquest es el problema de fragmentar-ho tot cada cop més enlloc d'anar cap a la unificació, i a sobre que es fragmenta es fa de manera barroera.
A Holanda l'empresa que té les vies de tren es NS, i la majoria de trens son de NS, però n'hi ha bastants d'altres empreses, i en qualsevol estació pots comprar un bitllet a qualsevol altra, independentment de l'empresa del/s tren/s que hagis d'agafar. A la web de NS consultes qualsevol trajecte, i als mapes tambe hi ha integració I a Alemanya, França i Luxemburg crec que es igual. Però aquí som més xulos i fem una empresa per cada cosa, cada una s'encarrega d'una cosa mirant-se el melic i passant olímpicament de la resta. Així ens va.
Aquest és un debat molt interessant. Hi ha dos models molt diferenciats a Europa:

1) Països que no han complert la normativa europea que exigeix la separació entre infraestructura i operació. Hi ha molts com tu dius i allà efectivament el gestor de la infraestructura i l´operador son el mateix, tot continua com abans.
2) Països que han separat la infraestructura i l´operació segons demanta la UE. D´aquests hi ha menys i alguns ho han fet a mitges (com França per exemple). Espanya és dels països més avançat en això i les dues coses estan bastant separades.

Teòricament, crec que el correcte és efectivament separar la infraestructura i l´operació per tal de poder liberalitzar el mercat correctament. Difícilment un pot ser jutge i part i això és el que passa si no separes. Difícilment el gestor de la infraestructura pot assegurar la igualtat de tracte a un operador privat si a més ell també és operador. El millor és que un es dedica a una cosa i l´altre a altre. Barrejar les coses por arribar a funcionar (a Alemanya funciona) però si tothom està molt centrat, cosa que no passa aquí. Aquí el tema de la liberalització no està gaire interioritzat. Per exemple, la Generalitat no vol ni sentir a parlar de liberalitzar res, només vol una companyia de bandera única (bandera quatrebarrada clar), cosa que aplica a FGC i que aplicarà quan pugui a Rodalies (on és qüestió de temps que estigui FGC com a operador únic). Ni separant les coses pots garantir la competència, imagina´t si no separes..... crec que ha estat una bona decisió separar de forma molt clara ADIF i RENFE.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/07/2013 23:15
by Toni
oriolp13 wrote:
Toni wrote:Fem un petit anàlisis del manifest:

MANIFEST

ELS USUARIS DE TREN D’OSONA NORD I EL RIPOLLÈS PER UN SERVEI DE QUALITAT I INTEGRAT A RODALIES

El col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” defensem que el transport públic és un dret que Hauria de garantir la igualtat d’oportunitats per a les persones que necessitem desplaçar-nos de forma continuada i no volem o no podem optar per un mitjà de transport privat. Considerem que la xarxa de transport públic és un patrimoni col·lectiu que hem construït entre tots, que com a tal ens pertany i ens sentim nostre i que no estem disposats a deixar-nos prendre. Igualment, defensem que la mobilitat sostenible forma part de les solucions als problemes de congestió, contaminació local, canvi climàtic i dependència energètica exterior, i que en aquest sentit l’aposta pel tren esdevé cabdal i prioritària. Per tot això i davant el maltractament continuat que patim com a usuaris de la línia Puigcerdà-Barcelona, i més concretament en el tram que va més enllà de Vic en direcció nord, així com també davant les continues amenaces d’abandonament del servei i de les infraestructures:

1. Reivindiquem la incorporació de Manlleu, Torelló i Ripoll a la sisena corona de Rodalies per tal que els usuaris d’Osona Nord, La Garrotxa i el Ripollès ens puguem beneficiar dels avantatges de la tarifa integrada, de l’augment de la freqüència de pas dels trens i de la combinació que aquesta integració ens permetrà conjugar amb altres mitjans de transport públic. Sembla raonable definir con a rodalia un radi màxim. No tot és ni pot ser rodalia ja que en cas contrari el servei de rodalia no compliria amb la seva funció. Si Ripoll és rodalia, demà ho serà Puigcerdà.... i ja posats, no sé perquè hem de discrimiar a Calaf o a Reus. No sembla que tingui gaire sentit com a idea en sí mateixa. A partir d´un punt, i Vic sembla un de molt raonable, sembla que el servei que hi ha d´haver és de Regionals. El problema en aquesta línia és que explota rodalia de Barcelona, seria molt millor diferenciar el servei i fer trens regionals de Vic cap amunt.

2. Reclamem el desenvolupament de la llei del finançament de transport públic per tal que les poblacions de menys de 50.000 habitants deixem de veure’ns clarament perjudicades per la manca o migradesa de recursos econòmics. Igualment, demanem el desenvolupament de la llei per frenar les retallades actuals i l’endeutament creixent de les empreses de transport públic. La idea d´una llei per frenar les retallades ja m´agrada. Suposo que al President també li agradaria. El problema és on estan els diners. No entenc això d´estar tant perjudicats... posem Metro a Torelló?.

3. Defensem que tant la inversió que implicarà la concreció del punt 1 com la millora de les tarifes tindran com a conseqüència un clar augment dels usuaris i dels ingressos de la línia, ja que actualment un nombre important d’usuaris d’aquesta zona opten per desplaçar-se a Vic, gairebé sempre amb transport privat, per fer ús des d’allà, del servei integrat de Rodalies. Igualment, són molts els usuaris d’aquest àmbit geogràfic que han deixat d’utilitzar el tren per desplaçar-se pels condicionants econòmics, d’una banda, i, especialment, de freqüència, que comporta el servei actual. És possible que ajustant les tarifes augmentés l´utilització.... possible només.... caldria preguntar a la Generalitat de Catalunya si podem baixar ingressos.

4. Reclamem que es compleixin els compromisos i intencions manifestades per diferents governs, comissions tècniques, etc. sobre la incorporació de Torelló, Manlleu i Ripoll a la sisena corona de Rodalies. No procedeix. No hauria d´estar Ripoll si no està Sant Guim de Freixenet, que també tenen dret a tenir freqüències de 5 minuts.

5. Convidem les institucions a apostar pel territori i a convertir Torelló en una estació estratègica d’enllaç entre Barcelona i la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura. Perquè això pugui ser possible caldrà:

a. Establir una tarifa integrada amb el transport públic de carretera de la Garrotxa i la Vall del Ges.

b. Potenciar/incorporar la parada de bus de l’Estació de Torelló com a punt de destinació del transport públic rodat de la Vall del Ges i la Garrotxa. I estudiar la possibilitat de fer-hi arribar, en hores puntes, un servei des del Bisaura.

c. Habilitar un aparcament amb un nombre important de places als terrenys de darrere l’Estació, amb la finalitat principal de posar a l’abast dels usuaris de Torelló un espai on deixar al cotxe quan es faci ús del tren (aparcament de baix cost i estacionament limitat lligat al servei --o estudiar altres fórmules).

6. Convidem als diferents agents socials, econòmics i polítics de la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura i el Ripollès a fer-se seves aquestes reivindicacions, reclamant alhora per a la ciutadania del seu àmbit territorial, la incorporació a la tarifa integrada tal i com, per exemple, s’aplica actualment en zones com el Bages Nord.

7. Exigim que s’amortitzi i s’augmenti la rendibilitat de la inversió de 2,3 milions de fons públics que el 2012 es van destinar a l’Estació de Torelló.

8. Reivindiquem que es dignifiqui i recuperi el servei ferroviari a Manlleu, una població de més de 20.000 habitants i, per tant, cabdal per a la viabilitat econòmica de la incorporació a rodalies del nou tram. Aquesta dignificació inclou també la recuperació dels espais de l’estació així com la millora en l’atenció dels usuaris.

9. Exigim que es garanteixi als usuaris d’Osona Nord i Ripoll els següents drets:

a. La possibilitat de comprar i validar el bitllet en el punt d’origen.

b. La possibilitat d’escollir si es vol pagar amb targeta de crèdit o en efectiu.

c. La possibilitat de seguir gaudint dels descomptes habituals a l’hora de realitzar la compra del bitllet.

d. La possibilitat d’esperar el tren amb unes condicions de seguretat, comoditat i salubritat adequades (informació permanent i actualitzada, accés a una sala d’espera interior, accés als VC, accés als ascensors, etc.)

e. La preservació i manteniment dels espais i l’entorn de les estacions.

10. Manifestem que, en contra del que defensa ADIF, l’automatització barroera de les estacions, que no té en compte els drets descrits en el punt anterior, lluny de contribuir a la sostenibilitat de la línia Puigcerdà-Barcelona és un pas més cap a l’abandonament progressiu de la línia.

11. Suggerim a les institucions locals, comarcals i nacionals que es recopilin les dades dels diferents estudis que s’han encarregat en els últims anys i que s’utilitzin per assolir els objectius que ens proposem.

12. Finalment, reclamem la millora del servei de la línia Puigcerdà-Barcelona en general i que es facin les actuacions previstes en els combois així com que es treballi per al desdoblament de la via.


Sobre el punt 10, voldria fer una reflexió: aquest d´ADIF son molt barruers i volen deixar la Garrotxa com un dessert traient al senyor de venda de bitllets. La qüestió que potser cal fer és.... què fa ADIF venent els bitllets de la Generalitat de Catalunya?. Ven AENA els bitllets d´Iberia o Ryanair?. Potser seria hora de demanar les coses a qui li toquin.
Crec que, només amb el fet de comparar Ripoll i Sant Guim de Freixenet, el teu anàlisi ja queda amb bastanta poca credibilitat. No sé com pots comparar la població que utilitza el tren a Ripoll amb la que l'utilitza a St. Guim.

Per altra banda, trobo molt interessant el punt que tracta de fer de Torelló estació d'enllaç amb la Vall del Ges i la Garrotxa. Amb els túnels de Bracons a tocar, per anar de BCN a Olot actualment és el més ràpid, i el fer un punt intermodal a on canviar a l'autobús o vehicle privat per a fer els desplaçaments a/desde BCN ho trobo una idea potencialment bona si té suficient públic.
Com he dit, crec que les rodalies no poden arribar a tots els llocs. No té res a veure en absolut una línia de rodalia amb la línia de Ripoll, que s´apropa més a un tren de muntanya. Cal dir que no, que les rodalies no son tot, cal tallar a un punt i crec que Vic és un bon lloc de tall. Quan surtin els de Campdevànol i diguin que la RENFE son uns ...... i que no volen ser menys que els de Ripoll, tots estareu totalment d´acord.... i les rodalies seran més i més.... ja sé, és molt demagògic..... No pot sortir qualsevol i demanar qualsevol cosa que ens semblarà més o menys simpàtica o ens convindrà més o menys políticament i dir a tothom que si. Cal dir que no si no és raonable. I que tallin la via totes les vegades que vulguin.

Respecte de l´estació intermodal de Torelló, desconec els seus potencials. Potser cal proposar tots els avantatges a qui pot decidir, que està a la plaça del Països Catalans a un edifici negre.

Re: Futur servei linia Puigcerdà

Posted: Friday 05/07/2013 23:33
by alf_
Toni wrote:
Com he dit, crec que les rodalies no poden arribar a tots els llocs. No té res a veure en absolut una línia de rodalia amb la línia de Ripoll, que s´apropa més a un tren de muntanya. Cal dir que no, que les rodalies no son tot, cal tallar a un punt i crec que Vic és un bon lloc de tall. Quan surtin els de Campdevànol i diguin que la RENFE son uns ...... i que no volen ser menys que els de Ripoll, tots estareu totalment d´acord.... i les rodalies seran més i més.... ja sé, és molt demagògic..... No pot sortir qualsevol i demanar qualsevol cosa que ens semblarà més o menys simpàtica o ens convindrà més o menys políticament i dir a tothom que si. Cal dir que no si no és raonable. I que tallin la via totes les vegades que vulguin.

Respecte de l´estació intermodal de Torelló, desconec els seus potencials. Potser cal proposar tots els avantatges a qui pot decidir, que està a la plaça del Països Catalans a un edifici negre.
Creo que es un problema de que "Rodalies" ahora mismo significa recibir un servicio mejor, cuando en todos los sitios el servicio debería de ser adecuado, ya sea cercanías o regional. Lo que quieren en Torelló son las tarifas y las frecuencias de cercanías, y si hay justificación para esto por la demanda, no veo ninguna razón por la cual no se puden prolongar más R3 hasta más allá de Vic, y ofrecer alguna tarifa más atractiva desde Torelló, considerando precisamente que este tan cerca del área de cercanías y que el uso del tren puede ser atractivo. Es mejor tener a 10 viajeros pagando 1 euro, que tener a uno pagando 5, ¿me explico?
El problema, nunca mejor dicho, es buscarle el problema a la solución, algo en lo que aquí somos expertos, porque toda nuestra burocracia, formalismos y papeleo sólamente son importantes cuando juegan a nuestro favor y nos permiten adherirnos a la ley del mínimo esfuerzo. Se estan perdiendo un montón de viajeros, y el consecuente ingreso, con una población que esta mal atendido. Y no se trata de pelearse sobre si ahora es "cercanías" o "regional", de lo que se trata es de prestar el servicio que hace falta y así potenciar el transporte público debidamente. Porque como bien dices, si de repente se trata de la etiqueta que se le pone a un servicio, nos empezamos a pelear por tener todos la misma etiqueta, sin importar que eso signifique ofrecer un servicio inadecuado o desproporcionado, o crear unas delimitaciones de las "cercanías" totalmente absurdas. Cuando lo absurdo es que estemos tan empeñados en burocratizar y politizar hasta la operación de los trenes, incapaces de buscar una solución mínimanete creativa que permita darles a todos lo que realmente necesitan, siendo las denominaciones "cercanías" o "regional" un añadido orientativo, y no una barrera a un servicio decente.