Posted: Wednesday 07/09/2016 22:43
Gran notícia!! https://museuferrocarrilblog.com/2016/1 ... =hootsuite
El Museu del Ferrocarril de Catalunya ha adquirit la maqueta de trens en miniatura del projecte Scòpic Miniatur de 22 x 11 m., que representa diferents parts de la Barcelona ferroviària i que ocupava una superfície de prop de 300 m2. Els principals objectius de la incorporació d’aquesta reproducció són, d’una banda, crear un nou àmbit que faciliti la comunicació i comprensió del conjunt de la xarxa ferroviària de la ciutat, així com del paper de les seves principals estacions, i d’altre, augmentar l’atractiu del Museu i la seva sostenibilitat a través de l’increment de continguts i públics.
El Museu com a vehicle de comunicació del transport per ferrocarril requereix de recursos educatius per explicar-ho, i les maquetes permeten en menys espai oferir una visió més completa. De fet, la reproducció de l’estació de Franca i de la de Sants són algunes de les àrees més destacables i suggerents. Així mateix amb els trens a escala és possible presentar diferents perspectives i moments de l’evolució del ferrocarril.
Aquesta representació de Barcelona a escala HO enriqueix el Museu i incrementarà el seu interès turístic i la connexió amb públics més amplis. La rellevància d’aquesta ciutat mediterrània li atorga a la maqueta un especial atractiu, a més d’oferir l’oportunitat de descobrir, a través dels seus elements, el ric llegat que la historia del transport ferroviari ha deixat en ella.
La nau objecte de rehabilitació, en algun moment de la seva vida activa
La nau objecte de rehabilitació, en algun moment de la seva vida activa
El Museu de Vilanova i la Geltrú, que està immers en un procés de profunda transformació derivada de la subvenció aconseguida del 1,5% cultural del Ministeri de Foment, en els propers mesos rehabilitarà la Gran Nau de l’antic taller de locomotores de vapor (1881) que, juntament amb l’estació, són les úniques edificacions originals de la construcció de la línia de Barcelona a Vilanova i la Geltrú.
Aquestes obres també possibilitaran la recuperació de més de 1.000 m2 d’espai i la creació de nous àmbits expositius, així com la reordenació general de les instal·lacions i la incorporació de propostes interactives. Aquest context d’ampliació de l’equipament cultural, és el que ha propiciat l’accés a la maqueta de Scòpic, la seva recuperació i la planificació d’una futura exposició permanent per a poder gaudir-la. La finalització de les obres i l’obertura pública dels nous espais està prevista per a l’últim trimestre del any 2018.
L’any 2014 es va iniciar el projecte de Scòpic que estava centrat en la construcció i desenvolupament d’una gran maqueta de Barcelona en la planta baixa de la Torre Catalunya, situada al costat de l’estació de Sants. L’empresa de capital privat buscava impulsar una nova atracció per a Barcelona amb la reproducció de part de la xarxa ferroviària i d’edificis emblemàtics. El model del que es partia era la gran maqueta d’Hamburg MINIATUR WUNDERLAND que és la principal atracció turística de la ciutat alemanya. En aquets cas, la seva singularitat és que representa les infraestructures ferroviàries i les edificacions d’una ciutat concreta, Barcelona.
Després del tancament al públic d’aquesta iniciativa i la subhasta dels diferents béns, la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, a través del Museu del Ferrocarril, va considerar l’oportunitat i l’interès de mantenir unida la major part possible de la gran maqueta i assegurar el seu funcionament futur. En el mes d’octubre es va emprendre el desmuntatge de la maqueta que es perllongar durant tres setmanes, mentre s’habilitava en el Museu un àrea per a la seva correcta conservació. Un cop finalitzat es van traslladar les seves diferents peces i es va procedir al seu magatzematge. S’ha previst el muntatge i posada en marxa a l’últim trimestre del 2018, una vegada es completin les obres de rehabilitació i recuperació d’espais del Museu.
El Pla Director del Museu 2016-2020 fixa les línies estratègiques de futur i subratlla la importància de generar relats estimulants en torn del món del ferrocarril a través d’un patrimoni únic i de recursos expositius diversos. La finalitat és que el Museu generi experiències gratificants per acostar el ferrocarril a la societat i augmentar la seva utilització. A l’actualitat es treballa en la modificació del projecte arquitectònic de la Gran Nau (realitzat a l’abril del 2011) per adequar-ho a les necessitats actuals i afegir els requeriments tècnics de les principals solucions expositives, com és la incorporació de la maqueta de Barcelona. Una incorporació que sens dubte serà un dels àmbits destacats del futur Museu.