http://fgc.cat/downloads/notes_premsa/d ... NITIVA.pdf
Millores en l’explotació comercial del Cremallera de Núria per la supressió del pas a nivell a l’entrada de Queralbs
• La zona de l’estació de Queralbs concentra un important moviment de trens comercials
i de càrrega, vehicles i vianants. Fins el moment de l’entrada en servei del nou pas
inferior, el passat mes de juliol, l’organització del servei comercial del cremallera
estava molt condicionat al trànsit de vehicles, sobretot durant la temporada alta.
• La nova situació permet ja en l’actualitat augmentar de manera puntual, i en funció de
la demanda, la freqüència del cremallera en hores punta i dies de màxima afluència
amb trens llançadora entre les estacions de Queralbs i Núria.
• A més de la supressió del pas a nivell també s’ha ampliat la capacitat d’aparcament a
l’estació de Queralbs. Això permet una redistribució dels viatgers evitant el col·lapse
dels accessos i de les estacions de Ribes de Freser. Actualment un 30% dels viatgers
de Vall de Núria pugen a l’estació de Queralbs.
• Amb el nou pas inferior també s’ha aconseguit una millora de la seguretat en la
circulació de vehicles i el pas de vianants.
• A partir del proper any, i quan les obres d’urbanització de l’entorn ja estiguin
completament acabades, durant la temporada alta l’explotació del cremallera activarà
un servei de trens llançadores cada mitja hora entre les estacions de Núria i Queralbs
en ambdós sentits durant la franja de les hores punta.
Barcelona, 25 d’agost de 2011
La supressió del pas a nivell a l’entrada de Queralbs i l’entrada en servei del nou pas inferior, des del
passat mes de juliol, han permès a FGC plantejar una reorganització del servei comercial del
cremallera que s’executarà en dues fases. Cal tenir en compte que la zona de l’estació de Queralbs
concentra un important moviment de trens comercials i de càrrega, vehicles i vianants. Fins el
moment de l’entrada en servei del nou pas inferior, el passat mes de juliol, l’organització del servei
comercial del cremallera estava molt condicionat al trànsit de vehicles, sobretot durant la temporada
alta.
Primera fase: Ja actualment, i conseqüència directa de la supressió del pas a nivell, el cremallera pot
activar de manera puntual, i en funció de la demanda, la freqüència de trens en hores punta i dies de
màxima afluència amb trens cremallera entre les estacions de Queralbs i Núria.
Segona fase: A partir del proper any, i quan les obres d’urbanització de l’entorn ja estiguin
completament acabades, durant la temporada alta l’explotació del cremallera activarà un servei de
trens llançadores cada mitja hora entre les estacions de Núria i Queralbs, en ambdós sentits, durant
la franja de les hores punta.
Aquestes millores en la capacitat de transport del cremallera comportaran una millora evident en el
confort dels viatgers sense cap increment dels costos d’explotació ni del parc mòbil actual.
Relació directa entre la supressió del pas a nivell i el servei del cremallera:
Sense la supressió del pas a nivell, la millora en el servei del cremallera no hauria estat possible.
La supressió del pas a nivell viari comporta l’eliminació del temps d’interrupció de vehicles en
l’entrada i sortida del poble de Queralbs. La reorganització del servei plantejada per l’any que ve i els
nous trens llançadora entre Queralbs i Núria cada mitja hora hauria comportat mantenir les barreres
baixades durant 27 minuts per cada hora punta (de 10:00 a 13:00 i de 15:30 fins a les 17:30 h)
col·lapsant l’únic accés al municipi.
Fins ara, en temporada alta cada hora es creuaven 3 trens de pujada amb 3 de baixada sumant un
total de 18 minuts cada hora amb les barreres baixades i la circulació aturada.
La supressió del pas a nivell viari també comporta una millora de la seguretat en la circulació
de vehicles i el pas de vianants.
Més zona d’aparcament a Queralbs:
Les millores també comporten una ampliació de la zona d’aparcament a Queralbs. Abans de les
obres hi havia 115 places i actualment l’estació de Queralbs ja disposa de 250 places, que seran 300
quan s’acabin del tot els treballs a la zona. Això facilita una redistribució dels viatgers evitant el
col·lapse dels accessos i de les estacions de Ribes Enllaç i Ribes Vila. Cal tenir en compte que
actualment un 30% dels viatgers de Vall de Núria pugen a l’estació de Queralbs.
Els treballs continuen:
El Departament de Territori i Sostenibilitat va iniciar els treballs per eliminar el pas a nivell a Queralbs
l’abril de 2010. Es tracta d’una actuació que ha comportat la construcció d’un nou pas inferior a la GIV-
5217, obra de certa complexitat per la morfologia de l’entorn. Actualment, s’estan completant els
treballs d’urbanització de l’entorn i també s’està portant a terme l’execució de les mesures d’integració
ambiental com són els perfilats dels talussos, les esteses de terra vegetal, les hidrosembres o el
tractament d’aigües d’escorrentia, entre d’altres. Aquests treballs està previst que finalitzin l’octubre
de 2011.
Aquesta obra representa la primera fase de l’ordenació de l’àrea de l’estació de Queralbs, recollida en
un Pla Especial de Queralbs. El Pla es troba actualment en fase d’aprovació final i compleix les
directrius del Pla General d’Ordenació Municipal de la Vall de Ribes.
La segona fase de l’ordenació de l’àrea de l’estació de Queralbs, que està previst que estigui
enllestida al llarg del 2012, comportarà les següents millores:
• Adequació del traçat de les vies i de les corresponents andanes a l’estació de
Queralbs. Actualment les andanes estan en corba i passaran a ser rectes, millorant la
seguretat en l’accessibilitat al tren.
• Adequació de nous passejos per a vianants, remodelació i millora dels serveis de
l’estació per una millora global de la mobilitat i dels accessos.
Amb tot això, l’execució de la supressió del pas a nivell resulta totalment imprescindible per tal de
seguir amb el procés constant de millora de la seguretat del tren cremallera i de la millora de la
qualitat dels serveis que s’ofereixen a la Vall de Núria.
Detalls del nou pas inferior:
L’obra de supressió del pas a nivell abasta un tram de 400 metres de longitud i ha inclòs la realització
d’una variant de la carretera GI-V-5217, en la qual s’ha construït el nou pas inferior. Aquest pas té,
concretament, 60 metres de longitud, 10 metres d’amplada i 5 metres d’alçada. La solució adoptada
és pràctica, eficient i respectuosa amb l’entorn. El pas inferior s’ha executat mitjançant un calaix de
formigó empentat per gats hidràulics, una tècnica que ha fet possible l’execució de l’obra sense
afectar l’explotació del tren cremallera ni l’accés al municipi de Queralbs durant el temps que han
durat els treballs.
La resta del traçat de la variant, que té una amplada de 8 metres (3,5m per cadascun dels dos carrils,
més el voral corresponent) i una vorera de 2 metres, s’ha format mitjançant l’execució d’una línia de
murs prefabricats revestits de pedra natural en un dels costats. Allà on l’alçada del terreny natural ho
permetia, s’ha optat per l’execució de murs d’escullera.
Cal remarcar que en la nova variant de la carretera s’hi ha instal·lat un sistema antigel que evitarà la
formació de glaç sobre la calçada en el tram de màxima pendent (100 metres de longitud). També
s’han executat els nous vials d’accés als aparcament d’FGC situats a ambdós costats del nou tram de
la carretera GI-V-5217. L’obra es completa amb la instal·lació d’una nova il·luminació, senyalització
vertical i horitzontal i urbanització i revegetació del entorn.
Les obres compten amb una inversió de 3,8 milions d’euros.
Comunicació FGC
http://www.fgc.cat