http://www20.gencat.cat/portal/site/Sal ... 0c1e0aRCRD
A punt, la tuneladora que perforarà el segon túnel del perllongament d’FGC a Terrassa
El director general del Transport Terrestre, Manel Villalante, i l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, han visitat avui la tuneladora que en les properes setmanes iniciarà la perforació del segon túnel del perllongament de la línia d’FGC del Vallès a Terrassa, des de Can Roca fins a la Rambla d’Egara, que abasta una longitud de 3,5 quilòmetres. Aquesta màquina s’afegirà a la tuneladora que està executant des del gener el primer túnel, que anirà en paral·lel al segon, que ja ha perforat 750 metres. D’altra banda, es treballa en les tres noves estacions d’UPC-Vallparadís, Can Roca i Intercanviador Renfe. Es preveu que el nou tram, que suposa un cost de 321 MEUR, es posi en servei durant el 2011.
La segona tuneladora de Terrassa, a punt
El director general del Transport Terrestre, Manel Villalante, acompanyat de l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, i altres representants d’administracions i entitats de la zona, ha visitat avui la tuneladora encarregada per a perforar el segon túnel del perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Terrassa, que s’està posant a punt abans de la seva arrencada, prevista per a les properes setmanes.
La màquina, que es va portar a finals de març des del Canadà, s’ha introduït per peces al pou d’atac de Can Roca i s’ha muntat, durant un període d’un mes, aproximadament.
Els treballs ara se centren en la instal·lació dels últims equips, així com en les proves elèctriques i mecàniques per a comprovar el seu correcte funcionament. També s’ha completat ja el muntatge de les instal·lacions auxiliars exteriors necessàries per l’explotació de la tuneladora.
D’aquesta manera, s’estan ultimant els darrers detalls, abans de començar la perforació del segon túnel de 3,5 quilòmetres de longitud fins a l’estació actual de Terrassa-Rambla, en paral·lel al primer, que ja es troba en execució des del gener amb una altra tuneladora de les mateixes característiques portada especialment també des del Canadà.
En aquest sentit, les dues màquines presenten un diàmetre d’excavació de 6,86 metres i tenen una longitud de 120 metres, i 715 tones de pes, i s’han construït tenint en compte la geologia del terreny a perforar, amb l’objectiu de garantir el seu correcte funcionament al llarg de tot el recorregut d’acord amb la morfologia del sòl.
Dues tuneladores en paral·lel
El passat mes de gener, la primera tuneladora va iniciar els treballs de perforació del primer dels dos túnels que es construiran en paral·lel del perllongament de la línia d’FGC a la ciutat, i, de moment, ja ha perforat des del dipòsit de trens de Can Roca, 750 metres en total, de manera que ja ha passat per l’estació de Can Roca.
Els dos túnels se situen a una distància mínima de 14 metres entre eixos i màxima de 26 metres. A més, les dues tuneladores avançaran a uns metres de distància, per tal d’evitar interferències entre les dues màquines i augmentar la seguretat durant l’execució del projecte.
Es preveu que la primera tuneladora arribi a la Rambla d’Egara durant la primavera del 2010, i la segona cap a l’estiu. Un cop arribin les dues màquines a la Rambla d’Egara es desmuntaran i es traslladaran per peces pels nous túnels ja executats, fins a una sortida que s’habilitarà al sud de l’estació UPC-Vallparadís, per tal d’evitar afectacions en superfície a la Rambla d’Egara, on l’espai és més limitat.
4,5 quilòmetres i 3 estacions
El perllongament de la línia d’FGC a Terrassa dotarà la ciutat d’una nova xarxa de metro que suposarà una important millora pel que fa a la mobilitat urbana i les comunicacions amb el centre de Barcelona i la seva àrea metropolitana.
El projecte comprèn un nou tram de 4,5 quilòmetres en total, amb 3 noves estacions que aproparan la xarxa de ferrocarril a nuclis i barris en desenvolupament, i altres punts especialment estratègics, com ara Can Roca, el parc de Vallparadís, la UPC, el Museu Tèxtil, la Cartoixa, el conjunt monumental de Sant Pere, la Mútua o l’hospital de Sant Llàtzer.
La prolongació des de Can Roca s’inicia en línia recta i en sentit sud fins a arribar a l’estació actual de Rodalies de Terrassa (estació del nord), que es convertirà en un intercanviador. Més endavant, gira lleugerament cap a l’est, per a donar servei a l’àrea universitària de la UPC, on es construeix l’estació d’UPC-Vallparadís, i continua en sentit sud-oest, en ziga-zaga, fins a enllaçar en línia recta amb el traçat actual, a Terrassa-Rambla.
Avancen les obres a les estacions
A banda dels túnels, el DPTOP té en marxa la construcció de les tres noves estacions del nou tram. De moment, les obres es troben en el següent punt:
Ø UPC-Vallparadís: s’han enllestit els treballs de construcció de l’obra civil de l’estació, de 3.200 m2 de superfície, i s’ha reurbanitzat l’entorn de la plaça dels Drets Humans, de l’avinguda de Jacquard i de Salmeron, sota dels quals se situa aquesta estació i un aparcament subterrani annex de 304 places. Així, ja s’ha restablert la configuració original del trànsit a l’avinguda de Jacquard, fins ara afectada per aquestes obres entre el carrer de la Igualtat i la casa Baumann. Ara resta pendent els acabats d’arquitectura, accessos i les instal·lacions, que es preveu adjudicar abans d’acabar l’any.
Ø Intercanviador FGC - Rodalies: de moment, ja s’han construït tots els murs pantalla de l’estació i ha finalitzat l’excavació de la part nord del recinte. Així, es treballa en la construcció de l’estructura a mesura que avança l’excavació a cel obert de l’interior de l’estació. A més, s’ha iniciat la construcció d’un tram de les pantalles del passadís d’accés a l’estació de Rodalies. L’intercanviador d’FGC i Rodalies se situa sota el Parc del Nord i el Passeig 22 de Juliol i abasta una superfície d’uns 4.950 m2.
Ø Can Roca: ja s’ha executat tota l’estructura perimetral de l’estació, la coberta i la llosa inferior. A més, s’ha completat el buidat de terres i s’ha reurbanitzat pràcticament tot el tram de l’avinguda del Parlament afectat per les obres. Ara, es treballa en l’estructura interior, i en la construcció de les 5 plantes i les rampes del futur aparcament que s’ubicarà en aquest punt, que disposarà en total de 264 places. L’estació, que es construeix en dues fases, sota l’avinguda del Parlament, entre l’avinguda de Béjar i el carrer de Sabadell, i abasta una superfície total d’uns 5.600 m2.
El metro de Terrassa
El perllongament de la línia d’FGC a Terrassa permetrà donar servei al doble de viatgers que ara, concretament a 32.000 passatgers al dia aproximadament que podran accedir més fàcilment a la xarxa de transport públic amb el ferrocarril.
Pel que fa als terminis, les obres d’infraestructura, la col·locació de les vies, catenària, senyalització i electrificació s’acabaran cap a finals del 2010. A principis del 2011, es faran els últims acabats d’arranjament dels interiors de les estacions, per després iniciar les proves d’explotació i de circulació de trens, prèvies a la seva posada en servei. La inversió global per aquest projecte és de 321 MEUR.