Als llibretons apareix com a pròleg aquest text,
publicat al web de Mobilitat de l'AMB:
DIRECTRIUS DE LA NOVA XARXA
La xarxa de transport de superfície del Barcelonès nord s’adapta a les noves circumstàncies que han modificat la mobilitat en l’àmbit de prestació del servei.
El marc dins del qual s’ha dissenyat la nova xarxa respon a les transformacions urbanes del territori del Barcelonès nord, a les Noves infraestructures de transport fix, a la realitat social i econòmica en què viuen immersos els ciutadans i a les necessitats creixents de mobilitat multidireccional de la població en general.
La nova xarxa s’orienta clarament vers el màxim aprofitament de les importants inversions realitzades en el sistema de transport públic i vers uns serveis econòmicament més sostenibles a través de la percepció del sistema de transport com un tot integrat.
Per tant, es prioritza la utilització de cada mode de transport en aquell segment de la mobilitat que li és més adient, mantenint uns paràmetres d’oferta que facin atractiva la utilització del servei de transport públic i facilitant l’accés de tots els ciutadans al sistema.
Així, les línies directrius que configuren la nova xarxa són les següents:
I. CREAR UNA AUTÈNTICA XARXA INTEGRADA DE TRANSPORT PÚBLIC
· racionalitzar la superposició de la xarxa d’autobusos amb la
· nova xarxa de metro
· crear línies d’aportació de bones prestacions als modes ferroviaris
· millorar la cobertura en les zones no servides pel Metro
· optimitzar la qualitat dels transbordaments
La inauguració de 10 noves estacions de metro a Badalona i a Santa Coloma de Gramenet ha modificat l’escenari de la mobilitat en el territori del Barcelonès nord, augmentant les alternatives de transport de la població i donant lloc a una redistribució de la demanda del transport públic.
Per adaptar-se a aquesta situació racionalitzar recursos, la nova proposta de xarxa d’autobusos corregeix les superposicions d’itineraris que actualment es produeixen entre els dos modes.
Les actuacions s’han orientat en gran mesura a fomentar la complementarietat de la xarxa d’autobús amb la de metro: s’ofereix una bona cobertura de les zones no servides pel metro i un sistema d’aportació des d’aquestes zones fins a les noves estacions recentment en funcionament.
Les línies d’aportació ofereixen unes bones prestacions quant a freqüència, temps de recorregut i condicions de transbordament, per tal d’optimitzar la cadena modal i fer atractiu el sistema de transport públic en el seu conjunt.
Tanmateix, l’aparició del metro no comporta que l’autobús abandoni les zones que estan servides per aquest mode. Les principals relacions intermunicipals i els desplaçaments a nivell de barri es reforcen per tenir un servei més proper i àgil.
II. PRIORITZAR LES NECESSITATS DE MOBILITAT INTERNA DEL BARCELONÈS NORD
· potenciar les relacions internes a l’àmbit natural de la concessió
· millorar el servei en les zones que no queden cobertes pel metro
· mantenir i fomentar els principals corredors interiors al Barcelonès nord
Atès que la naturalesa del servei que prestem se centra en els cinc municipis del Barcelonès nord (Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs, Montgat i Tiana), s’ha optat per prioritzar la relació interna d’aquest territori.
La relació amb Barcelona, també coberta pel transport públic (TMB, Metro i Rodalies) i millorada recentment amb l’ampliació de la xarxa de metro s’ha replantejat en benefici de la cohesió del Barcelonès nord.
Dins del Barcelonès nord, l’oferta s’ha millorat en les zones que continuen sense estar cobertes per la xarxa de metro i s’ha adequat l’oferta en aquelles zones on ara arriba el metro i ha afectat notablement a la demanda del transport de superfície.
Els principals corredors intermunicipals es mantenen o es reforcen:
Badalona - Santa Coloma de Gramenet, Badalona - Montgat/Tiana, Badalona - Sant Adrià de Besòs, Sant Adrià de Besòs - Santa Coloma de Gramenet.
III. MILLORA DE L’EFICIÈNCIA DEL SERVEI
· racionalitzar els recorreguts de les línies
· incrementar la velocitat comercial
· coordinar horaris de les línies amb trams coincidents
· coordinar horaris del servei diürn i nocturn
Algunes línies s’han simplificat tot i mantenir els corredors i els orígens i finals. S’han creat recorreguts més directes i àgils per millorar la velocitat comercial i la regularitat del servei, en evitar punts conflictius.
Les noves línies (principalment de reforç) són curtes i amb una freqüència resultant superior a la que s’ofereix actualment.
Una part important dels serveis de la xarxa del Barcelonès nord tenen recorreguts coincidents. S’ha treballat per a què en els trams en els quals s’han mantingut els solapaments de línies, el pas de les mateixes es faci de manera coordinada, per oferir una freqüència cadenciada.
D’altra banda, per tal d’evitar la superposició o manca de servei entre la xarxa diürna i nocturna s’han revisat les primeres i últimes sortides amb l’objecte que el servei sigui constant durant tot el dia. Amb aquesta actuació s’han pogut estalviar expedicions.
IV. MILLORA GENERAL DE L’ACCESSIBILITAT EN TRANSPORT PÚBLIC ALS EQUIPAMENTS PÚBLICS SANITARIS, DOCENTS I MERCATS
· millorar les connexions per accedir als equipaments públics
· garantir la màxima cobertura territorial en transport públic dels equipaments municipals i metropolitans
S’ha prestat una especial atenció en millorar les condicions d’accés als equipaments públics, especialment als principals centres hospitalaris i sanitaris de Badalona i Santa Coloma de Gramenet, amb prolongacions de línies i millora de freqüències.
Atenent a aquestes directrius s’ha dissenyat la nova xarxa integrada per 33 línies (una funcionant únicament els dies festius), que segons les característiques de disseny es distribueixen de la manera següent.
Enllaços relacionats
http://www.novaxarxa.cat