https://www.vilaweb.cat/noticies/presen ... s-nocturn/
El retorn dels trens nocturns per vertebrar la mobilitat s’ha començat a consolidar els últims mesos. Ahir a la ciutat alemanya de Heidelberg el col·lectiu de professors i activistes francès Association Objectif Train de Nuit va presentar una proposta per establir una connexió de tren nocturn entre Frankfurt i Barcelona. El col·lectiu va explicar que ha fet un estudi sobre la viabilitat de la ruta, i calculen que podria atraure una mitjana de 164.000 passatgers l’any.
La ruta del tren nocturn connectaria Barcelona i Frankfurt passant per les ciutats de Montpeller, Avinyó, Lió, Estrasburg, Karlsruhe, Heidelberg i Mannheim. L’objectiu principal de l’estudi ha estat examinar els detalls econòmics i tècnics que serien necessaris. Conclouen que és factible sobretot si es combinen els vagons de passatgers amb els de mercaderies i si es dissenyen nous models de tren. Concretament, calculen que la ruta podria transportar uns 200 viatgers per cada dia i direcció i cada tren podria incloure una dotzena de vagons de mercaderies. L’associació proposa que la inversió necessària en la fase inicial del projecte l’assumeixin les empreses ferroviàries i les regions.
Diversos representants polítics alemanys van donar ahir suport a la posada en marxa d’aquest projecte. El diputat dels Verds al parlament federal alemany Cem Özdemir va dir que la connexió Barcelona-Frankfurt seria “una peça central del trencaclosques per a la xarxa de trens nocturns entre les metròpolis d’Europa”. El ministre de Transports de Baden-Württemberg, Winfried Hermann, va descriure els trens nocturns com “una bona notícia per als viatgers amb ferrocarril, per a Europa i per al clima”.
El creixement dels trens nocturns a Europa
La proposta arriba en un moment en què creix l’aposta pels trens nocturs arreu d’Europa. Al desembre del 2020 les companyies ferroviàries de França, Alemanya, Àustria i Suïssa ja van anunciar un projecte per a llançar durant els anys vinents quatre línies de trens de nit internacionals que unirien tretze grans ciutats europees, inclosa Barcelona. Uns mesos abans, al setembre del 2020, la companyia de Ferrocarrils Federals Austríacs (ÖBB) també va presentar un pla d’expansió per obrir noves rutes a Amsterdam, Roma i Barcelona abans de final del 2024.
Aquesta tendència s’explica d’una banda per la covid-19, que ha afectat les companyies aèries i els viatges amb avió i la creixent consciència ecològica que fa que hi hagi ciutadans refractaris a enfilar-se dalt una aeronau. La combinació d’aquests dos factors fa revifar un servei que a la primeria del segle XX ja va ser fonamental: els trens nocturns.
El retorn dels trens nocturns per vertebrar la mobilitat s’ha començat a consolidar els últims mesos. Ahir a la ciutat alemanya de Heidelberg el col·lectiu de professors i activistes francès Association Objectif Train de Nuit va presentar una proposta per establir una connexió de tren nocturn entre Frankfurt i Barcelona. El col·lectiu va explicar que ha fet un estudi sobre la viabilitat de la ruta, i calculen que podria atraure una mitjana de 164.000 passatgers l’any.
La ruta del tren nocturn connectaria Barcelona i Frankfurt passant per les ciutats de Montpeller, Avinyó, Lió, Estrasburg, Karlsruhe, Heidelberg i Mannheim. L’objectiu principal de l’estudi ha estat examinar els detalls econòmics i tècnics que serien necessaris. Conclouen que és factible sobretot si es combinen els vagons de passatgers amb els de mercaderies i si es dissenyen nous models de tren. Concretament, calculen que la ruta podria transportar uns 200 viatgers per cada dia i direcció i cada tren podria incloure una dotzena de vagons de mercaderies. L’associació proposa que la inversió necessària en la fase inicial del projecte l’assumeixin les empreses ferroviàries i les regions.
Diversos representants polítics alemanys van donar ahir suport a la posada en marxa d’aquest projecte. El diputat dels Verds al parlament federal alemany Cem Özdemir va dir que la connexió Barcelona-Frankfurt seria “una peça central del trencaclosques per a la xarxa de trens nocturns entre les metròpolis d’Europa”. El ministre de Transports de Baden-Württemberg, Winfried Hermann, va descriure els trens nocturns com “una bona notícia per als viatgers amb ferrocarril, per a Europa i per al clima”.
El creixement dels trens nocturns a Europa
La proposta arriba en un moment en què creix l’aposta pels trens nocturs arreu d’Europa. Al desembre del 2020 les companyies ferroviàries de França, Alemanya, Àustria i Suïssa ja van anunciar un projecte per a llançar durant els anys vinents quatre línies de trens de nit internacionals que unirien tretze grans ciutats europees, inclosa Barcelona. Uns mesos abans, al setembre del 2020, la companyia de Ferrocarrils Federals Austríacs (ÖBB) també va presentar un pla d’expansió per obrir noves rutes a Amsterdam, Roma i Barcelona abans de final del 2024.
Aquesta tendència s’explica d’una banda per la covid-19, que ha afectat les companyies aèries i els viatges amb avió i la creixent consciència ecològica que fa que hi hagi ciutadans refractaris a enfilar-se dalt una aeronau. La combinació d’aquests dos factors fa revifar un servei que a la primeria del segle XX ja va ser fonamental: els trens nocturns.