Page 30 of 130

Posted: Wednesday 21/02/2007 23:17
by Guigui
Doncs si extrapolo la teva idea, caldria treure totes les carreteres d'Europa i posar-hi vies al seu lloc?

És clar que la gent té dret a un TP òptim, però això no sempre significa que hagi de ser el ferrocarril. I t'ho diu algú que n'és un acèrrim defensor, que el troba el mode de transport més còmode i agradable i que no para de barrinar on se'n podrien posar més línies.

Posted: Thursday 22/02/2007 9:20
by genissimon
Podriem arribar a posar-nos d'acord. De tota manera, la de Puigcerdà-La Tor ja està construida. Només s'ha d'arreglar, potenciar i posar-hi serveis decents. Per a quan un talgo pendular Barcelona-Tolosa per Puigcerdà??

De tota manera, m'agradaria saber quanta gent entra i surt de la Vall d'Aran cada dia i quanta ho fa de La Cerdanya. Mobilitat turística, segur que n'hi ha més a la Vall d'Aran, tot i que a la Cerdanya i el Ripollès hi ha molta més mobilitat obligada.

I una altra cosa: quants camions de cereal entre Lleida i Tolosa podriem evitar que passéssin per la Vall d'Aran si hi hagués conexió ferroviària?

Salut !!
Guigui wrote:La qüestió viària hauria de quedar solucionada quan estigui enllestit el nou túnel de Vielha. I pel que fa a connexions ferroviàries directes amb la línia Narbona-Baiona, crec que tindria més utilitat millorar el traçat de la línia de Puigcerdà, ja que serviria una població més nombrosa. Si es perllonga la línia de la Pobla cap a la Vall d'Aran, és més per qüestions de mobilitat que afecten exclusivament Catalunya. Ara, un cop arribada a la vessant atlàntica, seria una estupidesa no continuar el traçat fins a Marinhac, que no presenta dificultats serioses.

Posted: Thursday 22/02/2007 9:38
by express
el millor seria de que fiquesin més varietats de trens perque hi han linies que falent trens. una de les coses que me pregunto es: a la linia de Mora la Nova l'ultim tren que bé de Barcelona arriba a Mora a les 22:36 aprox. i els dissabtes acaba el recorregut a Reus. El que jo no entenc es perque aquest tren no arriba a Mora ja que els dissabtes podem anar de compres a Barcelona i aprofitar tot el dia peruqe podem agafar el primer tren que surt de Mora a les 6:50 del matí. Algu que em digui alguna cosa perque no ho entenc.

Posted: Thursday 22/02/2007 11:06
by entfe001
O per què el primer tren regional a Figueres que passa per Girona els diumenges ho fa a les deu del matí...

Posted: Thursday 22/02/2007 11:36
by genissimon
O que no es pugui arribar a Lleida amb temps suficient per pujar amb el primer tren a La Pobla de Segur. El de La Pobla surt a les 9:00 i l'únic enllaç possible és arribar de BCN amb el talgo Covadonga, amb arribada oficial a Lleida a les 8:55.

Salut !!
entfe001 wrote:O per què el primer tren regional a Figueres que passa per Girona els diumenges ho fa a les deu del matí...

Posted: Thursday 22/02/2007 14:28
by Jordi Freixas
Guigui wrote:Doncs si extrapolo la teva idea, caldria treure totes les carreteres d'Europa i posar-hi vies al seu lloc?
No veig perquè s'han de treure carreteres d'Europa. Al cantó francès dels Països Catalans, al Pirineu bé que hi ha connexió ferroviaria entre La Tor de Querol i Perpinyà (dolenta i mal feta, però hi és). D'altra banda, ja a Occitània i ben bé al costat de la Val d'Aran, a part de la línia de ferrocarril, hi ha com a mínim un tram d'autopista transversal. Evidentment no dic que es fiqui una autopista al costat espanyol del Pirineu, però si es pot complementar una carretera amb una via ferria, no té perquè ser un impacte tant bèstia.

Posted: Thursday 22/02/2007 14:52
by Guigui
Les línies que em cites transcorren per territori pla o per valls amples. I el Coll de la Perxa és dels més baixos dels Pirineus. En canvi, a Catalunya, l'única línia possible encara no feta que segueixi el massís principal sense massa accidents geogràfics és la vall del Segre entre Puigcerdà i La Seu. La resta implicaria massa obra d'enginyeria.

Posted: Thursday 22/02/2007 14:57
by Jordi Freixas
Bé, per algun lloc vaig llegir aquí, que construir ara una línia com la de Puigcerdà no seria possible, però en canvi, existeix ;)

Posted: Thursday 22/02/2007 21:36
by Guigui
Una cosa és construir una línia que atravessi un massís muntanyós en perpendicular i que, per tant, necessiti només un túnel d'envergadura. D'exemples n'hi ha moltíssims: Puigcerdà, Canfranc, Gotthard, Arlberg, Simplon, Mont Cenis, etc. Serveixen per unir dos territoris o dues xarxes ferroviàries i, per tant, per agilitzar-ne la mobilitat mútua (per posar-ho en termes moderns).

En canvi, ben diferent d'aquest primer cas és construir línies que atravessin en la seva totalitat (és a dir, entre els punts inicial i final del traçat diferenciat d'altres línies) més túnels i ponts que no pas terreny pla i, sobretot, poblat. Si t'hi fixes, no en trobaràs cap enlloc.

Posted: Thursday 22/02/2007 22:12
by Jordi Freixas
A mi em sona més aviat a poc interés. Digue'm que senzillament no interessa fer una línia d'aquestes característiques, però no em diguis que el fet de posar més túnels i ponts que terreny pla és l'impediment principal per no fer una cosa així.

Jo, el que estic parlant, és d'unir territoris, i efectivament, xarxes ferroviaries. Imagineu-vos una línia Portbou - Puigcerdà - Andorra - Val d'Aran - Canfranc - Irun. Connecció directa entre les comarques de Girona, i Euskadi.

Sí... caldria fer molts túnels i molts ponts, sí, és veritat. Però... en el cas de les línies perpendiculars que cites, es podria dir que passa el mateix. No em diguis que per comunicar per exemple... Porbou i Puigcerdà amb la Val d'Aran serà més complicada la cosa que en el seu moment unir Ripoll amb Puigcerdà per el Túnel del Cargol i el de Toses. En el cas de Suïssa, no crec que la cosa sigui gaire diferent al que jo proposo.

Posted: Friday 23/02/2007 9:15
by entfe001
Però a veure... si no hi ha el mínim interès institucional ni per (re)construir un ferrocarril entre Girona i Banyoles on el terreny és perfectament pla!

Posted: Friday 23/02/2007 10:03
by genissimon
Tant com perfectament plà...

[mode ironic on] tens la pujada de Pont Major fins a La República que a l'època del vapor era tota una odissea[mode ironoc off].

En un altre fil ja he dit que s'hauria d'unir ferroviàriament Girona-Banyoles-Besalú-Olot-Anglès-Salt-Girona amb el ramal Anglès-Santa Coloma-Sils.

Salut !!
entfe001 wrote:Però a veure... si no hi ha el mínim interès institucional ni per (re)construir un ferrocarril entre Girona i Banyoles on el terreny és perfectament pla!

Posted: Friday 23/02/2007 11:51
by aarongilp
genissimon wrote:Tant com perfectament plà...

[mode ironic on] tens la pujada de Pont Major fins a La República que a l'època del vapor era tota una odissea[mode ironoc off].

En un altre fil ja he dit que s'hauria d'unir ferroviàriament Girona-Banyoles-Besalú-Olot-Anglès-Salt-Girona amb el ramal Anglès-Santa Coloma-Sils.

Salut !!
entfe001 wrote:Però a veure... si no hi ha el mínim interès institucional ni per (re)construir un ferrocarril entre Girona i Banyoles on el terreny és perfectament pla!
S'agraeix la negreta :D (el comentari de l'altre dia era en to molt conyós, com quasi sempre que ha d'aparèixer el poble on visc :D)

Penseu una cosa, si no s'ha pensat en quasi cap moment de reobrir aquestes línies...no pot ser per pressions de les empreses de transport per carretera, com ara la meva estimada TEISA?

Posted: Friday 23/02/2007 12:24
by Sky
De El Punt:

Harvard estudia la viabilitat de l'arribada dels FGC a Andorra

Un grup d'investigadors de la Universitat de Harvard (Massachusetts, EUA) va visitar Andorra ahir dijous per recopilar informació sobre les possibilitats de l'arribada del ferrocarril al país. L'informe que hauran d'elaborar ha estat encarregat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i permetrà avaluar el creixement que podria aportar aquesta infraestructura a Lleida. De fet, el possible perllongament de la línia de la Pobla –la gestió de la qual depèn ara de la Generalitat a través de FGC– fins a Andorra és una reclamació del territori i la mateixa Generalitat s'havia compromès a analitzar-ho.

L'informe, que elaboren estudiants del centre educatiu sota la direcció del professor Joan Busquets, analitza les oportunitats de creixement sostingut que podria aportar l'arribada del tren d'alta velocitat fins a Lleida si la xarxa ferroviària es perllongués fins als Pirineus. El text destaca l'impacte reduït del ferrocarril en el medi ambient i la poca agressivitat que suposaria per a l'entorn una eventual ampliació d'aquesta línia. La reducció de l'impacte negatiu de la xarxa viària i la millora de la mobilitat també són dos dels eixos centrals del treball.

Posted: Friday 23/02/2007 13:02
by genissimon
Per portar el tren a Andorra se m'acudeixen tres alternatives de traçat:

1.- Des de Puigcerdà, uns 70 Kms seguint la vall del Segre.
2.- Des de l'Hospitalet près l'Andorre, uns 30 Kms amb un túnel sota el port d'en Valira.
3.- Des de Balaguer, uns 125 kms seguint la vall del Segre.

La més curta (i més cara) és des de l'Hospitalet. Té l'avantatge que connectaria Andorra amb ample UIC amb tot Europa.

La més llarga (i bastant cara) és des de Balaguer. Té l'avantatge que vertebra La Seu d'Urgell a Lleida, directament.

La més equilibrada és els 70 kms des de Puigcerdà. I es podria fer amb els dos amples, perquè tant els trens francesos de la SNCF (de mercaderies i de viatgers) poguéssin arribar a Andorra, a més dels trens espanyols en ample ibèric (mentre no adapten a UIC la línia de Ripoll).

En qualsevol dels tres casos, però es tractaria d'una línia de muntanya amb un cost ambiental alt i una gran despesa en túnels i viaductes, ja que la orografia no perdona en cap dels tres casos.

De tota manera, caldria un estudi específic de la intermodalitat amb l'avió a l'aeroport de La Seu, que podria convertir-se en l'aeroport Andorrà.

Salut !!

Posted: Friday 23/02/2007 13:19
by genissimon
Jo sé d'una persona que encara avui es vanagloria d'haver clausurat el TFEMB (*). Amb el servei que avui podria tenir amb els col·lapses a la C-16 si hagués aguantat tres o quatre anys més enlloc de morir el 30 de juny del 1973, després de que decapitéssin la seva prolongació a Guardiola el 2 de maig de 1972.

Però la seva empresa també ha passat a millor vida.

* TFEMB: Tranvía o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga (o el tren que no va arribar mai a la seva destinació, ni tan sols al terme municipal de Berga).

Salut !!

Posted: Friday 23/02/2007 23:16
by Guigui
El Punt wrote:Harvard estudia la viabilitat de l'arribada dels FGC a Andorra

Un grup d'investigadors de la Universitat de Harvard (Massachusetts, EUA) va visitar Andorra ahir dijous per recopilar informació sobre les possibilitats de l'arribada del ferrocarril al país. L'informe que hauran d'elaborar ha estat encarregat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i permetrà avaluar el creixement que podria aportar aquesta infraestructura a Lleida. De fet, el possible perllongament de la línia de la Pobla –la gestió de la qual depèn ara de la Generalitat a través de FGC– fins a Andorra és una reclamació del territori i la mateixa Generalitat s'havia compromès a analitzar-ho.

L'informe, que elaboren estudiants del centre educatiu sota la direcció del professor Joan Busquets, analitza les oportunitats de creixement sostingut que podria aportar l'arribada del tren d'alta velocitat fins a Lleida si la xarxa ferroviària es perllongués fins als Pirineus. El text destaca l'impacte reduït del ferrocarril en el medi ambient i la poca agressivitat que suposaria per a l'entorn una eventual ampliació d'aquesta línia. La reducció de l'impacte negatiu de la xarxa viària i la millora de la mobilitat també són dos dels eixos centrals del treball.
Tal com sona l'article, sembla que la Generalitat s'hagi entestat en perllongar la línia de la Pobla sense estudiar cap altra alternativa, encara que pugui acabar no afectant-la per qüestió de competències (línia de Puigcerdà). Si és així, en lloc d'un estudi seriós que analitzi totes les opcions en joc (Puigcerdà, Balaguer-Ponts-Oliana, La Pobla) i en sospesi els pros i els contres, es convertirà en una obra pseudocientífica tendenciosa per escombrar cap a casa, tot plegat perfumat amb el prestigi que dóna el segell de Harvard.

Posted: Saturday 24/02/2007 10:16
by megapauer
Però realment creieu que val la pena fer arribar el ferrocarril a Andorra?

Algú agafarà un tren que tardi 4 hores des de Barcelona o des de Lleida?

Posted: Saturday 24/02/2007 16:15
by wefer
megapauer wrote:Algú agafarà un tren que tardi 4 hores des de Barcelona o des de Lleida?
I tant. En cotxe, en anada o tornada de cap de setmana, pot ser més de 4 hores. Suma-li comoditat, seguretat, economia, etc.
Però la lògica diu de fer la prolongació per la part de Puigcerdà - la Seu, per dues qüestions:
- Demanda de viatges cap a Barcelona
- Més bon perfil orogràfic (implica més facilitat de construcció, més economia, etc)
I per aquest altre costat, simplement aplicant les inversions ja previstes i aplicant una explotació lògica, es podria arribar en 3 hores des de BCN.
La prolongació de la línia de La Pobla cap a Andorra, a més d'innecessària, és extremadament cara. Segurament seria més interessant prolongar fins a Sort, i crear una bona xarxa d'autobusos comarcals amb bones freqüències que enllacin amb el tren.

Posted: Sunday 25/02/2007 22:16
by sequera
wefer wrote:
megapauer wrote:Algú agafarà un tren que tardi 4 hores des de Barcelona o des de Lleida?
I tant. En cotxe, en anada o tornada de cap de setmana, pot ser més de 4 hores. Suma-li comoditat, seguretat, economia, etc.
Però la lògica diu de fer la prolongació per la part de Puigcerdà - la Seu, per dues qüestions:
- Demanda de viatges cap a Barcelona
- Més bon perfil orogràfic (implica més facilitat de construcció, més economia, etc)
I per aquest altre costat, simplement aplicant les inversions ja previstes i aplicant una explotació lògica, es podria arribar en 3 hores des de BCN.
La prolongació de la línia de La Pobla cap a Andorra, a més d'innecessària, és extremadament cara. Segurament seria més interessant prolongar fins a Sort, i crear una bona xarxa d'autobusos comarcals amb bones freqüències que enllacin amb el tren.
comparteixo 100% la teva opinió.