Page 4 of 6
Posted: Thursday 08/06/2006 23:40
by Serie600
Hola:
aco wrote:
P.S.(2) Prengui-ho amb calma serie600, i parlarem de la Djurgardslinjen, que em sembla que m’aixeca la camisa amb això d’un tramvia de 100 anys, creia que el tramvia més vell que corria en la línia-museu era de 1920...
Salut,
Res d'aixecament de camises company Aco. El cotxe 76 que porto com Avatar te uns 100 anys. Aixi m'ho va dir l'encarregat que m'ho va explicar a les propies cotxereres, al meu primer viatge a Estocolm. Aqui tens una foto del 76 en baixa resol.lucio. Disculpa la baixa cualitat, pero en aquell viatge encara no tenia la camara digital i vaig tenir que fer les fotos amb la camara del mobil:
Les següents fotos ja tenia la camara digital. Em perdonaras que no las possi directament com a imatge sino com a link, donat que he preferit posar-les tal com las vaig fer, sense reduir-las per no perdre cualitat. A mes, si las posses directament com a foto, el Forun quedaria una mica descuadrat i aixo crec que a en Wefer no li agradaria massa
. Si clicas a l'enllaç, se t'obrira una finestra nova on veuras la foto:
http://serie600.iespana.es/fotos/interi ... ductor.JPG
Aqui tens el 76 amb el conductor en plena faena.
http://serie600.iespana.es/fotos/frontal_1_cotxe_76.JPG
El frontal del 76. No hi han hal.logens, no hi han intermitents, el netejaparabrisses es l'original (o si mes no esta restaurat com l'original, no es electric), les finestres son practicables....
http://serie600.iespana.es/fotos/frontal_2_cotxe_76.JPG
El lateral. El que porto com Avatar, sols que aquest -l'avatar- esta retallat per que pugui encabir dintre de les mides del Forum.
http://serie600.iespana.es/fotos/comana ... txe_76.JPG
El comanament. Els guants son del conductor
.
Ara digue'm: Te pinta de tenir 100 anys?. Conservat en plenes facultats, sense afegir el.lements no corresponents a la seva epoca original. Que les peces possiblement ja no son las "de fabrica"?, es clar, no ho dubto. Pero tampoc s'han afegit elements extranys. Han intentat conservar tal com eran els tranvies cuan donaven servei regular. No com s'ha fet amb el 6 i el 7. Aixo es el que "critiquem". Que s'ha desvirtuat l'imatge amb aquestos afegits. No critiquem el seu manteniment i la seva conservacio, al contrari, ens alegrem de que puguin continuar corrents per las sevas vias. El que critiquem es el "reestyling" que s'els ha fet, totalment en desconcordancia amb la seva epoca. Jo ja no critico el color, possiblement als de Djurgarden tampoc sia el seu color original, el que no em sembla be son els hal.logens i el netejaparabrisses.
Em parles d'adaptar-los a les circunstancies de la circulacio?. De que siguin segurs i vissibles?. Es que acas aquest venerable 76 no es segur ni vissible?. Esta circul.lant durant l'estiu, pero tambe durant les festes nadalenques. I alla a Estocolm, a l'hivern, a les 4 de la tarde, es ja "negra nit". I aquestos vehicles es veuen perfectament. Aquestos vehicles hi circulen en la part "baixa" del seu recorregut, pel "centre" d'Estocolm, i no es fins que creuen -ara no m'enrecordo del nom- el pont que uneix amb l'illa de Djurgarden, no estan a una "zona" rel.lativament pacifica en cuant a estar rodejat de cotxes.
Tinc mes fotos del 76, pero ja son com la primera, en baixa cualitat i no aporten res mes que com a document grafic. Tinc d'altres del mateix 76 i d'altres mes "recents". Un "Mustang" de 1946, per exemple.... simplement precios
Perdoneu pel "totxo" de missatge.
Sal.lutacions:
Serie600
Posted: Friday 09/06/2006 0:50
by megapauer
aco wrote:
Les proves del Tramvia Blau, especialment les de frenada i d’altres maniobres un pel brusques es van tenir que fer de nit per aquest motiu. (Per no destorbar el trànsit diari d’accés i sortida de la Ronda, ni als pares que deixaven els nens als col•legis, etc. etc.) Però la primera vegada que vam sortir de nit (pels vols de les 22:00h sortíem de cotxeres) vàrem necessitar avisar la Urbana i la seva grua per poder arribar fins el canvi d’agulla de la plaça del funicular superior i poder tornar a baixar, a quarts d’una de la matinada.... Hi havia una dotzena de cotxes sobre la via... Imbècils? Home no, senzillament no estan acostumats a que el tramvia funcioni entre setmana, i menys de nit. Però qui sap? Igual s’hi tindran que acostumar...
A veure, quan ens treiem el carnet hi ha una cosa que et fan aprendre que es diu "Reglamento General de Circulación" (o algo semblant). I t'ho deixa ben clar que NO ES POT parar en doble fila. Si la gent ho fa... ho fa absolutament conscient que està infringit el codi i per tant la llei. El que passa és el que en un principi és demanar disculpes per les molèsties acaba sent una exigència de tolerància.
Jo sóc dels que tindria per Barcelona 50 o 100 cotxes patrulla com els del carril bus fent fotos als cotxes en doble fila. Seria MOLT MES RENTABLE que les zones verdes francament. I seria una sol·lució ben bona pels problemes de transit, perquè si a Barcelona és freqüent, a Madrid ja és escandalós, havent-hi centenars carrers sencers en els que es perd tot un carril i moltes vegades havent-hi TRIPLE FILA!!!
Sobre lo del Tramvia Blau, ja li vaig dir al conductor d'aquell dia que jo proposava comprar un apartabous com els de les locomotores americanes i que el posessin en aquests casos. Marxa enrera per agafar carrerilla sense tocar el fre i veuries com s'aparta el cotxe. ;-)
I sobre lo del terme 'imbècil'... es que acostumo a parlar massa clar a vegades. O:)
Posted: Friday 09/06/2006 9:01
by josep_serre
Sí que es pot parar en doble fila quan no es pot fer en un altre lloc a prop i no s'obliga als altres conductors a envair el sentit contrari.
Està explícitament prohibit sobre vies de tramvia.
Posted: Friday 09/06/2006 9:20
by megapauer
josep_serre wrote:Sí que es pot parar en doble fila quan no es pot fer en un altre lloc a prop i no s'obliga als altres conductors a envair el sentit contrari.
Està explícitament prohibit sobre vies de tramvia.
(Artículo 39.1 del texto articulado.)
«2. Queda prohibido estacionar en los siguientes casos:
g) En doble fila.»
Del RGC:
Articulo 91. Modo y forma de ejecución.
· 31. La parada y el estacionamiento deberán efectuarse de tal manera que el vehículo no obstaculice la circulación ni constituya un riesgo para el resto de los usuarios de la vía[...]
· 32. Se consideran paradas o estacionamientos en lugares peligrosos o que obstaculizan gravemente la circulación, los que constituyan un riesgo u obstáculo a la circulación en los siguientes supuestos:
h. Cuando el estacionamiento se efectúe en doble fila sin conductor.
m. Las paradas o estacionamientos que, sin estar incluidos en los apartados anteriores, constituyan un peligro u obstaculicen gravemente el tráfico de peatones, vehículos o animales.
· 33. Los supuestos de paradas o estacionamientos en lugares peligrosos u obstaculizando gravemente la circulación tienen la consideración de infracciones graves.
Sección 2ª NORMAS ESPECIALES DE PARADAS Y ESTACIONAMIENTOS
Articulo 94. Lugares prohibidos.
· 24. Queda prohibido parar en los siguientes casos:
e. Sobre los raíles de tranvías o tan cerca de ellos que pueda entorpecerse su circulación.
· 25. Queda prohibido estacionar en los siguientes casos:
g. En doble fila. (artículo 39.2 del texto articulado).
· 26. Las paradas o estacionamientos en los lugares enumerados en los apartados a), d), e), f), g) e i) del apartado 1 de este artículo, en los pasos a nivel y en los carriles destinados al uso exclusivo del transporte público urbano, tendrán la consideración de infracciones graves.
I com que el 99% de les "parades" en doble fila són realment estacionaments, ja que solen durar més de dos minuts... A més que es pot restringir més per les ordenances municipals.
Posted: Friday 09/06/2006 17:44
by lithops
Hola,
Hi ha un detall que em resulta dificil d'imaginar la resposta. Per què ha calgut posar intermitents?
Salutacions
Josep Maria
PD: La pregunta ni té conya ni va amb segones intencions.
Multa...!
Posted: Friday 09/06/2006 19:41
by JaMiRo!
Hola!
ai carai!, vaja pregunta...
Està clar, si el tramviaire se'n vol anar a
Castefa a prendre el sol, haurà de girar per prendre la Ronda de Dalt, no? Si no té intermitents, la liarà...
No va és broma, sincerament ni idea. El que sí que et puc dir és que a Roma els tramvies duien intermitents...
Salut!
Posted: Friday 09/06/2006 23:35
by aco
Serie600 wrote:Ara digue'm: Te pinta de tenir 100 anys?. Conservat en plenes facultats, sense afegir el.lements no corresponents a la seva epoca original. Que les peces possiblement ja no son las "de fabrica"?, es clar, no ho dubto. Pero tampoc s'han afegit elements extranys.
S'equivoca, el seu tramvia NO és L'ORIGINAL, és un A1 de 1903,
R E M O D E L A T (en suec: ombyggnaden ) el 1926.
Aqui te l'enllaç a la base de dades del Museu del Tramvia de Stockholm:
http://www.sparvagsmuseet.sl.se:5001/FM ... =26&-find=
La foto que ha publicat m’ha fet dubtar una mica, per que en principi no sabia identificar aquest tramvia i dubtava molt que tingues cent anys. Pensava que uns vuitanta pot ser que sí, per que si en tingues cent, aleshores em costaria creure que el pantògraf fos l’original, per que és un disseny de la segona dècada del segle passat... (De fet el patí que porta ara no és ni el de 1926) Les resistències de marxa-fre tampoc em semblaven gaire contemporànies i, en la foto que surt el lloc de conducció, amb la controla, l’accionament de les sorreres i el volant del fre de cadener, el que hi ha a la dreta d’aquest volant és un aparellatge elèctric que que tampoc podia ser de principis de segle. Del tramvia blau vam retirar uns commutadors del mateix estil que eren de 1940...
En el següent enllaç, una foto, del 1935, on veurà el lloc de conducció del A1 original, a la dreta, en comptes de l’aparell elèctric que li he esmentat, el que hi ha sembla... un embut!!
http://www.sparvagsmuseet.sl.se:5001/FM ... 3437&-find
També li van canviar les resistències de marxa fre per unes de molt més voluminoses... i li van afegir dos fanals al sostre...
Aquesta és la evolució d'aquest cotxe:
1903
http://www.sparvagsmuseet.sl.se:5001/FM ... =21&-find=
1908
http://www.sparvagsmuseet.sl.se:5001/FM ... =22&-find=
1918
http://www.sparvagsmuseet.sl.se:5001/FM ... =24&-find=
1920
http://www.sparvagsmuseet.sl.se:5001/FM ... =25&-find=
En fí, que vosté esta enamorat d'una remodelació tan xapucera com la del Tramvia Blau...
Salut,
Posted: Saturday 10/06/2006 0:01
by Serie600
Hola:
Aco wrote:és un A1 de 1903
Te cent anys o no?
Aco, no hi ha pitjor cec que el que no vol veure. En fi.
M'estas deixant per mentider a mi -no m'importa- pero estas deixant per mentidera a altre persona que no conexies, el que em sembla mes greu.
Si et rellegeixes el meu anterior missatge, podras llegir que no estic segur que les peces siguin les originals. Es mes, el propi treballador que em va atendre i em va explicar DE PRIMERA PERSONA a les cotxeres i no pas a traves d'una pagina web, que estaven fent el maxim per presservar les peces originals i que algunes les tenian que fer a ma i/o encarregarles, perque llogicament, ja no existien els motllos originals. Que algunes peces possiblement no eren les dels cotxes originals, pero que n'havien possat altres el mes semblants i corresponent a l'epoca.El que em comentes amb aquestas fotos es totalment respectable. Accepto les modificacions (no hi han hagut mes nassos). En canvi l'afegito dels hal-logens i del netejaparabrisses que?.... No fotem, home, no fotem!. No hi ha punt de comparacio.
Restauracio matussera la del tramvia de Djurgarden?. Aleshores el que s'ha fet amb el Blau que es?. Afegint-li el.lements que no le corresponen?. En fi, el dit, no hi ha pitjor cec que el que no vol veure. Ara ens faras creure que aquesta transformacio ha sigut respectuosa.
Pel que a mi respecta, res mes a afegir sobre aquest tema. Sols una cosa: Jo he estat a Estocolm 3 vegades i a totes 3 he parlat "largo y tendido" mig en angles, mig en castella, mig en suec, amb diferents treballadors del Djurgarden i tinc informacio de primera ma d'ells mateixos. Se el que tenen i els esforços que fan per mantenir els seus tramvies el mes proper a l'original, o si mes no, tractar de no afegir res que "deformi" la seva imatge, com s'ha fet amb el Blau.
Intermitents als tramvies. A Oslo porten:
http://serie600.iespana.es/fotos/tramvia_oslo_1.JPG
http://serie600.iespana.es/fotos/tramvia_oslo_2.JPG
El Mustang de Djurgarden no en porta:
http://serie600.iespana.es/fotos/mustang_djurgarden.JPG
Els de Goteborg tampoc, i aquestos van pel mig dels cotxes:
http://serie600.iespana.es/fotos/tramvia_goteborg_1.JPG
http://serie600.iespana.es/fotos/tramvia_goteborg_2.JPG
Sal.lutacions:
Serie600
Posted: Saturday 10/06/2006 8:00
by awe
Ben mirat, jo he canviat d'opinió. Crec que:
1- no es pot mantenir un vehicle de 100 anys en estat totalment original i funcionant
2 - l'última reforma que ha tingut el tramvia blau, la que ara estem discutint, possiblement serà una més de les que tindrà al llarg dels propers 100 anys. És a dir, que ja n'ha tingut algunes, ara n'ha tingut una altra, i amb els anys en tindrà més.
Per a mí el més important es:
1- que es continua veient molt clarament que és el tramvia blau
2- que es continua veient clarament que és un tramvia amb més de 100 anys
3- que continui funcionant
Salutacions.
Posted: Saturday 10/06/2006 11:29
by Fran-Ikarus
És normal que un tramvia porti intermitents. Una de les coses que pot passar-li és que hagi de fer una aturada imprevista, i en aquest cas podria arribar a utilitzar la funció de warning, com els cotxes, o, en cas de no tenir-la, si més no, l'intermitent dret.
Posted: Sunday 11/06/2006 23:58
by aco
awe wrote:Ben mirat, jo he canviat d'opinió. Crec que:
1- no es pot mantenir un vehicle de 100 anys en estat totalment original i funcionant
2 - l'última reforma que ha tingut el tramvia blau, la que ara estem discutint, possiblement serà una més de les que tindrà al llarg dels propers 100 anys. És a dir, que ja n'ha tingut algunes, ara n'ha tingut una altra, i amb els anys en tindrà més.
Totalment d'acord amb el punt 1. Respecte del punt 2, veig que d'optimisme en tenim per donar i vendre!
Penso que és tècnicament possible que arribi al bicentenari: El xassis (truck Brill) pot aguantar 100 anys més. (Les caixes de greix son reproduccions de les originals, noves de trinca), els eixos nous. Els motors son indestructibles...
L'únic potser... la fusta, serà el seu punt feble en els pròxims 100 anys.
En els cent-dos anys que porta circulant, la flota del tramvia Blau ha sofert moltes reparacions i reformes que van del rebobinat dels motors al canvi de totes les finestres, reforços estructurals inclosos. Tot degut a que l'empresa explotadora (SA El Tibidabo) no podia invertir calers en material nou i tenia que "actualitzar" el que hi havia. Aquesta empresa va estar a punt de comprar els tramvies que feien l'Arrabasada quan TB els va liquidar, cosa que hagues significat la segura pèrdua dels tramvies antics. Per sort, mai van tancar el tracte...
En resum el Tramvia Blau ha tingut sort de tenir uns amos pobres que no podien jubilar-lo. ...i de no integrarse mai en la xarxa de TB.
Respecte dels intermitents. La seva principal funció és senyalitzar emergències.
Salut.
Posted: Monday 12/06/2006 8:36
by megapauer
De totes maneres un pujo una foto que dóna, a més que part de raó al senyor aco, molt que pensar y convida a relaxar-se:
Extreta del llibre "Cent anys pujant al Tibidabo" i correspon a una foto de primers de segle XX.
Posted: Monday 12/06/2006 13:45
by aco
megapauer wrote:De totes maneres un pujo una foto que dóna, a més que part de raó al senyor aco, molt que pensar y convida a relaxar-se
Gràcies Megapauer, ...t'has avançat, jo tenia preparat això:
...Encara queda molt per fer.
Salut.
Posted: Monday 12/06/2006 14:03
by awe
Retiro absolutament tot el que he dit al primer post que he fet a aquest fil. S'ha fet una restauració, i n'estic encantat.
Posted: Monday 12/06/2006 14:56
by aarongilp
Jo també retiro tot el que havia comentat. Ara s'assembla molt més a l'original. El que no sé si pixo fora de test és que el color primerenc sembla un color crema, pel to de gris...A la foto que ha pujat en megapauer es veu bé, que no sembla blavós sinó crema o similar...alguna idea?
Posted: Monday 12/06/2006 23:16
by aco
aarongilp wrote:El que no sé si pixo fora de test és que el color primerenc sembla un color crema, pel to de gris...A la foto que ha pujat en megapauer es veu bé, que no sembla blavós sinó crema o similar...alguna idea?
Jo personalment penso que el fons era blanc, i l'interior del marc de les filigranes d'algun color "pastel" com ara verd o blau, crema... Però només és una intuició, pot ser influida per haber vist altres decoracions de l'epoca, i el fet de que vam trobar restes de la primera pintura, (era la primera sobre la fusta nua) de color blanc. Però en aquelles èpoques pintaven amb productes que duraven molt poc i esta totalment degradada.
Sembla que al 1915 ja li deien "tranvia azul".
La nostra proposta inicial va ésser aquesta:
TMB la va rebutjar per que no s'assemblava res als que corrien fins aleshores... Que per molt que s'assembles a l'original, la gent no ho acceptaria...
Penso que vam perdre l'oportunitat de tornar al 1904. Ens vam quedar a mitjes, amb un híbrid entre el dels 80 i el del 1904... Però vist el caire d'alguns posts, com ara, quan llegeixo coses com que li hem posat una finestra d'autocar... (Ara te les mides de l'original, tot i que no és de guillotina), en fi, que tenien raó els de TMB.que no valdria la pena perdre el temps (i calers) en documentar i en investigar. A sobre, després un ha de llegir coses com:
"S'ha procedit a fer malbé unes peces històriques. Igual que si jo em dedico a fer-li pintades amb retolador a la Gioconda..."
Val a dir, que a part de posar-hi els halogens i els netejavidres s'ha realitzat una feina de sanejament i restauració dels materials veritablement exhaustiva. Massa exhaustiva, per que al final hi em perdut calers...
Ja penjaré alguna foto de les reparacions.
Salut.
P.S.
Tindria que dur-ne, però, vam fer "el longuis" i al final no li hem instal·lat retrovisors...
Posted: Monday 12/06/2006 23:48
by aarongilp
Aco, el N6 tal i com està ara...duu el sostre "de linternón" com el del render? Aquest render m'agrada molt, la veritat, és menys cridaner (en els acabats) que el resultat final.
Sobre el color, bé, jo deia un color crema perquè el gris de la imatge no sembla ser molt blanc. Pot ser que fos un blanc brut, en aquest cas sí. Però és clar...aquí a la hora de restaurar-lo / remodelar-lo et pots trobar amb un dilema...quina decoració se li aplica, la blava característica del "Tramvía Blau" o la de colors blanquinosos? Perquè aviam, hom podria dir que si el pintem blanc no serà blau, però la jardinera que circula tampoc ho és, de blava, encara que segons crec els seus orígens no fossin al TB...
Posted: Tuesday 13/06/2006 22:27
by aco
aarongilp wrote:Aco, el N6 tal i com està ara...duu el sostre "de linternón" com el del render?
No, com pots veure a les fotos que s'han penjat al fil, s'ha seguit el "patró" dels 50, amb les reixes de ventil·lació de les resistències blanques i les finestretes del llanternó amb el marc blau. Originalment els marcs de fusta estarien bernissats a l'oli, igual que d'altres detalls de la carrosseria. Era sens dubte una decoració molt elegant que amb les penuries de la posguerra no es va poder mantenir. El van pintar tot de Blau fosc, li van canviar les finestres laterals per les que porta ara i també li van treure el finestral de cabina substituint-lo per dos finestres més petites. Els marcs de tot això els van pintar de blanc.
Als anys 70 van repintar la part blava, amb un to més clar i van afegir unes noves filigranes en groc, copiades de les que portaven els tramvies de la primera sèrie, 1-2-3 i 4 en comptes de emprar la que els era pròpia. (El N2, que resta a cotxeres, està pintat com es creu que era originalment). El que hem fet es recuperar les que li corresponen, però només en part. Dins de les línies grogues hi havia una altre linia més fina (sembla que) del color vermell. TMB no va voler pintar-lo així pels motius ja esmentats del "que diran".
El que si s'ha fet es reparar-lo a fons ja que el pes del trole l'havia deformat. S'ha desmuntat el fusible d'alta, que abans era en una capsa sobre una de les finestretes! ara està amagat i s'ha recuperat la disposició original dels taulons que suporten el trole, treient de pas una mena de teuladeta de xapa que li havien afegit.
Adjunto foto del "antes y después".
Salut.
Posted: Tuesday 13/06/2006 22:47
by aco
Un altre "antes y después" del llanternó, en aquest cas el N7 com ens el vam trobar (en faltava la meitat) i el restaurat.
Salut.
Posted: Tuesday 13/06/2006 23:14
by aco
L'ultima foto per avuí. Interior de cabina, lloc de conducció: Aquí no hi ha cap "antes", tot això que es veu és nou, llevat de la controla. En algun lloc calia amagar l'electrònica, que, de fet, no es veu quan la cabina no està habilitada. El que si es veu (sempre) al darrera és el famos netejavidres...
Salut.