http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ ... le-1336322
UN ESPAI MALEÏT | LA NOVA PROPOSTA
L'exarquitecte de les Glòries titlla el nou projecte de Trias d'«inviable»
Daniel Mòdol, tècnic de la reforma durant vuit anys, manté que el pla porta al «col·lapse viari»
Des dels 90 s'han gastat a la plaça un total de 66,5 milions en obres destinades a desaparèixer
Dijous, 19 de gener del 2012 XABIER BARRENA BARCELONA
Poques persones coneixen l'àmbit de la plaça de les Glòries millor que Daniel Mòdol, l'arquitecte que, des del 2003 i fins fa tot just un mes, ha dedicat bona part de la seva vida professional a estudiar, projectar, dialogar i fins i tot negociar amb els veïns els detalls de reforma de l'espai. Potser és per això que tant dimarts com ahir mateix van ser diverses les consultes, tant dels veïns com dels partits polítics de l'oposició, que va rebre. Mòdol, al seu torn, va derivar aquestes preguntes a l'ajuntament. Va rebre l'encàrrec de l'administració socialista i la convergent li va deixar acabar el que estava contractat, mentre, sense dir-li res, preparava el projecte que dimarts es va donar a conèixer. Mòdol va expressar ahir la seva opinió sobre el projecte. I va voler cenyir-se, estrictament, a qüestions tècniques objectives. «És una frivolitat inviable», va afirmar. Sobre els aspectes merament de projecte, els canvis introduïts per l'equip d'Hàbitat Urbà, l'exarquitecte de les Glòries va afirmar no tenir res a dir més enllà que era lògic que CiU revisés el projecte quan va entrar a l'alcaldia.
Fins ara ja s'han gastat a la plaça en obres que han de desaparèixer un total de 66,5 milions desglossats així: 32 en l'escalèxtric viari, 3,5 a enderrocar-lo, un en el projecte i 30 en el túnel ferroviari.
ESTUDI DE MOBILITAT / La principal crítica de Mòdol és el nul estudi de la mobilitat que s'ha fet a l'ajuntament. L'urbanista, a més a més, afirma que tot l'esforç de retallada econòmica («lloable», segons ell) que fa Hàbitat Urbà es veurà compensat, necessàriament, pel sobrecost que tindrà condicionar la Gran Via. «Ara a les Glòries hi arriben 10 carrils, sis pel troncal, que és trànsit de pas, i quatre pels laterals, de circulació local. El túnel en tindrà, com a molt, sis. Caldrà reduir, per tant, el nombre de vehicles que arriben a la plaça», sentencia. ¿I com? «No hi haurà cap més remei que obrir connexions de la Gran Via fins als carrers mar-muntanya entre la plaça i el Besòs». S'haurà de reformar, per tant, la semicobertura inaugurada fa 10 anys.
Segon problema. «Han tret del projecte presentat fa un mes el túnel cap a la Diagonal. Per tant, el col·lapse que provoca el revolt de Marina, seguirà», diu abans d'afegir un tercer factor: «També han eliminat l'obertura del carrer de la Diputació. Per tant, el trànsit de la Meridiana -que al seu torn rebrà més cotxes- haurà de girar tot per Aragó». Conclusió de l'arquitecte: «Aquest projecte pot arribar a col·lapsar tota la ciutat».
¿PLAÇA PLANA? / Un altre punt que Mòdol censura és que la plaça sigui plana, segons el projecte de CiU. «El que provoca el pendent no és el túnel del ramal de l'estació de França, sinó el que va a la Sagrera. Com que en el seu projecte també es construeix per sobre d'aquesta galeria, es pot afirmar que el terreny de la plaça estarà a la cota 20 metres. Per una altra banda, la cota dels extrems és invariable, perquè són carrers urbanitzats. Hi haurà, es vulgui o no es vulgui, desnivell i pendent». I afegeix: «Està bé que sigui així, és necessari», per desaiguar la pluja, per exemple.
Aquest professor d'Urbanisme a l'Escola d'Arquitectura també qüestiona un altre punt. Sense valorar que es densifiqui el front de façana
-decisió de projecte- sí que apunta alguns punts absurds. «Han col·locat edificis just al damunt del col·lector d'aigües de pluja del carrer de l'Escultor Claperós» i, per si no n'hi hagués prou, «a terra sobre el túnel ferroviari que es vol suprimir», cosa que, si més no, endarrereix la construcció de l'equipament fins després de l'eventual eliminació de la galeria.
La construcció del túnel, a principis dels 90, va costar 5.000 milions de pessetes. És a dir, una infraestructura ferroviària gairebé nova al centre. No és, precisament, el tipus d'instal·lació poc estratègica de la qual a una administració li agradaria desprendre's graciosament.