Re: Coli's, empenyi'm i emprenyi'm!
Posted: Wednesday 19/11/2008 18:45
Heu pensat que potser acaban instal.lant una MAE a Castellbell i el Vilar?
Fòrum del transport català
https://transport.cat.marguas.com/
Home, és que estem tan lluny d'Europa, que per anar de Castellbell fins a Manresa, Barcelona, etc. hi vas sense bitllet .Ferry1ac1 wrote:A Pl. Catalunya de FGC crec que falta una mica d'intel·ligència per tal d'aprofitar al 100% les validadores de sortida del vestíbul de Pelai. En algunes ocasions haurien d'obligar a tothom (excepte minusvàlids i gent amb cotxets infantils) de sortir per Pelai en comptes de per Pl. Catalunya. Es sorpendrien de la quantitat de gent que no paga amb les targetes adients o que es cola. A part quan es fan grans actes a Pl. Catalunya haurien de fer que la gent entrés per Pelai ja que té el vestíbul més ampli.
A Londres quan fan actes amb grans assistències això ho tenen molt controlat (boques només de sortida i d'altres només d'entrada.)
Quan ho he llegit, he pensat que es tractava de Barcelona. Però veig que no. Així que m'agradaria saber quants n'han enxampat per aquí. I 6000 en un any tampoc és gaire. Però tampoc sé com està el tema del frau a Madrid.Casi 6.000 personas pagaron una multa el año pasado por colarse en el metro
A Madrid cal validar el bitllet per sortir, tant al metro com a rodalia.Guigui wrote:Quan ho he llegit, he pensat que es tractava de Barcelona. Però veig que no. Així que m'agradaria saber quants n'han enxampat per aquí. I 6000 en un any tampoc és gaire. Però tampoc sé com està el tema del frau a Madrid.Casi 6.000 personas pagaron una multa el año pasado por colarse en el metro
Però això, per si sol, encara no vol dir res. Si s'apliqués el mètode a Barcelona, significaria que la gent es colaria dos cops, "i ja està".victorcasta wrote:A Madrid cal validar el bitllet per sortir, tant al metro com a rodalia.
Vols dir? Diria que he sortit d'algunes estacions de MetroMadrid sense ficar bitllet.victorcasta wrote:A Madrid cal validar el bitllet per sortir, tant al metro com a rodalia.
Jo vaig ser-hi al novembre i en cap moment vaig validar el bitllet per sortir del metro de MadridJaMiRo! wrote:Vols dir? Diria que he sortit d'algunes estacions de MetroMadrid sense ficar bitllet.victorcasta wrote:A Madrid cal validar el bitllet per sortir, tant al metro com a rodalia.
Potser la memòria em falla, que ja fa un parell de mesos que no passo per Madrid.
Doncs jo vaig estar-hi a mitjans de desembre i vaig haver de validar per sortir tant a les estacions de rodalia d'Atocha i de Fuenlabrada, com al MetroSur, a Nuevos Ministerios i a Callao.Denisuko wrote:Jo vaig ser-hi al novembre i en cap moment vaig validar el bitllet per sortir del metro de MadridJaMiRo! wrote:Vols dir? Diria que he sortit d'algunes estacions de MetroMadrid sense ficar bitllet.victorcasta wrote:A Madrid cal validar el bitllet per sortir, tant al metro com a rodalia.
Potser la memòria em falla, que ja fa un parell de mesos que no passo per Madrid.
Si tenies els diners justs per anar i tornar de Terrassa a Rubí, no tenies perquè quedar-t'hi tirat. Però si t'hi vas quedar, potser és que no anaves amb el bitllet que corresponia. Si és així, les validacions de sortida no són un impediment sinó una eina perquè la gent viatgi amb el títol correcte i les administracions no hagin d'aportar més del compte al sistema de transport públic.Rafa Monty wrote:Una vegada, anant de Terrassa Rambla a Rubí, només tenia els Calers Justos per Comprar Bitllet de Anada i Tornada... i em trobo que a Rubí, hi han torniquets de sortida, em validen el altre viatge i em quedo atrapat a Rubí, vaig estar 2 Hores fins que em van recollir, també podria haver-me baixat a Hospital o a les Fonts, pero no, Tenia que baixar-me a Rubí...
Més frau al metro
Oficialment només un 1% dels usuaris del metro i un 0,37% dels de bus viatgen sense bitllet. Les xifres oficials contrasten amb la percepció ciutadana i amb l’increment dels controls antifrau que es duen a terme
La implantació als accessos de les estacions de metro i trens de les anomenades barreres tarifàries eficients –les portes de vidre dobles que s’obren amb la validació del bitllet– no s’estén perquè sí. Tampoc són perquè sí els constants controls indiscriminats de bitllets que s’estan fent a la sortida de les estacions, com els muntats durant aquesta setmana i tota la passada a l’estació de Provença dels Ferrocarrils de la Generalitat. Són les accions que més exemplifiquen una realitat difícil d’aturar: l’augment de la gent que es cola.
Tot i que és evident que el frau als transports públics és gran –només cal estar atent per veure-ho– ni Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ni Tram (Trambesòs i Trambaix) ni els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) en volen parlar. Les empreses consideren que donar xifres se’ls gira en contra i provoca un efecte crida.
Les empreses, doncs, s’han limitat a informar que el frau va ser l’any 2008 del 2,61% en el cas dels FGC i del 0,98% al metro i del 0,37% als autobusos metropolitans el 2007. Però atenció: el frau reconegut per Ferrocarrils significa dos milions cent mil persones o viatges de franc, tenint en compte que el total de passatgers el 2008 va ser de 81 milions. Al metro, on l’any passat es van fer 376,37 milions de validacions, un frau de l’1% suposa 3,7 milions de viatges gratis.
Segons les dades “oficials” facilitades pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, al Parlament el frau baixa consecutivament en els transports públics des de l’any 2003 al 2007. Al metro, per exemple, durant el 2005 el frau va ser de l’1,09% i al bus del 0,76%, unes xifres que van anar a millor perquè el 2007 ja eren, com hem dit, del 0,98% i del 0,37%. Als FGC el 2003 es van colar el 4,78% dels viatgers i el 2008 la xifra va baixar al 2,61%.
Totes aquestes macroxifres, però, es redueixen molt quan es parla de sancions que, en comparació, són mínimes. Així –i també gràcies a una pregunta parlamentària – sabem que els Ferrocarrils de la Generalitat van imposar durant el 2007 3.068 multes per viatjar sense bitllet per un import de 460.200 euros (només se’n van recaptar 135.300). Un any més tard als FGC es van posar menys multes, 2.601, per un valor de 390.180 euros.
Al metro, per contra, el nombre de multes imposades l’any passat es va duplicar respecte al 2007, fet que demostra l’increment del frau. Així l’any passat es van dictar 1.811 sancions per un import de 276.030 euros. El 2007 van ser 926.
Les empreses intenten posar impediments al frau millorant els accessos. Així, als Ferrocarrils totes les portes són de doble vidre i només queda una estació amb accés mitjançant torns. Tenen 41 interventors. Al metro encara hi ha la meitat d’estacions amb torns i l’altra meitat amb portes automàtiques. Hi ha 52 interventors.
Les claus
Una cada 2 minuts
A la xarxa de metro i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de l’àrea de Barcelona hi entren sense pagar centenars de persones cada dia. L’AVUI ha observat aquest fet a cinc estacions de la ciutat, quatre de metro i una dels FGC. Els resultats són semblants en totes: una persona es cola cada dos minuts. Els mètodes per aconseguir-ho varien segons el tipus d’estació i l’estil de cada infractor.
A les parades més modernes, els accessos de doble porta (les de vidre) els ho posen més difícil. L’única opció per no pagar és passar darrere, ben enganxat, d’una persona que validi el bitllet. En la majoria de casos qui paga el trajecte és un conegut de la persona que no vol pagar. Tot i així, hi ha vegades en què l’infractor passa darrere de qualsevol usuari sense que aquest se n’adoni.
A les estacions antigues, d’accés per torns metàl·lics i sortida per portes que s’obren manualment, tot és més fàcil. Aquí, a més, les opcions per viatjar de franc són diverses. Es pot accedir a la via entrant per les portes de sortida, saltant els torns o també passant-hi per sota. Fins i tot n’hi ha que passen enganxats a un conegut que viatja pagant, igual que en les estacions modernes.
El perfil de les persones que no paguen els trajectes és semblant a les quatre estacions de metro i varia una mica a la dels FGC. Tanmateix, el que no s’altera és la mitjana d’infraccions. Els joves són el sector d’edat més procliu a viatjar sense bitllet de metro i ferrocarril. On més n’hi ha hagut que han vulnerat la norma ha estat a les parades llunyanes del centre. Si s’observa per sexes, hi ha hagut més homes viatjant sense pagar que dones, i si es fa per procedència, els immigrants han estat una minoria dels infractors.
Diagonal
El vestíbul té vuit accessos de doble porta. Quatre a cada extrem separats per un passadís ample. Durant els primers vint minuts observant si hi havia persones que viatjaven sense pagar, la infracció es cometia per qualsevol costat del vestíbul, davant dos treballadors de TMB. Després que dos guàrdies de seguretat se situessin en un dels costats, els infractors van seguir passant per les portes que quedaven a l’altre extrem del passadís.
Espanya
En deu minuts, cinc persones havien saltat els torns de l’estació davant la sorpresa dels homes de negocis que sortien del congrés de telefonia mòbil. L’arribada de dos membres de la seguretat privada va fer impossible qualsevol intent d’entrar il·legalment al metro per aquell accés.
Sant Andreu
L’absència de cap membre de la seguretat privada en els tres quarts d’hora d’observació va fer fàcil viatjar de franc als incívics. En aquesta estació, a més, els treballadors de TMB no veuen els torns d’accés des de la taquilla. Aquesta circumstància va afavorir els infractors més vergonyosos. Sobretot homes i dones d’entre quaranta i cinquanta anys que esperaven passar desapercebuts abans de saltar-se els accessos. Aquesta és l’estació on més persones es colen de les cinc analitzades.
Via Júlia
Molt menys transitada que les altres estacions (inclosa la de Sarrià dels FGC), en aquesta estació s’hi van observar el mateix nombre d’infractors. La majoria, nois i noies molt joves que saltaven els torns amb facilitat. El vestíbul, de dimensions reduïdes, i la presència d’un treballador de Transports Metropolitans de Barcelona, no els va intimidar. Qui sí que va intentar frenar-los va ser un usuari que els va recriminar la seva actitud. La resposta van ser insults i amenaces.
Sarrià
Tretze de les vint-i-dues persones que van colar-se al ferrocarril eren infants passats pels seus pares o acompanyants. Una mare fins i tot va fer-ne entrar tres de cop. Els joves, a diferència del metro, van ser una minoria entre els que viatjaven sense bitllet.
Precisament a l'AVE jo crec que és possible viatjar fins a Madrid amb un bitllet a camp de tarragona! l'he agafat dos cops i el revisor no va passar! Algú pot dir alguna cosa respecte al tema?Guigui wrote:A tot això, Renfomentadif diu alguna cosa? Ah, sí, la flotamamodennaduropa, l'AVE, poder anar a Madrid des de qualsevol lloc en poques hores... I la resta, que els bombin.
El problema és que, si a Camp puja algú amb reserva al teu seient, quedes en evidència.Ferry1ac1 wrote:Precisament a l'AVE jo crec que és possible viatjar fins a Madrid amb un bitllet a camp de tarragona! l'he agafat dos cops i el revisor no va passar! Algú pot dir alguna cosa respecte al tema?
El problema és que ja sabem que el tema de quedar en evidència per molta gent se li enfum, i a part que sempre et pots aixecar i dir ai si perdoni.Guigui wrote: El problema és que, si a Camp puja algú amb reserva al teu seient, quedes en evidència.